2016-01-31, 02:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det jag tycker mig ha märkt den senaste tiden är att många, som tidigare ständigt tjatade om "rasism" & postade länkar till diverse propagandautspel i DN, nu verkar ha tappat sugen. Flera stycken verkar istället ha helt skiftat fokus & har nu gått över till att tjata om vegankost & prata om hur vidrigt det är att äta kött.

Man har helt enkelt hittat en ny arena där man kan vara "god" & moraliskt överlägsen, nu när inte "rasism" & flyktingsnyft verkar vara helt okomplicerat längre.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
men det är knappast så att någon i medelåldern som provar på att äta veganskt får nazistkortet upptryckt i ansiktet (även om det på sitt sätt hade varit festligt givetvis).

Påminn dem om att självaste Adof Hitler var en övertygad vegetarian. Kul att se reaktionen och lite diskret elakt insinuera om det kanske var därifrån de fick sin inspiration. Även gamle Adolf påstås ha haft en liknade inställning till sin vegetariska kosthållning som dagens mer godhetsapostlar och vänsterinriktade veganer har.

Lova att ni tar upp Hitlers syn på djur och egna vegatariska kosthållning när detta kommer på tal..
Därför länkar jag så att ni är lite pålästa inför detta möte.

Citat:
I BBC-serien Nazisterna: En varning från historien, berättar en ögonvittnesskildring av Hitlers filmtittande (som han gjorde mycket ofta). Om någonsin en scen visades (även fiktiva) med grymhet eller dödandet av ett djur, skulle Hitler täcka sina ögon och titta bort tills någon larmade honom att scenen var över

https://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler_and_vegetarianism

Jag har noterat att min gamle far som är 80+ på eget bevåg försökte utröna vilken politisk inställning jag hade angående de sista årens samhällsutveckling. Han ville tydligt visa att han ogillar denna regering och försökte få detta som samtalsämne under middagen.

Helt klart förstod jag att han sympatiserar med SD och att det var det han ville framföra.
Jag bytte samtalsämne dock och jag såg att han blev besviken över att jag inte ville tala om var jag har mina sympatier. Utan att någonsin utryckligen säga något så vet han att jag alltid röstat på M men nu ville han utröna huruvida detta fortfarande var fallet.

Jag bytte samtalsämne direkt.
Senast redigerad av Rektangel 2016-01-31 kl. 03:02.
Citera
2016-01-31, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag har noterat att min gamle far som är 80+ på eget bevåg försökte utröna vilken politisk inställning jag hade angående de sista årens samhällsutveckling. Han ville tydligt visa att han ogillar denna regering och försökte få detta som samtalsämne under middagen.

Helt klart förstod jag att han sympatiserar med SD och att det var det han ville framföra.
Jag bytte samtalsämne dock och jag såg att han blev besviken över att jag inte ville tala om var jag har mina sympatier. Utan att någonsin utryckligen säga något så vet han att jag alltid röstat på M men nu ville han utröna huruvida detta fortfarande var fallet.

Jag hoppas att du kan diskutera med din far om politik. Men det kanske fanns andra personer vid middagsbordet? Annars är det väl aldrig bra att prata politik medans man äter. Själv skulle jag inte hinna med att tugga och svälja eftersom jag skulle varva upp mig själv.

För övrigt verkar tråden mest att ha utvecklats till en kandidat för att flyttas till matlagningforumet. Jag inser att "meat is murder" är en av många prylar i pekåiternas verktygslåda, men här ute på vischan där jag bor äter alla kött och varianter av dess industriella halvfabrikat. Så ock pekåiter.

Jag får väl bidra med en egen spaning, kanske inte av anekdotisk karaktär men ändock en ny trend. I dagsläget blir det inga som helst folkstormar kring I&I-relaterade incidenter. Det verkar som folk är totalt mätta och skiter i sakernas tillstånd.

Ett exempel är upploppen i Sthlm och Ygemans utspel. Ingen enda människa jag känner bryr sig ett skvatt om det här. Troligen tiger och samtycker man med huliganerna. Expressen pumpar ut en ny drunkningskatastrof "Alan style", men den ligger alldeles intill Dahlbergs krönika som folk säkert hellre klickar på.

