2016-08-06, 17:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du snöar in på en detalj.Det är inte rättigheten att kunna gå på krogen som det handlar om, det är rättigheten till att vara trygg i sitt eget land och fri att göra vad fan man vill i lugn och ro.

1) Men man är trygg och fri att göra vad man vill.

2) Däremot finns det inget ställe i världen där du är trygg om du försätter dig i en farlig situation oavsett om du är man eller kvinna.
Citera
2016-08-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Då kan texten uppfattas som rasistisk. Och då blir plötsligt synsättet mycket mycket negativt. Att ens antyda något sånt här är fel.

exakt hur är din variant av texten rasistisk?
kan du specificera detta tack.

Citat:
Nej. Inte om vi med svenska män syftar på etniskt svenska män. De har inte varit i majoritet sedan åtminstone 80-talet. För att citera nationalekonomen Tino Sanandaji:]

Men vi blir väldigt utskällda av feminister i media. T.ex så är de sexuella övergreppen på svenska festivaler på något sätt vårt fel.

Är ju enbart din och co:s tolkning, finns ingen som säger att sexuell trakasserier skulle vara just vita mäns fel, utan det man klagar på är manskulturer och dessa finns både hos vita och hos rasifierade människor.
Citera
2016-08-06, 18:00
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
2) Däremot finns det inget ställe i världen där du är trygg om du försätter dig i en farlig situation oavsett om du är man eller kvinna.
Det här är en av få gånger jag håller med dig.

Man måste ha lite riskkalkylerande i bakhuvudet och varken kan eller bör kasta sig huvudstupa in i alla situationer. Ja man ska kunna gå hem mitt i natten, helt ensam och onykter utan att bli överfallen men så funkar det inte. Ett barn kan inte ens vara säkert på att aldrig bli misshandlad, kränkt eller våldtagen av sina föräldrar, andra släktingar, grannar eller lärare, så hur fan ska någon kunna garantera sig om att aldrig någonsin bli utsatt för övergrepp ute i samhället i stort?

Hela livet är en risk och de som utsätter sig för störst och flest risker är historiskt sett män. Män är främst aggressiva mot andra män, vi sysslar oftare med extremsporter som är farliga, gillar risker i högre utsträckning (adrenalinjunkies?) män tvingas ut i krig de inte bett om, män faller oftare offer för våldsbrott, rån osv. Män tar i högre utsträckning livet av sig, missbrukar mer och är oftare hemlösa. På så sätt är män förfördelade i stor mån trots att vi också tillhör den grupp som har mest ekonomisk makt.
Citera
2016-08-06, 18:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
exakt hur är din variant av texten rasistisk?
kan du specificera detta tack.

Jag vet inte om du har läst hela artikeln, det finns ingen länk i trådstarten, men det är i alla fall en förutsättning för att förstå vad jag syftar på:

http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/en-man-behover-bara-andas-ansvar/

Speciellt slutklämmen får en annan innebörd om man tänker på "utländska män" istället för "män":

Citat:
Det är inte Zara Larsson som är problemet, för att citera Sven Melander.

Artikeln är inte rak på sak, men andemeningen är i alla fall att problemet är "män". Ett sådant synsätt är helt ok inom vänsterkretsar. Men försöker man problematisera "utländska män" på ett motsvarande sätt, då är det inte längre lika ok.

Generalisering 1 är ok. Generalisering 2 är fel.

Citat:
Är ju enbart din och co:s tolkning, finns ingen som säger att sexuell trakasserier skulle vara just vita mäns fel, utan det man klagar på är manskulturer och dessa finns både hos vita och hos rasifierade människor.

När man skriver sådana här artiklar så är huvudmåltavlan vita män. Det är de som läser artiklarna och tar åt sig i första hand. Och det är även de som reagerar i första hand.

