2016-08-02, 10:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip12345
Tjenare!

Jag har lite frågor angående hur jag på enklaste sätt kan få mitt officiella hcp.

Jag har nyligen gått en grönt kort kurs under en vecka, vilket till min förvåning inte ledde till något grönt kort, då man tydligen måste bli medlem hos en GK samt spela x antal golfrundor med en fadder för att sänka sitt hcp från 54 till 36 då man får sitt officiella hcp.
Eftersom medlemskap var lite för dyrt hos den GK jag gick min kurs på undrar jag nu ifall följande tillvägagångssätt är möjligt för att få officiellt hcp.

1. Bli medlem hos en s.k. "Brevlådeklubb" och få det nödvändiga Golf-id med hcp 54.
2. Åka till en lokal gk och betala för greenfee och gå en så kallad "fadderrunda" med en nära vän som spelat ett tag.
3. Se till att få det resultat som krävs för att få ett hcp på 36.

Är detta möjligt eller krävs det att man går ett antal rundor innan man kan sänka sitt hcp från 54 till 36?

Tacksam för svar!
Tror det är rätt många klubbar som inte tillåter grenfeerundor från folk över 36 i handicap.

Men vilken klubb ska du ha som hemmaklubb sen? Det bästa är ju att bli medlem där direkt, då kan du gå hur många rundor du vill och du behöver inte krångla till nånting.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Ja, det är möjligt. I princip räcker det med en runda för att komma ned till 36 bara du spelar tillräckligt bra.
Och det där är med största sannolikhet bara om du är ung och är en duglig idrottare med hyfsad bollkänsla sen innan. Och med stor sannolikhet räcker det ändå inte.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2016-08-02 kl. 10:50.
Citera
2016-08-02, 10:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Cirkulera, här finns ingenting att se...

Tryckte citera istället för ändra på förra posten.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2016-08-02 kl. 10:52.
Citera
2016-08-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tror det är rätt många klubbar som inte tillåter grenfeerundor från folk över 36 i handicap.

Men vilken klubb ska du ha som hemmaklubb sen? Det bästa är ju att bli medlem där direkt, då kan du gå hur många rundor du vill och du behöver inte krångla till nånting.

EDIT:

Och det där är med största sannolikhet bara om du är ung och är en duglig idrottare med hyfsad bollkänsla sen innan. Och med stor sannolikhet räcker det ändå inte.

Tack för svaret!

Klubben där jag gick kursen var inte den närmaste klubben där jag bor utan dem erbjöd en kurs under datum som passade mig bra. Sen studerar jag på annan ort under resten av året, vilket gör det lite krångligt för mig att bestämma mig nu över vilken klubb jag vill ha som hemmaklubb.

Ifall jag skulle klara 9 hål på 18 poäng vet jag inte riktigt, men jag har en okej bollkänsla och har varit aktiv inom sport sedan barnsben.

Hur som helst har jag nu blivit medlem hos en brevlådeförening för en mindre peng. Jag ska i dagarna betala för greenfee hos en klubb i närheten där jag bor under sommaren och gå en runda med en fadder. Förhoppningsvis kan jag sänka mitt hcp så mycket som möjligt
Citera
2016-08-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip12345
Tack för svaret!

Klubben där jag gick kursen var inte den närmaste klubben där jag bor utan dem erbjöd en kurs under datum som passade mig bra. Sen studerar jag på annan ort under resten av året, vilket gör det lite krångligt för mig att bestämma mig nu över vilken klubb jag vill ha som hemmaklubb.

Ifall jag skulle klara 9 hål på 18 poäng vet jag inte riktigt, men jag har en okej bollkänsla och har varit aktiv inom sport sedan barnsben.

Hur som helst har jag nu blivit medlem hos en brevlådeförening för en mindre peng. Jag ska i dagarna betala för greenfee hos en klubb i närheten där jag bor under sommaren och gå en runda med en fadder. Förhoppningsvis kan jag sänka mitt hcp så mycket som möjligt

Jag är precis i denna fasen nu i mitt golfspelade. Jag har blivit medlem i en klubb och fått mitt golf id med 99 i hcp (eller N/A) för jag har inte gjort mina fadder rundor än.

