2016-07-31, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westerncivfuckup
7% per år för omxs30 känns lite väl högt tycker jag?
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
8% är genomsnittet, så 7% är tvärtom lågt.

OMXS30 är ett index exklusive utdelningar. SIXRX bör istället vara ens jämförelseindex, även om det går att argumentera för att SIX30RX skulle vara en mer rättfärdig måttstock.

Oavsett så är både 7 & 8% lågt räknat för Stockholmsbörsen. Historiskt ligger vi en bra bit över 10%.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sedan i takt med att kapitalet har växt har min placeringsstrategi förändrats och nu har jag en betydligt mer lågrisk-profil.

Vad innebär lågrisk för dig?
Citera
2016-07-31, 10:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Vad innebär lågrisk för dig?

Låg risk för mig är att inte äventyra mitt ekonomiska oberoende. Även om vi får ras på Stockholmsbörsen som ligger i nivå med de största rasen den haft de senaste 50 åren vill jag fortfarande vara ekonomiskt oberoende.

I praktiken innebär det att jag inte satsar på högriskaktier eller åtminstone inga betydande summor. Har god riskspridning och blandar företag från olika branscher och storlek och har även en del preferensaktier. Tar dock hänsyn till vad jag tror om olika branschers och företags långsiktiga utsikter och under- eller överviktar efter det.

Den här profilen gör att jag har en klart lägre volatilitet för min portfölj än vad OMXS30 har. Trots det utvecklas den klart bättre än SIXRX över tiden. Den står nu t.ex. på ATH trots att SIXRX har backat en del sedan sitt ATH. Det är för mig kvittot på att jag har lyckats hålla en låg risk utan att det stjäl för mycket avkastning.

Mitt mål är däremot inte alls att undvika all form av risk, jag ser det som en nödvändighet för att få avkastning men onödiga risker som jag inte får betalt för vill jag ha bort. Just det här belyser Gottodix väldigt bra i sin sparskola som jag länkade till ovan, kan varmt rekommendera den.

Bostaden är för många en mycket stor placering och det är förstås viktigt att då ta med även den i sin totala riskbedömning och kanske även för att avgöra vilka aktier man ska köpa för att få bäst riskspridning. Bostaden är ett ägg och ett rätt stort ägg för de flesta.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-31 kl. 11:03.
Citera
2016-07-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Jag ska bli miljonär! Det är ett mål som jag ska nå, och mina förhoppningar är att fixa det på 4,5 år.

.... det enda jag kan vara säker på är att det inte faller ut sål??[/b]

Men det är ju för helvetes jääävlaaar heelt jävla sjuuuukt!!

Är det vad livet går ut påå? Och dessutom att livet inte faller ut som man vill
o hoppas.

OM TS SKULLE HA RÄTT - varför skaffar inte baaaraa dom som har 1 mkr att
ge sina nyfödda barn o är villiga att göra detta - då blir det ju ett av många-
eller kanske alla önskat o önskvärt liv för barnet/barnen.

Eller är det så att de flesta/nästan alla inte vill unna sina egna barn ett juste
liv - utan lika ruttet som deras egna - dvs att de själva måste bli skapa sin
miljon O DEN KAN I PRINCIP BARA SKAFFAS GENOM AVSTÅENDE OCH
RANNZAKNING
Citera
2016-07-31, 11:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

o hoppas.

Eller är det så att de flesta/nästan alla inte vill unna sina egna barn ett juste
RANNZAKNING

Nej det är förstås bättre att bränna allt på sprit, cigaretter, bilar mm. som man egentligen inte har behov av.

Var och en får väl avgöra vad livet går ut på men jag började mitt hårda sparande och investerande tidigt och blev miljonär innan jag skaffade familj. Sedan har miljonerna rullat och varje ny kommer lättare än den föregående.

Nu behöver jag förstås inte spara från min lön eftersom det betyder så otroligt lite ändå trots att jag har en hög lön. Har istället ett liv med mycket låga kostnader eftersom allt blir billigare när man har ordentligt med pengar och har lärt sig vara ekonomisk vilket inte behöver vara detsamma som snål.

Förutom tillfredsställelsen med att ha lyckats har jag nu alltså möjligheter att styra mitt liv som jag vill utan att behöva vara begränsad av pengar. Den friheten är värd mycket.

Så jag tycker TS gör helt rätt om han har den här drivkraften. Han kommer säkerligen få det klart bättre än WT som bränner allt på skit och sedan klagar och säger att allt är andras fel.
Citera
2016-07-31, 11:38
Medlem
Citat:
Nej det är förstås bättre att bränna allt på sprit, cigaretter, bilar mm. som man egentligen inte har behov av.

Nu behöver jag förstås inte spara från min lön eftersom det betyder så otroligt lite ändå trots att jag har en hög lön. l.

Sprit o cig är naturligtvis helt jävla döfött o bortkastat - bileriet med justa bilar är ju sååå
jävla kuuul.

Hur ekonomiskt oberoende är DU IRL verkar inte vara mer än att du jobbar för lön - vilket
de ekonomiskt oberoende INTE gör.

Sen som jag skrev om man ger sitt nyfödda barn 1 mkr o def inte sin egen sista - ja då
kan ju faktiskt barnet unna sig o kosta på sig att göra av med alla löpande pengar som kommer
in o då talar vi om löneinkomsterna - o i princip bara spara det som blir över o OM det blir något
över - DEET ÄR ETT HÖGRE LIV - eftersom det ändå finns pengar o ett kapital bakom
Citera
2016-07-31, 12:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Sprit o cig är naturligtvis helt jävla döfött o bortkastat - bileriet med justa bilar är ju sååå
jävla kuuul.

