2016-08-02, 17:46
  #9409
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vänsterns "sanning" är ju helt otrolig. Företag är vinstdrivande...

Som om det vore en nyhet...

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article23265278.ab

Otroligt hur de beter sig. Skulle inte förvåna mig om ICA gör lika med bananer också, köper in och säljer ut i lagom mängder för att inte dumpa priserna.

Det här är allvarligt också:
Det råder bostadsbrist i Sverige. Men långt ifrån alla känner av det. Höginkomststagare berörs inte på samma sätt. Det är köparnas marknad och den som har pengar har oftast ett bra boende.
Tydligen får man bättre produkter om man betalar mer, upprörande!
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-02 kl. 17:49.
Citera
2016-08-02, 18:05
  #9410
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Otroligt hur de beter sig. Skulle inte förvåna mig om ICA gör lika med bananer också, köper in och säljer ut i lagom mängder för att inte dumpa priserna.

Det här är allvarligt också:
Det råder bostadsbrist i Sverige. Men långt ifrån alla känner av det. Höginkomststagare berörs inte på samma sätt. Det är köparnas marknad och den som har pengar har oftast ett bra boende.
Tydligen får man bättre produkter om man betalar mer, upprörande!

Ja eller att Lundin petroleum skulle tömma sina oljekällor på en dag...

Ibland undrar man ju om vänstern har en hjärna att tänka med...

Att byggbolag bygger i etapper är absolut ingen nyhet. Det har alltid varit så, så länge jag kan minnas.
Citera
2016-08-02, 19:56
  #9411
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför bygger du själv inte med överutbud och tar förlusten för det?

Du är en riktig skithög, sune. Ett riktigt kapitalistvin på hyresvärdars, bankers, företagens och investeringsbolagen sida och försvarar 0 konkurrens i byggbranschen nu.
I en fri marknad så tävlar företagen om att tillverka och producera så mycket som möjligt, till lägsta priset och högsta kvaliten, gör dom inte det tar någon annan aktör marknadsandelen och dom går under, detta är satt ur spel på oligopol kartellen på svensk byggsektor och det är ett av dom stora problemen och detaljplanerna som tar en evighet och flera års överklagan.

Nu sitter bolagen och håller mark för att fortsätta göra enooooorma vinster som dom gör nu och byggkostnaderna bara skenar hela tiden.
Fri konkurrens och marknadsekonomi existerar inte i byggbranschen och små aktörer har ingen chans att få byggprojekt (trots det ska vi "kommunister" gå ihop och bygga själva till bruksvärdeshyra enligt dig) men det ska va avreglerade hyror och konkurrens istället för dom små värnlösa människorna i denna situation!

Gå och dränk dig.

man ser nyliberalerna kör på som duracell kaniner i tråden senaste dagarna när det avslöjades att bolagen håller i mark i minst 5 år för att få upp priserna. Brukar bli såna reaktioner när falska lögnar människor försöker försvara sitt svineri och sin självbild.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-08-02 kl. 20:04.
Citera
2016-08-02, 20:14
  #9412
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är en riktig skithög, sune. Ett riktigt kapitalistvin på hyresvärdars, bankers, företagens och investeringsbolagen sida och försvarar 0 konkurrens i byggbranschen nu.

Men det stämmer väl inte slemhögen, han har ju flera gånger uppmanat dig och andra att bygga billiga hyresrätter när ni nu tycker det är så bra. Har ni inte satt igång än?

Om ni inte har kompetens och inte orkar skaffa er det borde ni kanske heller inte klaga då inte har koll. Ni kan åtminstone stötta projekt genom att gå in som aktieägare, har ni inte ens gjort det? Om inte så har jag gjort mer än vad ni som klagar har gjort.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-02 kl. 20:22.
Citera
2016-08-02, 20:41
  #9413
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Den där artikeln innehåller vedervärdigt mycket bluff. Utredningen är ett aggregat av alla detaljplaner i Sverige. Det är alltså inte det minsta representativ för byggnation i storstadsmiljöerna.

2. Sedan är det lite fräckt att klaga på byggbolaget avseende att de bygger hus 1 månad 1 och hus 2 månad 2. Bolagen måste ju ha avsättning för sin personal. Ska de bygga 2000 lägenheter så kan de inte bara anställa 500 byggjobbare av olika slag, bygga färdigt samtliga hus månad 1 och därefter:
a/ se på när de får lite sämre priser.
b/ varsla 500 pers för att de därefter inte har fler projekt inplanerade.
c/ etc. osv.

2.1. Artikelns slutsatser är alltså både ansvarslösa, ogenomtänkt och inkompetenta. Vill en kommun ha 500 bostadslägenheter färdigbyggda en specifik månad så får de väl avtala med byggbolagen om saken. Man bör inte avkräva byggbolagen att de ska dö, bara för att politiker inte kan skriva avtal.

3. Sedan förstår man av artikeln hur otroligt snedvriden synen är på bebyggelse i olika delar av landet. 500 lägenheter är ju ett kvarter i Stockholms regionen. Det är en piss i en flod och inte ett "jättestort" bygge.