Opinionen i form av mannen och kvinnan har vänt i sina åsikter, oavsett vad SD får för siffror i OI. Folk skiter i partierna och vill bara att eländet tar slut. (Vilket det inte kommer att göra, det har bara börjat).
Citera
2016-01-31, 10:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag får väl bidra med en egen spaning, kanske inte av anekdotisk karaktär men ändock en ny trend. I dagsläget blir det inga som helst folkstormar kring I&I-relaterade incidenter. Det verkar som folk är totalt mätta och skiter i sakernas tillstånd.

Ett exempel är upploppen i Sthlm och Ygemans utspel. Ingen enda människa jag känner bryr sig ett skvatt om det här. Troligen tiger och samtycker man med huliganerna. Expressen pumpar ut en ny drunkningskatastrof "Alan style", men den ligger alldeles intill Dahlbergs krönika som folk säkert hellre klickar på.

Opinionen i form av mannen och kvinnan har vänt i sina åsikter, oavsett vad SD får för siffror i OI. Folk skiter i partierna och vill bara att eländet tar slut. (Vilket det inte kommer att göra, det har bara börjat).

Allt som skrivs här tror jag dock är tänkt att vara av en mer anekdotisk karaktär.

Ser mig också se en trend där det blir lite folkstormar kring olika saker. Noterar även att en post på FB om fotbollshuliganer och nationalister har fått väldigt många "Gilla" i relation till annat och t om en del kommentarer. Posten rör givetvis det som hände i T-centralen (Stockholm) på fredagskvällen. Oftast är det åtminstone i mitt flöde tyst kring sådana saker. Jag tror att få vill uttala sig då det finns så mycket att riskera samtidigt som det finns så väldigt lite att vinna.

Noterar även en fortsatt trend i att allt som delas som har en positiv syn på sveriges migration mottager i princip noll uppskattning. Det verkar inte vara någon eller extremt få som överhuvudtaget vill ställa sig på sidan "vi som inte ser något fel i nuvarande migrationspolitik".
Citera
2016-01-31, 11:47
Avslutad
Letat förgäves efter länken i någon av våra dagstidningar där man tog upp frågeställningen kring migrationskrisen varpå den intervjuade reportern hävdade att folk inte längre var intresserade av krisrapportering utan mycket hellre skiftar sitt fokus till viktigare saker ..... som veganmat .
Citera
2016-02-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Påminn dem om att självaste Adof Hitler var en övertygad vegetarian. Kul att se reaktionen och lite diskret elakt insinuera om det kanske var därifrån de fick sin inspiration. Även gamle Adolf påstås ha haft en liknade inställning till sin vegetariska kosthållning som dagens mer godhetsapostlar och vänsterinriktade veganer har.

Lova att ni tar upp Hitlers syn på djur och egna vegatariska kosthållning när detta kommer på tal..
Därför länkar jag så att ni är lite pålästa inför detta möte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler_and_vegetarianism

Finner ditt agerande oerhört märkligt...varför byta ämne? Varför inte stötta din gamla far?
Citera
2016-02-04, 10:16
Medlem
Träffade (i arbetet) på ett par som man kanske kan klassificera som typiskt vänster och vid fika efter arbetets utförande så kom vi in på hur Sverige gått ner sig ---> flyktingar.

Även dessa kunde jakande instämma i följande påstående att flyktingförläggningarna är (numera) permanenta boenden, de som bor där har ingen chans att vare sig få jobb, utbildning, lära sig språket, bostad eller framtid i Sverige.
Citera
2016-02-06, 22:30
Medlem
orrtupps avatar
Som jag tidigare har sagt hade "flykting"vurmandet och SD i stort sett försvunnit ur mitt facebookflöde. Tyvärr så ledde förra helgens olycksaliga upplopp i Stockholm till att SD-hatet och "flykting"kramandet har återkommit med full kraft. Vad trodde idioterna att dom skulle åstadkomma egentligen? Är dom helt pantade eller var hela aktionen ett AFA-påhitt för att återta initiativet?
Citera
2016-02-06, 22:46
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Finner ditt agerande oerhört märkligt...varför byta ämne? Varför inte stötta din gamla far?

