2016-08-06, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Alltså!

Nu var det länge sedan jag skrev något här, men jag har följt tråden med intresse och är förvånad över nuvarande nivå på diskussionerna här...

Ni som skriker om lagens strängaste straff för de inblandade, för att ni är bekant med offret? Hur tänker ni då?
Hur VET ni att det inte finns några förmildrande omständigheter? Kanske BO kom och viftade med en pistol? Kanske hon hade en machete i klänningsfållen? Jag vet inte det i alla fall, därför är jag nyfiken på hur ni kan veta det.

Viss planering av mordet skriver media att polisen har uppgett, men de vill inte uppge i vilken omfattning, varken tidsmässigt eller detaljmässigt. Kanske räcker det med att de suttit och pratat om att de vill ha bort henne, kanske har det uttalats hot om våld/död, men vad räknas egentligen som planering? Det är min stora undran....

Tråden har förändrats de senaste dagarna p.g.a. "nya" skribenter som försöker fiska efter reaktioner.

Därav den nya nivån. Den nya nivån är rätt torr, men uppfyller ett syfte.

Men jag skulle tro att dessa upprepningar lämpar sig i forumdelen "Aktuella brott och kriminalfall" då mycket av vad som diskuterats är lagar. Precis som så borde. I min åsikt skulle det bli rätt tråkigt om tråden fortsätter i den här stilen, även om det är topic.

När två personer kommer in i tråden och ifrågasätter vår moral, då blir det en reaktion. Vilket var syftet, och de lyckades. Kanske fick de även dig att fundera lite på om BO egentligen är den onde. Manipulation är en konstform.

Brottet i sig är fortfarande topic.
Citera
2016-08-06, 14:07
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Jag kan inget annat än stå för det jag skrivit,
Jag önskar maxstraff, på grund av att jag kände BO.
Det har jag aldrig stuckit under stol med, och kommer heller inte ändra min ståndpunkt. Just på grund av att det är min känsla, och den äger jag.. jag har även gått ut med, att jag är subjektiv i min önskan, så är det upp till dig att uppfatta det som du vill...
Jag har också skrivit, och står för det...
Jag ingår inte i ngn utredning, det är polisen som gör en förundersökning.
Och det enda vi som inte ingår i några utredningar, förhör eller dyligt, är att läsa media, och de länkar som finns hör på flashback..
En viss planering skriver media att polisen uppgett, ja.. då är det väl viss planering... och jag har även skrivit att vissa rubriceringar kommer säkert att ändras skärpta och nedsänkta, och det utgår jag ifrån, då mgm är så många.
Så om du pratar om hot om våld/död, och att du sen skrider till verket, och det är ju det som hänt.. hon dog ju..
Här är det många som är inblandade i ett mord, och förundersökning görs, åtal ska sedan väckas utifrån det.
Viss planering indikerar, de var medvetna vad de gjorde.. inget handgemäng, de var inte överraskade när de häktades, erkände mord direkt..
Så jag får nog trots att jag känner för maxstraff, vänta och se, vilken sorts planering, medhjälp, och hur mordet gått till, precis som alla andra...
Och det är ju också som så mgm, skärligen misstänkta, är ju en grad av hur starka misstankarna är.

Vi får väl verkligen hoppas att rätten dömer efter bevis och inte efter känsla (i detta fall och i alla andra fall)

Det där med planering igen....jag menar, jag tror inte att jag är den enda som någon gång uttryckt hot om något brott (oftast i affekt, eller på grund av någon struntsak: -Om grannen snor min parkeringsplats en gång till, så ska jag slå sönder dennes bil, är ett exempel. Om sedan grannens bil blir sönderslagen och jag inte har något alibi, så kan jag ju tyvärr åka fast för något jag inte gjort, bara för att brottet var planerat och någon har hört mig uttrycka saken tidigare, därför är det av yttersta vikt att alla bevis kommer fram, och att till exempel grannens barn inte är dem som ska döma)

Nu tror jag ju inte att någon av dessa personer är oskyldiga, men kanske inte alla är skyldiga till själva mordet, även om rubriceringen förändras under utredningens gång.

Så, vad tror ni? Kan åtal väckas den 12:e?
Citera
2016-08-06, 14:21
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Tråden har förändrats de senaste dagarna p.g.a. "nya" skribenter som försöker fiska efter reaktioner.

Därav den nya nivån. Den nya nivån är rätt torr, men uppfyller ett syfte.

Men jag skulle tro att dessa upprepningar lämpar sig i forumdelen "Aktuella brott och kriminalfall" då mycket av vad som diskuterats är lagar. Precis som så borde. I min åsikt skulle det bli rätt tråkigt om tråden fortsätter i den här stilen, även om det är topic.

När två personer kommer in i tråden och ifrågasätter vår moral, då blir det en reaktion. Vilket var syftet, och de lyckades. Kanske fick de även dig att fundera lite på om BO egentligen är den onde. Manipulation är en konstform.

Brottet i sig är fortfarande topic.

