2016-07-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Slave
Vem var det som var ointelligent? Du vet ju inte ens att man inte kan skära stål med enbart vatten utan att det krävs att sand tillförs som slipmedel.

Fel... det går att skära i stål med enbart vatten, men det tar längre tid och blir inte lika precist som med abrassivt material i strålen.

Jag har själv sett skador inne i rör efter ultra high hydro jetting, rör till oljeindustrin, som uppkommit när man stått still för länge med munstycket på en punkt inne i rören. Står man länge nog bildas det en krater/skada som i värsta fall kan äta sig igenom väggen på röret. Och man kör då med bara rent vatten utan tillsatt abrasivt material som sand eller annat.
Citera
2016-07-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fel... det går att skära i stål med enbart vatten, men det tar längre tid och blir inte lika precist som med abrassivt material i strålen.

Jag har själv sett skador inne i rör efter ultra high hydro jetting, rör till oljeindustrin, som uppkommit när man stått still för länge med munstycket på en punkt inne i rören. Står man länge nog bildas det en krater/skada som i värsta fall kan äta sig igenom väggen på röret. Och man kör då med bara rent vatten utan tillsatt abrasivt material som sand eller annat.
Du kanske kan bidra med ett klipp eller en sida som styrker ditt påstående?
Citera
2016-07-30, 17:02
Medlem
Citat:
Du kanske kan bidra med ett klipp eller en sida som styrker ditt påstående?

Det är inte ett påstående, det är fakta.

Men då det inte är det normala som man eftersträvar när vi ”jettår” pipes för offshorebruk, så är det ju en miss i arbetet om man skadar rören på det sättet, och därför är det svårt att hitta upplysande klipp eller länk som beskriver detta. Du får alltså antingen tro mig på mitt ord, eller påstå att jag ljuger. Jag har i alla fall över 18 års erfarenhet inom oljeplattformar offshore.

Men det är inte okänt att flytande medium i rör, kan tära på rören med tiden om det är högt tryck och flöde. Likaså vet vi ju att nåt så banalt som droppande vatten kan äta sig ner i granit om det får lång nog tid på sig. Så varför skulle det vara omöjligt för extrema vattentryck i koncentrerad stråle skulle kunna göra sår i metallrör på kortare tid?
Citera
2016-07-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte ett påstående, det är fakta.

Men då det inte är det normala som man eftersträvar när vi ”jettår” pipes för offshorebruk, så är det ju en miss i arbetet om man skadar rören på det sättet, och därför är det svårt att hitta upplysande klipp eller länk som beskriver detta. Du får alltså antingen tro mig på mitt ord, eller påstå att jag ljuger. Jag har i alla fall över 18 års erfarenhet inom oljeplattformar offshore.

Men det är inte okänt att flytande medium i rör, kan tära på rören med tiden om det är högt tryck och flöde. Likaså vet vi ju att nåt så banalt som droppande vatten kan äta sig ner i granit om det får lång nog tid på sig. Så varför skulle det vara omöjligt för extrema vattentryck i koncentrerad stråle skulle kunna göra sår i metallrör på kortare tid?
Jag vet att de använder cladding inom subsea för att förlänga livslängden på piping genom ökat korrosionsmotstånd och motstånd mot nötning från sand.

Det går att skära tunna plåtar med rent vatten, vilket kan ses här där de skär aluminium utan tillsats av sand. Hur det ligger till med tjockare plåtar av andra material kan jag inte hitta något om.
Citera
2016-07-30, 18:16
Medlem
Citat:
Jag vet att de använder cladding inom subsea för att förlänga livslängden på piping genom ökat korrosionsmotstånd och motstånd mot nötning från sand.

Det går att skära tunna plåtar med rent vatten, vilket kan ses här där de skär aluminium utan tillsats av sand. Hur det ligger till med tjockare plåtar av andra material kan jag inte hitta något om.

Det är inte rör som leder media med sand i jag menar, utan andra rör som har andra flytande medium i sig.

Och det jag menar är inte att man normalt skär t ex rostfritt med endast vatten, bara att det går att skada/skära på det sättet med men det är inte gynnsamt ekonomiskt och ger dålig precision.
Citera
2016-07-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
De enda som kan beskriva hur det hela utfördes är de som var med och styrde/planerade och det kan en femåring räkna ut. Med andra ord har du en bit kvar till du ligger på min nivå närmar sig en 14 årings

Så du kan inte ens ge en sammanfattning?

Håll i dig för här kommer en.

X antal månader innan 911 får någon en ide. Tänk om vi tar ett plan och flyger in det i en byggnad hos den stora satan. Lite brainstorming senare, fast det finns en chans de kallar det att Gud talade till dem, kommer de på att det nog blir störe skador med ett passargerarplan.

Pelle (han kan ha hetat något annat, typ Achmed), får i uppgift att planera det hela. Han inser snabbt att han behöver frivilliga och börjar leta efter rätt individer bland de som tycker det är en bra idé att spränga sig själva.

Pelle kommer fram till att han behöver den personer per plan. Åtta av dem skickas på flygskola. Resten lär sig hantera mattknivar. Av någon anledning hittar Pelle bara 19 personer eller kan det vara så att en hoppar av? Kanske denna inte får visum.

