2016-04-03, 11:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Jag ser i mitt flöde en skiftning från ett extatiskt hat mot Jimmie Åkesson till ett extatiskt hat mot Donald Trump.
Jag ser samma trend. Trump-hat & att bli vegetarian (och tjata om det hela tiden) verkar vara det nya.
Citera
2016-04-06, 13:17
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Frågeställning: Beskriv ditt möte med opinionen och hur du tolkar det utifrån det aktuella politiska läget.

Alternativt delge dina egna reflektioner kring någon annans möte med opinionen.

Det råder en stor förvirring ute i landet, och många är rädda för att vara sig själva. Man brottas med de åsikter som man måste ha, och de åsikter som man har i verkligheten. Många överlever genom att tillämpa den svenska dubbelmoralen, och därmed säger dom en sak och gör den rakt motsatta i praktiken.

En liten minoritet kör den ärliga stilen och lyfter högerarmen i 45 graders vinkel. Opinionen stödjer den minoriteten i det tysta.
Citera
2016-07-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarteNoir
Vänskapsskara 2014:
  • Storstadsbo
  • Högskoleutbildning
  • Välbetalda
  • Politiskt insatta

100% Moderaterna

Vänskapsskara 2018
  • Lika
  • Lika
  • Lika
  • Lika

70-80% SD

Säger en hel del om hur saker och ting förändrats. INGEN av ovan beskrivna vänner diskuterade SD som ett alternativ 2014. Idag är det, tyvärr måste jag ändå säga, det enda vi diskuterar

Ja, något liknande hör jag från min omgivning. T.om. sådana som för två år sedan varit SD-hatare håller på SD nu. Dock kom denna omsvängning under första halvan 2015. Jag tror inte jag kan komma på någon som gått över och sympatiserat med SD öppet under 2016 i min omgivning.

Lite kul förresten att såpass många nya SD-sympatisörer kommer från M. Då och då får vi ju veta av MSM att den typiske SD-väljaren är lågutbildad, arbetslös, politiskt okunnig bidragstagare. Då måste man väl dra slutsatsen att M-väljaren också tillhör samma sociala skikt. Troligt eller?
Citera
2016-07-31, 00:31
Bannlyst
Detta är så kul. Jag har inte sett någon skriva om "fenomenet" i hatmedia. Har du möjligen länkar till något i msm?

Ja, jag bytte avsiktligt på epiteten: Från nästa år är det detta som gäller ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria

Lite kul förresten att såpass många nya SD-sympatisörer kommer från M. Då och då får vi ju veta av MSM att den typiske SD-väljaren är lågutbildad, arbetslös, politiskt okunnig bidragstagare. Då måste man väl dra slutsatsen att M-väljaren också tillhör samma sociala skikt. Troligt eller?
Citera
2016-07-31, 00:58
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Vänskapsskara 2014:
  • Storstadsbo
  • Högskoleutbildning
  • Välbetalda
  • Politiskt insatta

100% Moderaterna

Vänskapsskara 2018
  • Lika
  • Lika
  • Lika
  • Lika

70-80% SD

INGEN av ovan beskrivna vänner diskuterade SD som ett alternativ 2014. Idag är det, tyvärr måste jag ändå säga, det enda vi diskuterar

2018? Det var ingen dålig spåkula du har! Men mina erfarenheter är exakt samma. Moderaterna har varit det uppenbara valet, men någonstans lyckades Reinfeldt totalt skicka ner moderaterna i källaren när han drog sitt "öppna era hjärtan-tal" innan han smet med svansen mellan benen. Att sosseriet sedan dragit ner landet i fördärvet medan dö-skallarna klappat i händerna har öppnat för SD. Mina vänner talar öppet om SD numera. De ser på Kindben Butter på samma sätt som de såg på Dönitz när han tog över efter Hitler; en fjant som inte fattar att spelet är över men som inom kort kommer ge upp och låta invasionen ha sin gång.
Citera
2016-07-31, 13:03
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
De ser på Kindben Butter på samma sätt som de såg på Dönitz när han tog över efter Hitler; en fjant som inte fattar att spelet är över men som inom kort kommer ge upp och låta invasionen ha sin gång.

Bra metafor då M tvingas inse behovet av byte av Butter, för att nå köttgrytorna tillsammans med SD!

