Citat:
Först angående spontanitet så finns det hos datorer på samma sätt som hos människor. Spontanitet är när vi tar beslut för att vissa kriterier uppfylls. Blir datorn för varm så slår den på fläkten och blir hårddisken full så städar den. Och blir tristessen för stor så kanske du ger dig iväg på en cykeltur. Datorn kan inte cykla och du kan inte slå på fläkten, så begränsningarna är ömsesidiga.Jag tror aldrig att du skulle kunna få en dator till exempel att känna lusten att ge sig ut på en cykeltur.
Alltså att datorn spontant börjar tänka.
Åååå vad jag är sugen på en cykeltur i naturen.
Man måste ha med spontanitet vill säga.
Man kan inte programmera in spontanitet och då blir heller inte datorn medveten om sig själv.
Den kan heller inte få för sig att den skall omformatera sig bara för att och bli en omformateringsmissbrukare.
Eller ens reflektera spontant över sitt eget utseende som dator.
Jag kanske missuppfattade dig men så tänker jag i alla fall om saken.
Alltså att datorn spontant börjar tänka.
Åååå vad jag är sugen på en cykeltur i naturen.
Man måste ha med spontanitet vill säga.
Man kan inte programmera in spontanitet och då blir heller inte datorn medveten om sig själv.
Den kan heller inte få för sig att den skall omformatera sig bara för att och bli en omformateringsmissbrukare.
Eller ens reflektera spontant över sitt eget utseende som dator.
Jag kanske missuppfattade dig men så tänker jag i alla fall om saken.
När det gäller problemformuleringen som tas upp i TS så gäller det inte datorers förmåga att beta sig och tänka som människor, då detta främst är ett ingenjörsmässigt problem. I princip kan vi simulera elementarpartiklar i en dator. Då kan vi (i princip) även simulera atomer, molekyler och allt som går att sätta samman av sådana, t.ex. neuroner. Och simulerar vi alla neuroner i en mänsklig hjärna så får vi ett mänskligt psyke. Det är ingen lätt uppgift, men i princip går det.
Den principiella frågan är om det ändå fattas något i den simulerade hjärnan, typ själ eller något sådant. De flesta människor tycker att de är lite förmer än döda ting, men har väldigt svårt att sätta fingret på vad de har som är så exklusivt och därtill bevisa att de verkligen har det och inte bara inbillar sig.