2016-08-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Ja, precis.

Det har jag aldrig påstått. Det beror även på vad du menar med en sann bild. Sann bild av vad? Sann bild för vem?

Jag bytte ut 'objektiv' mot 'sann' vilket jag tyckte var synonymer i sammanhanget.

Citat:
Kan du utveckla exakt vad du menar med oförvrängd verklighet och var den existerar?

Den oförvrängda verkligheten är verkligheten helt enkelt. Den enda verklighet som existerar. En bild i sinnet är en subjektiv tolkning av den objektiva verkligheten.

Citat:
Det kan inte vara så att tanken på objektiva sanningar varit en slags ideologi på samma sätt tidigare då? Jag slåss rätt mycket mot just detta själv. Jag har nog varit (och är ibland) för objektiva sanningar och är nu ute och leker med tanken i gränslandet mot postmodernism.

Att det finns en (objektiv) sanning har nog förr varit sunt förnuft och inte ifrågasatts särskilt mycket. Problemet var bara att alla hävdade att just deras villfarelser var sanna. Idag har sanningen blivit obekväm. - Ok, det där är sant för dig och det här är sant för mig. - Vi har båda rätt fast vi tycker olika. Men om det var farligt förr då folk krigade om vem som hade rätt så är det ingenting mot för hur farlig tron på att rätt inte finns är.

Citat:
Det finns moral och omoral men det finns väl ändå ingen objektiv moral och omoral?

Det som skadar en annan (även djur och naturen själv) eller inskränker dennes frihet är omoraliskt. Det som bringar glädje och frihet är moraliskt. Visst blir vi ofta tvingade att välja mellan två onda ting. Men det betyder inte att det inte går att välja rätt eller att det inte spelar någon roll vad vi väljer. Ett alternativ är alltid det mindre onda.

Moralrelativism är en fet lögn och endast sanningen kan göra dig fri. Moralrelativism tas alltid upp som skydd och rationalisering för omoral. Sanningen uttrycks i den gyllene regeln (i både positiv och negativ form) och i lagen om sådd och skörd. Uråldriga sanningar som inte blir osanna bara för att de är omoderna eller typ tråkiga. Att ge upp tron på en objektiv sanning och moral är att ge upp möjligheten till ett bättre samhälle. Det är att sky utopin och välkomna dystopin.
Citera
2016-08-04, 13:00
Bannlyst
Citat:
Jotack.
Jag håller inte med. Med objektivt uppfattar jag det som fritt från tolkningar. Ingenting kan vara helt fritt från tolkningar.
Kan du utveckla detta? Vad är det för bas?
... förrän någon ska observera vad som har hänt och att det ens hänt någonting då det nödvändigtvis måste tolkas.

Vad är saker när vi inte observerar dem? Obestämbara. Slutsats: De enda tillfällena vi kan säga något om saker är när vi observerar dem - vilket oundvikligen sker i en subjektiv kontext. Jag antar att man även observerar sina egna tankar.

Du verkar fastnat väldigt mycket på detta att objektivt är något outforskat.
En person som ser sin hund kan tycker det är en vacker vän, men hade samma person i en annan dimension sett hunden hade den kanske varit en smutsig ful hund. Man kan fortfarande anse hunden är ful och smutsig samtidigt som man ser den som vacker mer känslomässigt.
För det är just vad det handlar om mer att subjektivt är känslomässigt laddat..
Citera
2016-08-04, 13:28
Medlem
Citat:
Varför inte?

Jag tycker att det är givande att behöva förklara hur jag tänker, se hur andra tänker och få perspektiv på kunskap. Genom att fundera och ifrågasätta saker som vi tar för självklara så lär vi oss också att formulera exakt vad vi menar och kan hitta eventuella fel. Varför tror du att filosofin utvecklats och att nya grenar växt fram? Om vi aldrig ifrågasatte någonting skulle vi lika gärna bara bestämma att saker och ting är på ett visst sätt och sen skita i allt. Du får leva ditt liv hur du vill, men jag väljer att inte leva mitt liv som en ignorant imbecill.

Dessutom är din fråga (givet mina förutsättningar) omöjlig att svara på eftersom något objektivt inte skulle finnas. Det är min subjektiva åsikt att det objektiva inte finns. På samma sätt som det är din subjektiva åsikt att denna tråd är tramsig.

Bemöt mina argument med bättre argument istället för att skriva en massa oväsentligt skit.

Du kan tvivla om allting men det leder inte någonstans. Vad vill du diskutera? Vilka argument stödjer sanningens relativism?

Men vill du ha evighets diskussioner så kör på, kom bara inte och säg att du har lagt fram "argument" för "subjektivism".
Citera
2016-08-05, 22:08
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Du verkar fastnat väldigt mycket på detta att objektivt är något outforskat.
En person som ser sin hund kan tycker det är en vacker vän, men hade samma person i en annan dimension sett hunden hade den kanske varit en smutsig ful hund. Man kan fortfarande anse hunden är ful och smutsig samtidigt som man ser den som vacker mer känslomässigt.
För det är just vad det handlar om mer att subjektivt är känslomässigt laddat..
Kanske är det för att jag håller empiri rätt varmt om hjärtat. Om det är något outforskat, hur kan vi veta?
Citera
2016-08-05, 22:36
Bannlyst
Citat:
Kanske är det för att jag håller empiri rätt varmt om hjärtat. Om det är något outforskat, hur kan vi veta?