Gissningsvis är golvet för SD i augusti 25 procent...
Senast redigerad av Bellania 2016-07-31 kl. 13:07.
Citera
2016-07-31, 13:24
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Vänskapsskara 2014:
  • Storstadsbo
  • Högskoleutbildning
  • Välbetalda
  • Politiskt insatta

100% Moderaterna

Vänskapsskara 2018
  • Lika
  • Lika
  • Lika
  • Lika

70-80% SD

Säger en hel del om hur saker och ting förändrats. INGEN av ovan beskrivna vänner diskuterade SD som ett alternativ 2014. Idag är det, tyvärr måste jag ändå säga, det enda vi diskuterar

Dina vänner är möjligtvis politiskt insatta nu men var det knappast 2014 om de på fulla allvar övervägde att rösta på Moderaterna eller tom gjorde det. En politiskt insatt visste redan för 7-8 år sedan att M förvandlats till ett vänsterliberalt vansinnigt massinvandringsparti och att de är huvudorsaken till den misär vi ser idag. Över 850.000 PUT delades ut 2006-2014 då vettvillingen Reinfeldt styrde, visste inte dina politiskt insatta vänner det och kunde de inte göra en enkel konsekvensanalys redan då?

Att vara högskoleutbildad och tjäna mycket pengar är på intet sätt detsamma som att vara smart eller politiskt insatt. Själv har jag högskoleutbildat mig på äldre dar, inte fan är jag smartare efter min högskoleexamen än vad jag var innan jag utbildade mig.

Bra dock att dina sovande vänner äntligen vaknat upp, bättre sent än aldrig.
Citera
2016-07-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ja, något liknande hör jag från min omgivning. T.om. sådana som för två år sedan varit SD-hatare håller på SD nu. Dock kom denna omsvängning under första halvan 2015. Jag tror inte jag kan komma på någon som gått över och sympatiserat med SD öppet under 2016 i min omgivning.

Nu är det inte genomsnittsmedborgaren som är i Visby under almedalsveckan. Men, publiken under Åkessons tal såg inte direkt ut att vara lågutbildade lantisar, snarare såg det ut som en moderatpublik.
Men likväl tycker jag att Åkesson inte ska flirta så mycket med M. Fokusera istället på att maximera antalet väljare 2018.
Citera
2016-07-31, 13:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu är det inte genomsnittsmedborgaren som är i Visby under almedalsveckan. Men, publiken under Åkessons tal såg inte direkt ut att vara lågutbildade lantisar, snarare såg det ut som en moderatpublik.
Men likväl tycker jag att Åkesson inte ska flirta så mycket med M. Fokusera istället på att maximera antalet väljare 2018.
När väl flirtandet med M mest provokationer mot Batra och partiledningen i M..
Citera
2016-07-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
När väl flirtandet med M mest provokationer mot Batra och partiledningen i M..

Helt klart....men det kan skrämma en del väljare tillbaka till Löfvén. Eller till soffan.
Citera
2016-07-31, 22:08
Medlem
CarteNoirs avatar
Citat:
Dina vänner är möjligtvis politiskt insatta nu men var det knappast 2014 om de på fulla allvar övervägde att rösta på Moderaterna eller tom gjorde det. En politiskt insatt visste redan för 7-8 år sedan att M förvandlats till ett vänsterliberalt vansinnigt massinvandringsparti och att de är huvudorsaken till den misär vi ser idag. Över 850.000 PUT delades ut 2006-2014 då vettvillingen Reinfeldt styrde, visste inte dina politiskt insatta vänner det och kunde de inte göra en enkel konsekvensanalys redan då?

Du har rätt, jag/vi förstod inte magnituden av Reinfeldts öppna hjärtan-politik. Invandringen diskuterades dock flitigt men därifrån till SD var det långt. Att rösten föll på moderaterna var enkom på andra politiska åsikter. Mycket gjorde han och Borg ändå bra. Dessa herrars politiska arv kommer dock knappast fokusera på Sveriges, på det stora hela, starka ekonomi genom finanskrisen. Hoppas så innerligt att de kommer få ta konsekvenserna på något sätt för vad de gjort.

Citat:
Att vara högskoleutbildad och tjäna mycket pengar är på intet sätt detsamma som att vara smart eller politiskt insatt. Själv har jag högskoleutbildat mig på äldre dar, inte fan är jag smartare efter min högskoleexamen än vad jag var innan jag utbildade mig.

Korrekt. Ville belysa att väljarkretsen massmedia vill måla upp för sverigedemokraterna inte stämmer längre. Pöbeln från landet i princip. Senast ut var väl Guillou med den typ av retorik.

Citat:
Bra dock att dina sovande vänner äntligen vaknat upp, bättre sent än aldrig
.

Det sovande folket, signerat Reinfeldt. Ironiskt ändå
Senast redigerad av CarteNoir 2016-07-31 kl. 22:10.
Citera
2016-08-01, 08:39
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Helt klart....men det kan skrämma en del väljare tillbaka till Löfvén. Eller till soffan.
Nu är väl var det tänkt.

Men lätt att korrigera en sådan sak i valrörelsen och tala om vad man menade,så de som skräms tillbaks till Löfven är nog tämligen få. Soffan däremot är farlig ,förra valet tog den 15%..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in