2016-08-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
BH är under 21 så hon kan inte dömas till livstid...

Urdrag i folkbladet.//

Straffrättsligt myndig
Enligt gällande regelverk får personer yngre än 21 år inte straffas med livstids fängelse.
– När en person fyller 21 blir han straffrättsligt fullt myndig. Då finns det inte längre skäl att beakta åldern när man väljer påföljd

En 19-åring blev dömd till 9 års fängelse för mord. Enligt Lagen.nu

Så det kommer väl att dömas med lite blandad kompott...
Senast redigerad av knepplenning 2016-08-01 kl. 19:37.
Citera
2016-08-01, 19:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Urdrag i folkbladet.//

Straffrättsligt myndig
Enligt gällande regelverk får personer yngre än 21 år inte straffas med livstids fängelse.
– När en person fyller 21 blir han straffrättsligt fullt myndig. Då finns det inte längre skäl att beakta åldern när man väljer påföljd

En 19-åring blev dömd till 9 års fängelse för mord. Enligt Lagen.nu
Prexis. Så om vår sexbomb döms för mord håller jag alltså tummarna för det näst högsta straffet, 18 år. Finns vad jag förstått inga juridiska hinder att döma till den påföljden. Hon var med råge över 20 år närd mordet begicks.
Citera
2016-08-01, 19:49
Medlem
Citat:
http://www.dt.se/allmant/dalarna/en-lang-vag-mot-ratt-identitet
tack för infon-
och javisst B.h är äldre än 17- jag har totalt snurrat till det..
Citera
2016-08-01, 19:52
Medlem
Citat:
Prexis. Så om vår sexbomb döms för mord håller jag alltså tummarna för det näst högsta straffet, 18 år. Finns vad jag förstått inga juridiska hinder att döma till den påföljden. Hon var med råge över 20 år närd mordet begicks.

Ja, det är bara att hoppas...
Det kan jag lungt säga redan nu..
Men när fup kommer, vet jag inte vad jag kommer att tycka..
Lättare att vara objektiv, när det inte är någon man känner som är offret.
Det kommer att känns på tror jag, det gör det redan nu.
Citera
2016-08-01, 19:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Ja, det finns ju någon slags ungdomsrabatt. Har aldrig fått klart för mig hur länge man räknas som ung i juridiska sammanhang dock. Vore verkligen surt om flera i det här gänget får straffrabatt...

Det beror på vilken lagstiftning. Brottsbalken kap 29:7 anger att lägre straff får beaktas för brott någon begår innan denne fyllt 21 år. Av andra stycket följer att ingen får dömas till livstid för brott denne begår innan denne fyllt 21.

Lvu tror jag fortfarande gäller att beslut måste fattas innan den unge fyller 20.

Ur skyddslagstiftningssynpunkt blir man alltså fullt vuxen drygt ett år tidigare jämfört med straffrätten.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-01 kl. 20:03.
Citera
2016-08-01, 19:58
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Kanske " triggern" bestod av hennes könsbyte, sinsemellan kanske de föraktade eller hatade
hennes framtoning, det är inte ovanligt att folk som byter kön, bemöts tillsynes med respekt, men mellan skål och vägg, så flödar hat och förakt från andra människor, detta gänget lyckades få hennes kontakt och förtroende,
ekonomiskt gav hon support,men hon hade kanske synpunkter på att hennes ekonomiska hjälp
skulle användas och leda till att de fick det bättre.
Benita H ville ta körkort, en annan i gänget fick en moped av Madde, så personen skulle kunna ta sig till jobbet. Hon gav ut pengar men förväntade sig säkert att det skulle leda till att de tog tag i sina kaos-liv, hon kanske uppfattade sig som en teraupeut, som stöttade på det sätt hon kunde,
hon blev mjölkossan, som de styrde som de ville. Men under ytan kanske de började hata, tillsammans.
när hon krävde tillbaka pengarna- lånen, bestämde de tillsammans att hon inte var värd att leva.
Tror det är ett maskerat hatbrott.

Varför framställer nästan samtliga i tråden Madde som en osjälvisk ängel samtidigt som de automatiskt svartmålar de misstänkta? Detta brott handlar om något sjukt tilltrasslat som kommer att uppdagas först under rättegången.

Det är motbjudande att läsa hur flera av er förlöjligar personer med lågt IQ och likt en hetsande lynchmobb frossar i nedvärderande tillmälen och sjukt dåliga omdömen. Varför hånar många av er dessa olyckliga människor innan ni har hela bilden?! Jag skulle inte säga något om det handlar om enstaka postningar men, tråden dräller av skadeglada upprepningar som hånar de misstänktas utseenden och liv, om och om igen, likt en tuggad spya.

