2016-07-30, 18:49
Medlem
fantastiskt när stortadsbor pratar om landet ?

Nämneds att det är svenskt kött i varje svensk person kök;

30% av maten vi konsumerar kommer ifrån vårat eget land, som ovan skrev, det packas om och kallas svenskt för att få ner priset för riktigt svenskt kött, som finns i vissa butker så kostar köttet 50% mer än vanligt kött, få som har råd med det.

ja kött, ska egetligen ligga ett tag innan det konsumeras, och men då butikerna inte vill få gammalt kött på halsen, säljs det så fort det kommer in, dvs det är för ny slaktat, få som vet om det.

Om ni hade testat att äta kött direkt ifrån en bonde så hade ni märkt skillnaden, på det och köpt kött, det bästa köttet, djur som inte avlivats i slakteri, då djuren blir stressade när dom ska lämna sitt hem och slaktas, vilket pumpar dom fulla med adrenalin vilket är kvar i djuret när det dör, och det gör att köttet smakar anourlunda, finns en bonde som har få djur typ 10 kor, som han skjuter själv i hagen, och han säljer bara detta köttet till topp resturanger i sthlm, då smaken är såpass mycket godare, finns en artikel om dett i tidning land, för ni storstads råttor läser ju den ofta

ät ni kött ifrån usa om ni vill, men ja det där är gmo kor, som lever på gmo mat hela sina liv, dvs majs som är gmo.
sedan går dom på antibiotika hela tiden för att förhindra sjukdommar, pluss att endel av korna pumpas fulla med ROIDS för att bli så stora som möjligt innan slakten.
plus att djuren står packad som sillar i små boxar större delen av sina liv, det är inte najs, och i sverige har vi lag på att korna måste gå ute x antal månader om året.

Och dessa storstads råttor som tror dom kan någonting om aveln av kor, tjurar är ju stupido, tycker ni som är osäkra kan googla lite om det ämnet, för få människor som vet vad dom pratar om här inne.
Kött djuren för avel i sverige är inga mjölk kor, du kan dricka deras mjölk men den smakar inte så bra som mjölk kors mölk, pluss att alla länder importerar olika raser ifrån olika länder, så vi har raser som finns i usa, samt usa har raser som vi har?
Sedan är vissa raser bättre för vissa länder och därav blir det få olika raser i länderna, och ja du kan importera alla raser.

Kött djuren är avlad för att få så mycket och bra kött som möjligt, samt att få ett sinnes fullt djur, som är lugnt, finns psykfall man får avliva för dem är knäppa från födslen,

Mjölkor avlar man för mjölk, och ja det är stor skillnad på dem, google it, finns många olika raser av kor, som lämpar sig för olika saker.

Och mångt å mycket, så köper vi kött ifrån andra länder, och så exporterar vi vårat till utlandet, då det är för dyrt att säljas i sverige, eller ja folk köper hellre biiligt kött än dyrt kött.

typ som arla,dem gör svensk mjölk till pulver å exporterar det till kina, och så importerar arla skit mjölk irån något värdelöst eu landet och blander svensk mjölk med skit mjölk och kallar den svensk, trotts att 50% inte är det.

näfan ni storstads bor borde lära er lite hur svenskt jordbruk fungerar innan ni jiddrar massa skit ni läst ifrån aftonbladet.

Uppväxt på på landet så jag har sett ifrån insidan hur allt jordbruk fungerar.
Citera
2016-07-30, 19:07
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Berit1937

30% av maten vi konsumerar kommer ifrån vårat eget land, som ovan skrev, det packas om och kallas svenskt för att få ner priset för riktigt svenskt kött, som finns i vissa butker så kostar köttet 50% mer än vanligt kött, få som har råd med det.

ja kött, ska egetligen ligga ett tag innan det konsumeras, och men då butikerna inte vill få gammalt kött på halsen, säljs det så fort det kommer in, dvs det är för ny slaktat, få som vet om det.

