2016-08-04, 18:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
1. Har jag påstått att den är manipulerad? Nej, däremot har jag skrivit att den likaväl KAN vara resultatet av damagekontroll från den berörda gruppens anhängare. Det här har jag redan försökt förmedla till dig i mina förra inlägg. Om du sen har problem med grammatiken och inte kan göra skillnad på "kan" och "är" är inte mitt problem.

2. Fast du länkade till källor som du påståd skulle påvisa att grabben inte är ett barn, vilken etnictet grabben har var aldrig sakfrågan.

3. Allt som finns är en bild på ettfacebookinlägg, som enligt opposition påstås tillhöra en kusin till grabben i inläggen bekräftar att han var 19 år.

4. Som sagt att du har fått hybris är inget som berör mig. Jag skrev ett inlägg riktad till en helt annan användare för att ge en heads upp till resten av deltagarna att inlägget inte innehöll det som efterfrågades utan snarare motsatsen och även något som inte hade med åldern att göra även om du först påstod att det skulle göra det.

Det är en sak att länka partiska källor för att stödja sin sak, det är en annan att efterfrågas oberoende sådana och sedan ändå länka högst partiska källor utan att säga ett ljud om det i hopp om att folk inte ska märka det.
1. Kan och kan, hittills har ingen kunnat motbevisa äktheten av bilden. Så ditt prat om att den kan vara manipulerad är egentligen ointressant.

2. Grabbens hemkomst är relevant då det är kopplat till en del av beläggen. Återigen, ingen av dessa länkar utgör i sig tillräckliga belägg, utan endast om du ser dessa i helhet. Hoppas du förstår det.

3. Ja, det är en FB-bild som visar en anhörig ifrågasätta rapporteringen om att grabben är 12 och palestinier. Det är anmärkningsvärt och värd att uppmärksamma.

4. Du valde helt enkelt att ignorera filmsekvenserna med ljud och istället käbbla om varför du skrev ditt inlägg? Ok.

Är en pro-Assad twittrare partiskt...? Vad som är opartiskt och oberoende är subjektivt, därför är det upp till var och en att bedöma huruvida de uppfyller standarden för vad de anser är trovärdigt.

Det är intressant och anmärkningsvärd att du inte har ifrågasatt andra personer i tråden som påstått att pojken är 12 år. Vart var dina vigilantvurmar då?
Citera
2016-08-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Låt oss ta det seperat.

1. Om jag hämtar fram en bild och du påstår att det är manipulerat, varför ska jag behöva bevisa att den INTE är manipulerad? Det är ju den som påstår att den kan vara manipulerade som bör lägga fram belägg.

2. Vi har ju en bekräftat pro-Assadkonto (inte en påstådd, vet du vem Ivan är på Twitter?) som menar att pojken inte var från ett palestinskt flyktingläger. Sänker det inte trovärdigheten hos Assadanhängarnas sida enormt? Hur vet jag om resten av deras fakta stämmer?

3.En familjemedlem har kommit ut och sagt att pojken lider av en sjukdom och var en volontärkrigare. Om det är påhittad, var är hans familj? Varför vederlägger de inte denna s.k. lögn?

4. Lyssna på klippet och avgör om rösten är en 12 årings. https://twitter.com/i/videos/755766443636035589?embed_source=facebook eller https://twitter.com/i/videos/756124259475415040?embed_source=facebook eller https://twitter.com/i/videos/756000381633789952?embed_source=facebook

Inget är konklusivt, men det är belägg som talar för att han 19 snarare än 12.

Du har inte påstått något, men handen på hjärtat, om du är mån om att folk håller sig till "neutrala och oberoende källor", varför har du inte klagat på de tidigare som hävdat att han varit just 12? Är det helt orimligt från min sida att anta vad du har för ståndpunkt då?
1. Ditt "bevis" är en suddig bild som du har hittat på internet från tveksamma källor med koppling till jihadister. Hahaha! Bördan ligger på dig att visa att beviset som påstås styrka DITT påstående faktiskt bevisar det DU påstår.
2. Det varken bekräftar eller dementerar hans ålder.
3. Det varken bekräftar eller dementerar hans ålder.
4. Det varken bekräftar eller dementerar hans ålder.

