Citat:
Jag förstår faktiskt inte vad som gör resonemanget enkelspårigt? Utveckla gärna.
Att förklara skillnaden mellan vad ett subjekt och ett objekt är, var inte så lätt som jag trodde. Går våra resonemang om varandra pga. skillnad på subjektivt, objektivt och subjekt, objekt? Något som är objektivt är fritt från kontext. Något som är subjektivt är ej fritt från kontext. Jag hävdar att ingenting kan vara kontextfritt, och därmed helt fritt. Jag tycker att objekt i platons idévärld är en bra metafor för objekt (som inte finns), medan subjekt är saker som faktiskt finns.
Skillnaden mellan ett subjekt och ett objekt existerar ju inte (med tråden som bakgrund). Om du tycker att det gör mig enkelspårig får du ursäkta mig, men det är det som är själva poängen. I vilken kontext existerar det ett objekt?
Hur gör du skillnad på subjekt och objekt? För mig låter det endast som att du "undviker tolkningar" när du beskriver objekt. Frågan är, hur vet du exempelvis att den hårda kudden är just hård eller att den är formad som ett djur om du tar den helt ur kontext. Ett totalt oberoende ting, en abstraktion av något som är helt och hållet isolerat från resten av universum.
Att förklara skillnaden mellan vad ett subjekt och ett objekt är, var inte så lätt som jag trodde. Går våra resonemang om varandra pga. skillnad på subjektivt, objektivt och subjekt, objekt? Något som är objektivt är fritt från kontext. Något som är subjektivt är ej fritt från kontext. Jag hävdar att ingenting kan vara kontextfritt, och därmed helt fritt. Jag tycker att objekt i platons idévärld är en bra metafor för objekt (som inte finns), medan subjekt är saker som faktiskt finns.
Skillnaden mellan ett subjekt och ett objekt existerar ju inte (med tråden som bakgrund). Om du tycker att det gör mig enkelspårig får du ursäkta mig, men det är det som är själva poängen. I vilken kontext existerar det ett objekt?
Hur gör du skillnad på subjekt och objekt? För mig låter det endast som att du "undviker tolkningar" när du beskriver objekt. Frågan är, hur vet du exempelvis att den hårda kudden är just hård eller att den är formad som ett djur om du tar den helt ur kontext. Ett totalt oberoende ting, en abstraktion av något som är helt och hållet isolerat från resten av universum.
Alltså det är jävligt advancerat.
Något som kan vara subjektivt för en person kan vara objektivt för någon annan.
Ett barn kan anse någon sten de äger format på ett speciellt sätt är värdefull, medans någon som vill ha stenar på sin parkering egentligen enbart vill ha stenar och skiter i vilka stenar.
Låt säga någon säger jag vill ha detta jobbet gjort och jag bryr mig inte hur det går till, då är det ganska objektivt eftersom man lägger ingen värdering man skiter i saker ska vara ekologiskt och massa sånt, man skiter i kostnader man skiter egentligen i allt runt omkring.
Ur en annan vinkel kan detta framstå som personen som vill ha ett jobb gjort framstå som subjektiv men då är det taget ut helt annat perspektiv.
Och då är inte mannens åsikt subjektiv utan mannen själv.
Så precis som man menar att allt skulle vara subjektivt så skulle allt också vara objektivt, därför att det blir som man går in i dimensioner konstant efter vad som drar i varje tanke.
Allt som är subjektivt har väl en bas av uppfattningar som är objektiva, så då skulle man skylla allt på en gud som gjort det så eller nått och sen vad har då grundat gud och vad har gett gud sina känslor tankar osv, det blir en spiral som löper vart annat.
Sista förtydligande i denna spiral det slutar med slumpen att någon inte bestämt utan de bara blivit så, och slumpmässigt är inte subjektivt.
Senast redigerad av twigdoll 2016-07-27 kl. 00:12.
Senast redigerad av twigdoll 2016-07-27 kl. 00:12.