Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-08-03, 19:38
Medlem
christerys avatar
Provat det en gång och det kändes märkligt att käka räkorna råa (eller dom är väl marinerade/tillagade på nåt vis, lite som ceviche).

Inte nåt jag tänker testa igen. Men jag testar ju nästan allt en gång, lite svårt att veta om jag gillar det eller inte om jag inte provat.
Citera
2016-08-03, 20:05
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Provat det en gång och det kändes märkligt att käka räkorna råa (eller dom är väl marinerade/tillagade på nåt vis, lite som ceviche).

Inte nåt jag tänker testa igen. Men jag testar ju nästan allt en gång, lite svårt att veta om jag gillar det eller inte om jag inte provat.

Jag har ätit det ett flertal gånger och aldrig blivit dålig. Fantastisk rätt till en kall öl. De brukar ha det utanför menyn på thaikrogar i Stockholm.
Citera
2016-08-03, 20:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Jag har ätit det ett flertal gånger och aldrig blivit dålig. Fantastisk rätt till en kall öl. De brukar ha det utanför menyn på thaikrogar i Stockholm.
Blev inte heller dålig av det, men märkligt att käka tyckte jag. Föredrar räkorna kokta.
Smaken är som baken, delad. Jag föll inte för den råa räkan helt enkelt. Finns så mycket annat gott att göra med räkor.
Citera
2016-08-03, 20:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Finns en del risker med att äta råa skaldjur men en bra livsmedelshygien minskar riskerna.
Den vanligaste orsaken till matförgiftning ät bristfällig handhygien.

Vill man undvika parasiter kan man frysa innan men det tycker jag motverkar hela upplevelsen. Vem köper färska ostron för att frysa in och sen tina och äta?

Nej jag tar chansen även om räkor kanske inte är något jag äter rått men skulle inte haft något mot att prova.

Förutom parasiter och kontaminering från andra källor är dessa "vanligt" förekommande i skaldjur.

Aeromonas hydrophila: (Montezumas hämnd/en vanlig turistplåga som ofta går över ganska snabbt.)
Ger vattentunn diarré. Värst drabbas barn under fem år. Personer med nedsatt immunförsvar kan även få blodförgiftning och hjärnhinneinflammation.

Vibrio (Badsårsfeber)
Kan förekomma i de flesta saltvatten skaldjur men främst i ostron och är extra farlig om du har öppna sår vid bad eller tillagning. Finns i flera varianter.
De farligaste varianterna är mycket ovanliga i Sverige.
Diarré, illamånde och magsmärtor efter 4-30 timmar. Den som insjuknar efter bad får allvarlig infektion i såret, inklusive blodförgiftning. Sjukdomen kan i svåra fall vara livshotande.
Bada aldrig med öppna sår. Förvara både råa och värmebehandlade fiskar och skaldjur kallt.
Citera
2016-08-03, 20:55
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Finns en del risker med att äta råa skaldjur men en bra livsmedelshygien minskar riskerna.
Den vanligaste orsaken till matförgiftning ät bristfällig handhygien.

Vill man undvika parasiter kan man frysa innan men det tycker jag motverkar hela upplevelsen. Vem köper färska ostron för att frysa in och sen tina och äta?

Nej jag tar chansen även om räkor kanske inte är något jag äter rått men skulle inte haft något mot att prova.

Förutom parasiter och kontaminering från andra källor är dessa "vanligt" förekommande i skaldjur.

Aeromonas hydrophila: (Montezumas hämnd/en vanlig turistplåga som ofta går över ganska snabbt.)
Ger vattentunn diarré. Värst drabbas barn under fem år. Personer med nedsatt immunförsvar kan även få blodförgiftning och hjärnhinneinflammation.

Vibrio (Badsårsfeber)
Kan förekomma i de flesta saltvatten skaldjur men främst i ostron och är extra farlig om du har öppna sår vid bad eller tillagning. Finns i flera varianter.
De farligaste varianterna är mycket ovanliga i Sverige.
Diarré, illamånde och magsmärtor efter 4-30 timmar. Den som insjuknar efter bad får allvarlig infektion i såret, inklusive blodförgiftning. Sjukdomen kan i svåra fall vara livshotande.
Bada aldrig med öppna sår. Förvara både råa och värmebehandlade fiskar och skaldjur kallt.

TACK! Äntligen någon som faktiskt svarade på frågan. Uppskattas!
Citera
2016-08-03, 22:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
TACK! Äntligen någon som faktiskt svarade på frågan. Uppskattas!
Sorry jag svarade mer på rubriken , men jag lever än trots att jag käkat dessa.
Citera
2016-09-19, 17:52
Medlem
japanskbruds avatar
räkor kan säkert ha parasiter precis som allt annat som är rått. Inte roligt när dom förökar sig tills man dör av undernäring/förstoppning.
Citera
2016-09-20, 14:19
Medlem
Ambelains avatar
På SVT gick ju för ett tag sedan ett mat-reseprogram om Kina som hette "Kinas mat", och i ett av avsnitten fick programledaren äta en kinesisk specialare.

Dvs Levande, och berusade, räkor ...

Kocken gjorde en liten dressing med sprit och kryddor, och sen doppade han räkan i den.

Räkan blev bedövad av sppriten (förutom att bli lagom marinerad när den svalde al dressing), och sen så stoppade kocken räkan rask i munnen.

Råare än så kan det väl knappast bli =)

Men programledaren, han vågade inte smaka.

Men räkan var alltså inte skalad eller något. Den blev slukad med hull och hår, eller hull och skal.
Citera
2016-09-20, 20:42
Medlem
Nemjungs avatar
Råa räkor är ju rätt gött. Väldigt söt smak har de dock så de passar ju bra på sashimii tallriken så man kan dippa i lite soja med wasabi. Eller dressa upp med citron å dijonsenap e annars riktigt gott med. Man kan nog kanske få tag på svenska rå-räkor om man snackar med sin fiskhandlare men det mesta kokas väl färdigt på båtarna antar jag..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in