2016-08-02, 22:00
  #9433
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men vill man ha billiga hyresrätter byggda så föreslår vi "nyliberaler" att ni socialister tar av era egna intjänade pengar och ger dessa till en byggentreprenör som bygger sådana åt er. ( Ni kommer upptäcka att ni går med förlust ganska snabbt, så ni lär få skjuta in pengar löpande i ert projekt)
I vissa sammanhang går det inte att tala om vinst och förlust utan ngt som måste till bara. Återigen har jag inte läst ngn som sagt att man skall tvinga företag att göra förlustaffärer så vettetusen hur man kan komma fram till ett sådant argument...
__________________
Senast redigerad av heino 2016-08-02 kl. 22:02.
Citera
2016-08-02, 22:01
  #9434
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Subventioner är alla skattebetalare med och finansierar givetvis. Har inte sett någon i denna tråden vilja tvinga företag att bygga billiga hyresrätter och göra förlust. Det är således ett riktigt idiot-argument du kommer med. Jag är för förenkling av regelverket och kraftfulla subventioner.

Så vilka subventioner är du med och betalar och varför gör du inte mer och bidrar själv med egna pengar till bostadsprojekt? Tror du inte på sådana projekt?
Citera
2016-08-02, 22:06
  #9435
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Subventioner är alla skattebetalare med och finansierar givetvis. Har inte sett någon i denna tråden vilja tvinga företag att bygga billiga hyresrätter och göra förlust. Det är således ett riktigt idiot-argument du kommer med. Jag är för förenkling av regelverket och kraftfulla subventioner.
Vilka slags subventioner vill du ha?

Om du vill ha generella subventioner så kommer pengarna att hamna helt snett och gå till personer som redan klarar sig väl. Vad exakt är bra med det?
Citera
2016-08-02, 22:10
  #9436
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
I vissa sammanhang går det inte att tala om vinst och förlust utan ngt som måste till bara. Återigen har jag inte läst ngn som sagt att man skall tvinga företag att göra förlustaffärer så vettetusen hur man kan komma fram till ett sådant argument...

Det finns minst ett par debattörer i tråden som retar upp sig på att byggbolag gör vinster.

Om man ska bygga på det sätt som dessa debattörer vill kommer bolagen gå med förlust.

Det är just den förlusten jag efterlyser socialisterna att ta på sig, men de vägrar alltid.
Citera
2016-08-02, 22:10
  #9437
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så vilka subventioner är du med och betalar och varför gör du inte mer och bidrar själv med egna pengar till bostadsprojekt? Tror du inte på sådana projekt?
Citat:
med den socialistiska byggpolitik som heino förespråkar och själv vill han inte vara med och finansiera detta. Snacka om egoist, samma skrot och korn som sjalvebastedrang som bygger
Nej det var inget ex. på "socialistisk byggpolitik". Kan du inte läsa? Botrygg är ett privat företag. Du får väl läsa igenom först.

"Diskussionen" med dig är härmed avslutat.
Citera
2016-08-02, 22:18
  #9438
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Nej det var inget ex. på "socialistisk byggpolitik". Kan du inte läsa? Botrygg är ett privat företag. Du får väl läsa igenom först.

"Diskussionen" med dig är härmed avslutat.

Så varför tog du upp exemplet då och varför flyr du när jag frågar varför DU personligen inte går med och finansierar bostadsbyggande? Enklare att kräva att andra ska göra det tydligen men själv är du för girig?
Citera
2016-08-02, 22:27
  #9439
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Nej det var inget ex. på "socialistisk byggpolitik". Kan du inte läsa? Botrygg är ett privat företag. Du får väl läsa igenom först.

"Diskussionen" med dig är härmed avslutat.
Det finns flera problem med frihamnsprojektet och "billiga hyresrätter"

1. De billiga hyresrätterna kommer som jag förstår det fördelas efter kö och inte inkomst.

2. Träffar man någon så blir inkomsten betydligt högre. Vad händer då med hyran? Eller om man får ett bättre jobb?

3. För låga hyror ger mer av det vi inte behöver nu, nämligen fusk, mygel och noll rörlighet.

4. Finns gott om personer som jobbar svart och därmed får lägre inkomster,
men i själva verket knappast är fattiga.
Citera
2016-08-02, 23:18
  #9440
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns flera problem med frihamnsprojektet och "billiga hyresrätter"

