2016-07-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryqon
Vill börja med att fråga hur lång sparhorisont du har. Är den över 10 år tycker jag du bör plocka bort räntefonderna för att maximera din avkastning.

Den största delen är nog mer än 10 år skulle jag tro. Men jag vill ändå köra en viss andel räntefonder för att kunna spara så lite som möjligt på vanliga sparkonton. På det sättet får jag en avkastning på summan men kan ändå få fram pengarna relativt snabbt om det skulle behövas.
Citera
2016-07-30, 17:21
Medlem
RostigHinks avatar
Spiltan Räntefond Sverige har faktiskt gett en skvätt avkastning på sistone.

Annars tycker jag att den gamla tumregeln att ha andel räntefond efter ålder är förlegad. Jag ser det hellre som så att de pengar jag behöver närmaste 3 åren lägger jag i räntefond typ som ovan och resten i aktiefonder. Själv behöver jag inga pengar närmaste åren så jag har normalt 100% i aktier när trenderna är upp. Trots 60+.

Långa räntefonder med i huvudsak statsobligationer ska man inte ha alls just nu.

Jag ligger c:a 70% i Ryssland, Latinamerika, Kina, Indien, Indonesien, Thailand, USA små, svenska små, Vietnam, Filippinerna idag. 30% likvid i väntan på tydligare upptrender.
Citera
2016-07-31, 13:10
Medlem
Allmän fråga:

Har ni alla era pengar sparat i fonder eller har ni t.ex. hälften på ett vanligt sparkonto?

Jag funderar på att ha allt i fonder då det egentligen är smartast, men man blir ju lite nojig också...
Citera
2016-07-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Allmän fråga:

Har ni alla era pengar sparat i fonder eller har ni t.ex. hälften på ett vanligt sparkonto?

Jag funderar på att ha allt i fonder då det egentligen är smartast, men man blir ju lite nojig också...
Man kan ju ha en liten buffert på en månadslön eller så i cash så slipper man sälja sina investeringar om man skulle behöva en del pengar oväntat.
Citera
2016-07-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdahl
Allmän fråga:

Rika tillsammans rekommenderar en buffert på typ 16 000 kr och resten in i fonder om jag minns rätt. Utöver detta ett separat målsparande på 5 ℅ av inkomsten per månad för att slippa nalla av buffert och sparande.

https://rikatillsammans.se/2014/07/22/strukturera-din-privatekonomi-som-ett-proffs/

Tycker strukturen som beskrivs i den artikeln låter som ett vettigt upplägg. Med utantag för att man kanske ska lägga lite mindre i räntefonder då.
Senast redigerad av Mefistofeles. 2016-07-31 kl. 15:06.
Citera
2016-07-31, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Rika tillsammans rekommenderar en buffert på typ 16 000 kr och resten in i fonder om jag minns rätt. Utöver detta ett separat målsparande på 5 ℅ av inkomsten per månad för att slippa nalla av buffert och sparande.

https://rikatillsammans.se/2014/07/22/strukturera-din-privatekonomi-som-ett-proffs/

Tycker strukturen som beskrivs i den artikeln låter som ett vettigt upplägg. Med utantag för att man kanske ska lägga lite mindre i räntefonder då.

Jag hittade en skum sak i recommendation på rika tillsammans.

Citat:
Du bygger upp en tillgång i form av ett nätverk via t.ex. relationsmarknadföring eller multilevel marketing. Du hittar kunder och kollegor som säljer och du får en del av provisionen på din egen och deras försäljning.

https://rikatillsammans.se/2013/11/07/har-du-borjat-bygga-din-vattenledning-eller-springer-du-bara-med-hinkar/

Jag har alltid tyckt den sajten är vettig, men personen bakom den rekommenderar alltså på fullaste allvar att man ska gå med i ett pyramidspel som en investeringstrategi
Citera
2016-08-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontfigur
Jag hittade en skum sak i recommendation på rika tillsammans.

https://rikatillsammans.se/2013/11/07/har-du-borjat-bygga-din-vattenledning-eller-springer-du-bara-med-hinkar/

Jag har alltid tyckt den sajten är vettig, men personen bakom den rekommenderar alltså på fullaste allvar att man ska gå med i ett pyramidspel som en investeringstrategi

Det har nog att göra med att Bolmeson själv verkar vara inblandad i någon form av MLM som går ut på att plantera träd i Afrika eller något åt det hållet. Verkar som att det förespråkas i hans (dyra) kurser på Balansekonomi dessutom. Allt enligt en annan tråd här på forumet.

Jag blev själv rätt skeptisk till bloggen efter att ha läst detta. Men man får väl som alltid läsa med ett kritiskt öga och försöka bedöma råden efter dess egna meriter antar jag.
Citera
2016-08-01, 20:58
Medlem
Citat:
Det har nog att göra med att Bolmeson själv verkar vara inblandad i någon form av MLM som går ut på att plantera träd i Afrika eller något åt det hållet. Verkar som att det förespråkas i hans (dyra) kurser på Balansekonomi dessutom. Allt enligt en annan tråd här på forumet.

Jag blev själv rätt skeptisk till bloggen efter att ha läst detta. Men man får väl som alltid läsa med ett kritiskt öga och försöka bedöma råden efter dess egna meriter antar jag.

