Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det viktiga är att förstå att amortering är sparande och inte en kostnad som vissa förvirrade personer här tror. Om det hade varit en kostnad borde i så fall det motsatta mot att amortera, dvs. höja lånet, vara en intäkt och här inser nog även bubbelbabblarna att de har trampat fel.
Helt korrekt. Att skaffa sig en bra ekonomi då måste man främst ha fokus på relationen mellan skulder och tillgångar eftersom det är i utvecklingen av de båda ditt privata kapital växer fram.
Har man enbart fokus på kassaflödet och inte har en aning om hur detta påverkar din "privata balansräkning", då har man helt enkelt inga besparingar. Man lever ur hand i mun och går under den dagen förutsättningarna drastiskt förändras.
Man är helt omedveten om värdeförändringarna i ditt placerade kapital i hemmet eller hur värdet på din bil eller andra större kapitalvaror sakta eroderas i otakt med skulderna relaterade till dessa betalas och värdet sakta eroderas bort, såvida de inte leasas och enbart påverkar din "resultaträkning" eller kassaflöde.
Exemplet är änkan som bor i sitt betalda hem värt miljoner men har ändå svårt att få mat på bordet
p g a sin låga pension. Eller skulden på bilen som är kvar trots att bilen står obrukbar eller skrotats.
Jag har en aktiedepå men även fastigheter som ger mig mer i löpande kassainflöde än min lön och har lärt mig att främst se till värdeutvecklingen i aktiedepån och utvecklingen av kapitalet (efter skulder och avskrivningar) och inte enbart låta mig vilseföras av att enbart ha fokus på det löpande kassaflödet.
Värdeförändringen per månad överträffar regelmässigt med råge mitt löpande privata kassaflöde. Både positivt och negativt.