2-4 är bara försök från din sida att blanda bort korten. Eftersom ungen ser ut att vara runt 12 på allt filmmaterial så är det rimligt att anta att han är runt 12 om ingen kan bevisa att han är 19. Och det kan du inte...
Citera
2016-08-04, 18:56
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
1. Kan och kan, hittills har ingen kunnat motbevisa äktheten av bilden. Så ditt prat om att den kan vara manipulerad är egentligen ointressant.

2. Grabbens hemkomst är relevant då det är kopplat till en del av beläggen. Återigen, ingen av dessa länkar utgör i sig tillräckliga belägg, utan endast om du ser dessa i helhet. Hoppas du förstår det.

3. Ja, det är en FB-bild som visar en anhörig ifrågasätta rapporteringen om att grabben är 12 och palestinier. Det är anmärkningsvärt och värd att uppmärksamma.

4. Du valde helt enkelt att ignorera filmsekvenserna med ljud och istället käbbla om varför du skrev ditt inlägg? Ok.

Är en pro-Assad twittrare partiskt...? Vad som är opartiskt och oberoende är subjektivt, därför är det upp till var och en att bedöma huruvida de uppfyller standarden för vad de anser är trovärdigt.

Det är intressant och anmärkningsvärd att du inte har ifrågasatt andra personer i tråden som påstått att pojken är 12 år. Vart var dina vigilantvurmar då?

1. Det får du tycka om du vill, men så lät det inte på dig för en liten stund sedan.

2.som sagt, sakfrågan var hurvida han var ett barn eller inte och du efterfrågades obereoende källor angående att han inte var ett barn(eftersom du påstod själv att han inte var något barn och att han skulle vara det var ren propaganda). Du länkade då till ivans twitter som inte innehöll det som personen efterfrågade utan istället så talas det om att personen är ett barn men har en annan etnicitet som först påstods efter händelsen.

3. Det påstås av rebeller att det är en anhörig. Hurvida så faktiskt är fallet vet vi inte, såvidare inte man väljer att lita blint på deras påstående.

4. Vad har film/ljudfrekvenserna övht taget med mig eller vad jag skrivit att göra? Försöker du byta ämne nu igen för att få det hela att verka som att du och jag diskuterar hurvida det är ett barn eller inte och att jag skulle påstått endera? Jag står vid slutsatsen att jag utan direkta kopplingar till händelsen eller inblandade person helt omöjligt kan veta om det faktiskt är ett barn eller en person med en sjukdom. Inte heller tänker jag av ren princip lita blint på endera sida pga någon form av ideologiska/politiska skäl.

Ja är någon "pro" någon sida i en konflikt eller något annat sammanhang så är man per definition partisk. Nej partisk och oberoende är inte något subjektivt, det är ord som har sina definitioner.
Sluta försöka byta ämne/slingra dig eller helt enkelt lägg ner.
Senast redigerad av postkran 2016-08-04 kl. 19:18.
Citera
2016-08-04, 20:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
1. Det får du tycka om du vill, men så lät det inte på dig för en liten stund sedan.

2.som sagt, sakfrågan var hurvida han var ett barn eller inte och du efterfrågades obereoende källor angående att han inte var ett barn(eftersom du påstod själv att han inte var något barn och att han skulle vara det var ren propaganda). Du länkade då till ivans twitter som inte innehöll det som personen efterfrågade utan istället så talas det om att personen är ett barn men har en annan etnicitet som först påstods efter händelsen.

3. Det påstås av rebeller att det är en anhörig. Hurvida så faktiskt är fallet vet vi inte, såvidare inte man väljer att lita blint på deras påstående.

4. Vad har film/ljudfrekvenserna övht taget med mig eller vad jag skrivit att göra? Försöker du byta ämne nu igen för att få det hela att verka som att du och jag diskuterar hurvida det är ett barn eller inte och att jag skulle påstått endera? Jag står vid slutsatsen att jag utan direkta kopplingar till händelsen eller inblandade person helt omöjligt kan veta om det faktiskt är ett barn eller en person med en sjukdom. Inte heller tänker jag av ren princip lita blint på endera sida pga någon form av ideologiska/politiska skäl.

Ja är någon "pro" någon sida i en konflikt eller något annat sammanhang så är man per definition partisk. Nej partisk och oberoende är inte något subjektivt, det är ord som har sina definitioner.
Sluta försöka byta ämne/slingra dig eller helt enkelt lägg ner.
1. Jag har tidigare skrivit att inget vederläggande från motparten har kommit. Det är inget nytt, det är kanske nu du börjar läsa noggrannare.

