2016-07-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så det är så du tänker fly undan, först fick du bråttom iväg och nu svarar du så här när du är svarslös i sakfrågan.

Var nu inte en bebis själv utan stå upp som en man och svara på frågan:

Hur kan dessa 100,000 kr i mitt exempel vara en kostnad, trots att inga pengar har förbrukats och trots att situationen innan amorteringen är identisk med slutpunkten i mitt exempel.
Tillägg.. jo allt du MÅSTE punga ut med är en kostnad.
2016-07-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag trivs bra med 8 månader i Sverige och 4 månader på Phuket, kan tänka mig att finna ett boende på Gran Canaria eller Malta och vara där ett par månader oxå.. men får se.
Ja, eller Vietnam.
2016-07-31, 16:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har faktiskt ett jobb att sköta, men snart hem för 4 nya fria veckor, då jävlar

Och ändå har du tid att skriva en massa inlägg utan att besvara frågan, är den så svår för dig att svara på?

Citat:

Det var inget svar på frågan, försök igen.
Menar du att jag kunde få bort kostnaden senare eller hur tänker du?
När jag lånade upp beloppet igen så försvann kostnaden eller?
Hur kan annars situationen i början och slutet av mitt exempel vara identisk?

Slingra dig nu inte som en orm utan förklara!
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-31 kl. 16:31.
2016-07-31, 18:25
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Det är en utgift, men ingen kostnad. Din nettoförmögenhet är opåverkad av amorteringar, men de påverkar förstås likviditeten.
2016-07-31, 18:41
Medlem
Trillskes avatar
Märker att eliten har lite svårt att förstå konsekvensen av att ni skrivit att köpeskilling är irrelevant och att ni bara tittar på månadskostnaden.

Om någon undrade vad jag menade med barn födda i två dimensioner.
2016-07-31, 19:01
Medlem
Ang EUs stresstesterna på banker:

http://omni.se/analytiker-svenska-banker-sarbara-for-prisras/a/PjXep

Verkar ha räknats nån form av schablon på bostadslånens värde i stresstestet eller tolkar jag det fel?
2016-07-31, 19:41
Avslutad
Citat:
2 bor i varsin lägenhet och är grannar, de har exakt samma lägenhet och avgift, den ene har 1 miljon i lån den andre är skuldfri, den förste "sparar" via amortering, den andre i spargrisen, jag vet vilken av dem jag föredrar att va.
Idiotsvar, men vem hade förväntat sig något annat? Du är lika förvirrad som en 90-åring.

Frågan var om amortering är en kostnad eller ett sparande. Du klarar inte av att reda ut dina förvirrade tankar om detta men levererar en "överraskande" åsikt att du föredrar att äga mer tillgångar än mindre! Chockvågorna sprider sig på Flashback - eller inte.
2016-07-31, 19:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Idiotsvar, men vem hade förväntat sig något annat? Du är lika förvirrad som en 90-åring.

Frågan var om amortering är en kostnad eller ett sparande. Du klarar inte av att reda ut dina förvirrade tankar om detta men levererar en "överraskande" åsikt att du föredrar att äga mer tillgångar än mindre! Chockvågorna sprider sig på Flashback - eller inte.

Dessutom är de väl grannarna i hans exempel inte grannar när de bor i exakt samma lägenhet. Att jämföra bajsbosse med en förvirrad 90-åring är en skymf mot 90-åringar.

Två gånger har han nu flytt fältet med goddag-yxskaft-svar istället för att ge ett seriöst svar på mitt exempel. Uppenbarligen kände han att det där blev för svårt för honom att ens kunna tramsa bort det.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-31 kl. 19:59.
2016-07-31, 20:00
Medlem
Citat:
Och ändå har du tid att skriva en massa inlägg utan att besvara frågan, är den så svår för dig att svara på?

Det var inget svar på frågan, försök igen.
Menar du att jag kunde få bort kostnaden senare eller hur tänker du?
När jag lånade upp beloppet igen så försvann kostnaden eller?
Hur kan annars situationen i början och slutet av mitt exempel vara identisk?

Slingra dig nu inte som en orm utan förklara!
Försöker igen... Allt man MÅSTE punga ut med är en kostnad!!
2016-07-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Ni är i chocktillstånd nu när räntorna stiger raskt och bostadspriserna rasar, ta det gärna ut över mig, men lär inte hjälpa
2016-07-31, 20:07
Medlem
Citat:
Dessutom är de väl grannarna i hans exempel inte grannar när de bor i exakt samma lägenhet. Att jämföra bajsbosse med en förvirrad 90-åring är en skymf mot 90-åringar.

Två gånger har han nu flytt fältet med goddag-yxskaft-svar istället för att ge ett seriöst svar på mitt exempel. Uppenbarligen kände han att det där blev för svårt för honom att ens kunna tramsa bort det.
Exakt likadan lägenhet.

Sanningen är enkel, ni är bolånetorskar och tiden har kommit ifatt er, kvittar om ni kallar era räntor och armorteringar för utgifter, kostnader, straffavgifter, tvångssparande osv.. pengarna skall fram, månad ut och månad in skall kosingen fram. Har ni råd att gå i pension, har ni råd att bli sjuka?
Tycker faktiskt lite synd om er, men som man bäddar får man ligga
2016-07-31, 20:12
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Försöker igen... Allt man MÅSTE punga ut med är en kostnad!!

En kostnad är när en resurs förbrukas. Utgiften kommer när man anskaffar resursen.
Men det är inget som privatekonomin normalt behöver bry sig om utan där är det vanligt att alla pengar som lämnar ekonomin hamnar under ett och samma namn/epitet, kostnad eller utgift, det spelar inte så stor roll eftersom inget bokföringskrav finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in