Vi har haft som familjetradition att inte tala om vad vi röstar på och vi har aldrig någonsin berättat detta för varann och jag vill inte ha detta som middagsämne när fler är närvarande.
Av respekt för sammankomsten. När andra bekanta ställer intrikata frågor för att utröna mina sympatier passar jag eller rent av kommer med mothugg just för att dölja mina sympatier.

Hör jag nån bekant komma med klassisk SD retorik kommenterar jag inte utan håller mig tyst.
Jag vet att många skulle kategorisera mig som nästintill nazist men ...idag påstås ju nästan 20% av befolkning vara detta om man går efter retoriken man brukade för 5-10 år sedan.

Jag vet faktiskt inte vad mina föräldrar röstar på och skulle av respekt för dem aldrig kunna ställa denna raka fråga och skulle bli helt ställd om jag skulle få denna direkta fråga.

Vi talar aldrig om sex eller hur mycket pengar vi har i våra respektive aktiedepåer eller annat som är personligt. Underligt nog kan vi tala om våra respektive sjukdomar men inom familjen har vi föga intresse av varandras sjukdomar.

Vi har inga problem att snacka skit om nuvarande regering men även om FR och AKB men tydligt är att en specifik partiledare talar vi aldrig om. De andra partiledarna inom alliansen har vi föga intresse av att samtala annat än om de gjort nåt exceptionellt uttalande eller utspel.

Detta är tillräckligt för mig. Jag vet att de på 60-talet bytte sympatier från S till FP men idag och under de sista 30 åren har jag faktiskt ingen aning om var de har sina sympatier och jag vill inte rota i detta heller. Dock vet jag att min far är oroad över samhällsutvecklingen

I sin ungdom hatade deras föräldrageneration den gamla högern så jag har svårt än idag att tro att de röstar på M. Jag tror inte ens de vet vad den andra röstar på.
Senast redigerad av Rektangel 2016-02-06 kl. 22:53.
Citera
2016-03-29, 13:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Min PK-syster pratade om SvDs artikel om klankulturer i påskas. Hon pratade om det som om det vore en dold nyhet, ungefär som att man hittat vatten på mars.

Mina föräldrar pratade om att man bland studenterna håller på att bilda medborgargarden. Det och att ledningen på universitetet/högskolan vet att studenter avråder vänner från att söka sig till staden pga våld, våldtäkter och otrygghet. Gäststuderande från andra länder avråder sina landsmän från att komma.

Jag berättade för mina föräldrar om all skit som händer i min närmaste stad. Det är likadant i alla städer och mer eller mindre i alla samhällen över hela landet, svarade min pappa.

Min svåger som också varit hyfsat PK sa vid ett par tillfällen att det kommer att gå åt helvete. För några år sedan förklarade han pedagogiskt för mig att politikerna kanske känner till att det är ökade spänningar efter 30 års invandring och man kanske räknar med att det kommer ta ytterligare 30 år att lösa dessa så jag frågade honom vad som fått honom att ändra uppfattning eller retorik. Han undvek frågan men gick raskt över till att självmordsbombare och jihadister är åt helvete. Tillåt full avlyssning och granskning i alla lägen och lås in alla som planerar terrordåd i 50 år. Spärra in dem och kasta bort nyckeln, det skulle få dem att fatta. Jaha, sa jag men då kommer ändå folk kunna göra sina terrordåd eftersom man inte alltid kommer kunna avslöja alla framtida terrorister. Han sa även något osammanhängande om kulturkrockar. Jag fortsatt inte utan vårt samtal slutade där.

Jag har noterat att ju mer jag pratar med dem desto mer låser de sig fast i PK-vansinnet. Jag släpper numera bara en och annan kommentar emellanåt och jag märker en förändring i deras attityd till förda politiken. Jag gissar att de sakta håller på att göra samma mentala resa som många av oss andra redan har gjort. Eftersom de bor, arbetar och umgås vitt utgår jag från att verkligheten får göra jobbet. Jag har slutat vara förbannad över politiken när jag pratar med dem. Nåväl, det var en intressant spaning i påskas över familjens eventuella förändring i röstandet. Det återstår att se vad det utmynnar i, men jag tror nästa steg i att överge 7K kommer från denna gruppen. De här kommer A L D R I G erkänna att de röstar på SD eller något annat parti bortsett från 7K.
Citera
2016-03-29, 16:41
Medlem
Alltid kul med spaningar.