4. Avsikten med den där artikeln är med stor sannolikhet att försöka lura Peter Eriksson att göra något dumt.

2. Men du, hur mycket personal har de större... Inte mycket. Det mesta arbetet ligger ju på UE.
Citera
2016-08-02, 20:48
  #9414
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Som vanligt blir diskussionen meningslös om den verkliga socialismen inte berörs - kommunens enorma markinnehav. Liberaler som låtsas som ingenting. Och när frågan kommer på tal, så hävdar man (stjärtsune) att innehavet inte kan avyttras för då försnillas skattebetarnas pengar.
Citera
2016-08-02, 20:50
  #9415
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Som vanligt blir diskussionen meningslös om den verkliga socialismen inte berörs - kommunens enorma markinnehav. Liberaler som låtsas som ingenting. Och när frågan kommer på tal, så hävdar man (stjärtsune) att innehavet inte kan avyttras för då försnillas skattebetarnas pengar.

Det kan förstås säljas men inte under marknadspris för då stjäl man skattebetalarnas tillgångar. Har du finansierat någon som bygger eller driver du själv något byggprojekt av billiga hyresrätter?
Citera
2016-08-02, 20:59
  #9416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är en riktig skithög, sune. Ett riktigt kapitalistvin på hyresvärdars, bankers, företagens och investeringsbolagen sida och försvarar 0 konkurrens i byggbranschen nu.
I en fri marknad så tävlar företagen om att tillverka och producera så mycket som möjligt, till lägsta priset och högsta kvaliten, gör dom inte det tar någon annan aktör marknadsandelen och dom går under, detta är satt ur spel på oligopol kartellen på svensk byggsektor och det är ett av dom stora problemen och detaljplanerna som tar en evighet och flera års överklagan.

Nu är ju en del av problemet, som Kurt-Sune påpekar, att vi faktiskt inte har en fri marknad för bostäder i Sverige. På en reglerad marknad där de allra flesta inte vill betala marknadspris för en bostadsrätt, utan absolut vill ha en subventionerad hyresrätt, blir det konstiga effekter.

Sedan är det väl just det faktum att hyresrätt inte är ett realistiskt alternativ, till stor del på grund av hyresregleringen, som gör att byggbolagen kan portionera ut sina projekt och hålla uppe priserna?

Sedan är det väl ingen som ifrågasätter att företag oftast försöker slippa konkurrens. Staten har en roll att se till att flera företag konkurrerar. Det inser de flesta kapitalister. Om staten sköter den rollen på bostadsmarknaden skall jag låta vara osagt......
Citera
2016-08-02, 21:07
  #9417
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det kan förstås säljas men inte under marknadspris för då stjäl man skattebetalarnas tillgångar. Har du finansierat någon som bygger eller driver du själv något byggprojekt av billiga hyresrätter?

Finns det ett marknadspris under rådande socialism? Förstår du inte hur dum du låter? Du landar i ett cirkelresonemang. Gör tankeexperimentet att kommunen har 99% av all mark och endast 1% är tillgängligt på en privat marknad. Enligt dig skall priserna på denna låtsasmarknad bestämma prisnivån när kommunen säljer ut t.ex. 5% av sitt innehav. Hur mycket Venezuela vill du ha innan försäljningen kan ses som en åtgärd till medborgarnas fromma och vägen till en fungerande (privat) marknad?

Jag bygger faktiskt i egen regi, men då åt mig själv.
Citera
2016-08-02, 21:09
  #9418
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kan fortfarande stå för fiolerna och ta förlusten!

Varsågod och skölj....
Som sagt nyliberalerna klagar på regler och hyressättningssystemet. Så är det storföretagen som myglar och tjänar pengar. Ett bevis på att mer socialism behövs på bostadsmarknaden inte mindre.
Men visst, mina skattepengar får gärna göra "förlust" i bostadsprojekt åt folket.
Rondeller är inte heller lönsamma ändå byggs dom.
__________________
Senast redigerad av heino 2016-08-02 kl. 21:14.
Citera
2016-08-02, 21:12
  #9419
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Finns det ett marknadspris under rådande socialism? Förstår du inte hur dum du låter? Du landar i ett cirkelresonemang. Gör tankeexperimentet att kommunen har 99% av all mark och endast 1% är tillgängligt på en privat marknad. Enligt dig skall priserna på denna låtsasmarknad bestämma prisnivån när kommunen säljer ut t.ex. 5% av sitt innehav. Hur mycket Venezuela vill du ha innan försäljningen kan ses som en åtgärd till medborgarnas fromma och vägen till en fungerande (privat) marknad?

Jag bygger faktiskt i egen regi, men då åt mig själv.

Den som låter dum här är du som vill att andra ska bygga hyresrätter som prissätts lägre än vad marknaden värderar dem till.

Du bygger ju inte sådana åt andra så varför tror du andra ska göra det du inte vill göra? Varför gör du inte den bostaden du bygger till en hyresrätt och sätter en så låg hyra som du själv skulle vilja ha? Du fick ju tag i mark så det kan du inte skylla på.
Citera
2016-08-02, 21:14
  #9420
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Som sagt nyliberalerna klagar på regler och hyressättningssystemet. Så är det storföretagen som myglar och tjänar pengar. Ett bevis på att mer socialism behövs på bostadsmarknaden inte mindre.
Men visst, mina skattepengar får gärna göra "förlust" i bostadsprojekt åt folket.

För att socialism har varit framgångsrikt för att få fram hyresrätter var någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in