Om ni hade testat att äta kött direkt ifrån en bonde så hade ni märkt skillnaden, på det och köpt kött, det bästa köttet, djur som inte avlivats i slakteri, då djuren blir stressade när dom ska lämna sitt hem och slaktas, vilket pumpar dom fulla med adrenalin vilket är kvar i djuret när det dör, och det gör att köttet smakar anourlunda, finns en bonde som har få djur typ 10 kor, som han skjuter själv i hagen, och han säljer bara detta köttet till topp resturanger i sthlm, då smaken är såpass mycket godare, finns en artikel om dett i tidning land, för ni storstads råttor läser ju den ofta

ät ni kött ifrån usa om ni vill, men ja det där är gmo kor, som lever på gmo mat hela sina liv, dvs majs som är gmo.
sedan går dom på antibiotika hela tiden för att förhindra sjukdommar, pluss att endel av korna pumpas fulla med ROIDS för att bli så stora som möjligt innan slakten.
plus att djuren står packad som sillar i små boxar större delen av sina liv, det är inte najs, och i sverige har vi lag på att korna måste gå ute x antal månader om året.

Och dessa storstads råttor som tror dom kan någonting om aveln av kor, tjurar är ju stupido, tycker ni som är osäkra kan googla lite om det ämnet, för få människor som vet vad dom pratar om här inne.
Kött djuren för avel i sverige är inga mjölk kor, du kan dricka deras mjölk men den smakar inte så bra som mjölk kors mölk, pluss att alla länder importerar olika raser ifrån olika länder, så vi har raser som finns i usa, samt usa har raser som vi har?
Sedan är vissa raser bättre för vissa länder och därav blir det få olika raser i länderna, och ja du kan importera alla raser.

Kött djuren är avlad för att få så mycket och bra kött som möjligt, samt att få ett sinnes fullt djur, som är lugnt, finns psykfall man får avliva för dem är knäppa från födslen,

Mjölkor avlar man för mjölk, och ja det är stor skillnad på dem, google it, finns många olika raser av kor, som lämpar sig för olika saker.

Och mångt å mycket, så köper vi kött ifrån andra länder, och så exporterar vi vårat till utlandet, då det är för dyrt att säljas i sverige, eller ja folk köper hellre biiligt kött än dyrt kött.

typ som arla,dem gör svensk mjölk till pulver å exporterar det till kina, och så importerar arla skit mjölk irån något värdelöst eu landet och blander svensk mjölk med skit mjölk och kallar den svensk, trotts att 50% inte är det.

näfan ni storstads bor borde lära er lite hur svenskt jordbruk fungerar innan ni jiddrar massa skit ni läst ifrån aftonbladet.

Du kanske ska läsa vad folk skriver innan du börjar gå igång. Jag bor själv på landet, jobbat på bondgård 5 år, och köper som sagt hela eller halva djur direkt av bonden, helt eller delvis styckade. Mal egen färs och gör korv.

Utöver det har jag alltså köpt kött på motsvarande vis i ett tiotal andra länder på 4 kontinenter och det har varit påfallande godare. Det är detta hela saken handlar om. Svenskt kött är inte särskilt gott. Är man inte van vid något annat och går på branschens propaganda tycker man nog sin svenska biff är god. Men det finns som sagt så himla mycket bättre annorstädes.

Samma sak om man köper kött i livsmedelsbutik i Sverige jämfört med utomlands, betydligt smakrikare kött utanför Sveriges gränser.

Samma erfarenheter har jag när det gäller restaurangbesök i 60-70 olika länder förutom Sverige.

I Sverige får man så gott som aldrig den där "Wow"-känslan av en köttbit. Det får jag titt som tätt när jag är utomlands.

Sen är det ju närmast religiöst det här ihärdiga försvaret av svenskt kött. Undrar varför det är så känsligt? Det slår aldrig fel när man tar upp att kött vanligtvis är godare utomlands, då kommer genast apologeterna och börjar blanda bort korten och svamlar om djurskydd, antibiotika och GMO.

Det är inte det vi diskuterar!

Ni får gärna tycka och tro att svensk djurhållning är bäst i världen, den är nog bland de bästa i alla fall. Däremot så är köttet som producerasinget att skriva hem om. Detta är underligt och de enda som instämmer i detta enligt min erfarenhet är folk som faktiskt bott utomlands och lagat mat själva och då insett hur gott kött kan smaka.

