2016-08-06, 19:33
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Är "smack" dagens ord i hjärnverkstaden?

Stränga straff kommer att utdelas. Det är fakta. Har du inte fattat ett smack?

På fråga nummer fyra så svarar jag: Polisen och ex-maken. Samt flera trådrykten (trådrykten är källor i detta läge).

På resten av frågorna så är min motfråga: Är du ens vettig i huvudet, du fattar ju inte ett smack?

Det var inte jag som skrev "smack" från början, jag citerade en postare och förde ett logiskt resonemang kring dennes utsagor, det kallas att analysera. Det jag svarade på var följande post [min fetning]:

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om jag skriker eller inte låter jag vara osagt men jag hoppas på stränga straff. Det är naturligtvis ingen i tråden som vet ett smack men jag finner det osannolikt att BO uppträtt på ett sätt som av +9 personer simultant uppfattats som så hotfullt att de gemensamt beslöt sig för att röja henne ur världen. Polisen har också angett att det tycks finnas ekonomiska motiv.
Summa summarum tror jag mer på försvårande än förmildrande omständigheter och isf följer då hårdare straffmätning. Konstigare än så är det inte och jag kände inte Madde.

Edit: Mitt svar och analys av slutledningarna.

Edit nr. 2:

Rykten är inte säkra källor, de är just ... rykten.

Synonymer till ordet rykten:

Senast redigerad av Passepartout 2016-08-06 kl. 19:44.
Citera
2016-08-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Bradgardsindian, är nog inte ute efter att förringa detta brott, är nog bara ute efter att få dig att hamna i affekt, och få dig att bli arg, och börja göra angrepp mot honom/henne, inget annat.

Då tolkningar av lagar, som sig bör, görs av åklagare/advokater, och till sist ska tingsrätter/hovrätter/högsta domstol, med domare besluta straffmätningen.
Det är bara att invänta fup, och avvakta vad de misstänkta kommer att bli åtalade för, av åklagaren.
Därefter får de misstänkta, med advokater ställa sig till de brott de blir åtalde för.

På något sätt anser Bradgardsindian, att det finns förmildranden i detta fall..
Och det är väl okej att tro.
Men att man tror så starkt på något, så att man förtalar andra människor på tråden är inte okej, som att "vi" sprider lögner, och hallucinerar, det är förtal, vilket i sin tur är olagligt...
Så låt Bradgardsindian ha sin tro, att det på något sätt skulle kunna finnas något laglig kryphål att friskriva sig ansvar, för mord, i detta fall.
Och vad han menar med NI hallucinerar, och sprider lögner, verkar nog vara så i hans huvud... visar ju brist på att respektera andra människors åsikter.. och lite svårt att ens ha en dialog då..
Var rädd om dig...
Jag hamnar (numera) väldigt sällan i affekt och jag är (numera) alltid rädd om mig själv och andra.

Tack för ditt svar.
Citera
2016-08-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
1. Du hoppas på stränga straff

2. Ingen i tråden vet ett smack

3. Du finner det osannolikt att BO uppträtt hotfullt, utan att veta ett smack

4. Det verkar finnas ekonomiska motiv (på vilket sätt vet bara polisen)

5. Du vill ha hårdare straffmätning utan att veta ett smack

Du hoppas på ett hårt straff utan att veta ett smack, undrar varför. Verkar mer vara ett önsketänkande från din sida. Jag tror det är mycket mer komplicerat än du vill påskina eftersom mordet är så udda. Något har föregått mordet, frågan är vad.
Det (av mig) fetade: Nja något litet vet vi ju i alla fall; Exempelvis att de i samråd planerat mordet och att några har vetat om mordet men ändå inte anmält mördarna.
Citera
2016-08-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför anstränger man sig för att framstå som en fjortis på ett diskussionsforum med åldersgräns 18 år?
Men du är inte-ingen jurist på något sätt-stop fabulera.

