2016-07-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kallar du månatligt sparande i avsikt att köpa en bostad för kostnad? Vad är skillnaden mellan att Kalle sparar 5000 i månaden för att få ihop en kontantinsats till en bostad och att Kalle amorterar 5000 i månaden på ett bostadslån efter köpet?
Ingen tvingar dig att spara var månad, banken däremot tvingar dig att amortera.

Den där 5000 lappen som du sparar en månad när du amorterar, kan du dagen efter gå in på banken och ta ut den igen (frågor eftersom jag aldrig provat)?
2016-07-31, 07:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så de som bor i lägenhet på strandvägen skulle alltså inte hellre bo i villa på strandvägen?

Har du ens varit på Strandvägen?

Även om man skulle riva en fastighet där för att bygga en villa skulle jag inte föredra att bo i den villan mitt i stan. En stor vits med en villa för min del är en tomt som inte är trafikstörd. Sedan vill jag också i så fall ha långt till grannar så att den blir ordentligt insynsskyddad utan att det ska krävas etyt högt staket. Dvs. för att det skulle vara intressant för min del skulle det krävas att ett stort område rivs för min enda villa men då har det jag gillar med Strandvägen och innerstan gått förlorat.

Citat:

Den där 5000 lappen som du sparar en månad när du amorterar, kan du dagen efter gå in på banken och ta ut den igen (frågor eftersom jag aldrig provat)?

Ja visst kan du ta ut det du har amorterat igen om du vill det. Jag har tidigare skrivit amorteringskravet bara är ett slag i luften eftersom man om man vill bara kan höja upp lånet till det belopp man tidigare hade i lån om man vill det eller lägga om det hos en annan bank och låna det ursprungliga beloppet.

Det här är lättare än med ett bankkonto som är låst en viss tid, då måste du helt enkelt vänta tills dess.
2016-07-31, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du ens varit på Strandvägen?

Även om man skulle riva en fastighet där för att bygga en villa skulle jag inte föredra att bo i den villan mitt i stan. En stor vits med en villa för min del är en tomt som inte är trafikstörd. Sedan vill jag också i så fall ha långt till grannar så att den blir ordentligt insynsskyddad utan att det ska krävas etyt högt staket. Dvs. för att det skulle vara intressant för min del skulle det krävas att ett stort område rivs för min enda villa men då har det jag gillar med Strandvägen och innerstan gått förlorat.

Ja visst kan du ta ut det du har amorterat igen om du vill det. Jag har tidigare skrivit amorteringskravet bara är ett slag i luften eftersom man om man vill bara kan höja upp lånet till det belopp man tidigare hade i lån om man vill det eller lägga om det hos en annan bank och låna det ursprungliga beloppet.

Det här är lättare än med ett bankkonto som är låst en viss tid, då måste du helt enkelt vänta tills dess.
Har varit på många strandvägen, har en på orten där jag bor.
Nej du kan inte ta ut pengarna igen, du måste då låna de igen. Så en som armorterar 200 kr ene månaden och är luspank veckan efter får då gå in till banken och ansöka om ett nytt lån på 200 kr, den som sparat 200 kr kan gå hämta pengarna ur spargrisen.
2016-07-31, 08:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har varit på många strandvägen, har en på orten där jag bor.

Ja och det är ju verkligen samma sak bara för att namnet är detsamma

Citat:
Nej du kan inte ta ut pengarna igen, du måste då låna de igen. Så en som armorterar 200 kr ene månaden och är luspank veckan efter får då gå in till banken och ansöka om ett nytt lån på 200 kr, den som sparat 200 kr kan gå hämta pengarna ur spargrisen.

Du har ett lån på säg 2 miljoner, amorterar in 100,000 kr så att lånet nu ligger på 1,900,000 kr. Då höjer du upp lånet till 2 miljoner igen. Dvs. du är tillbaks på exakt samma läge som du var innan du amorterade.

Förklara nu hur dessa 100,000 kr som du tidigare amorterat kan vara en kostnad. Har du förlorat dessa 100,000 kr?

Svara något riktigt dumt nu bajsbosse så vi alla får skratta åt dig
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-31 kl. 08:15.
2016-07-31, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Nyss var det väl bostadsbristen som driver?

Sen vet jag inte om en sunkig lägenhet inne i Sthlm är "bra boende".
Haha!

