2016-08-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Tack, det är som att börja i alla trådar som dragits.. länkar etc..
Verkar inte som det går in, att det redan finns i tråden...
Nä det stämmer- allt har redan dragits tre gånger minst.
Nu startar resonemang om dråp-i hastigt mod -
börjar från noll igen- hallå -det har ju annonserats från polishåll vad som gäller -och rubriceras som överlagt mord.
Det är nya skribenter som börjar här utan att läsa in.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad grundar du det på? Med hennes intresse av att rädda kriminella på glid framstår det som högst troligt att hon drogs till de personer som nu mördat henne; eller tror du att hon gick kurser om kriminalitet för sin egen skull?

Jo, där fanns hon (Lexbase) fast det visste du kanske redan? https://lexbase.se/personsok?Search%5Bfullname%5D=delbom&Search%5Bper sonal_id%5D=&Search%5Bcity%5D=&_=&
Det har ju framkommit att hon blivit av med körkortet så gissningsvis handlar förekomsten om rattfylleri. Icke desto mindre fick hon ju kontrakt på lägenhet.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad menar du??

Dream Twister verkar mena att det är orimligt att tro att det går att hyra en stuga eller hus i glesbygd i Dalarna till rimlig kostnad. Visst, Dalarna är väl mer turistort än där jag bor men ändå, det är väl en rätt ålderstigen befolkning med rätt hög andel utflyttade som vill ha sina hus kvar ändå. Att hon därför var tvungen att bo med människor hon inte var medveten om (du hör hur absurt det låter).
Citera
2016-08-04, 22:34
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Hon hade prio ett på bostad, då hennes bostad brann upp.
Det finns ställen i Borlänge som kanske inte är så attraktiva att bo på.
Hennes exmake, som enligt honom, var hennes fasta punkt i tillvaron, bodde i samma område där hon sedan fick bostad.
Till en början hon kanske inte orkade ta itu med bostad, på en gång, efter branden.
Hon höll sig hela tiden i närheten, i det område, exmaken bodde på.
Så kanska av medvetna val, att avvakta en ledig lght i samma område, som exmaken.
Nej, det finns ingen bakomliggande historik, att hon inte skulle kunna få bostad. Tro mig, jag vet.
Men hon kanske inte mådde så bra efter branden, förlorat jobb, etc.
Kan tänka mig, att ha exmaken i närheten pelade en stor roll för M. Därför kanske väntat på en ledig lght i samma område...tjat tjat tjat.. för detta har även tagits upp i tråden...

Ett ordspråk på vägen av fredrich nietze, dont stare in the abyss, the abyss stare back to you...

Om exmaken var hennes fasta punkt i tillvaron, varför bodde hon inte hos honom då? Om han nu såg att hon bodde eländas, varför hjälpte han henne inte? Hon kanske ville bo där hon bodde?! Annars hade hon väl flytt om det var så illa?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dream Twister verkar mena att det är orimligt att tro att det går att hyra en stuga eller hus i glesbygd i Dalarna till rimlig kostnad. Visst, Dalarna är väl mer turistort än där jag bor men ändå, det är väl en rätt ålderstigen befolkning med rätt hög andel utflyttade som vill ha sina hus kvar ändå. Att hon därför var tvungen att bo med människor hon inte var medveten om (du hör hur absurt det låter).
Du fattar visst inte. Madde gjorde vad hon tyckte passade bäst för henne. Vad du tycker passade bäst sket nog både hon och de flesta andra i.

Hon kanske inte ville bo i glesbygd utan inne i Borlänge (inget körkort vet du). Berätta nu vad det kostar att bo på vandrarhemmet i Borlänge är du vänlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, varför tror du att din egen situation är intressant? Tror du att du och Madde och alla vi andra ingår i någon sorts Master Plan där man alltid kan finna enkla samband som förklarar allting och där det bara finns en möjlig förklaring? Och att du ensam sitter på nyckeln och svaren?
Så fungerar inte livet och det tillför ingenting att du ältar ditt evangelium om hur Madde borde ha förfarit med boende, umgänge och gud vet vad.
Nu blev det på ett annat vis. Slump (glöm GW för en stund), sammanträffanden, vardagliga händelser. Saker blir inte alltid som man, med facit i hand, hade önskat.