Men att klaga på smaken på svenskt kött är som att svära i kyrkan
Citera
2016-07-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Berit1937

Att sitta och skriva (som dessutom stavar som en kratta) att storstadsboende är dumma i huvudet bara för att de inte kan allt om kött produktionen i Sverige visar väl bara på att du borde gjort klart nian innan du skaffade barn

Om vi går tillbaka till ämnet så håller jag med att svenskt kött inte är försvarbart att ligga runt 300 kr/kg eller mer, inte jämförbart som övriga varit inne på länder som Argentina, Uruguay, Ungern m.fl. sen tror jag som fler varit inne på att köttet får hänga mer utomlands än här, men det är inget försvar.

Hur som helst ska ni få ett litet tips, om ni gnider in köttet med kiwi, Ananas eller någon annan kraftig söt frukt, även Cocacola funkar det bryter ner enzymerna i köttet och du får ett mörare kött dock får det inte ligga och marinera för länge runt 2-3 timmar räcker väl.
Citera
2016-07-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Att folk fortsätter köpa skit lär ju också vara en orsak. Standard verkar ju vara att det ska vara billigt och stekas till en skosula.
Köper själv bara finskt kött (Snellman), verkar vara det bästa som går att hitta på ica/coop här iaf. Aldrig fått en dålig bit, jämfört med svenskt som verkar vara närmare 50/50.
VAR hittar du det? Här i Sverige?
När jag var barn och ung (50- 60-tal) köpte mamma finskt nötkött så fort hon fick tillfälle - det var vida bättre och mycket billigare än det svenska. Just därför fick vi oftare oxfilé än många andra familjer. Den filén "smälte som smör i munnen"! Detta är ändå ganska ironiskt eftersom de ekonomiska följderna av kriget fortfarande var märkbara.
Som jag förstod det då, gjorde man i Finland en mycket striktare skillnad i satsning på mjölk- respektive köttkor.
Antagligen gör man så fortfarande.
Citera
2016-07-30, 19:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Om vi går tillbaka till ämnet så håller jag med att svenskt kött inte är försvarbart att ligga runt 300 kr/kg eller mer, inte jämförbart som övriga varit inne på länder som Argentina, Uruguay, Ungern m.fl. sen tror jag som fler varit inne på att köttet får hänga mer utomlands än här, men det är inget försvar.
Problematiken ligger ju främst i två faktorer.

Avsaknad av en generell kvalitetsmärkning.
Du vet idag inte vilken typ av ko köttet kommer ifrån.
Det kan vara allt från ungdjur till ett äldre djur.
Du vet inte om köttet snabbfrysts eller inte.
Har det hängmörats eller vakuummörats, oftast det senare då,
hängmörat brukar oftast uppges för det är dyrare.
Marmoreringsgrad uppges inte.
Osv.

Du kan med andra ord få väldigt smakrikt kött till kött från ungdjur där smaken i princip sitter endast i stekytan.

Det andra problemet ligger i att det kött som är bra, väl marmorerat kött oftast brukar bli liggande i diskarna då hälsobilagorna manat fram en hälsotrend där fett är väldigt skadligt och skall inte konsumeras. Så då blir det att man tar in ungdjur som inte fått äta sig feta för det köttet köper hälsomedvetna då det i deras värld är nyttigare och ses enbart som en proteinkälla.
Fettet skall helst komma i form av kosttillskott om alls...
(Lite cynisk analys det skall medges)
Citera
2016-07-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Problematiken ligger ju främst i två faktorer.

Avsaknad av en generell kvalitetsmärkning.
Du vet idag inte vilken typ av ko köttet kommer ifrån.
Det kan vara allt från ungdjur till ett äldre djur.
Du vet inte om köttet snabbfrysts eller inte.
Har det hängmörats eller vakuummörats, oftast det senare då,
hängmörat brukar oftast uppges för det är dyrare.
Marmoreringsgrad uppges inte.
Osv.