Jag kan inte påstå att jag någonsin trott att BO skulle vara någon ängel, och eftersom min värld aldrig är bara svart/vit, så finns det nyansskillnader i allt.
Allting är relativt, beroende på vad man jämför med och alla har bara oss själva, våra erfarenheter och våra egna val att utgå ifrån. Att BO på något sätt skulle vara "guds bästa barn" har aldrig fallit mig i tanken, men naturligtvis förtjänade hon inte att gå detta öde till mötes.
Citera
2016-08-06, 14:23
Medlem
Citat:
Vi får väl verkligen hoppas att rätten dömer efter bevis och inte efter känsla (i detta fall och i alla andra fall)

Det där med planering igen....jag menar, jag tror inte att jag är den enda som någon gång uttryckt hot om något brott (oftast i affekt, eller på grund av någon struntsak: -Om grannen snor min parkeringsplats en gång till, så ska jag slå sönder dennes bil, är ett exempel. Om sedan grannens bil blir sönderslagen och jag inte har något alibi, så kan jag ju tyvärr åka fast för något jag inte gjort, bara för att brottet var planerat och någon har hört mig uttrycka saken tidigare, därför är det av yttersta vikt att alla bevis kommer fram, och att till exempel grannens barn inte är dem som ska döma)

Nu tror jag ju inte att någon av dessa personer är oskyldiga, men kanske inte alla är skyldiga till själva mordet, även om rubriceringen förändras under utredningens gång.

Så, vad tror ni? Kan åtal väckas den 12:e?

Jamen så klart, jag med min känsla, önskar ju maxstraff och åter igen, så för tydlighetens skull, sverige har lagar, dels hur en förundersöning skall gå till, hur mgm skall behandlas, etc.. och de lagar skall väl följas även i detta fall.
Bevisningar, etc både förhör, tekniska bevis.. är polisens uppgift att plocks fram, och jag vet att de gör sitt bästa för att jobba på det. Åklagare väcker åtal, sedan är det upp till de misstänkta att med hjälp av advokater svara på det.

Vi har i några dagar, haft det lite besvärligt här på tråden, jag har aldrig upplevt att någon har blivit attackerad på dessa vis många blivit. Jag tycker att även om vi kanske har olika uppfattning, om hur lagar kan tolkas, om BO, om mgm, olika spekulationer om hur de tänkt etc.. men INGEN har på något sätt betett sig illa, anklagat människor för diverse saker, ingen har gått till personlig attack.. alla har rätt till sin åsikt, tyckande, även de som kan se ett förmildrande eller dyligt, för mig spelar inte det så stor roll, pga. Att en förundersökning pågår.. pga. Ings åtal har väckts ännu. Pga. Inga domar har fällts ännu. Och det är nog de flesta medvetna om här, vad jag har upplevt.

För att svara på din fråga, kan åtal väckas den 12:e?
Jag tror inte det. För mycket "snurr" i detta gäng, kan jag tro. Men så klart, Benita Hokkanen, medverkar till utredningen, så möjligt att det gör att går lite snabbare...
Citera
2016-08-06, 14:39
Medlem
Citat:
Jag kan inte påstå att jag någonsin trott att BO skulle vara någon ängel, och eftersom min värld aldrig är bara svart/vit, så finns det nyansskillnader i allt.
Allting är relativt, beroende på vad man jämför med och alla har bara oss själva, våra erfarenheter och våra egna val att utgå ifrån. Att BO på något sätt skulle vara "guds bästa barn" har aldrig fallit mig i tanken, men naturligtvis förtjänade hon inte att gå detta öde till mötes.

Vad jag far efter är följande; ett mord är begånget, det spelar ingen roll i vilken socialgrupp man tillhör.
Det spelar ingen roll hur den som bragts om livet är som person. Det spelar heller ingen roll vad den/dem som begått brottet är för person. Och det spelar heller ingen roll på vilka premisser de har umgåtts. Ett mord är ett mord. Och det är det förundersökningen ska ta fram tekniska bevis, förhör etc. De kan ju inte agera, jamen lille "kalle" vi förstår att du var med på detta..

Förmildrande omständigheter här i detta fall,, skulle kunna vara mgm psykiska status, IQ-status, etc. Det brukar i vissa fall göras pykologiska utredning av mgm.. som tas i beaktning vid dådet.
Och då är det upp till mgm att bevisa detta..
Citera
2016-08-06, 14:39
Medlem
Citat:

Ingen har påstått att hon var guds bästa barn. Missbruk och psykologiska problem har konstaterats.

När jag försökte uppmärksamma dig på manipulation som en orsak till trådens nuvarande nivå, då går du på ströbrödet i mitt inlägg istället för att ta till dig budskapet.
Citera
2016-08-06, 15:04
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Ingen har påstått att hon var guds bästa barn. Missbruk och psykologiska problem har konstaterats.

När jag försökte uppmärksamma dig på manipulation som en orsak till trådens nuvarande nivå, då går du på ströbrödet i mitt inlägg istället för att ta till dig budskapet.