Ahmed i förorten eller på asylanläggningen har inte den blekaste aning om denna debatt. Det ingår inte i hans värld.
Citera
2016-08-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulTemple
flera av dem läxade upp Zara Larsson med verbala påhopp - inte sällan kryddade med sexuella hot.
Sexuella hot är ju ändå inte lysande.
Citera
2016-08-06, 18:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Men man är trygg och fri att göra vad man vill.

En utekväll ska inte klassas som en farlig situation. Eller, i alla fall inte en så farlig situation att man ska gå omkring och känna sig orolig. När jag började gå på krogen var det inte alls så här illa som det är idag.
Citera
2016-08-06, 18:20
Medlem
PaulTemples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte om du har läst hela artikeln, det finns ingen länk i trådstarten, men det är i alla fall en förutsättning för att förstå vad jag syftar på:

http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/en-man-behover-bara-andas-ansvar/

Speciellt slutklämmen får en annan innebörd om man tänker på "utländska män" istället för "män":

Artikeln är inte rak på sak, men andemeningen är i alla fall att problemet är "män". Ett sådant synsätt är helt ok inom vänsterkretsar. Men försöker man problematisera "utländska män" på ett motsvarande sätt, då är det inte längre lika ok.

Generalisering 1 är ok. Generalisering 2 är fel.

När man skriver sådana här artiklar så är huvudmåltavlan vita män. Det är de som läser artiklarna och tar åt sig i första hand. Och det är även de som reagerar i första hand.

Ahmed i förorten eller på asylanläggningen har inte den blekaste aning om denna debatt. Det ingår inte i hans värld.

Nej, jag gjorde fel när jag startade tråden; jag trodde att jag fick med länken. Jag ber om ursäkt, jag försöker att vara noga med det.
Citera
2016-08-06, 18:22
Medlem
PaulTemples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad ska diskuteras ??

Min tanke med trådstarten är helt enkelt; har hon rätt i sin analys, har Sven Melander rätt i sitt utspel? Är denna krönika ännu ett påhopp på män generellt? Osv....
Citera
2016-08-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulTemple
Min tanke med trådstarten är helt enkelt; har hon rätt i sin analys, har Sven Melander rätt i sitt utspel? Är denna krönika ännu ett påhopp på män generellt? Osv....
Ok, rent generellt alltså? Tråd om Sven Melanders uttalande finns väl redan?
Citera
2016-08-06, 18:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Fast…gör det ju.

din text har dock sakfel, är fortfarande en majoritet svenska män bakom våldtäkter ex.

men självkalrt ska inte invandrare som är skötsamma få "skit" pga andras beteenden.
Och män som grupp idag i sverige får heller inte "skit" av feminister, kvinnor eller samhället i stort.
Ni landsförvisas inte, får sämre villkor i samhället, straffas som grupp etc.
Allt ni måste uthärda är Zara Larsson och Jenny Strömstedts existenser och krönikor….ahhh!!!! tuffa villkor verkligen, förstår verkligen att män går på knäna…stackars, stackars ni…
Du hittar bara på. Det finns ingenting som tyder på att majoriteten våldtäkter sker av svenskar. Visa mig en källa på det, din äckliga lögnhals.
Citera
2016-08-06, 18:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En utekväll ska inte klassas som en farlig situation. Eller, i alla fall inte en så farlig situation att man ska gå omkring och känna sig orolig. När jag började gå på krogen var det inte alls så här illa som det är idag.

1) Men det är ingen farlig situation. Det blir farligt om man går hem själv på natten eller följer med en okänd man hem när man är full. Om man låter bli de 2 sakerna är risken för att bli våldtagen i princip 0. Om man dessutom har med sig en man är risken garanterat 0.

2) Att gå på krogen är väl ingen kvinno-fråga? De flesta kvinnor över 20 går inte på krogen.
Citera
2016-08-06, 18:36
Medlem
PaulTemples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, rent generellt alltså? Tråd om Sven Melanders uttalande finns väl redan?

Ja, Sven Melanders inlägg finns en tråd om men jag avsåg Jennys krönika och hennes tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in