Citat:
Ursprungligen postat av
Aimo
Glycerin påverkar inte konsistensen utan det är ett fuktighetsbevarande ämne.
En köksassistens med delblandarutrustning gör underverk. Häll ner snuset i den och låt den gå i en timme på låg hastighet. Då slipper du gummi arabicum och snuset blir perfekt
Det var ett bra tips med köksassistenten (själv väljer jag dock att knåda snusmassan tills jag är nöjd).
Men jag måste ifrågasätta det där om Glycerol/Glycerin (E422) som du hävdar inte bidrar till konsistensen.
Faktum är att det är fuktighet bevarade ämne som klassas som: "konsistensmedel" och utöver det egenskapen att inte jäsa. Så att om man väljer att ha det i snus (som här är fallet) så förlänger man hållbarheten lite.
-Nackdelen med Glycerol är att om man överdoserar det så kan dess egenskap att suga åt sig fukten ur exempelvis luften också få konsekvensen att suga ur exempelvis fukten som naturligt finns i huden (misstänker att det är därför E422 inte är godkänt som sötningsmedel).
Själv har jag snart ett år gjort mina snussatser med två matskedar potatismjöl som jag siktar i vattnet (under upprörning) som jag löst upp saltet i. Till Prillan har jag samtidigt ökat vattenmängden till 1+1L. Jag har varit lika nöjd varje gång (och gör ny sats med två månaders mellanrum).
Använder jag däremot tobaksblad så har jag mycket sällan i något annat än tobak, salt, karbonat och vatten (eventuellt någon arom eller annan smak sättare).