• 1
  • 2
2016-08-03, 18:01
Medlem
xertions avatar
Lever i Asien och när det gäller mat och matlagning så är det givetvis mycket som skiljer sig ifrån Sverige och vår matkultur.

Min fråga är gällande råa eller halv-tillagna räkor. Finns det någon risk att oroa sig för?

Exempel på rätter:

Gung Chee Naam Blaa Wasabi (กุ้งแช่น้ำปลาวาซาบิ):
http://f.ptcdn.info/129/022/000/1407483324-6-o.jpg

Plaa Gung (พล่ากุ้ง):
https://fa707ec5abab9620c91c-e087a95..._td2cd033d.jpg

Gung Dten (กุ้งเต้น):
http://en.foodtravel.tv/datastore/re...5_9_normal.jpg
Citera
2016-08-03, 18:07
Medlem
pepsi haxs avatar
Jag åt med några thailändare jag lärt känna och ena käka råa räkor i olja och massa chili, testade och det vart lungt.
Citera
2016-08-03, 18:07
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Jag åt med några thailändare jag lärt känna och ena käka råa räkor i olja och massa chili, testade och det vart lungt.

Jag har ätit råa räkor som rätterna ovan många gånger. Frågan är inte om det är "lugnt". Frågan är om det finns någon hälsorisk.
Citera
2016-08-03, 18:11
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Lever i Asien och när det gäller mat och matlagning så är det givetvis mycket som skiljer sig ifrån Sverige och vår matkultur.

Min fråga är gällande råa eller halv-tillagna räkor. Finns det någon risk att oroa sig för?

Exempel på rätter:

Gung Chee Naam Blaa Wasabi (กุ้งแช่น้ำปลาวาซาบิ):
http://f.ptcdn.info/129/022/000/1407483324-6-o.jpg

Plaa Gung (พล่ากุ้ง):
https://fa707ec5abab9620c91c-e087a95..._td2cd033d.jpg

Gung Dten (กุ้งเต้น):
http://en.foodtravel.tv/datastore/re...5_9_normal.jpg

Den sista "rätten" intas ju medan räkorna lever. Aningen motsägelsefullt är det nog den jag skylla passa mig mest för då det brukar ligga ett antal döda/ gamla bland de levande räkorna.
Citera
2016-08-03, 18:12
Medlem
neqers avatar
Citat:
Så vad tycker du bäst om mellan råa och kokta? Hur är skillnaden i smak, konsistens och så?
Citera
2016-08-03, 18:12
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Jag har ätit råa räkor som rätterna ovan många gånger. Frågan är inte om det är "lugnt". Frågan är om det finns någon hälsorisk.

Klart det finns risker, det gäller all mat i thailand, spelar ingen roll vad det är för protein.
Just råa räkor och fisk i thailand är rätt lungt då de alltid vart nyfångst där jag käkat.

Skulle vara mer rädd för kycklingen och grisen i thailand.
Citera
2016-08-03, 18:16
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqer
Så vad tycker du bäst om mellan råa och kokta? Hur är skillnaden i smak, konsistens och så?

Konsistensen var bättre än kokt enligt mig.
Äter man kokt i thailand kan man börja undra varför den är kokt, gammal?
Rå så vet man att den är färsk.
Man brukar ha som regel att inte käka på tomma ställen i gränder då de oftast skulle kunna servera äldre mat då dom inte säljer iväg maten.
Jag käka råa räkor uppe i bergen där ingen käka, men killen som bjöd mig på räkorna var adopterad av restaurang ägarna så man lita ju på att vi fick bra käk.
Citera
2016-08-03, 18:16
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqer

Halvkokta räkor (Se andra rätten) är EXTREMT krämig/smörig och gott. Väldigt trevligt. De är typ 80% tillagade.

Helt råa räkor skulle jag påstå har mindre smak än kokta, men en len konsistens som inte är lika "köttig" som kokta räkor.
Citera
2016-08-03, 18:17
Medlem
xertions avatar
Citat:
Äter man kokt i thailand kan man börja undra varför den är kokt, gammal?.

Menar du att Thailändare inte kokar räkor generellt? Ever heard of Tum Yum Gung?
Citera
2016-08-03, 18:23
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Menar du att Thailändare inte kokar räkor generellt? Ever heard of Tum Yum Gung?

Skrev jag det?
Ställen som serverar råa räkor brukar inte ha den vanliga menyn med kyckling ris och bea om man säger så.

Tuff du blev med engelskan, fråga inte om hjälp om du ska vara stöddig.
Citera
2016-08-03, 18:37
Medlem
xertions avatar
Citat:
Skrev jag det?
Ställen som serverar råa räkor brukar inte ha den vanliga menyn med kyckling ris och bea om man säger så.

Tuff du blev med engelskan, fråga inte om hjälp om du ska vara stöddig.

Ifrågasätter bara ditt konstiga påstående om att räkorna skulle vara "gammla" bara för att de är tillagade.

Som en person som bott i Thailand i 10 år så tycker jag att det du skriver bara är konstigheter. Givetvis finns det streetshops som endast serverar Goong Dten. Men pratar vi om restauranger så vet jag inte en enda som inte också serverar tillagad mat/seafood/räkor även fast att de även serverar råa.

Som sagt... Du tillför konstig information som jag inte vet vart du får den ifrån.
Citera
2016-08-03, 19:17
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ifrågasätter bara ditt konstiga påstående om att räkorna skulle vara "gammla" bara för att de är tillagade.

Som en person som bott i Thailand i 10 år så tycker jag att det du skriver bara är konstigheter. Givetvis finns det streetshops som endast serverar Goong Dten. Men pratar vi om restauranger så vet jag inte en enda som inte också serverar tillagad mat/seafood/räkor även fast att de även serverar råa.

Som sagt... Du tillför konstig information som jag inte vet vart du får den ifrån.

Du tar saker ur röven hela tiden, först sa jag tydligen att Thailändare inte kokar räkor nu skriver jag tydligen också att restauranger som serverar råa räkor inte har tillagad fisk.

Det finns restauranger som inte har tillagade räkor utan endast råa i div chilisåser men självklart har dom tillagad fisk också.

Men du kan ju allt eftersom du bott i Thailand i 10 år, varför göra tråd och fråga om saker och sedan vara spydig?
Du har inte skrivit något on risker att äta råa räkor, verkar mest som om du gjorde tråden för att försöka rätta folk och vara bäst för du minnsan bott i Thailand i 10 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in