Citat:
Nja, en hyffsad vattenlandning( så gott det går mht de förhållanden som råder där) kan man nog lösa i mörker på instrument. Radarhöjdmätaren räcker för att veta när man ska göra en flare för att få ut farten. Vi pratar inte om att alla i kabinen applåderar den fina landningen utan att komma ned med så låg fart som möjligt, låg sjunkhastighet wings level och kanske gärna landa längs med vågorna/dyningarna(vilket man förståss inte ser i mörker).
Ja om vädret var klart så var Månen halv och det torde ha varit ljust nog att åtminstone se någonting utav vågtopparna om de glittrade i månskenet. Om man alltså vänder kärran åt rätt håll, annars kan ju vattenytan se helsvart ut. Och det går inte alls att se våghöjden.
Nu tror man ju att kärran kan ha störtat mellan kl 0819 - kl 0915 lokal tid (Malaysisk tid) och då torde det varit bra dagsljus på morgonen. Hade det varit dimma eller annat dåligt väder så blir ju vattenytan svår att se. Nu vet jag inte om vilka väderförutsättningarna var.
Det spekuleras i bland annat att kaptenen skulle tagit "en sista titt på Penang", men då var det ju mörkt på natten, kan man alls se något där överhuvudtaget ? Det är ju klart att den upplysta staden syns ju bra på nära håll, - men MH370 befann sig en bit ifrån ? Dessutom på ganska hög höjd, - Månljuset är ju annars inte mycket att hurra för som belysning om man inte befinner sig i rätt läge.
Det skulle ju varit lite kul om någon kunde göra en animering av själva flygningen, eventuellt upprepat den i en simulator, för att verkligen verifierat vad piloten kunde se ifrån cockpit. Här är ngn "expert" som diskuterar självmordsscenariet:
http://www.bbc.com/news/magazine-31736835
Äh, jag tycker att de bara gissar om de här vingdelarna skulle varit nedfällda (landningskonfigurerade) eller inte, man kan ju tänka sig att delarna fått många skador under de 2 år de flutit omkring, hajar tuggat på dem osv...
Man behöver ju heller inte fälla ner dem för att försöka buklanda.
Citat:
Jag ser inte heller någon motsättning mellan självmordsteorin och en kontrollerad landning. Hur en sådan knäppgök tänker sekunderna före slutet av hans grandiosa massmordssjälvmord kan ingen veta. "Jag kraschar rakt ner", "Jag landar snyggt", vad som kändes logiskt för honom i det ögonblicket kan vi knappast vara säkra på.
Samtidigt som en mjuklandning minskar mängden kringflytande smådelar så gör det det lättare att hitta flygplanskroppen på havsbotten m h a sonar men åter igen så kan man inte vara säker på vad kaptenen tyckte var viktigt och logiskt...
Samtidigt som en mjuklandning minskar mängden kringflytande smådelar så gör det det lättare att hitta flygplanskroppen på havsbotten m h a sonar men åter igen så kan man inte vara säker på vad kaptenen tyckte var viktigt och logiskt...
Nej det är ju inget vidare logiskt med massmordssjälvmord, så man kan ju inte förvänta sig att knäppgöken/knäppgökarna resonerar logiskt i slutfasen av denna gärning
Dvs det kan upplevas som logiskt i gärningsmannens världsbild, men inte utifrån sett.
Citat:
Ja för att få någon klarhet i detta får man väl anskaffa några likadana flygplan, fjärrstyra dem och krascha dem i havet på liknande sätt och se hur vingdelarna ser ut efteråt.
Vid ett försök till en snygg buklandning så tror jag inte att farten räcker för att trasa sönder flaperonens bakkant, men jag vet ju inte vad det är för material i den heller. Skulle flaperonen vara nedfälld så torde ju kraften ifrån vattenmotståndet åtminstone kunna bryta loss fästet, om inte axeln knäcks på en gång ?
Citat:
Ingen av öarna har en bra landningsplats vad jag vet, Dock finns det ju en lång bana på ön Diego Garcia, denna teori har ju dryftats tidigare bland konspiratorernas olika forum. Jag tror inte att bränslet skulle ha räckt dit, även om de navigerat rätt.
Det är ju annars ett stort och klumpigt flygplan, oavsett vad för slags terräng så är det nog svårt att sätta ner flygplanet utan att det trasas sönder helt
Det finns väl just inga öar alls i närheten av flygrutten vad jag förstår. Närmaste land sett ifrån den riktning och plats där flygplanet tros ha störtat är ju fastlandet på Antarktis. Men så långt hade bränslet inte räckt
använder själv både 91/96 UL, 100LL och A1 så ibland när man pratar/skriver blir det grogg