2016-06-21, 03:28
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakan
Löjligt, 7-8 timmar en lördag någon gång ibland betalt men utan ob , är det något att gnälla över? Som dessutom ämnar öka kompetensen och statusen i yrket. Nä, välj dina stridsfrågor bättre ditt lilla skyddsombud med större ambitioner.

Fast YKB är ett spel för gallerian. Det upprepas saker som redan sagts från första början ( kost, alkohol, regler, upprepning, upprepning och upprepning flera gånger om ) och om det inte gick in första, eller andra gången, varför skulle då de resterande gångerna göra någon skillnad?

Och varför skulle YKB höja statusen? Gemene svensken varken vet vad YKB är, eller bryr sig.

Dessutom är det någon som måste betala, och ska du förnya YKB och ADR var 5'te år, och nu snackas det om att höja skatten, så blir det dyrare och dyrare att ha svenska chaufförer/åkerier, och så köper istället företagen in utländska åkerier, som oftast kör med undermålig utrustning, många fuskar och till slavliknande förhållanden och löner. Fan, vissa har ju inte ens körkort, och vad var svenssons och politikernas åsikter? Inte ett skit, de har inte gjort någon ändring, än för svenska chaufförer och åkerier..

Svenska åkerier har väldigt små marginaler, eftersom de konkurrerar på ojämna villkor - att då kräva att de ska lägga desto mer pengar, på i princip luft, är ingen bra utveckling.
Citera
2016-06-21, 21:40
Medlem
krakans avatar
Aldrig fel med lite fortbildning. Och att inte ha 45 timmars veckovila en gång om året...
Den energin kan facket lägga på att motverka osund konkurrens inom branschen istället.
Citera
2016-07-01, 09:55
Medlem
Jag har nyligen tagit mitt c kort och har fått ett jobb som styckegods chaufför,kommer åka på slinga som inte är relativt stor och svår.

har åkt med nu någon vecka för att lära mig rutten dator osv, dock känner jag mig lite nervös för att använda pallyften och hantera stora tunga pallar där det är svårare att lasta av tex direkt på grus om pallen är jävligt tung.

Någon som kört styckegods länge som har bra tips att använda sig av då man lastar av tunga och otympliga pallar där det finns risk att pallyften bara sjunker ner om man lastar av direkt på grus.

Man ska va väl enligt regler (har jag för mig) aldrig gå baklänges ur skåpet med pallyften, men det gör ju alla ändå, Är det bäst att tex dra hjulen precis utanför kanten på bakgavelen så lyften åker ner och som låser sig emot bakgavelen eller är det bäst att dra tex en tung pall ut på gavelen vinkla hjulen på pallyften och sänka den direkt på bakgavelen.

Lite nervös är man... tips från experterna tack
Citera
2016-07-01, 12:59
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Jag har nyligen tagit mitt c kort och har fått ett jobb som styckegods chaufför,kommer åka på slinga som inte är relativt stor och svår.

har åkt med nu någon vecka för att lära mig rutten dator osv, dock känner jag mig lite nervös för att använda pallyften och hantera stora tunga pallar där det är svårare att lasta av tex direkt på grus om pallen är jävligt tung.

Någon som kört styckegods länge som har bra tips att använda sig av då man lastar av tunga och otympliga pallar där det finns risk att pallyften bara sjunker ner om man lastar av direkt på grus.

Man hoppas att underlaget är i såpass skick att du ska slippa sjunka ner, om så sker får du be någon om hjälp och sedan om väg till den människa som tyckte att grus är ett bra underlag för en handtruck, att klippa till människan är valfritt, men du kan alltid fråga människan om denne har otur när denne tänker. Har du dock en el eller diesel/bensintruck och rätt däck så ska det inte vara några frågetecken vid grus.