Precis, aldrig förstått vad är som är så speciellt med att köpa sunkiga brf inne i stan. Knappast lyxigt.
2016-07-31, 09:08
Medlem
Citat:
Ja du kan kalla mig papegoja och troll om det får dig att må bättre.
En självklarhet som alla förstår oavsett vilka ekonomiska kurser de gått är att pengarna skall fram oavsett vad du döper utgiften till, ställer banken som krav att du skall amortera så är det en kostnad som skall fram var månad.
Fastän att jag helt frivilligt amorterar 12500:- i månaden så kallar jag det inte "spara".. Varför, jo därför att jag inte kommer att låna mer i mitt liv så därför kan jag inte "ta ut" mina "sparade" pengar som jag amorterat bort.

Håller med om inlägget.

En utgift eller kostnad eller vad man nu ön döper det till, som skall pengar pungas ut oavsett man vill eller ej.

Plus hur kan amortering klassas som sparande när du fått pengar från banken vet jag ej. Har man fått pengar från banken, så står man minus.

Amorterar man, så gör man det för att återbetala kalaset snabbare.
2016-07-31, 09:18
Medlem
Citat:
Du har ett lån på säg 2 miljoner, amorterar in 100,000 kr så att lånet nu ligger på 1,900,000 kr. Då höjer du upp lånet till 2 miljoner igen.
Om banken går med på det ja.
2016-07-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Håller med om inlägget.

En utgift eller kostnad eller vad man nu ön döper det till, som skall pengar pungas ut oavsett man vill eller ej.

Plus hur kan amortering klassas som sparande när du fått pengar från banken vet jag ej. Har man fått pengar från banken, så står man minus.

Amorterar man, så gör man det för att återbetala kalaset snabbare.
Varför skulle inte en ökning av en nettotillgångar kunna betraktas som sparande.

A) du överför 3000 SEK av din lön varje månad in på ett sparkonto.
B) du överför 3000 SEK av din lön varje månad som amortering av ett lån.

För båda A & B gäller att du ökar dina nettotillgångar med 3000 SEK varje månad. Är inte det sparande?
2016-07-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle inte en ökning av en nettotillgångar kunna betraktas som sparande.

A) du överför 3000 SEK av din lön varje månad in på ett sparkonto.
B) du överför 3000 SEK av din lön varje månad som amortering av ett lån.

För båda A & B gäller att du ökar dina nettotillgångar med 3000 SEK varje månad. Är inte det sparande?

Nej, det är financial engineering. Skämt åsido, det är i alla fall så jag ser på det.
2016-07-31, 10:06
Avslutad
Citat:

Så skillnaden mellan ett sparande eller en kostnad är om banken tvingar dig eller ej? Konstig definition. Vi andra definierar skillnaden mellan kostnad och sparande som att i det första fallet är pengarna borta, i det andra fallet har du pengarna kvar. Om man amorterar har man pengarna kvar - bara i en annan form. Därför kan man inte tala om amortering som en kostnad.

Om man amorterar förvandlar man en likvid tillgång - kontanter - till en fast tillgång. Men man ändrar naturligtvis inte på det faktum att det fortfarande är en tillgång! Vad är det för dumheter att påstå det??

Att förvandla tillbaka tillgången från fast till likvid gör man normalt när man säljer sin fasta tillgång men visst går det många gånger att belåna den fasta tillgången om man snabbt behöver pengar.
2016-07-31, 12:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För att jag har råd.

Har redan svarat dig på frågan om att "casha in", svarar igen, varför skall jag casha in när jag inte behöver pengarna? Jag lever gott, bor bra, har mer pengar än jag behöver, varför i hela friden skall jag då "casha in"? Och vad i hela friden skall jag göra med pengarna om jag "cashar in" , skänka till uteliggare eller?

Handen på hjärtat kurtan, hade du haft råd hade även du amorterat 12500:- i månaden.

Du agerar precis tvärtom mot vad du tror på... Det är dags att casha hem nu bajsbosse!
2016-07-31, 12:54
Medlem
Citat:
J

Du har ett lån på säg 2 miljoner, amorterar in 100,000 kr så att lånet nu ligger på 1,900,000 kr. Då höjer du upp lånet till 2 miljoner igen. Dvs. du är tillbaks på exakt samma läge som du var innan du amorterade.

Förklara nu hur dessa 100,000 kr som du tidigare amorterat kan vara en kostnad. Har du förlorat dessa 100,000 kr?

Svara något riktigt dumt nu bajsbosse så vi alla får skratta åt dig
Du har ett lån på säg 2 miljoner, du amorterar 200kr ene månaden, månanden efter är du pank, du får då gå in och höja ditt lån med 200kr.

Är väl jag som är dum (har ju inte så stora lån som er smartskallar) men hade det inte varit lättare att spara i en spargris än att hålla på att låna varje gång man skall köpa en glass?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in