Du är dock bra på att uttrycka dig och sväva iväg-
Citera
2016-08-06, 20:45
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
..
Jag tror det är mycket mer komplicerat än du vill påskina eftersom mordet är så udda. Något har föregått mordet, frågan är vad.
Du har här nu drivit rätt hårt och länge för din "teori". Dina första inlägg om den fick knappt någon respons, men du gav inte upp utan kom med nya postningar. Inga uppgifter har framkommit som bifaller din teori, men ändå kan du inte släppa den. Vad krävs för det?

Citat:
..
Rykten är inte säkra källor, de är just ... rykten.

Synonymer till ordet rykten:

Nej, rykten är inte säkra källor, men man kan vara säker på att rykten uppstår eller inte uppstår av en eller annan anledning.
Ta din teori som exempel. Skulle detta fall vara "snaskigt" i alla läger så hade det säkert redan funnits nog med rykten om det publicerat i denna tråd.
Citat:
..
Jag tror ingenting och inget passar mig mer än det andra! Det är intressant psykologi att studera hur några postare i tråden ljuger och förvränger det jag skriver. Ingenstans har jag hållit BO ansvarig, mer än att jag har spekulerat i hur det hela kan ha gått till, alltså: s p e k u l e r a t.

Synonymer till spekulera:

Det enda jag vill är att hålla alla dörrar öppna eftersom ett mord av den här kalibern, med så många inblandade, är som ett stort frågetecken vad gäller motivet. Jag tror inte (observera tror, inte vet) att det aktuella gänget ger sig på en människa helt utan anledning (eller pga några tusenlappar i skuld). Det strider mot min erfarenhet av mänskligt beteende.
Här diskuterar vi ett aktuellt fall utifrån uppgifter som kommer fram. Vill man spekulera förutsättningslöst så går det bra i forumsavdelningen för Konspirationer och alternativa teorier.
Citera
2016-08-06, 20:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Var har jag skrivit detta? Jag tror ingenting och inget passar mig mer än det andra! Det är intressant psykologi att studera hur några postare i tråden ljuger och förvränger det jag skriver. Ingenstans har jag hållit BO ansvarig, mer än att jag har spekulerat i hur det hela kan ha gått till, alltså: s p e k u l e r a t.

Synonymer till spekulera:

Det enda jag vill är att hålla alla dörrar öppna eftersom ett mord av den här kalibern, med så många inblandade, är som ett stort frågetecken vad gäller motivet. Jag tror inte (observera tror, inte vet) att det aktuella gänget ger sig på en människa helt utan anledning (eller pga några tusenlappar i skuld). Det strider mot min erfarenhet av mänskligt beteende.
Du har varit väldigt intresserad av huruvida BO haft en dörr att stänga om sig men säger du att du inte tror mer på det ena eller det andra får jag väl tro på det. Eller inte.
Och din erfarenhet av mänskligt beteende säger att pengasumman som kan generera ett mord är exakt hur stor? Och hur vet du hur stor den är i detta fall?
Citera
2016-08-06, 20:56
Medlem
Halloj igen!!
Har fått pm av en viss person där jag blir anklagad för att inte låta andra ha sina åsikter.

Vill härmed deklarera att vilket försvar de misstänkta kommer att använda sig av, om till exempel det finns förmildrande omständigheter, så ligger inte det i åklagarens intresse. Åklagarens intresse är att han/hon måste ha bevis, förhör etc, för att ens kunna väcka åtal, och det är det som sker just nu!

Vi vanliga döda, får veta det mesta från media, och med vissa länkar här på flash.
Och det är vad vi har att utgå ifrån just för nu.
Att jag tycker att de borde få maxstraff, är en subjektiv känsla, då jag kände BO. (En gång till )

Men jag är väldigt medveten om att rättsväsendet inte fungerar så, det är tekniska bevis, förhör etc, och de misstänktas försvar som spelar roll hur domarna kommer att falla.