Känner igen mig mkt i vad du skrev. Har bombarderat brorsan med länkar senaste 5 åren men är först nu man börjar få medhåll i innehållet. Men eftersom han målat in sig i ett hörn kommer han nog aldrig komma ut som sd'are. Men mkt möjligt kommer röstsedeln säga annat då han har fru+barn att tänka på.

Föräldrarna som röstade sverigevänligt för 1a gången 2014 vill btw se radikalare förslag från sd's håll
Citera
2016-04-02, 18:44
Medlem
TransitGlorias avatar
Jag ser i mitt flöde en skiftning från ett extatiskt hat mot Jimmie Åkesson till ett extatiskt hat mot Donald Trump.

Det verkar som om många hållit tillbaka och kanske mått lite dåligt över hur lajksen sinat den sista tiden när man delat nåt från IRM, Arnstad eller andra numera ohippa politruker. Den outtalade frågan har hängt luften ett bra tag - "Vad händer?" "Är det inte längre creddigt att hata Åkesson?"

Jag kan bara tolka den senaste tidens orgie i hat mot Trump som en förlösande lättnad över att en ny Goldstein att projicera sin egen ondska på är godkänd av åsiktsmäklarna.

Jag känner vuxna människor som jag för ett par år sedan hörde säga saker som "Omg, tänk om Jimmie Åkesson plötsligt dök upp här på krogen" för att sedan rysa vällustigt över både det kusliga scenariot med externaliserade demoner och sitt mod/civilkurage över allt man skulle säga till denne. I dag säger de inte ett knyst om vare sig Jimmie eller SD, för de flesta har bryskt konfronterats med förra årets katastrofscenario med flyktingar/migranter, där godkända politiker plötsligt blev besatta av Åkessondemonen och började tala med hans röst. Sådant är jävligt knäckande för den troende.

Så då stiger Trump ner, och räddar de små liven. Och det blev ju ännu bättre! Här har vi ju en riktig Hitler, ingen tråkig svennehitler. Rik är han också, check. Dålig kvinnosyn, check. Och det bästa av allt, alla ens vänner och creddiga fb-vänner hakar på med samma gusto! Fritt fram att oresonligt, passionerat och extatiskt H A T A .

Posterna man delar ang. Trump slår det mesta jag läst om Åkesson. Trump är efterbliven, förståndshandikappad och förtjänar inte att leva (enligt bl a en personlig assistent som i nästa post delar Fotografiska Museets viktiga utställning om efterblivna och förståndshandikappade vid namn "En utställning om att få finnas" ).
Citera
2016-04-02, 21:07
Medlem
flaess avatar
Jag känner rätt många anti-rasister som för 5-10 år sedan ansåg att jag var en foliehatt, rasist, nazist, fascist, idiot och ett reaktionärt äckel.

Anledningarna till det var att jag kritiserade mångkulturalismen, islamiseringen samt invandrings- och integrationspolitiken. Mina ställningstaganden var att ett mångkulturellt samhälle medför segregation och konflikter, att islamiseringen är ett hot mot våra värderingar (bl.a. jämställdhet, sekulariserad stat, individuell frihet och tolerans för homosexuella) samt att invandrings- och integrationspolitiken är mycket kostsam och kravlös.

Motargumenten var exempelvis att "ett mångkulturellt samhälle är spännande och intressant", islamiseringens faror är "konspirationsteorier" samt att "vi tjänar i slutändan på alla invandrare som kommer hit och berikar oss, och tänk på hur syyyyyyyyyyyynd det är om alla stackars flyktingar! "

Nu efter alla nyheter om t.ex. massvåldtäkter, masstiggeri, terrordåd, upplopp i förorterna och potentiell systemkollaps samt upplevelser därav så är det många tidigare anti-rasister som radikalt har ändrat åsikt om "den fantastiska mångkulturen". Vissa låter fan som rasbiologer och nazister nuförtiden. Det är rätt underhållande att se tidigare godhetsknarkare som i affekt vill "kasta ut negerjävlarna och muslimpacket från Sverige!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in