Sträva efter hitta fel hos dina idéer istället för hitta något som stärker det.
Om du lagar mat efter recept och gjort detta recept 10 gånger, var av sista gången smakar det skit ! Fast allt var precis som alla gånger tidigare, vad gick då snett? Ska man dra slutsatsen att ibland smakar det illa bara?
Citera
2016-08-05, 22:41
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Sträva efter hitta fel hos dina idéer istället för hitta något som stärker det.
Om du lagar mat efter recept och gjort detta recept 10 gånger, var av sista gången smakar det skit ! Fast allt var precis som alla gånger tidigare, vad gick då snett? Ska man dra slutsatsen att ibland smakar det illa bara?
Uppenbart var inte allt precis likadant som alla gånger tidigare om det inte smakade likadant. Antaget att förutsättningarna var desamma varje gång.

Tråkigt nog är väl den enda slutsatsen man kan dra att givet de tio matlagningarna så smakar receptet gott 90% av gångerna och dåligt 10% av dem.
Citera
2016-08-05, 22:49
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Så med andra ord förnekar du att det finns en objektiv verklighet (en yttervärld)? Vet faktiskt inte vad jag tycker om anti-realism. Förnekandet av sinnes-oberoende 'objekt' kan förefalla mycket konstigt, men om man tänker efter lite så inser man ganska snart att det inte är alldeles självklart vad ett sinnes-oberoende 'objekt' är för något. En anhopning partiklar? Jaha, hur hjälper det oss att avgöra vad ett vad ett sinnes-oberoende 'objekt' är för något? Är skruvarna som håller ihop bordet ett sinnes-oberoende 'objekt' eller flyter skruvarna in i bordet så att bordet tillsammans med skruvarna utgör ett sinnes-oberoende 'objekt'? Om ett 'objekt' enbart är en anhopning partiklar så verkar det nästan som att skruvarna tillsammans med bordet är vad som utgör det sinnes-oberoende objektet. TV:n som står på TV-bänken är det två sinnes-oberoende objekt eller ett sinnes-oberoende objekt?

Om vår perception skapar skruvarna och bordet genom att uppfatta att de har olika egenskaper så är frågan om vi ser världen utan tolkning (d.v.s. naiv realism). The Necker cube sätter käppar i hjulet för den naiva realismen. Vi verkar tolka vår omvärld... Om vi levde i en högre dimension, hur skulle vi då uppfatta "objekten"? Om vi kunde uppfatta fler egenskaper hos partiklarna som utgör "objekten" skulle vi då anse att två objekt egentligen är ett objekt?
Vad finns det för belägg för en objektiv verklighet?
Citera
2016-08-05, 22:54
Medlem
Inget är objektivt och något är subjektivt.
Citera
2016-08-05, 23:01
Bannlyst
Citat:
Uppenbart var inte allt precis likadant som alla gånger tidigare om det inte smakade likadant. Antaget att förutsättningarna var desamma varje gång.

Tråkigt nog är väl den enda slutsatsen man kan dra att givet de tio matlagningarna så smakar receptet gott 90% av gångerna och dåligt 10% av dem.

Det kan ju faktiskt vara precis likadant recept men den som äter har fel på smaklökarna, sjukdom eller något som reducerar smaken som exempelvis tandkräm.

Men hur är din slutsats rättvis egentligen om att maten smakar till 10% dåligt? Ifall jag köper en trisslott för tredje gången i mitt liv och vinner 10 000kr, ska jag då anta att var 3:e lott skaffar hem 10 tusen?
Citera
2016-08-05, 23:03
Bannlyst
Citat:
Jag återkopplar till citatet ovan. En objektiv sanning kan ej vara objektiv för att den i sådana fall skulle kräva ett totalt oberoende av kontext. Något som är subjektivt är istället beroende av dess kontext. Med kontext åsyftar jag ett samspel mellan verklighet och ting, eller varseblivandet av tingets omgivande beroenden som du så vill. Antag att vi har ett påstående P. Sanningsvärdet för P är beroende av P, och kan därför ej vara objektivt. Sanningsvärdet måste därför vara subjektivt.** Även om ingen eller inget explicit uttrycker sanningsvärdet så är själva sanningsvärdet i sig subjektivt.

1+1=2
är inte ens en objektiv sanning. Det är en absolut sanning.
Citera
2016-08-05, 23:07
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Det kan ju faktiskt vara precis likadant recept men den som äter har fel på smaklökarna, sjukdom eller något som reducerar smaken som exempelvis tandkräm.

Men hur är din slutsats rättvis egentligen om att maten smakar till 10% dåligt? Ifall jag köper en trisslott för tredje gången i mitt liv och vinner 10 000kr, ska jag då anta att var 3:e lott skaffar hem 10 tusen?
Givet urvalet, ja. Men i verkligheten hade du förmodligen bara tur. Det är det som är så jobbigt med sannolikhet, det ger ett bättre mått ju större urvalet är. Hade du köpt 10^999999999 st lotter så hade du förmodligen fått ett väldigt nogrannt mått på hur ofta du hade vunnit i snitt. Om vi säger att du i snitt ska kunna få en vinst var 100 000:e gång på 1 000 000 lotter så kan det fortfarande vara så att du vinner tio gånger i rad, även om det skulle vara extremt osannolikt.
Citera
2016-08-05, 23:16
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
1+1=2
är inte ens en objektiv sanning. Det är en absolut sanning.
Det är en absolut sanning i den konventionella matematiken, ja. Det stämmer däremot inte om vi förändrar spelreglerna för symbolerna. Säg att vi till exempel låter "≠" vara lika med och "=" inte lika med. Det är konstigt, men vad hindrar dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in