2016-07-31, 13:17
Medlem
Ytterligare några tankar kring min bostadsinvestering..

Anledningen till att jag fokuserat majoriteten av mitt egna kapital i bostaden är först och främst av rena bekvämlighetsskäl. Kort o gott: jag trivs väldigt bra med mitt boende!

Sekundärt så ser jag många ekonomiska fördelar med att äga sitt boende.
  • Ökad efterfrågan
  • Positiv makroekonomi
  • Billiga krediter
  • Stor ekonomisk hävstång
  • Lägre månatliga utgifter

Det är billigt att belåna sin bostad och det finns mycket som pekar på att det inte kommer ske några större förändringar på den fronten inom den kommande tiden. Makroekonomin ser ljus ut så jag kommer bibehålla en stor hävstång dels för bästa möjliga avkastning men också för att skapa en bättre allokering av mina tillgångar.

För att inte bli allt för subjektiv listar jag även några ekonomiska nackdelar.
  • Spekulativ investering
  • Hårdare lånekrav
  • Ränteavdrag
  • Kapitalkrävande

Spelreglerna för bostadsmarknaden har förändrats kraftigt den senaste tiden (amorteringskrav, belåningstak, betalningsförmåga etc..) vilket har begränsat tillväxten på gott och ont. Mest troligt så lär vi se ytterligare åtstramningar i framtiden (ränteavdrag, belåningsgrad m.m.) vilket har och mest troligen kommer fortsätta att retardera marknaden. Tidigare var det ofta kontantinsatsen som var begränsande för lånets storlek (går man än längre bak i tiden var inte ens 15 % ett krav), idag är det ofta bruttoinkomsten som sätter stopp. Detta medför såklart att färre kan köpa en lägenhet för +3 milj. och således blir det färre som kan driva upp priserna.
Citera
2016-07-31, 13:42
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edyll
Ytterligare några tankar kring min bostadsinvestering..

Anledningen till att jag fokuserat majoriteten av mitt egna kapital i bostaden är först och främst av rena bekvämlighetsskäl. Kort o gott: jag trivs väldigt bra med mitt boende! [...]

Håller med dig här. Vi lever trots allt i Sverige och om vinterhalvåret spenderar man en hel del tid inomhus och att då sitta och häcka i ett litet rum (som visserligen är oerhört billigt) skulle jag inte orka med. Men självklart är det bara att köra på med det om man vill och känner för det.
Citera
2016-07-31, 15:39
Medlem
Gillar hur bilar tas upp som något illa.

Bilar, alla fordon, förutom en cykel, är onödiga utgifter.

Har man ett intresse för bilar så är det klart att man skaffar en schysst bil.

När det gäller att skaka fram en miljon på fem år. Det är väldigt simpelt. Dra ner på utgifterna. Spara 15 000kr i månaden borde vara en självklarhet för ALLA. En del kan ju inte spara 15 000kr per månad, så ni får skaffa er en 15-årsplan med 5000kr per månad. Medveten om att alla räkneexemplen ovan mynnar ut i 900 000kr, men ränta på ränta och en bostadskrasch...

Jag skulle kunna köpa en Ferrari FF idag om jag hade velat. Men istället kör jag en gammal V70 med tonade rutor. Men jag är ju WT.

Ni som sitter med bostadslån på över en miljon. Lycka till!
Såvida ni inte äger ett slott.

Edit: la till cykel som alternativ till motorfordon.
Senast redigerad av FetManDansar 2016-07-31 kl. 15:43.
Citera
2016-07-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Från allra första början var det rent banksparande och obligationer för att sedan övergå till aktiefonder. När det blev dags för min första aktieplacering var det i ett krisläge då alla och jag menar alla var super-negativa till allt vad aktier hette. Jag såg däremot en annan verklighet för det företaget jag jobbade på och tog alla pengar jag kunde skrapa ihop och köpte aktier i det bolaget för de pengarna. Hög risk, ja men jag var säker på min sak och det var pengar som jag hade råd att förlora, ca 6 månaders lön.

Sedan i takt med att kapitalet har växt har min placeringsstrategi förändrats och nu har jag en betydligt mer lågrisk-profil. Detta är naturligt och sunt tycker jag, när man inte har så mycket pengar och kan klara av att förlora allt då kan man ta högre risk. När man senare har byggt upp en stor portfölj blir det mer aktuellt att förvalta det man byggt upp och inte riskera lika mycket. Jag behöver heller inte speciellt hög avkastning för att generera mer pengar än jag gör av med och har dessutom ett jobb med hög lön som jag egentligen inte behöver alls, så det finns ingen anledning att ligga på hög risknivå för mig nu. Grunden till förmögenheten byggde jag däremot upp redan innan jag hade fått bra lön så detta är inget som behövs även om det inte sitter i vägen.