Du kan med andra ord få väldigt smakrikt kött till kött från ungdjur där smaken i princip sitter endast i stekytan.

Det andra problemet ligger i att det kött som är bra, väl marmorerat kött oftast brukar bli liggande i diskarna då hälsobilagorna manat fram en hälsotrend där fett är väldigt skadligt och skall inte konsumeras. Så då blir det att man tar in ungdjur som inte fått äta sig feta för det köttet köper hälsomedvetna då det i deras värld är nyttigare och ses enbart som en proteinkälla.
Fettet skall helst komma i form av kosttillskott om alls...
(Lite cynisk analys det skall medges)

Du har säkert rätt, låter ju lite konstigt att man inte direkt bryr sig var köttet kommer ifrån framför allt när man både ägt och jobbat inom restaurang världen, men fortfarande och det gäller bilar, till datorer med, men man vill ha något som är värt priset, något som man kan lita på, och det gäller kött med! Svenskt kött är för dåligt, ojämn kvalité, för dyrt m.m Jag förstår inte varför folk blir sura över det?
När jag köper oxfilé från Uruguay exempelvis ligger det på 199:-/kg det är så pass bra hävdar jag att jag måste betala runt 399:-/kg alltså det dubbla priset för svenskt kött och ingen märker någon skillnad.

Visst kan man komma in med att man ska stötta svenska bönder men då får dom lägga ner mer kunskap att få köttet godare, Det funkar inte med att bara komma med att det är svenskproducerat!
Citera
2016-07-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
VAR hittar du det? Här i Sverige?
När jag var barn och ung (50- 60-tal) köpte mamma finskt nötkött så fort hon fick tillfälle - det var vida bättre och mycket billigare än det svenska. Just därför fick vi oftare oxfilé än många andra familjer. Den filén "smälte som smör i munnen"! Detta är ändå ganska ironiskt eftersom de ekonomiska följderna av kriget fortfarande var märkbara.
Som jag förstod det då, gjorde man i Finland en mycket striktare skillnad i satsning på mjölk- respektive köttkor.
Antagligen gör man så fortfarande.

Ica maxi i Haparanda.
Citera
2016-07-30, 20:43
Medlem
Sydamerikanskt nötkött är troligen bättre än det svenska nötköttet om det konsumeras lokalt i närheten av den ort där det produceras. Men importerat kött från t.ex. Argentina är inte bättre än svenskt kött här hemma i Sverige i alla fall tycker jag. Det plastkonserverade argentinska nötkött som jag provat här hemma i Sverige har inte varit något vidare. Men det ovan stämmer ju förmodligen, att vi svenskar är fixerade vid mjölkproduktion och dess eventuella biprodukter i form av kött.

Själv är jag halvvegetarian och käkar en del linser och bönor istället för kött för att tillgodose proteinbehovet. Kan till och med tänka mej att konsumera konstgjort kött istället för nötkött om det finns sånt alternativ i framtiden.

Det svenska bonderiet i form av mjölk- och tillhörande köttproduktion är väl dessvärre till stor del en kvarleva från det självförsörjande Sverige på gott och ont som sagt. Vi kan inte konkurrera på en global marknad med vårt jordbruk i och med det svenska klimatet.

(Bättre sett till et rent ekonomiska hade det varit om vi satsat på annan produktion, i form av maskiner eller elektronik eller annat men det tåget gick från den svenska stationen för några år sedan. Sverige blir ett u-land inom ett par generationer tror jag...om inget görs nu.)
Senast redigerad av MrNoShow 2016-07-30 kl. 20:51.
Citera
2016-07-30, 21:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Du har säkert rätt, låter ju lite konstigt att man inte direkt bryr sig var köttet kommer ifrån framför allt när man både ägt och jobbat inom restaurang världen, men fortfarande och det gäller bilar, till datorer med, men man vill ha något som är värt priset, något som man kan lita på, och det gäller kött med! Svenskt kött är för dåligt, ojämn kvalité, för dyrt m.m Jag förstår inte varför folk blir sura över det?
När jag köper oxfilé från Uruguay exempelvis ligger det på 199:-/kg det är så pass bra hävdar jag att jag måste betala runt 399:-/kg alltså det dubbla priset för svenskt kött och ingen märker någon skillnad.