2. Jag upprepar det för tredje gången, alla länkar utgör inte på egen hand stöd för att han var vuxen, utan man måste ta hänsyn till helheten. Var för sig är inget trovärdigt belägg, men om du samlar allt får du en trovärdig bild, och i det ligger att motparten har ljugit om hans bakgrund, vilket lämnar utrymme för fler tvivelaktigheter från deras sida. Du kan allvarligt talat inte vara så trög?

3. Det är inget som rebellerna har påstått. Det är bokstavligt talat vad en person på Facebook har skrivit. Jag har länken till denne persons FB som dessutom inte är ett nyreggat konto.

4. Är du efterbliven? Filmen och ljudet är ännu ett belägg som talar för att han inte var en 12 åring. På vilket sätt är det att byta ämne? Schizofren eller?

Vad du anser vara oberoende och och neutralt behöver inte vara det för någon annan är det jag vill få fram. Jag tror jag överskattade din förståelseförmåga. En pro-regim sida talar till min fördel och utgör inte en nackdel. Om rebeller hävdar att det skett en kemattack och regimen rapporterar samma sak, ska du anse de båda vara lika opålitliga? Var har du lärt dig källkritik någonstans?
Citera
2016-08-04, 20:33
Medlem
Rebellerna siktar på folkmord i Aleppo:

Citat:
Jenan MoussaVerifierat konto
‏@jenanmoussa
1/ Syrian opposition groups say they started 3rd phase of attack on #Aleppo. Battle is called 'Ghazwat Ibrahim alyousef'.
---
Jenan Moussa ‏@jenanmoussa 9 min
2/ In 1979 Ibrahim alyousef separated Alawis from Sunni soldiers in #Aleppo artillery school. He killed all Alawis
---
Jenan Moussa ‏@jenanmoussa 8 min
3/ Now Jabhat Fatah al Sham says they'll do same as Ibrahim alyousef. They'll separate Sunnis from Alawis &kill them
https://twitter.com/jenanmoussa/status/761264413592608768
Citera
2016-08-04, 20:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volksgemeinschaft
1. Ditt "bevis" är en suddig bild som du har hittat på internet från tveksamma källor med koppling till jihadister. Hahaha! Bördan ligger på dig att visa att beviset som påstås styrka DITT påstående faktiskt bevisar det DU påstår.
2. Det varken bekräftar eller dementerar hans ålder.
3. Det varken bekräftar eller dementerar hans ålder.
4. Det varken bekräftar eller dementerar hans ålder.

2-4 är bara försök från din sida att blanda bort korten. Eftersom ungen ser ut att vara runt 12 på allt filmmaterial så är det rimligt att anta att han är runt 12 om ingen kan bevisa att han är 19. Och det kan du inte...

Han ska vara 14 år och har har själv sett till att få ett falskt ID för att gå med i Quds brigaderna en Pro Syrisk Palestinsk islamist grupp. Han ska vara palestinier.

http://www.joshualandis.com/blog/boy-beheaded-zinki-fighters-abdullah-tayseer-ehsani2/

Så med andra ord var han där och stred. Det är inte ovanligt med barnsoldater i alla fall inte för Assad och IS med flera. Därmed kanske diskussionen kan få ett slut. I krig sker fruktansvärda saker, men i dom här länder är det inte så ovanligt. Att man ojar sig över en pojke som strider och sedan halshuggs och sedan sover sig igenom andra folkrensningar är ju inte riktigt seriöst. Krig är krig och det är som det är sedan kan man tycka vad man vill om den saken.
Citera
2016-08-05, 09:36
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Angående slaget om Aleppo:

Vad har Jihadisterna för beväpning? Har de artilleri och tanks?
Ser mesta dels några tanks, lite raketer (tänk Gazaremsan), Pickups med tung kulspruta, självmordbombare med lastbilar och några artilleripjäser. Borde inte SAA och Ryssland kunna slå ut dessa ganska effektivt?

Antar också att SAA har större beväpning än Jihadisterna i Aleppo?