Jodå, jag förstod vad du menade, reagerade bara instinktivt på det du skrev om att till och med jag kunde ha blivit manipulerad
Citera
2016-08-06, 17:40
Medlem
Handsekreterarens avatar
Några förmildrande omständigheter enligt BRB 29:3 torde inte föreligga.

Citat:
3 § Som förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas

1. om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende,
Detta torde inte vara applicerbart på ett mordfall, om det inte handlar om ett fall av typen kvinna som under flera år utsatts för t.ex. misshandel och våldtäkter från en närstående man.
Det gör det inte i det här fallet.

Citat:
2. om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande,
3. om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga,
De misstänkta ger förvisso intrycket att vara svagbegåvade, men det är ingen allvarlig psykisk störning, varför 2. inte är tillämpligt.
Inte heller 3. är tillämplig, eftersom den texten torde röra utvecklingsstörda (motsv.), och svag begåvning är inte en utvecklingsstörning.

Citat:
4. om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla, eller
Knappast tillämpligt.

Citat:
5. om gärningen, utan att vara fri från ansvar, är sådan som avses i 24 kap. Om det är påkallat med hänsyn till brottets straffvärde, får dömas till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.
Nöd eller nödvärn är inte aktuellt. Inte ens Leif "Sillen" Silbersky skulle nog kunna få nio mot en att handla om nödvärn, och han hävdade ju ändå på fullt allvar att piloten vid helikopterrånet var oskyldig eftersom vederbörande saknade certifikat för mörkerflygning.

I korthet torde det alltså inte föreligga några förmildrande omständigheter, så vitt vi vet så här långt.

Däremot kan det mycket väl föreligga försvårande omständigheter enligt §2.

FUP:en kommer som sagt bli mycket intressant att ta del av.
Citera
2016-08-06, 18:58
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om jag skriker eller inte låter jag vara osagt men jag hoppas på stränga straff. Det är naturligtvis ingen i tråden som vet ett smack men jag finner det osannolikt att BO uppträtt på ett sätt som av +9 personer simultant uppfattats som så hotfullt att de gemensamt beslöt sig för att röja henne ur världen. Polisen har också angett att det tycks finnas ekonomiska motiv.
Summa summarum tror jag mer på försvårande än förmildrande omständigheter och isf följer då hårdare straffmätning. Konstigare än så är det inte och jag kände inte Madde.

1. Du hoppas på stränga straff

2. Ingen i tråden vet ett smack

3. Du finner det osannolikt att BO uppträtt hotfullt, utan att veta ett smack

4. Det verkar finnas ekonomiska motiv (på vilket sätt vet bara polisen)

5. Du vill ha hårdare straffmätning utan att veta ett smack

Du hoppas på ett hårt straff utan att veta ett smack, undrar varför. Verkar mer vara ett önsketänkande från din sida. Jag tror det är mycket mer komplicerat än du vill påskina eftersom mordet är så udda. Något har föregått mordet, frågan är vad.
Citera
2016-08-06, 19:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Du hoppas på ett hårt straff utan att veta ett smack, undrar varför. Verkar mer vara ett önsketänkande från din sida. Jag tror det är mycket mer komplicerat än du vill påskina eftersom mordet är så udda. Något har föregått mordet, frågan är vad.
Jag vill ha det utifrån den uppfattning jag fått av det som hänt. Men ride on, du tror ju att BO var ansvarig för sitt eget öde för att hon bl. a. inte valde boende som passade dig. Så vad vet du som ger dig bättre möjlighet att döma? Ingenting va...

Bygg du dina scenarior så bygger jag mina. Det är ett forum för spekulationer.
Citera
2016-08-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Är "smack" dagens ord i hjärnverkstaden?

Stränga straff kommer att utdelas. Det är fakta. Har du inte fattat ett smack?

På fråga nummer fyra så svarar jag: Polisen och ex-maken. Samt flera trådrykten (trådrykten är källor i detta läge).

På resten av frågorna så är min motfråga: Är du ens vettig i huvudet, du fattar ju inte ett smack?
Citera
2016-08-06, 19:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag vill ha det utifrån den uppfattning jag fått av det som hänt. Men ride on, du tror ju att BO var ansvarig för sitt eget öde för att hon bl. a. inte valde boende som passade dig. Så vad vet du som ger dig bättre möjlighet att döma? Ingenting va...

Bygg du dina scenarior så bygger jag mina. Det är ett forum för spekulationer.

Var har jag skrivit detta? Jag tror ingenting och inget passar mig mer än det andra! Det är intressant psykologi att studera hur några postare i tråden ljuger och förvränger det jag skriver. Ingenstans har jag hållit BO ansvarig, mer än att jag har spekulerat i hur det hela kan ha gått till, alltså: s p e k u l e r a t.

Synonymer till spekulera:

Det enda jag vill är att hålla alla dörrar öppna eftersom ett mord av den här kalibern, med så många inblandade, är som ett stort frågetecken vad gäller motivet. Jag tror inte (observera tror, inte vet) att det aktuella gänget ger sig på en människa helt utan anledning (eller pga några tusenlappar i skuld). Det strider mot min erfarenhet av mänskligt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in