Visst kan man komma in med att man ska stötta svenska bönder men då får dom lägga ner mer kunskap att få köttet godare, Det funkar inte med att bara komma med att det är svenskproducerat!
Ja, jag vet att det ter sig märkligt.
Och jag betvivlar inte för en sekund det du säger.
Svenskt kött i butik är mycket dyrt.
Men problematiken ligger nog mer i steget efter bonden.
Tror inte bönderna får något mycket över än vad snittpriset för slaktkött är inom EU.

Bönderna producerar nog det som är mest lönsamt för dem då lönsamheten är så dålig.
Det som är mest lönsamt är det kunderna efterfrågar mest.
Slakterierna betalar och säljer efter det.

Efterfrågar vi "fettfritt" kött så är det det som säljs och produceras.
Turligt nog blir resultatet att fettrikt gott kött säljs ibland på rea i butiken med kort datum...
Då det blivit liggande för ingen vill ha det.

Märklig värld vi lever i...
Citera
2016-07-30, 21:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Ica maxi i Haparanda.
Då har du ju ändå gångavstånd till Finland så idén/frågan kanske var man kan hitta det lite längre bort. Utan att åka upp till nordpolen.

Skall dock kolla själv om det finns finskt kött i diskarna. Finns lite annat som det står valio eller hiilusmakkara på så det kan vara en idé. Men det är garanterat fryst, tja.. thats life.

Men nu blir det ju märkligare - om man producerar (föder upp) slaktdjur så nära Sverige, varför inte göra dessa bra så man i Sverige kan få ut lite mer per kg.

Är det nåt annat vi gör fel på då - förutsatt att TS har rätt. Hmm, jag vet faktiskt inte vad som skulle skilja mellan Sverige och Finland. Möjligtvis tradition (mörar längre tex) eller ras på kreaturet som man sen köper.

Eller är vi för fokuserade på att bli rika, och andra länder inte är det - jag tror inte på den tesen heller.
Citera
2016-07-30, 21:20
Medlem
Ejekts avatar
Men vad är det jag läser?
Har ni aldrig köpt från mindre producenter? Slakterier i er närhet?
Jag tycker att Sverige har vuxit sig mycket starkare de senaste åren vad gäller att producera bra kött, där djuren går ute större delen av året och inte pumpas med antibiotika.

Ta er en titt på:

www.köttpåriktigt.se
http://www.gronagardar.se/
http://www.rafnaslakt.se/
http://www.gardssallskapet.se/
http://www.gardsnara.se/

Så kan vi prata kött sen
Citera
2016-07-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då har du ju ändå gångavstånd till Finland så idén/frågan kanske var man kan hitta det lite längre bort. Utan att åka upp till nordpolen.

Skall dock kolla själv om det finns finskt kött i diskarna. Finns lite annat som det står valio eller hiilusmakkara på så det kan vara en idé. Men det är garanterat fryst, tja.. thats life.

Men nu blir det ju märkligare - om man producerar (föder upp) slaktdjur så nära Sverige, varför inte göra dessa bra så man i Sverige kan få ut lite mer per kg.

Är det nåt annat vi gör fel på då - förutsatt att TS har rätt. Hmm, jag vet faktiskt inte vad som skulle skilja mellan Sverige och Finland. Möjligtvis tradition (mörar längre tex) eller ras på kreaturet som man sen köper.

Eller är vi för fokuserade på att bli rika, och andra länder inte är det - jag tror inte på den tesen heller.

Råkar ju nu veta vad butiker har där jag bor och handlar. Det kanske inte ens säljs i Torneå eftersom ica i hpda tagit in det (aldrig varit över gränsen för att köpa mat).
Aldrig sett det i Kalix, Luleå eller Skeå.

Köpt en halv tjur förr, men hade då hus och plats för två frysboxar. Inte samma "lyx" nu i lägenhet.
Det var också mycket bra, men var ju av en lokal bonde som bara hade något djur om året för slakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in