2016-08-03, 17:05
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Denna fråga har säkert ställts massor med gånger förut, men när brukar man få reda på om man kommit in eller ej med sen anmälan? Står "Handläggning pågår" på samtliga av mina sent anmälda kurser.

Jag trodde det var idag. Undrar detsamma, har samma "problem". Dock skulle ju beskedet komma i eftermiddag och det är väl eftermiddag någon timme till
Citera
2016-08-03, 17:10
Medlem
CTCs avatar
Citat:
Denna fråga har säkert ställts massor med gånger förut, men när brukar man få reda på om man kommit in eller ej med sen anmälan? Står "Handläggning pågår" på samtliga av mina sent anmälda kurser.

Citat:
Ursprungligen postat av CaraDelevingne
Jag trodde det var idag. Undrar detsamma, har samma "problem". Dock skulle ju beskedet komma i eftermiddag och det är väl eftermiddag någon timme till

Är i samma sits, sitter med lite småångest.

Har dock googlat lite efteråt och oss som har sena anmälningar verkar gå utanför vanliga processen som andra klassen medborgare och slängs in om det råkar bli en plats ledig. så våra anmälningar är väl "pending" tills terminen är slut (lätt pessimistiskt)
Senast redigerad av CTC 2016-08-03 kl. 17:13.
Citera
2016-08-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvfan76
Det är så att jag är reserv nummer 1 på ett HR-program i Växsjö, med 19 platser.
Tror ni det är stor chans att jag kommer in? :/

Känns inte helt omöjligt att någon skulle göra det. Vilken kvot sökte du i? Det är ju flera reserver i kvot BIEX än BII. Lycka till!
Citera
2016-08-03, 17:12
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Är i samma sits, sitter med lite småångest.

Har dock googlat lite efteråt och oss som har sena anmälningar verkar gå utanför vanliga processen och slängs in om det råkar bli en plats ledig. så våra anmälningar är väl "pending" tills terminen är slut (lätt pessimistiskt)

Ja, precis, jag antar att Urval 2 är för de som sökte i tid men blev reserver, osv. Så vi som sökt sent får väl de platser som folk tackar nej till nu. Men man får la skylla sig själv som aldrig kan bestämma sig i tid Tror dock inte att det behöver ta allt för många dagar innan man får svar.
Citera
2016-08-03, 17:18
Medlem
CTCs avatar
Citat:
Ja, precis, jag antar att Urval 2 är för de som sökte i tid men blev reserver, osv. Så vi som sökt sent får väl de platser som folk tackar nej till nu. Men man får la skylla sig själv som aldrig kan bestämma sig i tid Tror dock inte att det behöver ta allt för många dagar innan man får svar.

Hoppas på det. Jag har sökt en fristående kurs och trycket på dem är inte lika stort som på linjerna (har jag hört)

Jag fick lära mig den hårda vägen att folkhögskolor inte skickar in sina omdömen till behörig myndighet vilket gör att man står snopet när man blivit struken från allt pga behörighetsbrist. Hade önskat jag kunde åka tillbaka i tiden och sparka gymnasie-mig i röva
Citera
2016-08-03, 17:50
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Hoppas på det. Jag har sökt en fristående kurs och trycket på dem är inte lika stort som på linjerna (har jag hört)

Hoppas du kommer in! Jag har sökt ett program som inte är så poppis och där var 0 reserver i urval 2 så jag hoppas att jag kommer in... Jobbigt att gå och vänta utan ett bestämt datum för svar dock En sak jag inte förstår är att det var 0 reserver i urval 1 också. Ett mysterium det här med antagning om man är trög som jag
Citera
2016-08-03, 18:22
Medlem
Jag kom in på systemvetenskap i umeå och i meddelandet så stog det att all info jag behöver finns i välkomstbrevet på deras hemsida. På hemsidan står det "publiceras snart". Bör inte brevet vara uppe vid det här laget?
Citera
2016-08-03, 19:35
Medlem
Marionettes avatar
Citat:

Jag har tolkat detta som att det är så pass många som har sökt att sena ansökningar har dom inte ens tagit sig en titt på.
Citera
2016-08-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Jag har tolkat detta som att det är så pass många som har sökt att sena ansökningar har dom inte ens tagit sig en titt på.

Det stämmer inte! Att handläggning pågår innebär att de ser över ens behörighet. Man har alltså en chans att bli antagen fortfarande, även om det såklart inte finns några garantier för det.
Citera
2016-08-03, 19:56
Medlem
Citat:
Hoppas du kommer in! Jag har sökt ett program som inte är så poppis och där var 0 reserver i urval 2 så jag hoppas att jag kommer in... Jobbigt att gå och vänta utan ett bestämt datum för svar dock En sak jag inte förstår är att det var 0 reserver i urval 1 också. Ett mysterium det här med antagning om man är trög som jag

Jag är i precis samma situation! För mitt program tackade 14/32 från första urvalet nej och inga fler är antagna i andra urvalet, så jag tycker det ser ljust ut för oss med sen anmälan! Håller tummarna för oss båda!
Citera
2016-08-03, 19:59
Medlem
Jag såg att man fortfarande kunde göra en sen anmälan till flera kurser.
Hur går det till? Är det bara om det öppnas upp en plats som man blir antagen på den kursen för betygen spelar väl inte roll så här sent?
Citera
2016-08-03, 20:04
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyctophilian
Jag är i precis samma situation! För mitt program tackade 14/32 från första urvalet nej och inga fler är antagna i andra urvalet, så jag tycker det ser ljust ut för oss med sen anmälan! Håller tummarna för oss båda!

Ellerhur! Hoppas för oss båda att inte alltför många sökte sent före oss då

Citat:
Ursprungligen postat av gs94
Jag såg att man fortfarande kunde göra en sen anmälan till flera kurser.
Hur går det till? Är det bara om det öppnas upp en plats som man blir antagen på den kursen för betygen spelar väl inte roll så här sent?

För att du ska kunna komma in på kursen/programmet (rätta mig om jag har fel nu) så måste alla som står på reserv i Urval 2 gå före (tacka nej/bli antagna). Sen baseras det på vem som har "sökt sent" först (och är behörig såklart och har tillräckliga betyg/poäng). Tror inte betygen/poängen spelar roll där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in