Kolla gärna in Gottodix och hans sparskola som består av tre stycken videos. Han säger en hel del bra saker om risk och hur man hanterar det. http://www.nordnetbloggen.se/author/gottodix/

Tack! Ska göra det
Citera
2016-07-31, 17:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Tack! Ska göra det

Ingen orsak, jag är generellt sett skeptisk till olika experter eftersom de ofta bara kan snacka men inte så mycket mer. Gottodix vågar däremot visa upp hela sin portfölj och alla sina affärer på shareville så det går utmärkt att följa hur han själv presterar och har presterat över tid.
Citera
2016-07-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Gillar hur bilar tas upp som något illa.

Bilar, alla fordon, förutom en cykel, är onödiga utgifter.

Har man ett intresse för bilar så är det klart att man skaffar en schysst bil.

När det gäller att skaka fram en miljon på fem år. Det är väldigt simpelt. Dra ner på utgifterna. Spara 15 000kr i månaden borde vara en självklarhet för ALLA. En del kan ju inte spara 15 000kr per månad, så ni får skaffa er en 15-årsplan med 5000kr per månad. Medveten om att alla räkneexemplen ovan mynnar ut i 900 000kr, men ränta på ränta och en bostadskrasch...

Jag skulle kunna köpa en Ferrari FF idag om jag hade velat. Men istället kör jag en gammal V70 med tonade rutor. Men jag är ju WT.

Ni som sitter med bostadslån på över en miljon. Lycka till!
Såvida ni inte äger ett slott.

Edit: la till cykel som alternativ till motorfordon.

De flesta har runt 15-20 000 kr i lön efter skatt. Hur hade du tänkt att det då skulle vara självklart för alla att spara 15 000 i månaden? Även med en lön efter skatt på 25 000 blir det svårt att spara 15 000 i månaden speciellt om man ska ha en fin bil också. Antingen är du snorrik och helt frånkopplad från verkligheten eller så är du väldigt ung och frånkopplad från verkligheten av den anledningen.
Citera
2016-07-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
De flesta har runt 15-20 000 kr i lön efter skatt. Hur hade du tänkt att det då skulle vara självklart för alla att spara 15 000 i månaden? Även med en lön efter skatt på 25 000 blir det svårt att spara 15 000 i månaden speciellt om man ska ha en fin bil också. Antingen är du snorrik och helt frånkopplad från verkligheten eller så är du väldigt ung och frånkopplad från verkligheten av den anledningen.

Jag gav också förslag på en femtonårsplan.

Men ja, jag drar in över 30 000 efter skatt när jag inte jobbar. När jag jobbar så drar jag in över 120 000 efter skatt.

När jag började jobba så drog jag in 70kr/h. Då började min förmögenhet växa. Inga arv, inga föräldrar med pengar. Sen att jag är "snorrik" genom att planera mina finanser borde inte innebära att mina åsikter i den här frågan är irrelevanta?
Citera
2016-07-31, 18:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Jag byggde upp min miljon med klart lägre inkomst än så. Visserligen var det rätt länge sedan då lönerna var lägre men det är fortfarande 1 mille vi pratar om, men lite längre än 5 år. Några 15 kkr behöver man alltså inte alls spara per månad för att lyckas med det här om man har disciplin, förmåga att lära sig, och förstås en del tur också. Utan tur tar det lite längre än med tur.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-31 kl. 19:04.
Citera
2016-07-31, 19:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Jag byggde upp min miljon med klart lägre inkomst än så. Visserligen var det rätt länge sedan då lönerna var lägre men det är fortfarande 1 mille vi pratar om, men lite längre än 5 år. Några 15 kkr behöver man alltså inte alls spara per månad för att lyckas med det här om man har disciplin, förmåga att lära sig, och förstås en del tur också. Utan tur tar det lite längre än med tur.

Samma här! Min första mille tog mer än fem år och jag sparade inte 15K varje månad. Ibland sparade man mer och ibland mindre. Inkomsterna varierade också väldigt i unga år.
Hade främst kockjobb och ganska dålig lön. Dock så jobbade jag väldigt mycket under perioder.
Låg under vissa perioder på timmar som motsvarade två heltidstjänster. Jobbade en del svart också.

Under denna tiden var det i stort sett gratis mat och alkohol och alla ledig tid gick till festande.
Då man jobbade så mycket så hade jag i stort sett bara boendekostnader som var totalt 1100kr/månad. Mobil, bredband och sådant var inte så vanligt och inget jag använde.
Citera
2016-08-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Jag gav också förslag på en femtonårsplan.

Men ja, jag drar in över 30 000 efter skatt när jag inte jobbar. När jag jobbar så drar jag in över 120 000 efter skatt.

När jag började jobba så drog jag in 70kr/h. Då började min förmögenhet växa. Inga arv, inga föräldrar med pengar. Sen att jag är "snorrik" genom att planera mina finanser borde inte innebära att mina åsikter i den här frågan är irrelevanta?