Edit:

Citat:

Vaddå "vår" och "sexbomb"? Tala för dig själv! Att du häcklar någon som "sexbomb" är fullkomligt irrelevant för trådens ämne.
Senast redigerad av Passepartout 2016-08-01 kl. 20:11.
Citera
2016-08-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Varför framställer nästan samtliga i tråden Madde som en osjälvisk ängel samtidigt som de automatiskt svartmålar de misstänkta? Detta brott handlar om något sjukt tilltrasslat som kommer att uppdagas först under rättegången.

Det är motbjudande att läsa hur flera av er förlöjligar personer med lågt IQ och likt en hetsande lynchmobb frossar i nedvärderande tillmälen som visar på ett sjukt dåligt omdöme. Varför hånar många av er dessa olyckliga människor innan ni har hela bilden?! Jag skulle inte säga något om det handlar om enstaka postningar men, tråden dräller av skadeglada upprepningar som hånar de misstänktas utseenden och liv, om och om igen, likt en tuggad spya.

Att göra sådana handlingar detta hjärngäng gjort, handlar faktiskt i slutänden om EQ & IQ, för dessa går faktiskt hand i hand!! En vuxen människa kan känna vad faaan de vill, ilska, hat förakt etc, men vet att jag går inte och mördar någon, och allra helst om jag sjäkv ställt till det, och lånat pengar jag inte vill betala tillbaka, då kqn vi lika gärna mörda varenda bankman i detta land..
Men däremot kan jag hålla med om, utseendet, vikt etc. Har inget med EQ/IQ att göra... men deras leverne kanske har det...
Citera
2016-08-01, 20:16
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Det är motbjudande att läsa hur flera av er förlöjligar personer med lågt IQ och likt en hetsande lynchmobb frossar i nedvärderande tillmälen och sjukt dåliga omdömen. Varför hånar många av er dessa olyckliga människor innan ni har hela bilden?! Jag skulle inte säga något om det handlar om enstaka postningar men, tråden dräller av skadeglada upprepningar som hånar de misstänktas utseenden och liv, om och om igen, likt en tuggad spya.

Edit:

Vaddå "vår" och "sexbomb"? Tala för dig själv! Att du häcklar någon som "sexbomb" är fullkomligt irrelevant för trådens ämne.
Men det är det jag gör, jag talar för mig själv och om det jag skriver inte faller dig i smaken så kan jag leva med det. Det är iaf mer än Madde kan göra, leva med det alltså.
Citera
2016-08-01, 20:16
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Att göra sådana handlingar detta hjärngäng gjort, handlar faktiskt i slutänden om EQ & IQ, för dessa går faktiskt hand i hand!! En vuxen människa kan känna vad faaan de vill, ilska, hat förakt etc, men vet att jag går inte och mördar någon, och allra helst om jag sjäkv ställt till det, och lånat pengar jag inte vill betala tillbaka, då kqn vi lika gärna mörda varenda bankman i detta land..
Men däremot kan jag hålla med om, utseendet, vikt etc. Har inget med EQ/IQ att göra... men deras leverne kanske har det...

Du vet ännu väldigt lite om vad de gjort, vem/vilka som mördat och på vilka grunder. Ändå dömer du, utan fakta. Varför ens kalla de inblandade öknamnet "hjärngäng", det är förnedrande och imbecillt.
Citera
2016-08-01, 20:20
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:

Edit:

Jo, det är lågt. Det beror nog på osäkerhet. Finns andra som har hängt upp sig utseendet av samma förklarliga skäl. Du själv har ju flertal gånger försökt svartmåla BO pga dennes könsidentitet/korrigering, varför?
Citera
2016-08-01, 20:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Edit:

Du har en poäng. Det gänget har gjort är avskyvärt och det är lätt att känna avsmak inför det man får veta om individerna och med viss sympati inför att Madeleine Delbom också har en trasig bakgrund...men jag kan inte låta bli att fundera på om bedömningen varit densamma om hon fortfarande varit man....särskilt uppgiften att hon varit inneboende och betalat hyra mat och kläder och uppges haft sex med killen. Hade Madeleine varit man och haft sex med tjejen hade hon betraktats på samma sätt som entydigt snäll och hjälpsam? Jag menar inte att det behöver handla om bakomliggande illvillja.
Citera
2016-08-01, 20:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Edit:

När jag nu studerat din posthistorik i ämnet en smula undrar jag varför du i åtskilliga inlägg smutskastat Maddes karaktär? Men reagerar på när andra gör detsamma om MGM?
Och att du ändå tror dig sitta på moraliskt högre hästar än jag är bara patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in