Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Kommer bara ihåg att Zaharie var jävligt upprörd över domen på 5 år när han gick ut från domstolen, dagen innan han lyfte från KUL, och bar en omtalad t-shirt i protest, så stora chanser är att domslutet blev den utlösande faktorn. Men att han haft denna plan i datorn var väl före domslutet om nu rapporten stämmer, då hade han haft denna idé innan domen föll, så han hade redan då planerat något jävelskap.
Här en länk:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2581817/Doomed-airliner-pilot-political-fanatic-Hours-taking-control-flight-MH370-attended-trial-jailed-oppo sition-leader-sodomite.html
Jag citerar ur Daily Mails artikel:
Captain Zaharie Ahmad Shah, a father-of-three, was said to be a 'fanatical' supporter of the country's opposition leader Anwar Ibrahim - jailed for homosexuality just hours before the jet disappeared.
Asiatiska män är ofta mycket artiga och lättsamma att ha att göra med, men när de blir förbannade då blir de riktigt förbannade och då tar det hus i helvete. Fastän jag inte läst in mig på detta domslut och anklagelser så verkar det vara en typisk anklagelse som man hittar på för att "fängsla oliktänkande". Liksom regeringen i Nigeria håller på med, att anklaga diverse opponenter för homosexualitet, just pga att det är så moraliskt laddat att allmänheten inte bryr sig om om det är sant eller inte.
Typiskt för asiatisk företagskultur är "Yes Sir" + "No Sir" för hela slanten, man ifrågasätter aldrig en högre chefs åsikter eller ide'er, asiatiska företag är ju i allmänhet hårt toppstyrda rakt igenom. Tex kolla artiklarna om det japanska kameraföretaget Olympus märkliga ekonomiska dolda räkenskaper. Ingen transparans där inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Ja, det är för det första inget helt ovanligt att ELT inte aktiveras vid haverier, pga div anledningar.
Sen fungerar inte sådana radiofrekvenser i vatten, så om den sänder kommer inte signalen till vederbörande mottagare.
Och, satelliterna som tar emot det har begränsad täckning vid polerna. Nu har ju inte maskinen kommit så långt, men generellt är täckningen dålig vid nord och sydpolen.
Ja här behövs det nog att man återupprepar möjliga scenarier med att dumpa enheterna i vatten och kollar om de kan sända eller ibland missar detta. Viktigast är väl den sensor som ska känna av, det händer ju faktiskt att de inte fungerar. Nu vet jag inte om hur de är konstruerade, men om man bara gissar att nedslagsvinkeln skulle vara ogynnsam för den att lösa ut så kan det vara en förklaring. Eller att G-krafterna (kraschvåldet) helt enkelt var så stora att komponenterna gick sönder ögonblickligen. Tex i missiler och liknande så fyller man gärna hela komponentutrymmet med lim eller harts (resin) just för att minska G-krafternas inverkan.
Den burst som ska sändas är mycket kortvarig och den kan ju ha missats.
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
När det gäller generellt, så är det som du säger att vindarna har standardriktningar beroende på jordens varma+ kalla zoner tillsammans med jordens rotation. Bla därför som det är en timme kortare ena vägen i tidtabellen(trafikflyg) mellan vissa kontinenter.
Ja Jordens rotation gör ju att jetströmmarna är förutsägbara, det är också den som är ansvarig för att passadvindarna blåser så regelbundet. Nej vi kan anta att ingen jetström rör sig rakt söderut.
Nu vet jag inte, men faktiskt tror jag att man uppmätt jetströmmar på nästan 200 knop, vanligaste är väl snarare knappt 60 knop.
Intressant att veta är att Sveriges många allmänna lågtryck rör sig i allmänhet med 50-70 km /tim i hastighet i nordöstlig riktning, hastigheten avser den hastigheten i molntaket (lägsta molnhöjd). I synnerhet under hösten är detta mönster vanligt. Alltså vanligen max 40 knop
Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
De flesta tillverkare av flygmaskiner säger "landa längs vågorna/dyningarna". Man vill troligen sikta in sig på toppen av en våg och åka längs vågen så man inte slår in i en våg och gör tvärstopp.
Nu var det väl mörkt den tiden, 0119z eller höll på ljusna om jag minns rätt ? Är det inte ljust är det nog svårt att se vågriktningen.
Jag har fattat det som att flygplanet störtade på morgonen någon gång mellan kl 0819 - kl 0915 på morgonen alltså, men för att se vågriktningen måste nog piloten gå ner på 1000 fot eller lägre, och helst cirkla runt, Försöker man landa längs med en vågkam så finns nog risk att flygplanet slår runt, kammen kan ju vända på "flygplanet" så fort det når ner i vattenytan, jag skulle tro att bästa metoden är att gå längs med men en aning snett bakifrån.
Undrar om jag inte läst det någonstans om sjöflygplanslandningar, men jag kan faktiskt ha fel. Vanliga semestersurfare brukar alltid attackera vågen snett bakifrån istället för rakt bakifrån, det är lite lättare då att hålla balansen när man kliver upp på surfbrädan, och dessutom lite lättare då att kunna "falla tillbaka" ifall man inte tar sig upp på vågkammen.
Skulle det vara mörkt och man försöker sätta ner ett flygplan så skulle det ju hjälpa om det var lite månljus och "vita gäss" på vågorna då torde man ju kunna se vågriktningen, men först efter att ha cirklat runt förstås.
Om det var mycket kallt så kan sk "sjörök" ha gjort sikten svårare, sjörök uppstår gärna på morgonen om luften är mycket kall. Det behövs egentligen inte så stor temperaturskillnad mellan havet och luften för att sjöröken ska uppkomma. Luften ska vara något kallare än havet så kan det uppstå sjörök, en slags dimma eller dis.
Det är ju mest vanligt i arktiska områden kring öppna floder eller sjöar.