Citat:
Ursprungligen postat av
Svemmpa
Tacksam för dina råd då jag vill kura så smart som möjligt. Har läst att kortare kurer stänger ner mindre och att fyra veckor stänger ner en minimalt, åtta veckor en del (beroende på prepp såklart) medan 12 veckor och längre medför en längre period av nerstängdhet.
Planerar två kurer per år i fortsättningen och vill ha tillräcklig återhämtning mellan dessa, vilket också begränsar kurlängden.
Har tränat i mer än 30 år men kände det blev svårare att återbygga muskelmassa efter kortare uppehåll för semester eller liknande vid ca. 45-års ålder. Kände att jag kunde bygga lika bra som när jag var 20-35 när jag gjorde min första kur med test e och primo e för ca. 1,5 år sedan och kommer nog fortsätta med detta miss(?)bruk. Tyvärr tappar jag nästan allt mellan kurerna och därför funderar jag på kreativa lösningar så som längre PCT.
Kanske aromasin med nolvadex kan funka (utan att aromasin sabbar mina blodfetter) då jag verkar ligga lite högt på östrot under PCT?
Ja det verkar va lite knivigt att förstå hur det förhåller sig med längd kontra frekvens när man talar om återhämtning. Det finns många som kört på kortare och fler kurer och har upplevt en totalkrasch då man stänger ner och startar upp kroppen fler gånger.
Andra säger att de inte lyckades återhämta sig efter 3-4 år av konstant kurande.
Man får försöka hitta en gyldene mittfåra, det går inte att tro att det är polariserad effekt, alltså att om det är dåligt med längre kurer så är det bättre med fler och kortare kurer.
Personligen tror jag att mildare och något längre kurer, dvs runt 250-500mg test ew + 4-500mg primo ew i 3-4 månader varje år ger mer än 2 8-veckors kurer på samma doser, eller då högre doser för att matcha mot den korta perioden, man vill ju fortfarande nå någon slags effekt..
Att du nojar för nedstängdhet är något du således bör bearbeta på en gång. Det går inte att både ha kakan å äta den - hur du än gör så medför AAS en risk om att skada kroppen på så vis att man inte återhämtar sig helt.
Om man inte är redo att ligga på resten av livet, om inte annat i ersättningsdoser, så är AAS något jag tycker man bör hålla sig borta ifrån. Jag är förvisso ganska obönhörlig och stundtals kanske lite extrem i mina resonnemang, men till historien hör också att jag har hjälpt en bra bit över 30 pers att genomföra bra kurer med bibehållet resultat utan några större avkall på hälsan. Tycka vad man vill - jag tycker hälsan är dum att sätta i andra rummet till förmån för några extra kilon muskler.
Kura vettigt och väl med så mkt av hälsan i behåll som möjligt.
Mvh,
-Alfred