2016-07-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om banken går med på det ja.
Vilket blir svårare och svårare nu när prsierna sjunker i rask takt.
2016-07-31, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har ett lån på säg 2 miljoner, du amorterar 200kr ene månaden, månanden efter är du pank, du får då gå in och höja ditt lån med 200kr.

Är väl jag som är dum (har ju inte så stora lån som er smartskallar) men hade det inte varit lättare att spara i en spargris än att hålla på att låna varje gång man skall köpa en glass?

Du citerade mitt inlägg men du besvarade det inte, försök igen!
2016-07-31, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så skillnaden mellan ett sparande eller en kostnad är om banken tvingar dig eller ej? Konstig definition. Vi andra definierar skillnaden mellan kostnad och sparande som att i det första fallet är pengarna borta, i det andra fallet har du pengarna kvar. Om man amorterar har man pengarna kvar - bara i en annan form. Därför kan man inte tala om amortering som en kostnad.

Om man amorterar förvandlar man en likvid tillgång - kontanter - till en fast tillgång. Men man ändrar naturligtvis inte på det faktum att det fortfarande är en tillgång! Vad är det för dumheter att påstå det??

Att förvandla tillbaka tillgången från fast till likvid gör man normalt när man säljer sin fasta tillgång men visst går det många gånger att belåna den fasta tillgången om man snabbt behöver pengar.
2 bor i varsin lägenhet och är grannar, de har exakt samma lägenhet och avgift, den ene har 1 miljon i lån den andre är skuldfri, den förste "sparar" via amortering, den andre i spargrisen, jag vet vilken av dem jag föredrar att va.
2016-07-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du agerar precis tvärtom mot vad du tror på... Det är dags att casha hem nu bajsbosse!
Om jag såg mitt boende som en investering som dig så skulle jag casha hem, men jag ser mitt boende som min bostad, en del av min konsumtion och inget annat.
2016-07-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
2016-07-31, 13:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Innan du styr iväg med en egen frågeställning som du vill ha svar på får du väl börja med att besvara den fråga du fick bajsbosse.

Men din fråga var om det inte är lättare att köpa glass för pengarna i din spargris istället för att låna. Ja det kanske är lättare om du har spargrisen med dig när du är ute i solen och blir sugen på en glass, annars är det kanske lättare att låna av kompisen som är med om du har någon sådan.

Så nu svarade jag på din fråga trots att du undvek min. Kan du nu göra ett nytt försök att ge ett seriöst svar innan du kommer med en ny motfråga?

Här kommer den igen:

Citat:
Du har ett lån på säg 2 miljoner, amorterar in 100,000 kr så att lånet nu ligger på 1,900,000 kr. Då höjer du upp lånet till 2 miljoner igen. Dvs. du är tillbaks på exakt samma läge som du var innan du amorterade.

Förklara nu hur dessa 100,000 kr som du tidigare amorterat kan vara en kostnad. Har du förlorat dessa 100,000 kr?

Svara något riktigt dumt nu bajsbosse så vi alla får skratta åt dig
2016-07-31, 13:12
Medlem
Citat:
Men din fråga var om det inte är lättare att köpa glass för pengarna i din spargris istället för att låna. Ja det kanske är lättare om du har spargrisen med dig när du är ute i solen och blir sugen på en glass,
Kansk inte det enklaste att springa runt med en spargris under armen, men om alternativet är att jag måste springa inom en bank och ta ett lån för att få ut mina "sparpengar" så föredrar jag nog spargrisen, men alla är vi olika som tur är
2016-07-31, 13:14
Medlem
Citat:
Innan du styr iväg med en egen frågeställning som du vill ha svar på får du väl börja med att besvara den fråga du fick bajsbosse.

Men din fråga var om det inte är lättare att köpa glass för pengarna i din spargris istället för att låna. Ja det kanske är lättare om du har spargrisen med dig när du är ute i solen och blir sugen på en glass, annars är det kanske lättare att låna av kompisen som är med om du har någon sådan.

Så nu svarade jag på din fråga trots att du undvek min. Kan du nu göra ett nytt försök att ge ett seriöst svar innan du kommer med en ny motfråga?

Här kommer den igen:
Som svar på din 100 000 kronors fråga, nej har inte förlorat pengarna men nu var det om det var spara man gjorde när man amorterar vi pratar om.
2016-07-31, 13:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som svar på din 100 000 kronors fråga, nej har inte förlorat pengarna men nu var det om det var spara man gjorde när man amorterar vi pratar om.

Men du påstår ju att dessa 100,000 kr var en kostnad. Är det nu inte längre en kostnad, när upphörde de i så fall att vara en kostnad?
2016-07-31, 13:17
Medlem
Citat:
Men du påstår ju att dessa 100,000 kr var en kostnad. Är det nu inte längre en kostnad, när upphörde de i så fall att vara en kostnad?
Det är en kostnad om du tvingas av banken att betala.

Nu har jag inte tid nu måste jag ta tag i jobbet härute
2016-07-31, 13:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är en kostnad om du tvingas av banken att betala.

Nu har jag inte tid nu måste jag ta tag i jobbet härute

Så nu flyr du efter ett nytt dumsvar utan mening.

Du har sagt att dessa 100,000 kr i mitt exempel inte har gått förlorade och ändå säger du att det var en kostnad. Detta trots att situationen innan amortering är identisk med slutpunkten i mitt exempel.

Förklara ordentligt hur du får ihop det här istället för att fly med svansen mellan benen!
2016-07-31, 13:53
Medlem
Det här med bostadsbubbla (vad det nu är) brukar ibland samman kopplas med falerande banker. Eller iaf stora kreditförluster.

Nu har bankerna stressats igen.
http://www.di.se/artiklar/2016/7/29/svenska-banker-visar-motstandskraft-i-stresstest/

Resultatet för de fyra svenska större bankerna är:

* För Handelsbanken minskar kärnprimärkapital-kvoten från 21,2 procent till 18,5 procent, en minskning med 2,7 procentenheter.

* För Nordea minskar kärnprimärkapital-kvoten från 16,5 procent till 14,1 procent, en minskning med 2,4 procentenheter.

* För SEB minskar kärnprimärkapital-kvoten från 18,8 procent till 16,6 procent, en minskning med 2,2 procentenheter.

* För Swedbank minskar kärnprimärkapital-kvoten från 24,1 procent till 22,3 procent, en minskning med 1,9 procentenheter.

Antagandet i krisscenariot är att:
* BNP minskar med 0,7 procent i år, minskar med 3,4 procent 2017, sjunker 2,9 procent 2018.
* fallande KPI,
* ökande arbetslöshet,
* fallande aktiepriser.
* svenska bostadspriserna faller med 19,2 procent i år, 12,7 procent nästa år och 3,5 procent 2018.

Så efter detta så blev det inte värre för de otäcka bankerna. Trots bostadsprisfall på 31% under 3 år.

Omvänt skulle man kunna säga att bankerna lär inte orsaka några bostadsprisfall. De är i så pass gott skick. Utan får vi prisfall beror det på något annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in