Nu gäller det att hitta plan som flyger ganska nära i tid till varandra och som flyger inrikes men långt. De vill ha stora plan med mycket bränsle. Inrikes väljer de eftersom säkerheten är nästan lika med noll där. Ibland metaldetektor men bara ibland. Det tar bara ca 2 timmar innan Pelle på nätet hittar fyra avgångar som passar syftet.

Längre tid tar det säkert att komma överens om målen. Till slut väljer ledaren Adam (Ja han hette egentligen Usama) WTC eftersom de syns bra och symboliken är viktig. Pentagon är givet och även där är det symbolik samt stort mål. Sista målet vet vi inte eftersom det planet störtade innan det kom fram.

Målen meddelas troligen med vykort eller liknande så att inga avslöjanden kan höras i telefonsamtal. Genom Internet kan de åtta "piloterna" lära sig hur respektive flygrutt ser ut. 2001 finns det flera websidor som lär ut det. Genom dessa sidor bestämd tiden för kapningarna.

Viktigt är att göra vid en tidpunkt så att de snart kan se landmärken och därmed snabbt kan komma in på sina nya kurser. Troligen vet bara en eller två i varje grupp om att det finns andra grupper med liknande uppgifter. Allt för att hålla operationssäkerheten.

Inflygningarna görs så att de kan följa landmärken. T.ex. Hudsonfloden är perfekt och trots låg höjd kan man se målen WTC redan när det är 90 sekunder kvar.

Faktum är att om man kan landa på en landningsbana är det inte heller problem med att träffa så stora byggnader. 150 ton kommer in med en hastighet av 4-500 km/h. För fasaden är det motsvarigheten av en tändsticka som försöker hålla uppe ett tjugotal tegelstenar. Planen börjar bryttas sönder i samma ögonblick som de träffar tornen. Den inbyggda trögheten gör dock att nästan allt mtrl trycka in i tornen.

Ca 70-80% av bränslet finns kvar och det blandas nu med papper, skrivbord, kroppar, kläder, plast, aluminium osv osv. Någonstans i Affe börjar det firas men Adam blir snart sne på Pelle som sagt att det ska sprängas som i en hollywoodfilm och tornen rasa.

Fortsättning följde.
Citera
2016-07-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconcoach
Håll i dig för här kommer en.
Ok... Den stämmer inte. Skall man attackera världens starkaste försvar så är det liksom inte bara att skrapa ihop några personer och tro att det skall fungera. Det är så långt av banan att jag inte tror du kommer komma i närheten av att komma upp på banan
Citera
2016-07-30, 22:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok... Den stämmer inte. Skall man attackera världens starkaste försvar så är det liksom inte bara att skrapa ihop några personer och tro att det skall fungera. Det är så långt av banan att jag inte tror du kommer komma i närheten av att komma upp på banan

Var det inbördeskrig 2001 eller vad är det för försvar du anser borde avbrutit attackerna? Du har ju redan fått exempel på hur flygvapnet redan tidigare haft grava problem att stoppa inrikesflygplan som varit ur kontroll - nu försökte man dessutom aktivt undvika spårning genom att stänga av transpondrarna.
Sen glömde du som vanligt svara på det mesta, men det räcker om du svarar på detta:
Varför använde du då för ett par dagar sedan den här filmen för att förklara vad du tyckte borde hänt?
"The plane atomize by the impact - it disappeared into dust"
Du motsäger ju dig själv titt som tätt men det här var väl ändå något av ett idiotrekord även för dig.. Så hur ska du ha det, pulvriserades planen eller blev de stora bitar som man borde kunnat hitta efteråt?
Citera
2016-07-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Var det inbördeskrig 2001 eller vad är det för försvar du anser borde avbrutit attackerna?

Tror du det är polisskolan som leder USAs försvar?

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Sen glömde du som vanligt svara på det mesta, men det räcker om du svarar på detta:
Varför använde du då för ett par dagar sedan den här filmen för att förklara vad du tyckte borde hänt?
Svarat flera gånger och berättat hur krockar ser ut
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2016-07-30 kl. 23:06.
Citera
2016-07-30, 23:17
Medlem
Citat:
Tror du det är polisskolan som leder USAs försvar?

USA hade precis som alla andra västländer, i praktiken inget försvar alls mot ett kapat inrikesplan. Långt ifrån det starkaste i världen. Mängder med länder i Afrika/Asien hade gjort betydligt mer om en liknande händelse hade hänt där. Sen är detta egentligen ett internt problem, så det är riktigt att det är polisens sak att sköta. Dock har de ingenting att sätta emot. Så när det väl har tuggas igenom byråkratin att militären får hjälpa till så hade planet redan krashat även om det vore i LA.
Citera
2016-07-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
USA hade precis som alla andra västländer, i praktiken inget försvar alls mot ett kapat inrikesplan.

De hade ju tränat på nästan exakt det scenario bara några månader innan. Hur menar du att de inte har något försvar när man tränar sådana saker
Citera
2016-07-31, 00:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Svarat flera gånger och berättat hur krockar ser ut
Javisst har du svarat flera gånger- problemet är ju att dina svar totalt motsäger varandra, det är ju därför jag ber dig förklara vilket av dina svar du anser är fel? Hade du fel när du postade videon som visade ett jaktflygplan som slogs sönder till dammpartiklar när det träffade ett betongblock? Eller hade du fel när du påstod att man borde hittat så gott som alla delar av flygplanen som träffade WTC?
Vilket svar var fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in