2011-06-18, 21:41
Medlem
Mandarin2011s avatar
Jag skulle rekomendera att om du har ork och tid att du går till något golfcenter, t.e.x. dormy http://www.dormy.se/golf/produkter/default.aspx?section=default, där brukar det finnas väldigt kunnig personal, så ber du om lite tips där, sen om du vill vara lite sparsam kan du alltid kolla om det dom rekommenderar finns på blocket. Jag är själv nybörjare och köpte ett halvsett på rea.

Fanns med en 9,8,7,6, pw, sw samt någon fairwaywood klubba, i början använde jag mig endast av 9,7 samt pw i princip.
Citera
2011-06-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandarin2011
Jag skulle rekomendera att om du har ork och tid att du går till något golfcenter, t.e.x. dormy http://www.dormy.se/golf/produkter/default.aspx?section=default, där brukar det finnas väldigt kunnig personal, så ber du om lite tips där, sen om du vill vara lite sparsam kan du alltid kolla om det dom rekommenderar finns på blocket. Jag är själv nybörjare och köpte ett halvsett på rea.

Fanns med en 9,8,7,6, pw, sw samt någon fairwaywood klubba, i början använde jag mig endast av 9,7 samt pw i princip.

Ska nog ta och göra det.
Citera
2011-06-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChokDeeKap
Lol du tror på fullaste allvar att golf är en kraftsport
Visst svinghastigheten har betydelse,men har inte något med HUR STARK DU ÄR!

Nej? det tror jag inte. Och ja Sörenstam slår längre 10 utav 10 gånger

Det jag vill säga att OFTAST så är det så att en stark man har något högre svinghastighet än en svag man. Det är antagligen därför man inte ser så många äldre människor spela med järnklubbor eller har jag helt fel här med?
Citera
2011-06-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChokDeeKap
hmm, vad har stark med saken att göra?
Det spelar bra mycket roll om du är stark eller inte. Jag skulle aldrig kunna köra med ett grafitskaft som är "soft". Det skulle för mig resultera i ständig slice. Men jag vet inte, du kanske tänkter på typ minigolf eller nåt...?
Citera
2011-06-20, 09:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Detta var en skön tråd såhär på morgonkvisten att läsa. Om någon av er skulle kunna förklara för mig vad svinghastighet har att göra med om det ska vara stål eller grafitskaft i klubborna för så skulle jag vara hemskt tacksam!

Också, TS den viktigaste frågan är vad du har för budget till klubborna? Inget av dem set du länkat kan jag säga är en bra idé att införskaffa som nybörjare.
Citera
2011-06-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Detta var en skön tråd såhär på morgonkvisten att läsa. Om någon av er skulle kunna förklara för mig vad svinghastighet har att göra med om det ska vara stål eller grafitskaft i klubborna för så skulle jag vara hemskt tacksam!

Också, TS den viktigaste frågan är vad du har för budget till klubborna? Inget av dem set du länkat kan jag säga är en bra idé att införskaffa som nybörjare.

Är svinghastigheten hög vill man också ha ett ganska hårt skaft för att skaftet inte ska flexa allt för mycket. I en golfsving så ska skaftet flexa lite för att det ska kunna bli en liten "snärt" precis när bladet träffar bollen. Är skaftet för mjukt flexar det för mycket och snärten kommer alldeles för sent i svingen, är skaftet för hårt blir det ingen snärt. Stålskaft är i regel hårdare än grafitskaft.
Citera
2011-06-20, 20:36
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodemom
Är svinghastigheten hög vill man också ha ett ganska hårt skaft för att skaftet inte ska flexa allt för mycket. I en golfsving så ska skaftet flexa lite för att det ska kunna bli en liten "snärt" precis när bladet träffar bollen. Är skaftet för mjukt flexar det för mycket och snärten kommer alldeles för sent i svingen, är skaftet för hårt blir det ingen snärt. Stålskaft är i regel hårdare än grafitskaft.

Ja allt du säger stämmer ju, men nuförtiden kan du få tag i grafitskaft som är lika styva som järnskaft och järnskaft som är lika mjuka som grafitskaft så det har väldigt lite med det hela att göra. För en nybörjare är det även dumt att blanda in skaftets styvhet överhuvud taget då i de flesta fall det är deras sista problem för att prestera bra.
Citera
2011-06-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ja allt du säger stämmer ju, men nuförtiden kan du få tag i grafitskaft som är lika styva som järnskaft och järnskaft som är lika mjuka som grafitskaft så det har väldigt lite med det hela att göra. För en nybörjare är det även dumt att blanda in skaftets styvhet överhuvud taget då i de flesta fall det är deras sista problem för att prestera bra.
Jo då, det var därför jag skrev att "Stålskaft är i regel hårdare än grafitskaft.".
Citera
2011-06-29, 14:10
Medlem
kalas-s avatar
Köpa sig till grönt kort i Golf

Hej,

Tänkte kolla om det är någon som vet ett sätt att skaffa sig grönt kort utan att gå kurs.

Jag har börjat på kursen 2gånger utan att ha motivation att avsluta den. Att man ska gå 7st fadderrundor innan man får sitt gröna kort är ju helt OTROLIGT. Spelar man inte allt för ofta kanske det tar 2år innan man har gått dessa. (Förstår att antalet golfare minskar lavinartat)

Någon som har några tips? Har hört att det finns klubbar det räcker att sätta in pengar till, så får man ett grönt kort tillbaka.
Citera
2011-06-29, 14:13
Medlem
cammos avatar
Om du inte spelar mer än 7 rundor på två år så kanske du kan skita i kortet.
Citera
2011-06-29, 14:14
Medlem
Sweeper80s avatar
Sorry för att jag inte svara på din fråga och hoppas att mod inte tycker att jag går OT då,

men hur svårt kan det vara att gå några rundor med ngn annan? Fråga random jeppe på klubben bara. De brukar ställa upp och sen är det bara att de signar på slutet.

Förresten, källa på ditt påstående?
Citera
2011-06-29, 14:23
Medlem
..FAN..s avatar
EDIT: nvm
Senast redigerad av ..FAN.. 2011-06-29 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in