Citat:
Man ska va väl enligt regler (har jag för mig) aldrig gå baklänges ur skåpet med pallyften, men det gör ju alla ändå, Är det bäst att tex dra hjulen precis utanför kanten på bakgavelen så lyften åker ner och som låser sig emot bakgavelen eller är det bäst att dra tex en tung pall ut på gavelen vinkla hjulen på pallyften och sänka den direkt på bakgavelen.

Lite nervös är man... tips från experterna tack

Kommer inte ihåg hur man gör med pall, var så länge sedan så den delen får någon annan förklara, men undvik detta.
Citera
2016-07-03, 20:35
Medlem
sebbolitos avatar
Vad tror ni man får för böter om man kör 6 timmar utan vila i norge? 5, 10 eller kanske 20k i böter?
Citera
2016-07-05, 23:22
Medlem
TheGamers avatar
Jag ska för första gången i mitt liv testa på att sova ute i lastbil. Har verkligen sett fram emot denna dag, betydande att jag var på långväga, mot nya äventyr. Så nu undrar jag, vad kan vad bra att veta/ha koll på när man sover ute, t.ex vad man ska ta med sig, m.m.

Nu blir det bara för natten, men jag planerar att sova ute en del. Börjat nytt jobb, och jag kan få chansen att dra långväga redan på måndag nästa vecka, så tar tacksamt emot alla tips och råd runt att vara en riktig lastbilschaufför.

M.v.h.
Citera
2016-07-06, 17:43
Medlem
Nu har jag jobbat några dagar själv som distributionsförare, från helt grön till hetluften direkt jag inser att det positiva med detta yrket hos denna stora arbetsgivare, är att man får körvana som ny i branschen samt att man får öva mycket backövningar där det är trångt..

Men jag hoppas att i framtiden att jag inte blir fast i denna gren inom denna bransch, för fy faan vad stressigt och fort man måste köra om något strular extra under dagen.

Det går inte att följa hastigheten vid varje skylt, som skolan lärt ut, för då hinner man ju inte hem i tid korrekt och då har man en galen chaufför som ska åka kvällspasset som väntar på grejorna man har i bilen. SUCK jag hoppas jag hittar mitt kall inom detta yrke senare framöver, för jag gillar att köra
Senast redigerad av pizzaland 2016-07-06 kl. 17:45. Anledning: Next
Citera
2016-07-10, 17:54
Medlem
Om man kör sopbil hur är undantagen då? Måste man bara ha förarkortet i? Man behöver aldrig ha rast?
Citera
2016-07-10, 18:13
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groven85
Om man kör sopbil hur är undantagen då? Måste man bara ha förarkortet i? Man behöver aldrig ha rast?
Jag har inte kortet i alls kör på "OUT" läget konstant i skrivaren.
Vad det finns för undantag har jag ingen koll på.
Vi har "30 min rast" på dagen men är sällan eller aldrig jag tar så lång tid kanske 2*5 min sen kör jag på så man blir klar nån gång..
Citera
2016-07-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Jag har inte kortet i alls kör på "OUT" läget konstant i skrivaren.
Vad det finns för undantag har jag ingen koll på.
Vi har "30 min rast" på dagen men är sällan eller aldrig jag tar så lång tid kanske 2*5 min sen kör jag på så man blir klar nån gång..

Jag har hört att det är undantag på renhållningsarbete och då stod det t.ex sopbil osv. Men då innebär väl det att man kan köra på så mkt man vill och skippa rast efter 4,5 timme?
Citera
2016-07-10, 18:32
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groven85
Jag har hört att det är undantag på renhållningsarbete och då stod det t.ex sopbil osv. Men då innebär väl det att man kan köra på så mkt man vill och skippa rast efter 4,5 timme?
Tror det man hamnar väl under vägarbetstidslagen om jag inte minst helt galet då är det 30 min rast efter 6 timmars jobb som ska gälla..
Citera
2016-07-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Tror det man hamnar väl under vägarbetstidslagen om jag inte minst helt galet då är det 30 min rast efter 6 timmars jobb som ska gälla..

Aa det är sant, tänkte jag inte på faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in