2016-08-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/booli-bostadspriserna-har-kraschat-i.html?m=1

Något har ju hänt senaste månaderna. Boolis statistik är jag lite fundersam kring men dessa nedgångar verkar ha hänt. Mäklaren som sålde min bostad för 1,5 mån sen sa att priset gått ner med 10-15% för 1-2 veckor sedan i Stockholm.

Om bara amortering kan ha denna effekten på bostadsmarkanden. Tänk er när finanskrisen kommer. Man behöver inte vara nostradamus för att inse att en sådan är på ingång inom en 0-2 års period. Nissarna som styr världens ekonomier har inte lärt sig av sina misstag sen förra gången.
1. Amortering har gällt en längre tid. Så skulle det ha varit orsaken så skulle vi inte sett uppgången.

2. Varför skulle det komma en finanskris? Kan du utveckla det resonemanget med mätdata och ett orsakssammanhang.
2016-08-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Amortering har gällt en längre tid. Så skulle det ha varit orsaken så skulle vi inte sett uppgången.

2. Varför skulle det komma en finanskris? Kan du utveckla det resonemanget med mätdata och ett orsakssammanhang.
Uppgång? Har gått ner de senaste 3 månaderna.
Blir en kreditkris, eller menar du att det aldrig mer kommer att komma några fler ekonomiska kriser?
2016-08-05, 23:29
Medlem
Citat:

Alpha101 vem betalar dig för att sitta här och skriva smörja?

Funderade själv på ett radhus norr om Sthlm för ca 7,5 Mkr i dagarna. Men vill jag sitta exponerad mot Sthlms bostadsmarknad mer än ett års tid med ca 12 Mkr? Tror inte det. Arma bolånehoror.
2016-08-05, 23:29
Medlem
Vilket kackel det blev. Tror det är lite för tidigt att ha panik, lugna er lite för det roliga har inte börjar än!
Den som klarar sig bäst vid nästa kris i denna tråd är nog praktikerna så som bajsbo. Han är säkert en handyman med. Dessutom bor i utkanten och har hyreshus. Akademiker i storstan kommer suga tumme och stämpla a-kassa. Men jag är orolig att oljeriggarna inte kommer ge så mycket pengar framöver...
2016-08-05, 23:36
Medlem
Citat:

1 Juni började amorteringskraven gälla och efter det har det skett en avmattning eller värre sen dess. Bara att kolla på valeguard, booli samt vad man personligen hört av mäklare.

2: Har någon någonsin kommit med mätdata innan en finanskris?. I efterhand kommer analyserna kring vad som faktiskt hände.
Det räcker väl med att vi har negativa räntor och en skulddriven ekonomi, brexit, problem i europeiska banker, ett turbulent amerikanskt val på inkommande i november. Etc.
Hur ska räntorna kunna ens höjas utan att allt kollapsar?
Lehman brothers liknande saker kan hända igen men det kommer ske i en annan skepnad och väldigt få verkar kunna förutspå exakt hur & varför det sker. Men mycket talar om att något kommer att hända snart.

Jag har hellre korta positioner nu och inväntar kollapsen som snart kommer än att få den där årliga 6% som börsen i snitt ger. -70% vs 12%. Väljer hellre att inte uppleva 70%iga nedgången.
2016-08-05, 23:52
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M

"Den svenska demografin pekar på minst en 10 årig nedgång start 2016 - 2018"
Lägg till på detta amorteringskrav som svenskarna knappt klarar av idag.
Successivt högre ränta.
Tokiga politiska beslut för att dämpa bostadsmarknaden.
Eventuell finanskris.
Senast redigerad av Waraahbe 2016-08-05 kl. 23:56.
2016-08-06, 00:01
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M

"Den svenska demografin pekar på minst en 10 årig nedgång start 2016 - 2018"
Lägg till på detta amorteringskrav som svenskarna knappt klarar av idag.
Eventuell finanskris.

Svensk är i dessa dagar synonymt med Naivitet:Bakom flötet.Korkad:Idiotum i huvudet:Nolla: Totalt noll insikt: Kort och gott ett folk som tror att allt varar för evigt. Ett gäng tragiska stollar som inte kan se längre än näsan räcker.
2016-08-06, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Va det inte du som hade lån på 4 mille?
Absolut, på en fastighet värd minst det dubbla. 4 mkr plus på en ursprunglig insats om noll kr. Gratispengar kallas det.
2016-08-06, 00:17
Medlem
Trodde det kallades för illusion? Finns inget gratis här i världen.
2016-08-06, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Alpha101 vem betalar dig för att sitta här och skriva smörja?

Funderade själv på ett radhus norr om Sthlm för ca 7,5 Mkr i dagarna. Men vill jag sitta exponerad mot Sthlms bostadsmarknad mer än ett års tid med ca 12 Mkr? Tror inte det. Arma bolånehoror.
Om du har någon invändning med substans så skriv den. Nu jämrar du dig bara.
2016-08-06, 00:51
Medlem
Citat:
1 Juni började amorteringskraven gälla och efter det har det skett en avmattning eller värre sen dess. Bara att kolla på valeguard, booli samt vad man personligen hört av mäklare.
Det jag pekar på är att det inte är någon skillnad iom att amorteringskrav i praktiken implementerats av bankerna sedan en längre tid.

Citat:
2: Har någon någonsin kommit med mätdata innan en finanskris?. I efterhand kommer analyserna kring vad som faktiskt hände.
Det finns hur mycket mätdata som helst. Om du menar att en finanskris är på gång så redovisar du hur du kommit fram till det.
Annars svamlar du bara.

Citat:
Det räcker väl med att vi har negativa räntor och en skulddriven ekonomi, brexit, problem i europeiska banker, ett turbulent amerikanskt val på inkommande i november. Etc.
Hur ska räntorna kunna ens höjas utan att allt kollapsar?
Lehman brothers liknande saker kan hända igen men det kommer ske i en annan skepnad och väldigt få verkar kunna förutspå exakt hur & varför det sker. Men mycket talar om att något kommer att hända snart.
Om du menar att det leder till en finanskris så tar du och redogör i mer detalj för det kommande orsakssambandet.
2016-08-06, 01:05
Medlem
Citat:
Det jag pekar på är att det inte är någon skillnad iom att amorteringskrav i praktiken implementerats av bankerna sedan en längre tid.

Det finns hur mycket mätdata som helst. Om du menar att en finanskris är på gång så redovisar du hur du kommit fram till det.
Annars svamlar du bara.

Om du menar att det leder till en finanskris så tar du och redogör i mer detalj för det kommande orsakssambandet.

Spelar ingen roll vad jag skriver då vi är i en skiljelinje. Jag tror det jag tror och du får tro som du vill över situationen som råder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in