Om vi nu förutsätter att du talar sanning och inte ljuger som en häst travar (face it: inga höginkomsttagare sitter och debatterar sånt här på flashback): du säger att var och en borde kunna spara 15 000 i månaden. Hur mycket du tjänar är egentligen helt irrelevant i situationen. Eller förväntar du dig att alla tjänar så mycket som du påstår att du gör och därför kan spara 15 000 i månaden (hade jag fått in 120 000 i månaden hade jag utan problem kunnat spara 100 000)?

Förstår liksom inte alls hur du resonerar. Om du tjänar så mycket som du gör måste du vara hyfsat normalbegåvad och borde därför inse med normal logik att bara för att du tjänar 120 000 i månaden gör inte alla andra det, och alla har därför inte samma möjlighet att spara undan pengar som i en sådan situation är småpotatis. Du borde ha kunskapen om att de flesta tjänar så mycket som du anser att de borde kunna spara.

Därför drar jag en av två slutsatser: 1) du är svagbegåvad och lever på arv/avkastning av arv, 2) du är svagbegåvad och ljuger som en häst travar.

Citat:

Jag tror inte heller det är omöjligt, utan jag undrar bara hur i hela världen ovanstående postare resonerar. Personligen har jag ingen ambition att bli rik utan hankar mig fram så gott det går och sparar undan vad jag kan. Jag är inte fattig men förstår samtidigt inte den här extrema fascinationen inför att ha mycket pengar bara för att.
Senast redigerad av Grillo 2016-08-01 kl. 16:20.
Citera
2016-08-01, 16:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om vi nu förutsätter att du talar sanning och inte ljuger som en häst travar (face it: inga höginkomsttagare sitter och debatterar sånt här på flashback): du säger att var och en borde kunna spara 15 000 i månaden. Hur mycket du tjänar är egentligen helt irrelevant i situationen. Eller förväntar du dig att alla tjänar så mycket som du påstår att du gör och därför kan spara 15 000 i månaden (hade jag fått in 120 000 i månaden hade jag utan problem kunnat spara 100 000)?

Förstår liksom inte alls hur du resonerar. Om du tjänar så mycket som du gör måste du vara hyfsat normalbegåvad och borde därför inse med normal logik att bara för att du tjänar 120 000 i månaden gör inte alla andra det, och alla har därför inte samma möjlighet att spara undan pengar som i en sådan situation är småpotatis. Du borde ha kunskapen om att de flesta tjänar så mycket som du anser att de borde kunna spara.

Därför drar jag en av två slutsatser: 1) du är svagbegåvad och lever på arv/avkastning av arv, 2) du är svagbegåvad och ljuger som en häst travar.

Jag tror inte heller det är omöjligt, utan jag undrar bara hur i hela världen ovanstående postare resonerar. Personligen har jag ingen ambition att bli rik utan hankar mig fram så gott det går och sparar undan vad jag kan. Jag är inte fattig men förstår samtidigt inte den här extrema fascinationen inför att ha mycket pengar bara för att.

Att det finns många på nätet och inte minst på fb som ljuger eller överdriver hur mycket de tjänar, äger eller storleken på andra saker är det inget tvivel om. Men det måste inte betyda att alla gör det och att utgå från att "inga höginkomsttagare sitter och debatterar sånt här på flashback" är lite naivt.

Oavsett hur mycket pengar man än har kan man gilla att diskutera olika ämnen på fb. Själv överdriver jag inget om min förmögenhet, hur jag byggde upp den eller något annat men det kan förstås ingen annan än jag veta. Man får helt enkelt försöka bedöma sanningshalten i det som skrivs efter hur det skrivs och om det hänger ihop. Om man bryr sig i om det är sant eller inte förstås annars kan man skita i det.

Jag tror att folk i allmänhet tror att det är omöjligt att spara ihop en förmögenhet, de tror att det knappt går under en hel livstid. Men de har aldrig räknat på hur mycket pengar det blir om man spar undan x kr på börsen och får en normal avkastning på i snitt 8% per år. Ingen rökare borde klaga på ekonomin för det de lägger på det räcker gott och väl för att garanterat bli miljonär inom inte allt för många år. Avstår man dessutom från en latte om dagen blir det mer och snabbare. Det är inget extremt som behövs även om ränta på ränta-effekten gör att det lönar sig kraftigt att spara hårt i början. Sedan när kapitalet har vuxit till flera miljoner betyder ytterligare sparande inte speciellt mycket. Då kan man istället unna sig saker.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-01 kl. 16:38.
Citera
2016-08-01, 16:41
Medlem
sonofnatures avatar
Spara 15.000 i månaden på ett konto istället så har du 810.000 på 4.5 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in