2016-07-30, 13:30
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redlinez
Testa lägg en bit under tungan och känn efter bara?
Mjo, får väl göra det! Men ville kolla runt lite bland experterna innan man gör något "dumt"!
Citera
2016-07-30, 14:26
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Mjo, får väl göra det! Men ville kolla runt lite bland experterna innan man gör något "dumt"!

Har själv enbart tagit vanliga sub så som suboxone/subutex osv. Dock aldrig testat norspan plåster. Men båda innehåller ju buprenorfin så det borde inte vara någon fara
Citera
2016-07-30, 14:40
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Har själv enbart tagit vanliga sub så som suboxone/subutex osv. Dock aldrig testat norspan plåster. Men båda innehåller ju buprenorfin så det borde inte vara någon fara
Tog en fjärdedel av en 8mg och lät den smälta under tungan, och mår väl "normalt", ungefär som jag hoppades på. Nu är bara frågan hur länge den biten räcker, men det är väl bara att vänta och se!

En följdfråga är dock, om jag tar en bit till och låter smälta under tungan såhär ungefär 45 minuter efter första biten, finns risken/chansen att man upplever något som liknar ett rus då?
Citera
2016-07-30, 15:02
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:
Tog en fjärdedel av en 8mg och lät den smälta under tungan, och mår väl "normalt", ungefär som jag hoppades på. Nu är bara frågan hur länge den biten räcker, men det är väl bara att vänta och se!

En följdfråga är dock, om jag tar en bit till och låter smälta under tungan såhär ungefär 45 minuter efter första biten, finns risken/chansen att man upplever något som liknar ett rus då?

Risken är stor att du får ett rus efter såpass kort tid så jag föreslår att du väntar om du vill fortsätta vara normal istället Hur ser din tolerans ut på ett ungefär? Tar du ofta?

Jag själv brukar ta en lina sub på morgon så är jag nöjd under hela dagen. Men brukar fylla på med en mini lina mot kvällen också. Tycker det slår på bättre och man slipper ta lika mycket som under tungan. Men sån är jag. Skönt för dig att du kan hålla den under tungan med måtta även Fortsätt så.
Senast redigerad av Redlinez 2016-07-30 kl. 15:04.
Citera
2016-07-30, 15:07
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Risken är stor att du får ett rus efter såpass kort tid så jag föreslår att du väntar om du vill fortsätta vara normal istället Hur ser din tolrerans ut på ett ungefär? Tar du ofta?
Förrutom att jag nu under ca 1 vecka tagit ett halvt 5mg Norspan plåster och lagt under läppen och haft där från morgon till kväll i ca 2 dagar, så alltså ungefär 1,25mg/dag även om utsöndringen av Buprenorfin säkerligen inte är lika intensiv dag 2 som dag 1, men förrutom detta är min historia av Buprenorfin obefintlig. Har ätit Oxycontin mer eller mindre dagligen under 5 år, men har oftast hållt mig på relativt "normala" doser om ca 40-60mg/dag. Har dock inte tagit någon Oxycontin på nu 20 dagar, så tolerans från opiater/opioider etc bör ha sänkts något under dessa dryga 3 veckor!
Citera
2016-07-30, 15:08
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Jag själv brukar ta en lina sub på morgon så är jag nöjd under hela dagen. Men brukar fylla på med en mini lina mot kvällen också. Tycker det slår på bättre och man slipper ta lika mycket som under tungan. Men sån är jag. Skönt för dig att du kan hålla den under tungan med måtta även Fortsätt så.
Är inget fan av nasalt intag, så därför kvarstår endast sublingualt! Samt att det känns "bättre" på något sätt att ta medicinen korrekt! Löjligt, jag vet, men ändå!
Det värsta är väl bara att även om jag gillar citrussmak, så var inte den här smaken speciellt angenäm! :/
Citera
2016-07-30, 16:03
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Är inget fan av nasalt intag, så därför kvarstår endast sublingualt! Samt att det känns "bättre" på något sätt att ta medicinen korrekt! Löjligt, jag vet, men ändå!
Det värsta är väl bara att även om jag gillar citrussmak, så var inte den här smaken speciellt angenäm! :/

Det är mer ekonomisk att ta nasalt också (ca50%) mot under tungan (30%)
Citera
2016-07-30, 16:12
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det är mer ekonomisk att ta nasalt också (ca50%) mot under tungan (30%)
Är det sådan skillnad mellan kärlen i näsgångarna och kärlen i munhålan? De tas ju upp på samma sätt egentligen, nasalt och sublingualt, dvs genom små ytliga kärl!?
Att det är skillnad mellan nasalt och oralt, dvs där tabletten eller medlet skall tas upp nere i magsäcken och med hjälp av levern (oftast iaf) jämfört med kärlen i näsan, det råder det ju inga tvivel om! Morfin tex, i oral form (Morfin meda, Dolcontin etc) har ju fruktansvärt dålig upptagningsförmåga och man får ut endast ca 30%, jämfört med tex Oxikodon som har en betydligt högre oral upptagningsförmåga på cirka 80%+!

Men det kanske är något jag missar i jämförelsen mellan nasalt och sublingualt!
Senast redigerad av Audacia 2016-07-30 kl. 16:14.
Citera
2016-07-30, 16:20
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Är det sådan skillnad mellan kärlen i näsgångarna och kärlen i munhålan? De tas ju upp på samma sätt egentligen, nasalt och sublingualt, dvs genom små ytliga kärl!?
Att det är skillnad mellan nasalt och oralt, dvs där tabletten eller medlet skall tas upp nere i magsäcken och med hjälp av levern (oftast iaf) jämfört med kärlen i näsan, det råder det ju inga tvivel om! Morfin tex, i oral form (Morfin meda, Dolcontin etc) har ju fruktansvärt dålig upptagningsförmåga och man får ut endast ca 30%, jämfört med tex Oxikodon som har en betydligt högre oral upptagningsförmåga på cirka 80%+!

Jo det är en jäkla skillnad på hur bra Morfin och Oxy tas upp i magen. Oxy upptas nästan tre gånger så bra. Morfin måste tas IV, IM eller rektalt annars är det slöseri som fan
Citera
2016-07-30, 16:27
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jo det är en jäkla skillnad på hur bra Morfin och Oxy tas upp i magen. Oxy upptas nästan tre gånger så bra. Morfin måste tas IV, IM eller rektalt annars är det slöseri som fan
Instämmer till fullo!
Citera
2016-07-30, 17:25
Medlem
Redlinezs avatar
Citat:

Yes, jag tycker det är en skillnad så det är just därför jag snortar dom och som KringEx skrev, mer ekonomiskt även Drog rejäl lina med dos imorse så håller på landar nu med en snok sub och holk samt benzo Måste faktiskt hålla med dig ang citrus smaken på suboxone inte är det goaste alls alltså.. När man var färsk på opioider/opiater för många herrans år sedan så spydde jag bara av smaken av citronen. Men på senare år blir den bara mildare och mildare tycker jag så det är nice. Fast jag tar mest subutex och nte suboxne längre. Har suboxone men föredrar dom vanliga och spar suboxonen till en regning dag.
Citera
2016-07-30, 19:14
Medlem
ikkaros avatar
Hejsan. Undrar hur doseringen för någon utan tolerans är för suboxone sublingual film. Tagit mycket suboxone förut men då som tabletter och de var så länge sedan så har ingen som helst tolerans kvar. Styrkan på filmerna är 2mg/0.5mg (vet knappt vad det innebär). Undrar även om de finns något bättre sätt att ta de än att lägga under tungan. Men tar ej IV. Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in