Ja, långt blir det. Svårt att undvika.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Det enda han har sagt är att han villkorat stödet, inte undandragit det. Precis som med Krim så gör du en knee-jerk-reaktion utifrån vänstermedias skeva rapportering. Gå till källan först och kolla vad han faktiskt sagt. Låt inte vänstermedia spela dig som ett piano.
Jag har ju varit och tittat på NYT-intervjun, och där säger han att han villkorar stödet till balterna med budgethänsynstaganden. Finns det fler källor eller dementier, tillrättalägganden från Trump själv, så tar jag gärna del av dem. Men om t ex Lettland vid något kommande tillfälle i närtid inte hunnit betala sina åtaganden, ska då ryska tanks få rulla hela vägen till Riga medan räkningen ligger i posten? Ska Trump sedan beordra en landstigning enligt modell Normandie 1944, när skadan redan är skedd? Är det bättre ekonomi i det?
Det hade varit hur lätt som helst för Trump att vara mycket barsk och tydlig i NYT, kanske lite som ”...det är klart att USA alltid står kvar vid sina åtaganden vid varje tidpunkt, självklart. I sammanhanget vill jag dock varna länder som släpar efter med sina ekonomiska åtaganden – det kan komma en dag när vi kommer att kräva betalning eller utträde ur NATO. Som president kommer jag att sätta detta i en tidsram, men idag är det för tidigt att tala om exakta årtal, vi får diskutera med våra allierade.”.
Hårt, rakt och tydligt. Men inte som det nu blev: ”...er struntar jag i, ni är bara lite kommande döa djur på Rysslands motorväg mot Västeuropa. För ni har ont om pengar.”.
Eller vad menade han annars? Du synes alltid ha en välvillig tolkning av vad han säger, om man bara lägger till lite saker som han aldrig sa vid tillfället i fråga, så finns det säkert en smart avsikt med alltihopa.
Kan han inte bara säga vad han menar, och se till att han menar vad han säger, och annars följa den briljanta linjen att hålla käften? Var det inte just det här dubbelspråket i Washington, på Wall Street och bland globalister som han skulle göra rent hus med, som det amerikanska folket vill, eftersom de har tröttnat?
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Vilket Västerland är det du talar om? Det riktiga eller en fantasiversion?
Jättefråga och även OT, men i så fall visionen av Västeuropa, om du nu vill kalla den för en fantasiversion, en vision som har betytt mycket för många under det mödosamma bygget av Europa och Västerlandet (inte EU), Sokrates, Platons, Aristoteles, Ciceros, Julius Caesars, Karl den stores, Voltaires, Goethes, Beethovens, Shakespeares, Rembrandts, Tolkiens, Spenglers, Schopenhauers och Karl Poppers Västerland, bland många, många andras. Med en vision...om något bättre, högre och humanare...en ständig rörelse mot det högre, starkare och vackrare...men utan dagens illusioner eller naivitet om den fiende som hotar eller vill profitera. Vare sig Putin-Ryssland eller islamism.
Innan man bygger ett hus, måste man ha en ritning. Innan man bygger ett Västerland, måste man ha en vision. Man kan bo i ett bedrövligt hus för närvarande, bara man vill något bättre och vill det tillräckligt mycket. Eller samma för hela Västerlandet.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Vad handlade massbombningen av Dresden och atombombandet av Hiroshima om, om inte just att "döda deras familjer"?
Har aldrig försvarat bombningen av Dresden. Kommer aldrig att göra. Krigsbrott, kort och enkelt. Men segrarna skriver inte bara historien utan avgör också rättskipningen. Sovjets många krigsbrott kommer heller aldrig att prövas i rätten.
Hiroshima berodde på att japaner aldrig kan ge sig oavsett stridsläge. Det var den minst dåliga lösningen, det sparade många amerikaners liv, och för den delen också många japaners, åtminstone jämfört med alla andra alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Och då handlade det om vanliga hederliga värnpliktigas familjer. I Trumps fall handlar det (i den mån han fortfarande står fast vid det) om terroristers familjer. Trump vinner i sans, balans och klok barmhärtighet över Västerlandet hundra gånger om.
Trump har inget sådant i tankarna. När han inte får tag i terroristerna själva, så tänker han döda deras familjer. Helt utanför alla taktiskt/strategiska sammanhang, bara för att, trots att folkrätten förbjuder det och amerikanska soldater har rätt att vägra order med den innebörden. I alla fall är det det han säger. Behöver han precisera det han säger i fem minuter efteråt, så är det i så fall bättre att han inte säger det alls. Jag har inget till övers för terrorister eller deras familjer. Men vår moraliska överlägsenhet gentemot t ex islamister ligger bl a i att vi inte sjunker till deras nivå. Stödet islamisterna har bland utomstående är fan så nära noll, just för att de är de svin som de är, de kan aldrig skaffa sig något av värde annat än med hot eller våld. Oavsett alla moralresonemang, så är det en ovärderlig strategisk fördel att vara tvärtom mot dem på den punkten.
Det är klart att det ligger självklarheter i detta. Det gick t ex inte att komma åt Usama i Abbottabad med mindre än att delar av hans familj gick åt. Så det är klart att det var rätt, där och i andra sammanhang där nödvändigheten är orubblig. Men det är inget man skryter med, det vore ett översittarbeteende. Alltför typiskt Trump – översittare, posör och skrävelmakare, på sidan av alla hans fantastiska egenskaper och unika förmåga att bära den nya tidens idéer.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeyNegroni
Du får gärna redogöra för hur debatten gick på kejsar Augustus tid. De skulle såklart ha skrattat åt hand-wringing över något som waterboarding. Med tanke på hur deras liv och verklighet såg ut, lär det ha varit helt andra saker man syftade på med tortyr.
Nu kom jag med ett felaktigt eller i alla fall ogrundat påstående, den jag menade var kejsar Hadrianus.
Det här är en bra artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1037131/Emperor-holocaust-How-death-male-lover-left-Hadrian-tyrant.html
Det finns inslag i den som motsäger det jag är inne på, men det får jag ta, för jag tror på Hadrianus idé som sådan och att den uttrycker Västerlandets inbyggda rörelse mot det bättre och humanare. Mina påståenden håller för det. Sedan räckte Hadrianus, som det också står i artikeln, inte riktigt till själv som person för att leva sina idéer fullt ut. Bl a var han alltså en av de första som dödade judar i stor skala, efter perser och assyrier, inget som jag ställer mig bakom alls. Men idéerna som han uttryckte i sitt regeringsarbete, om ett allt humanare och allt klokare styre av imperiet, tortyrförbud och mycket annat, de idéerna lever. Och de är en del av allt detta som gör oss i Västerlandet andligt starkare i själva kärnan än såväl ryska nyimperialister som islamister.