2016-07-11, 00:52
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1212
hu
gör ni med lagringen när ni e klara med snuset kylskåpet , frysen eller garaget ?

Personligen så har jag aldrig funnit något problem med att hinna snusa upp allt innan det blir dåligt/ torrt. Cirka en dosa om dagen. Men det beror ju också på hur stor sats man gör.

Annars så funkar nog frysen bäst. Speciellt såhär på sommaren.
Citera
2016-07-11, 01:09
Medlem
Jag menar mer hur ni förvarar snusen så att den ska mogna bäst
Citera
2016-07-11, 10:16
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1212
Jag menar mer hur ni förvarar snusen så att den ska mogna bäst
Lufttätt i rumstemperatur ung 3 veckor, sedan kan man frysa ner det eller ha det i kylen.
Citera
2016-07-16, 17:20
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morbrostewart
Fråga:
Ni som tillsätter whisky i ert egentillverkade snus, vilken mängd är lämplig för en inte alltför stark, men angenäm whiskysmak.
Vi ponerar att det handlar om storleksordningen 1 Kilogram tobak av random lös-"snussats"
Tack på förhand för seriöst svar!

35cl whiskey är rätt lagom till en snussats som det blir två kilo snus av. Jack Daniels fungerar bra och känns rätt hardcore. Islay Mist är däremot min favorit som gett bäst smak.
Whiskey blandas i snuset efter att det stått i ugnen i dom 24 timmarna och är färdigt. Ungefär 5gram extra natriumkarbonat för att justera upp pH eftersom whiskey är rätt surt.
Sedan låta det stå och lagra i kylskåp i 10-20dagar så att smakerna mognar till sig.
Mums!!
Citera
2016-07-29, 15:32
Medlem
Jag kör Kungssnus normalkornig men har en fråga om konsistens...

Jag får köra 1.5 timme med elvispen för att få till konsistensen på en HALV sats (1kg).

Blandar först 10 min, häver sedan i Gummi Arabicum (33g på 1kg) i omgångar men får fortsätta blanda blanda och blanda.

Spelar ingen roll att jag knådar med händerna emellanåt heller.

Vad gör jag för fel? Bör jag värma satsen lite innan? Kan jag fuska och häva i lite glycerol?

Körde deras 24h recept och följt det till punkt och pricka.

Orkar inte fortsätta i det här tempot.
Citera
2016-07-29, 16:12
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Example
Jag kör Kungssnus normalkornig men har en fråga om konsistens...

Jag får köra 1.5 timme med elvispen för att få till konsistensen på en HALV sats (1kg).

Blandar först 10 min, häver sedan i Gummi Arabicum (33g på 1kg) i omgångar men får fortsätta blanda blanda och blanda.

Spelar ingen roll att jag knådar med händerna emellanåt heller.

Vad gör jag för fel? Bör jag värma satsen lite innan? Kan jag fuska och häva i lite glycerol?

Körde deras 24h recept och följt det till punkt och pricka.

Orkar inte fortsätta i det här tempot.

Glycerin påverkar inte konsistensen utan det är ett fuktighetsbevarande ämne.

Vänta gärna tills snuset är färdiglagrat innan du börjar på konsistensvispningen. Då har snuset hunnit mjukna till sig en hel del och är lättare att bearbeta.

Evispen ska du köra på rätt låg hastighet och du ska höra att den får arbeta på lite tungt. Kör man elvispen på hög hastighet flyger bara snuset omkring och det händer inte så värst mycket.
Ha i allt gummi arabicum i snuset om du vill att det ska gå snabbare.

En köksassistens med delblandarutrustning gör underverk. Häll ner snuset i den och låt den gå i en timme på låg hastighet. Då slipper du gummi arabicum och snuset blir perfekt
Citera
2016-07-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimo

Vänta gärna tills snuset är färdiglagrat innan du börjar på konsistensvispningen. Då har snuset hunnit mjukna till sig en hel del och är lättare att bearbeta.

