Citat:
Jag bytte ut 'objektiv' mot 'sann' vilket jag tyckte var synonymer i sammanhanget.
Citat:
Den oförvrängda verkligheten är verkligheten helt enkelt. Den enda verklighet som existerar. En bild i sinnet är en subjektiv tolkning av den objektiva verkligheten.
Citat:
Det kan inte vara så att tanken på objektiva sanningar varit en slags ideologi på samma sätt tidigare då? Jag slåss rätt mycket mot just detta själv. Jag har nog varit (och är ibland) för objektiva sanningar och är nu ute och leker med tanken i gränslandet mot postmodernism.
Att det finns en (objektiv) sanning har nog förr varit sunt förnuft och inte ifrågasatts särskilt mycket. Problemet var bara att alla hävdade att just deras villfarelser var sanna. Idag har sanningen blivit obekväm. - Ok, det där är sant för dig och det här är sant för mig. - Vi har båda rätt fast vi tycker olika. Men om det var farligt förr då folk krigade om vem som hade rätt så är det ingenting mot för hur farlig tron på att rätt inte finns är.
Citat:
Det som skadar en annan (även djur och naturen själv) eller inskränker dennes frihet är omoraliskt. Det som bringar glädje och frihet är moraliskt. Visst blir vi ofta tvingade att välja mellan två onda ting. Men det betyder inte att det inte går att välja rätt eller att det inte spelar någon roll vad vi väljer. Ett alternativ är alltid det mindre onda.
Moralrelativism är en fet lögn och endast sanningen kan göra dig fri. Moralrelativism tas alltid upp som skydd och rationalisering för omoral. Sanningen uttrycks i den gyllene regeln (i både positiv och negativ form) och i lagen om sådd och skörd. Uråldriga sanningar som inte blir osanna bara för att de är omoderna eller typ tråkiga. Att ge upp tron på en objektiv sanning och moral är att ge upp möjligheten till ett bättre samhälle. Det är att sky utopin och välkomna dystopin.