1. De billiga hyresrätterna kommer som jag förstår det fördelas efter kö och inte inkomst.

2. Träffar man någon så blir inkomsten betydligt högre. Vad händer då med hyran? Eller om man får ett bättre jobb?

3. För låga hyror ger mer av det vi inte behöver nu, nämligen fusk, mygel och noll rörlighet.

4. Finns gott om personer som jobbar svart och därmed får lägre inkomster,
men i själva verket knappast är fattiga.

Javisst, du ska klämma åt "pöbeln" så inga fuskvägar, mygel eller några shortscuts finns givetvis till framgång och lätta pengar eller möjligheter att leva gott och bli ekonomiskt oberoende. Det ska va reserverade för hyresvärdar, övre medelklass(överklass och såna miljonärer som dig som svindlar pöbeln. Dom skötsamma skitnödiga fjantarna som gör allt rätt hela livet och växt upp i rätt akademiker familj. Alltid samma visa, varenda åsikt ni nyliberaler ni har är som en röd tråd att klämma åt såna som missköter sig på minsta lilla sätt, bidragstagare eller inte är a-människor och högpresterare.

Svartkontrakten ska bort också av någon anledning fast det är ett bra sätt att generera fina pengar till dom små människorna vilket inte är möjligt med marknadshyror då hyresvärden och 1% arna blir stenrika på massornas bekostnad. Vad är problemet med svartkontrakt? ännu en väg in i marknaden. Jag har tjänat hundratusentals kronor på svartkontrakt affärer och investeringar.
Citera
2016-08-02, 23:27
  #9441
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Javisst, du ska klämma åt "pöbeln" så inga fuskvägar, mygel eller några shortscuts finns givetvis till framgång och lätta pengar eller möjligheter att leva gott och bli ekonomiskt oberoende. Det ska va reserverade för hyresvärdar, övre medelklass(överklass och såna miljonärer som dig som svindlar pöbeln. Dom skötsamma skitnödiga fjantarna som gör allt rätt hela livet och växt upp i rätt akademiker familj. Alltid samma visa, varenda åsikt ni nyliberaler ni har är som en röd tråd att klämma åt såna som missköter sig på minsta lilla sätt, bidragstagare eller inte är a-människor och högpresterare.

Svartkontrakten ska bort också av någon anledning fast det är ett bra sätt att generera fina pengar till dom små människorna vilket inte är möjligt med marknadshyror då hyresvärden och 1% arna blir stenrika på massornas bekostnad. Vad är problemet med svartkontrakt? ännu en väg in i marknaden. Jag har tjänat hundratusentals kronor på svartkontrakt affärer och investeringar.

Du glömde att svara på detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men det stämmer väl inte slemhögen, han har ju flera gånger uppmanat dig och andra att bygga billiga hyresrätter när ni nu tycker det är så bra. Har ni inte satt igång än?

Om ni inte har kompetens och inte orkar skaffa er det borde ni kanske heller inte klaga då inte har koll. Ni kan åtminstone stötta projekt genom att gå in som aktieägare, har ni inte ens gjort det? Om inte så har jag gjort mer än vad ni som klagar har gjort.
Citera
2016-08-02, 23:47
  #9442
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Javisst, du ska klämma åt "pöbeln" så inga fuskvägar, mygel eller några shortscuts finns givetvis till framgång och lätta pengar eller möjligheter att leva gott och bli ekonomiskt oberoende. Det ska va reserverade för hyresvärdar, övre medelklass(överklass och såna miljonärer som dig som svindlar pöbeln. Dom skötsamma skitnödiga fjantarna som gör allt rätt hela livet och växt upp i rätt akademiker familj. Alltid samma visa, varenda åsikt ni nyliberaler ni har är som en röd tråd att klämma åt såna som missköter sig på minsta lilla sätt, bidragstagare eller inte är a-människor och högpresterare.
Nej du har inte sett den röda tråden. Jag föreslår till skillnad mot dig att man ska hjälpa de som verkligen är fattiga. Allt medan du vill kasta skattepengar på folk som redan klarar sig dvs till dig själv. Allt för att du själv ska få så låg hyra som möjligt.

Det min vän är socialism... dvs ren och skär egoism och just en anledning till varför socialism aldrig någonsin kommer fungera, eftersom alla alltid ser om sina egna hus främst.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Svartkontrakten ska bort också av någon anledning fast det är ett bra sätt att generera fina pengar till dom små människorna vilket inte är möjligt med marknadshyror då hyresvärden och 1% arna blir stenrika på massornas bekostnad. Vad är problemet med svartkontrakt? ännu en väg in i marknaden. Jag har tjänat hundratusentals kronor på svartkontrakt affärer och investeringar.

Vad du inte förstår är att vanligt folk har råd att äga sina bostäder. Vill man inte gynna en girig hyresvärd får man köpa sin egen bostad och betala vad det kostar. Vad är problemet?