För mig är det rimligt att en vuxen människa har ett rätt stort ansvar för sig själv inför sig själv. Jag köper inte riktigt den hjälplöshet som torgförs i tråden.
Citera
2016-08-04, 22:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
För mig är det rimligt att en vuxen människa har ett rätt stort ansvar för sig själv inför sig själv. Jag köper inte riktigt den hjälplöshet som torgförs i tråden.
Men vad du tycker är rimligt och köper är inte ämnet. Hon tyckte och gjorde det som passade henne i den givna situationen, testa att förhåll dig till det.
Citera
2016-08-04, 22:37
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Men snälla nån, nu är du nog lite snurrig av all info, helt okej för mig.
Förtydligande då, och exempel.
Om du själv, skulle ta emot en inneboende, som förlorat sin bostad på grund av brand.
Det är väl schysst. Inget konstigt med det, det är medmänskligt, visar empati. Och genom den handlingen, kan man känna förtroende.
Personen vill inte snylta på dig, utan du får betalt för boende och mat. So far, so good..
Men du har väl ett umgänge, kompisar, föräldrar mm. Och tar du då hem dem till dig, där du har en inneboende, har då denna inneboende valt SITT UMGÄNGE??? Eller blir denna inneboende tvungen att umgås med dina vänner, föräldrar etc ?? Ja eller nej!
Gör din inneboende ett medvetet val vilka som ska komma hem till dig? Ja eller nej??

Jag förmodar att den inneboende har ett eget rum med en dörr som går att stänga. Finns inget tvång att umgås med hyresvärdens gäster.
Citera
2016-08-04, 22:38
Medlem
Citat:

Så uppfattar inte jag Dream Twister...
Citera
2016-08-04, 22:41
Medlem
whaks avatar
Citat:
Om exmaken var hennes fasta punkt i tillvaron, varför bodde hon inte hos honom då? Om han nu såg att hon bodde eländas, varför hjälpte han henne inte? Hon kanske ville bo där hon bodde?! Annars hade hon väl flytt om det var så illa?

Bara ren spekulation från min sida.
Men det kan ju ha varit så att till en början trivdes Madde med att bo hos MJ och JH.
Med tiden kanske hon insåg att hon mest blev utnyttjad och lurad.
Det kanske var just det som fick henne att få fingrarna ur och skaffa eget boende?
Citera
2016-08-04, 22:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag förmodar att den inneboende har ett eget rum med en dörr som går att stänga. Finns inget tvång att umgås med hyresvärdens gäster.
Varför förmodar du det? Jag har haft "inneboende" som inte hade eget rum, bara för att hjälpa en vän till en vän en tid. Det är liksom fritt valt av båda parter om man accepterar den situationen.
Citera
2016-08-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja, varför tror du att din egen situation är intressant? Tror du att du och Madde och alla vi andra ingår i någon sorts Master Plan där man alltid kan finna enkla samband som förklarar allting och där det bara finns en möjlig förklaring? Och att du ensam sitter på nyckeln och svaren?
Så fungerar inte livet och det tillför ingenting att du ältar ditt evangelium om hur Madde borde ha förfarit med boende, umgänge och gud vet vad.
Nu blev det på ett annat vis. Slump (glöm GW för en stund), sammanträffanden, vardagliga händelser. Saker blir inte alltid som man, med facit i hand, hade önskat.

När någon påstår något som inte nödvändigtvis stämmer med den erfarenhet jag har av det som diskuteras. Jag är inte så trevlig och mys pys att jag har lust att låtsas vara en sagotant som utbrister "oj vad duktigt" inför argument och påståenden som är på dagisnivå för att vissa har svårt att uppfatta företeelser och samband som kan vara ganska komplexa.

Jag har faktiskt inte ägnat mig åt något evangelium om hur hon borde ha gjort, jag har bett några skruva ner volymen på gospel om att hon var en hjälpsam totalt hjälplös grönsak utan förmåga till något alls eftersom det rimligtvis inte kan stämma.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-04 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in