Allt du behöver göra då är att ringa till klubben du skall spela på å fråga om du får lov att spela en fadderrunda där (de flesta klubbar säger ja men finns vissa som ej gör det samt att det visar på godmanship att ringa och fråga innan) och att du är medlem i blabla golfklubb (vilket betyder du är försäkrad).

När du sen skall spela din runda gå rundan som att du har 36 i hcp. Klarar du rundan på 18 poäng efter du räknat med den hcpn så kommer du gå ner till det efter att ha skickat in det till din brevlåde klubb.

Hoppas du förstår vad jag menar här och lycka till
Citera
2016-08-03, 07:03
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ja allt du säger stämmer ju, men nuförtiden kan du få tag i grafitskaft som är lika styva som järnskaft och järnskaft som är lika mjuka som grafitskaft så det har väldigt lite med det hela att göra. För en nybörjare är det även dumt att blanda in skaftets styvhet överhuvud taget då i de flesta fall det är deras sista problem för att prestera bra.
Fel. Att köpa klubbor med fel skaft kan vara det som får en nybörjare att sluta, finns ju som sagt en anledning till att skaft har olika styvhet.
Citera
2016-08-03, 22:53
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisc
Någon som känner till om det finns någon smidig "genväg" till ett grönt kort i golf? Skulle vara smidigt om man kunde slippa slänga ut pengar på kurser och liknande...

Prata med din tilltänkta klubbs pro. Skulle gissa att 30% av dem absolut fixar en smart lösning åt dig.

Kan du vidare tänka dig att bli sponsor i klubben så är problemet löst på 10 minuter.
Citera
2016-08-05, 15:06
Medlem
Hejsan Hoppsan!

Jag har nu fått hcp 37, men vill ha officiellt! Om jag går med en vän som har officielt och sänker mig, går det fast det icke är på min hemmaklubb? Då mån kompis vill ha 2000 om vi ska spela på min hemmaklubb så vart det bättre att göra det på hans klubb, där jag bara behövde ge han 500 kr för en runda.
Kan jag skicka scorekort till min klubb efteråt?

Mvh Filly
Citera
2016-08-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillynord
Hejsan Hoppsan!

Jag har nu fått hcp 37, men vill ha officiellt! Om jag går med en vän som har officielt och sänker mig, går det fast det icke är på min hemmaklubb? Då mån kompis vill ha 2000 om vi ska spela på min hemmaklubb så vart det bättre att göra det på hans klubb, där jag bara behövde ge han 500 kr för en runda.

Mvh Filly
JA det går, varför ska han ha pengar för att spela?
Citera
2016-08-08, 00:44
Medlem
Flashback-nicks avatar
Citat:
Hejsan Hoppsan!

Mvh Filly

Då jag antar att betalningen handlar om att han ska gå med på att oärligt signera ditt scorekort skulle jag rekommendera att du lägger pengarna på lektioner istället, så sänker du dig snart på ett ärligt sätt.
Citera
2016-08-08, 03:42
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Hejsan Hoppsan!

Mvh Filly

Om det nu är din "kompis"? Vad ska han/hon ha betalt för?
Citera
2016-08-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Om det nu är din "kompis"? Vad ska han/hon ha betalt för?

Jo han tyckte att jag tog hans dyrbara tid om vi skulle gå 9 hål, han sa även att det skulle bli som en lektion om han skulle gå med mig, därav det dyra priset... Men men har nu gått på hans hemma gk och betalat han, fick 19 poäng (tack vare god dagsform) och scannat in scorekortet och mailat till min gk, inväntar svar från dem. Skulle vara skönt om jag fick officiellt hcp så jag kan boka lediga platser på mingolf och gå med "randoms" utan att betala dyrt.
( fick även bjuda han på öl efter då jag råkade slå ett pilsenslag på tee 1)
Mvh filly
Citera
2016-08-16, 14:37
Medlem
Hejsan hoppsan igen,

Nu när jag har mitt officiella hcp så måste jag köpa ett par klubbor. Min vän tipsa om några Callaway Apex 16 som skulle tydligen vara bra för mig sa han. Men priset var långt över min budget, så jag undrar om ni kan tipsa om några bra golfset för en nybörjare med hcp 36. Kanske Wilson har något bra set?

Mvh Filly B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in