Tycker hela hans argumentation är knepig då han visar tre grafer. En med bara aktier, nybörjarportföljen och hans egna "rika tillsammans portföljen". Den med bara aktier utklassar de andra. Ändå förespråkar han sin egen som går sämst historiskt sett med anledningen att om du bara har aktier så kommer du att bli rädd och sälja allt på botten.

Enklare vore att bara månadsspara in en indexfond samt ha en buffert med pengar du behöver på kort sikt. Ta rygg på "Investeraren", Niklas Andersson och gör det inte så svårt för dig som med "rika tillsammans portföljen" som ska ha massa guld och kontanter etc. Tror "investeraren" förespråkar 50000 i buffert och sedan in med resten i aktier hela tiden, även i nedgångar. Lyssna på Warren Buffet istället som menar att varken guld eller kontanter är bra investeringar på lång sikt. Buffet förespråkar 10% i Bonds (obligationer/räntor) och resten i billig indexfond (S&P 500).
Senast redigerad av Kungzholmen 2016-08-01 kl. 21:05.
Citera
2016-08-01, 22:05
Medlem
Okej! Ett lite modifierat förslag.. Tänkte ha kvar en liten andel räntefonder trots allt. Så kan jag lätt öka andelen i indexfonder om börserna skulle falla ordentligt. Har ingen riktig koll på om viktningen är rimlig, men har haft portföljgeneratorn på Avanza som utgångspunkt. Tyngdpunkten ligger på globalfonden.

Sparhorisonten är 5-10 år och ett månadssparande på 2000 kr som jag tänkte köra igång nu direkt. Sedan har jag ett sparkapital som jag också tänkte sätta över i en klumpsumma.

40 % Global:
Länsförsäkringar global index. 0,2

10 % Sverige:
Spp Sverige, avgift 0,2 %,
10 % Europa:
Spp aktiefond Europa, avgift 0,2
10 % Asien:
Swedbank Robur Access Asien, avgift 0,2 %
20 % Räntor:
Swedbank Robur Penningmarknadsfond , avgift 0
10 % USA
spp aktiefond usa, avgift 0,2 %
Citera
2016-08-02, 15:59
Medlem
tallskog4s avatar
Citat:
Sparhorisonten är 5-10 år

Skulle hellre se 8-10 år. Börsen står relativt högt nu. Vi kan stå inför en svår period.

Jag tycker du borde ha mer svenska småbolagsfonder eftersom de avkastar mycket bättre än globalfonder och europafonder.
Citera
2016-08-02, 16:26
Medlem
tallskog4s avatar
Ganska kort historik men jäklar vilken superfond.

Kolla in denna!

http://elementamanagement.se/vardeutveckling/
Citera
2016-08-03, 11:03
Medlem
Citat:
Okej! Ett lite modifierat förslag.. Tänkte ha kvar en liten andel räntefonder trots allt. Så kan jag lätt öka andelen i indexfonder om börserna skulle falla ordentligt. Har ingen riktig koll på om viktningen är rimlig, men har haft portföljgeneratorn på Avanza som utgångspunkt. Tyngdpunkten ligger på globalfonden.

Sparhorisonten är 5-10 år och ett månadssparande på 2000 kr som jag tänkte köra igång nu direkt. Sedan har jag ett sparkapital som jag också tänkte sätta över i en klumpsumma.

40 % Global:
Länsförsäkringar global index. 0,2

10 % Sverige:
Spp Sverige, avgift 0,2 %,
10 % Europa:
Spp aktiefond Europa, avgift 0,2
10 % Asien:
Swedbank Robur Access Asien, avgift 0,2 %
20 % Räntor:
Swedbank Robur Penningmarknadsfond , avgift 0
10 % USA
spp aktiefond usa, avgift 0,2 %

Ser bra ut! Dock kan du skippa USA och Europafonden och byta ut mot svenska 20%. Asienfonden är säkert bra på sikt. Titta även på Länsförsäkringar tillväxtmarknadindex. Den innehåller samma bolag som Asienfonden du nämner men även en del Latinamerika, Afrika och Östeuropa. Bredare fond om du vill investera i tillväxtmarknader. Sedan är frågan om du bör placera räntefonder i ISK. Schablonskatten äter väl upp hela den lilla avkastningen.

Tror dock på någon svensk småbolagsfond 10% (Lannebo, AMF, Handelsbanken) samt mer i Sverige (Spiltan investmentbolag 10%). Kan ju ex byta ut USA och Europafonden mot de svenska jag skrev. T ex är AMF småboalg en mycket bred fond som innehåller bolag både på large och mid cap så några pyttebolag handlar det inte om.

Kanske en global tech-fond kan vara av intresse? Skandia Time Global, Lannebo Vision eller DNB Nordic tech.

Är det månadssparande det handlar om tyckar jag inte du ska vänta utan börja direkt. Om du skulle börjat månadsspara på toppan innan finanskraschen 2008 så skulle du inom bara några år varit på plus och norrut efter det.

Ex

Läns global 40%
DNB tech 10%
Länsför tillväxt 10%
AMF små 15%
Spiltan invest 10%
SPP Sverige 15%
Senast redigerad av Kungzholmen 2016-08-03 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in