Stor trollvarning på dig nu... Du vill på allvar ha kvar hyresregleringen för att du ska kunna handla med svartkontrakt?
Citera
2016-08-03, 00:06
  #9443
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej du har inte sett den röda tråden. Jag föreslår till skillnad mot dig att man ska hjälpa de som verkligen är fattiga. Allt medan du vill kasta skattepengar på folk som redan klarar sig dvs till dig själv. Allt för att du själv ska få så låg hyra som möjligt.

Det min vän är socialism... dvs ren och skär egoism och just en anledning till varför socialism aldrig någonsin kommer fungera, eftersom alla alltid ser om sina egna hus främst.



Vad du inte förstår är att vanligt folk har råd att äga sina bostäder. Vill man inte gynna en girig hyresvärd får man köpa sin egen bostad och betala vad det kostar. Vad är problemet?

Stor trollvarning på dig nu... Du vill på allvar ha kvar hyresregleringen för att du ska kunna handla med svartkontrakt?


Food stamps. Section 8 housing i slumområden. minimibidrag så man bara har råd med mat och sen marknadshyror på det. Det är vad du förespråkar bland annat.
Hur ser du på lönebildningen sen, ska lönerna sänkas för kollektivavtalare också kombinerat med MH? Det vill ju stora delar av alliansen...

Du pratar inte bara om att ösa skattepengar på dom klarar sig, du vill riva upp bruksvärdeshyrorna för redan subventionerade lägenheter från 1900-1980-talet, lägenheter skattebetalarna som levde då betalade 25-35% av byggkostnaden varav fastighetsägarna fick ta ut bra avkastning på resterande 65-75% varav dom gick inte back. Totalt orättfärdigt att låta hyresvärdarn ta ut full marknadshyra på detta bestånd när husen är avbetalda redan, 1.5% räntor för dom som har lån kvar och som redan subventionerats.

Det finns massa andra förslag hur man bygger billigt och ideér jag kommit med själv men du svarar aldrig på dom för det passar inte din nyliberala klasshatar agenda. Tillskillnad från dig är jag en kille med ideér medans du bara rabblar upp crap du läst från vissa mörkblå högerdebattörer.

Marknadsekonomi kombinerat med socialism har skapat världens bästa, tryggaste, rättfärdigaste och finaste länder, dom nordiska socialdemokratiska blandekonomierna.

Problemet med er nyliberaler är att ni ligger på samma nivå som kommunisterna. Ni är bara varandras extrema motpoler.

Kommunism skapar stagnation, noll konkurrens inom näringslivet, 0 tillväxt, dödar drivkraften att prestera och bejakar överhuvudtaget inte människans inneboende egoism och tar inte tillvara på den.
Nyliberalism och högerpolitik skapar stor fattigdom för många, klassklyftor, brottslighet, ett hårt samhälle, psykopatism och utnyttjande.
Sunda förnuftiga intelligenta och visa människor förstår att den gyllene medelvägen är den bästa vägen.

Man blir förbannad när vi haft ett fungerade bostadssystem i mer än 50 år och man är uppväxt med dessa hyresnivåer, standard och prisskillnad mellan BR och HR och sen kommer kurt-sune och skriker i sin megafon att det inte fungerar och ska höja min och andras hyra med 2-3 ggr om.

Det är dags att ge upp nu för du kommer inte få igenom några marknadshyror på det gamla beståndet hur mycket du än vill dra fram storkapitalkuken och hugga.

Dags att emigrera till u-landet usa?
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-08-03 kl. 00:15.
Citera
2016-08-03, 02:25
  #9444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
2. Men du, hur mycket personal har de större... Inte mycket. Det mesta arbetet ligger ju på UE.

1. Ja, så är det.

2. Problemet med att försöka sig på tvångsbyggnation är att det går ut över byggjobbarna. Inte särskilt kul om typ något av större byggbolagen ska byggstarta 30 höghus på en och samma månad och alla betongjobbare i Sverige måste valfärda dit på typ *förlåt* heligt budord av *förlåt* ankeborgs lokala byggnadsnämnd. [detta är ett fiktivt exempel, med viss humor]. När bygget är klart får de kängan pga. av arbetsbrist ifall Joakim von Anka inte lyckas övertyga en annan byggnadsnämnd om behovet av en likadan byggstart.

3. Däremot är organisationsformen för de större byggbolagen förstås en politisk konstruktion som tillkommit efter att politikerna läst Ivar Kreugers alla handlingar och kom på att det där med stordrift - det kan ha sina fördelar.

4. Man kan väl anta att de upptäckt nackdelarna sett till debatten - Ivar Kreuger opererade i en miljö där man på sin höjd ibland behövde bygglov - ifall man byggde där detaljplan redan fanns (och då var detaljplanerna väldigt byggvänliga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in