Evispen ska du köra på rätt låg hastighet och du ska höra att den får arbeta på lite tungt. Kör man elvispen på hög hastighet flyger bara snuset omkring och det händer inte så värst mycket.
Ha i allt gummi arabicum i snuset om du vill att det ska gå snabbare.

En köksassistens med delblandarutrustning gör underverk. Häll ner snuset i den och låt den gå i en timme på låg hastighet. Då slipper du gummi arabicum och snuset blir perfekt
Tack! Fick mycket bra tips där, grymt.

Då lugnar jag mig i 2 veckor. Tycker du att jag ska låta snuset mogna i rumstemperatur?
Citera
2016-07-29, 20:24
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Tack! Fick mycket bra tips där, grymt.

Då lugnar jag mig i 2 veckor. Tycker du att jag ska låta snuset mogna i rumstemperatur?

Alltid kylskåpet. Blir godare om det får mogna långsamt
Citera
2016-07-29, 23:18
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:

Det var ett bra tips med köksassistenten (själv väljer jag dock att knåda snusmassan tills jag är nöjd).
Men jag måste ifrågasätta det där om Glycerol/Glycerin (E422) som du hävdar inte bidrar till konsistensen.
Faktum är att det är fuktighet bevarade ämne som klassas som: "konsistensmedel" och utöver det egenskapen att inte jäsa. Så att om man väljer att ha det i snus (som här är fallet) så förlänger man hållbarheten lite.

-Nackdelen med Glycerol är att om man överdoserar det så kan dess egenskap att suga åt sig fukten ur exempelvis luften också få konsekvensen att suga ur exempelvis fukten som naturligt finns i huden (misstänker att det är därför E422 inte är godkänt som sötningsmedel).

Själv har jag snart ett år gjort mina snussatser med två matskedar potatismjöl som jag siktar i vattnet (under upprörning) som jag löst upp saltet i. Till Prillan har jag samtidigt ökat vattenmängden till 1+1L. Jag har varit lika nöjd varje gång (och gör ny sats med två månaders mellanrum).
Använder jag däremot tobaksblad så har jag mycket sällan i något annat än tobak, salt, karbonat och vatten (eventuellt någon arom eller annan smak sättare).
Citera
2016-07-30, 16:25
Medlem
Citat:
Alltid kylskåpet. Blir godare om det får mogna långsamt
Ok. Är bortrest nu så det får stå fortsatt rumstempererat till på söndag och sen åker det in i kylen.

Någon som vet vad plastlådorna snuset kommer i väger?
Citera
2016-07-30, 16:34
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ok. Är bortrest nu så det får stå fortsatt rumstempererat till på söndag och sen åker det in i kylen.

Någon som vet vad plastlådorna snuset kommer i väger?
83-86g (beroonde på fabrikat) tror dok att den typ de flesta idag kör med väger 85g utan lock och 110g med lock (missminner jag mig inte så väger alla 110g med lock).
Citera
2016-08-05, 13:03
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Men jag måste ifrågasätta det där om Glycerol/Glycerin (E422) som du hävdar inte bidrar till konsistensen.
Faktum är att det är fuktighet bevarade ämne som klassas som: "konsistensmedel" och utöver det egenskapen att inte jäsa. Så att om man väljer att ha det i snus (som här är fallet) så förlänger man hållbarheten lite.

-Nackdelen med Glycerol är att om man överdoserar det så kan dess egenskap att suga åt sig fukten ur exempelvis luften också få konsekvensen att suga ur exempelvis fukten som naturligt finns i huden (misstänker att det är därför E422 inte är godkänt som sötningsmedel).

Själv har jag snart ett år gjort mina snussatser med två matskedar potatismjöl som jag siktar i vattnet (under upprörning) som jag löst upp saltet i. Till Prillan har jag samtidigt ökat vattenmängden till 1+1L. Jag har varit lika nöjd varje gång (och gör ny sats med två månaders mellanrum).
Använder jag däremot tobaksblad så har jag mycket sällan i något annat än tobak, salt, karbonat och vatten (eventuellt någon arom eller annan smak sättare).

Glycerin fungerar bra som förtjockningsmedel till hudkrämer och liknande som är för lättflytande. Till snus fungerar det inte på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in