Men en sak i taget va??? Åtal har inte väckts ännu, så vad fasen komma med förmildrande nu redan, är ju inte relevant, just nu kan jag tycka då, då åtal inte har väckts ännu?? Vi vet ju för fasen inte åtalen ännu??
Jag diskuterar gärna åtal kontra förmildrande när vi har något åtal att utgå ifrån.
Detta topic, handlar väl om mordet av Madeleine Delbom i Långshyttan, där inga åtal väckts ännu.
Ett helt gäng sitter ju skärligen misstänkta för det ena å det andra.. så när förundersökning är klar och åtal väckts, diskuterar jag gärna hur mgm, ska förhålla sig till det. Detta har jag varit tydlig med hela tiden!!

Och ja, jag har fått info, från ganska säker källa. Av vissa saker, men är medveten om, att det är endast hörsägen, och inget jag lägger ut här, för alla, och varför så? Jo, förundrsökningen har sin egen gång, och det kommer fram, när och om polis, media tycker det är intressant. Därför diskuterar jag icke hörsägen, pumpar heller inte källan, på grund av att det kan vara känsligt fram till förhandlingar.
Senast redigerad av knepplenning 2016-08-06 kl. 21:15.
Citera
2016-08-06, 21:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
...

Så, vad tror ni? Kan åtal väckas den 12:e?
Det skulle förvåna mig även om det samtidigt vore en lättnad. Mina förväntningar på resultatet av omförhandlingarna på fredag inskränker sig till en preview på hur starkt åklagarens fall är, vilka som blir omhäktade och för vad.
Citera
2016-08-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du har varit väldigt intresserad av huruvida BO haft en dörr att stänga om sig men säger du att du inte tror mer på det ena eller det andra får jag väl tro på det. Eller inte.
Och din erfarenhet av mänskligt beteende säger att pengasumman som kan generera ett mord är exakt hur stor? Och hur vet du hur stor den är i detta fall?

Det kan måhända vara så, att denne passpatoue, redan har bestämt sig för att de blir åtalde för mord, alltså det är kört för mgm, han försöker kanske hitta något som ursäktar mgms handling. För troligtvis tycker han att det är alldelelns för banalt att mörda för pengar. Och för så lite pengar också dessutom.
En spekulation från mitt håll då.. inget försvar.. eller påhopp..
Citera
2016-08-06, 22:19
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Nja något litet vet vi ju i alla fall; Exempelvis att de i samråd planerat mordet och att några har vetat om mordet men ändå inte anmält mördarna.

Någon form av planering har enligt polisen skett, däremot är det ännu okänt hur den såg ut och vad motivet var. Några har vetat om att det pågick en planering, men de har kanske inte tagit den på allvar utan trott att det hela inte skulle genomföras.
Senast redigerad av Passepartout 2016-08-06 kl. 22:21.
Citera
2016-08-06, 22:21
Medlem
Citat:
1. Du hoppas på stränga straff

2. Ingen i tråden vet ett smack

3. Du finner det osannolikt att BO uppträtt hotfullt, utan att veta ett smack

4. Det verkar finnas ekonomiska motiv (på vilket sätt vet bara polisen)

5. Du vill ha hårdare straffmätning utan att veta ett smack

Du hoppas på ett hårt straff utan att veta ett smack, undrar varför. Verkar mer vara ett önsketänkande från din sida. Jag tror det är mycket mer komplicerat än du vill påskina eftersom mordet är så udda. Något har föregått mordet, frågan är vad.

Ja en viss planering har föregått mordet, enligt polisen.
Citera
2016-08-06, 22:23
Medlem
Citat:
Någon form av planering har enligt polisen skett, däremot är det ännu okänt hur den såg ut och vad motivet var. Några har vetat om att det pågick en planering, men de har kanske inte tagit den på allvar utan trott att det hela inte skulle genomföras.
Nej visst vi vet inte detaljerna men man kan nog anta att det, åtminstone av några av de misstänkta, planerats för att röja BO ur vägen för gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in