Finns det några bra hemsidor och Youtubekanaler som visar krigsbilder från kriget? Jag känner till Southfront och Liveleak.
Citera
2016-08-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Finns det några bra hemsidor och Youtubekanaler som visar krigsbilder från kriget? Jag känner till Southfront och Liveleak.

Denna YT användare sammanställer det mesta av allt videomaterial som florerar:
https://www.youtube.com/channel/UCeDSNa_VcvSPJNa9_Q3VkJQ/videos
Citera
2016-08-05, 10:06
Medlem
Citat:
Angående slaget om Aleppo:

Vad har Jihadisterna för beväpning? Har de artilleri och tanks?
Ser mesta dels några tanks, lite raketer (tänk Gazaremsan), Pickups med tung kulspruta, självmordbombare med lastbilar och några artilleripjäser. Borde inte SAA och Ryssland kunna slå ut dessa ganska effektivt?

Antar också att SAA har större beväpning än Jihadisterna i Aleppo?

och de "moderata" halshuggarnas favvo artilleri verkar vara ett riktigt precissions vapen, hemmabyggda kanoner som skjuter gaskanistrar fyllda med sprängämnen och järnskrot. Det är fantastiskt precist, det kanske inte verkar så när de försöker filma nedslaget är de alltid tvungna att justera kameravinkeln men det är inget att bry sej om, absolut inga civila skadas av dessa fina kanoner.
Citera
2016-08-05, 10:15
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leafyone
och de "moderata" halshuggarnas favvo artilleri verkar vara ett riktigt precissions vapen, hemmabyggda kanoner som skjuter gaskanistrar fyllda med sprängämnen och järnskrot. Det är fantastiskt precist, det kanske inte verkar så när de försöker filma nedslaget är de alltid tvungna att justera kameravinkeln men det är inget att bry sej om, absolut inga civila skadas av dessa fina kanoner.

Verkar lite så ja.

Hur ser taktiken annars ut? Att först skjuta lite artilleri mot försvarspositionerna, köra in med en självmordsbombare med en lastbil, sedan storma med några tanks och infanteri, medan pickups med tung kulspruta skjuter täckningseld. När de sedan når fram till försvarslinjen står de i grupp bakom ett gathörn och sporadiskt går fram en och en och skjuter lite här och där där de tror att fienden befinner sig, ser komiskt ut när de står med kulsprutan likt rambo och skjuter.

Skulle vara intressant att se hur den reguljära armén i SAA gör när de anfaller jihadisterna.
Citera
2016-08-05, 10:26
Medlem
Citat:
Verkar lite så ja.

Hur ser taktiken annars ut? Att först skjuta lite artilleri mot försvarspositionerna, köra in med en självmordsbombare med en lastbil, sedan storma med några tanks och infanteri, medan pickups med tung kulspruta skjuter täckningseld. När de sedan når fram till försvarslinjen står de i grupp bakom ett gathörn och sporadiskt går fram en och en och skjuter lite här och där där de tror att fienden befinner sig, ser komiskt ut när de står med kulsprutan likt rambo och skjuter.

Skulle vara intressant att se hur den reguljära armén i SAA gör när de anfaller jihadisterna.

Ja det är ungefär den bilden jag har fått också. Känner mej lite lätt frustrerad över att de ska vara så pass framgångsrika på marken, som de ändå verkar vara. I den senaste kompilationen från YT-kanalen jag länkade till ovan kan man se nära ett 100-tal "moderata" halshuggare tätt samlade bakom en fortifikationsvall. Vädret är klart och allt men varför läggs ingen bombmatta på dem? SAA och ryssen borde ju veta ungefär var de befinner sej.
Citera
2016-08-05, 10:29
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leafyone
Ja det är ungefär den bilden jag har fått också. Känner mej lite lätt frustrerad över att de ska vara så pass framgångsrika på marken, som de ändå verkar vara. I den senaste kompilationen från YT-kanalen jag länkade till ovan kan man se nära ett 100-tal "moderata" halshuggare tätt samlade bakom en fortifikationsvall. Vädret är klart och allt men varför läggs ingen bombmatta på dem? SAA och ryssen borde ju veta ungefär var de befinner sej.

Menar det. Ryssland borde ha spaningsplan/drönare över hela Aleppo (vi pratar om en stad inte ett land) som registrerar alla truppförflyttningar. Är bara en simpel internetkrigare men hur svårt ska det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in