Ja WT tycker ofta att bilar är kul utan att fundera på hur mycket annat kul man istället kunde få för de pengarna.

Citat:
Hur ekonomiskt oberoende är DU IRL verkar inte vara mer än att du jobbar för lön - vilket
de ekonomiskt oberoende INTE gör.

Jag jobbar men inte för att jag är beroende av lönen utan för att jag har ett jobb som ger mig tillfredsställelse, att sedan lönen också är mycket bra gör inte ont. Det här är just en av de positiva effekterna med att ha den här målsättningen som TS har.

Citat:
Sen som jag skrev om man ger sitt nyfödda barn 1 mkr o def inte sin egen sista - ja då
kan ju faktiskt barnet unna sig o kosta på sig att göra av med alla löpande pengar som kommer
in o då talar vi om löneinkomsterna - o i princip bara spara det som blir över o OM det blir något
över - DEET ÄR ETT HÖGRE LIV - eftersom det ändå finns pengar o ett kapital bakom

Jag tror inte på att ge barnen en massa pengar, då lär de sig inte ekonomi själva och kommer bara bränna allt som du säkert gör. Däremot har jag köpt en extra BR i innerstan som kommer att användas av det största barnet senare. Den typen av bra starter i livet är vad man kan ge sina barn om man har lyckats bli ekonomiskt oberoende.
Citera
2016-07-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ja WT tycker ofta att bilar är kul utan att fundera på hur mycket annat kul man istället kunde få för de pengarna.
.

Är Robban Aftén Lasse Tidblom Lindholm med Biltema Ted Lindsten
o Kjelle Power Gustafsson Kenneth Bidegård - ICA handlarna med Ferraris,
Kasche o Anders Läck Robert Lee Reno Nevada Ajje Philipson Hasse Gynge
o Leif Ivan World of Classics o en av Löfbergs Lila Ingemar Johansson
Göran GK Ullared Karlsson Mats Harrysson Leif Osby-skroten Allan Söderström
Henrik Frederiksen, Jörgen Stöjer Rolf Eden Berlin WT, - de har alla eller har unnat sig justa bilar

Du kanske har lyckats för att du aldrig unnat dig bil?

Du har köpt BR till barn(en) - hur löser du icke boenden under år efter år?

Eller har du köpt en av få specialBR som får ägas av juridiska personer - då
är det ju svårt att förbjuda långsiktiga uthyrningar - har själv en BR som måste
säljas pga att den inte duger till DESKI-boende
Citera
2016-07-31, 12:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Henrik Frederiksen, Jörgen Stöjer Rolf Eden Berlin WT, - de har alla eller har unnat sig justa bilar

är det ju svårt att förbjuda långsiktiga uthyrningar - har själv en BR som måste

Jodå jag hade bil när jag tidigare bodde i villa utanför innerstan men nu har jag inget behov av egen bil längre. Mycket billigare och mindre besvär att hyra eller ta en taxi de få gånger jag behöver det istället.

Få personer tänker dock igenom hur mycket pengar man efter 10 år kan få om man avstår från bil och investerar pengarna istället. Dessutom slipper man ta hand om alla besvär som en bil alltid för med sig även om den är relativt ny.

Men om man som ett barn vill ha någonting gott omedelbart och inte kan vänta för att få något mycket bättre senare då får man förstås leva så om man vill, alla gör sina egna val. Därför ogillar jag din WT-attityd dubbelt, dels för att jag anser att den är korkad och ogenomtänkt, dels för att du kommer och talar om hur andra ska leva.
Citera
2016-07-31, 13:00
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Alla har inte bilar som intresse. Själv ser jag bilen som ett transportmedel som jag bara skulle använda om det inte fanns andra alternativ. Jag har valt att flytta till gångavstånd till mitt jobb.
Köpt en bra cykel och använder lokaltrafik vid längre resor. Det gör att mina transportkostnader är under 300kr/månad. En stor besparing. Dessutom slipper jag oroa mig för felparkeringar och inbrott osv.

Ibland behöver man dock bil för olika anledningar. Då brukar jag i första hand låna av familj och vänner. Det händer dock väldigt sällan. Kanske 2-4 ggr/år. Det betalas sen tillbaka med gentjänster.
Skulle det krisa kan jag alltid hyra en bil istället men det har inte hänt ännu under de 8 år som jag inte ägt en bil. Det skulle heller inte vara några större problem att ibland ta taxi men det har bara hänt ett par gånger och då i samband med akuta sjukhus besök som tex när jag fick ryggskott och hade väldigt svårt att röra mig.
Citera
2016-07-31, 13:04
Medlem
Citat:

o hoppas.

RANNZAKNING
Livet går ut på att ha det gott och leva gott idag och i morgon, problemet är att många vill bara leva gott idag och hoppas på att allt skall lösa sig av sig självt i morgon.
Citera
2016-07-31, 13:05
Medlem
Citat:
BAJSBOO - men TS kräver att bli miljonär på 4.5 år!!! inte 10 år för
det tycker TS är skiiit!!
Han kräver inte det, han genomför det.
Citera
2016-07-31, 13:08
Medlem
Citat:

Tror inte de "unnat" sig justa bilar, de har helt enkelt råd med justa bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in