Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-07-31, 20:18
  #109
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Var då?

I Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Vilken leverantör?


Som att fråga IKEA vem de köper stolar av...
Just nu är det bland annat kött från Wapnö Miljökött®.
Wapnököttet kommer från mjölkko slaktad i slutet av mars (Denna veckan är det mer än två veckor över 100 dagar.).

Men självklart finns det även andra leverantörer samt småskaliga gårdsslakterier jag kan vända mig till.

Min närmsta granne slaktar först i oktober, men de djuren är redan "uppbokade" så vi får se hur länge det får hänga innan det går ut till försäljning.

Själv då, med tanke på din "expertis" inom området:
Vilka leverantörer/gårdsslakterier är det du arbetar med?

Att du inte vet hur man får tag i det är knappast mitt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Vilka mängder?


Tillräckligt för att mina kunder ska vara nöjda och det är det som är viktigast för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Det där är skitsnack, sånt är uppbokat om det är hög marmoreringsgrad, 100 dagar?

Ptja, det kan ju bero på att jag tillhör dem som "bokar upp" det...
Marmoreringsgraden varierar självklart beroende på vilken styckningsdetalj det rör sig om, så det där verkar du ju inte riktigt ha koll på heller. Det är betydligt mer än marmoreringen som styr tillgång och efterfrågan.

Att det inte går att köpa i din lokala mataffär är knappast relevant för mig eller mitt inlägg då jag arbetar mot restaurangbranschen och inte mot tangentbordskrigare med starkt begränsad förmåga för omvärldsanalys...

Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Nej.

Jo.

Ta inte i dig så att du kissar på dig nästa gång.
Att du inte kan få tag på det innebär inte att andra inte kan det...
Citera
2016-07-31, 20:18
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Svårt att döma av en bild så klart...lite fattig marmorering kanske i detta fall men fettet kring köttet är fint tycker jag.

Köpte T-Bone på eko-slakteri i lördags och fick totalt utan marmorering. Biffsidan vart oätlig men filébiten blev ok.

Svenska charkuterier gör det tyvärr lätt för sig ibland. (Beställde ändå dagen innan)

Det där är hemskt kött.

Många gårdar i sverige producerar skit, och ekologiskt betyder knappast att det är högre kvalité, i min mening tvärtom.

Såhär ska bra kött se ut, ser fan deprimerande ut på bilden.

http://www.ostermalmshallen.se/wp-co...61-588x362.jpg
Citera
2016-07-31, 20:38
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
I Sverige.



Som att fråga IKEA vem de köper stolar av...
Just nu är det bland annat kött från Wapnö Miljökött®.
Wapnököttet kommer från mjölkko slaktad i slutet av mars (Denna veckan är det mer än två veckor över 100 dagar.).

Men självklart finns det även andra leverantörer samt småskaliga gårdsslakterier jag kan vända mig till.

Min närmsta granne slaktar först i oktober, men de djuren är redan "uppbokade" så vi får se hur länge det får hänga innan det går ut till försäljning.

Själv då, med tanke på din "expertis" inom området:
Vilka leverantörer/gårdsslakterier är det du arbetar med?

Att du inte vet hur man får tag i det är knappast mitt problem.



Tillräckligt för att mina kunder ska vara nöjda och det är det som är viktigast för mig.



Ptja, det kan ju bero på att jag tillhör dem som "bokar upp" det...
Marmoreringsgraden varierar självklart beroende på vilken styckningsdetalj det rör sig om, så det där verkar du ju inte riktigt ha koll på heller. Det är betydligt mer än marmoreringen som styr tillgång och efterfrågan.

Att det inte går att köpa i din lokala mataffär är knappast relevant för mig eller mitt inlägg då jag arbetar mot restaurangbranschen och inte mot tangentbordskrigare med starkt begränsad förmåga för omvärldsanalys...



Jo.

Ta inte i dig så att du kissar på dig nästa gång.
Att du inte kan få tag på det innebär inte att andra inte kan det...

Brukar alltid vara leverantörer som har hand om det är nationelldistribution men det här verkar alltså endast erbjudas lokalt inom Halmstad? Nötryggen som går för mest stålar brukar pris och efterfrågan styras av marmorering, visst kanske man vill kolla på njurarna efter diverse fel, men det är i princip aldrig ett problem.

Sen såg köttet inte ut som något att skryta med, https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Vc2PW6JhvNBrtg
Citera
2016-07-31, 21:28
  #112
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Brukar alltid vara leverantörer som har hand om det är nationelldistribution men det här verkar alltså endast erbjudas lokalt inom Halmstad? Nötryggen som går för mest stålar brukar pris och efterfrågan styras av marmorering, visst kanske man vill kolla på njurarna efter diverse fel, men det är i princip aldrig ett problem.

Sen såg köttet inte ut som något att skryta med, https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...Vc2PW6JhvNBrtg

Det produceras i Halmstad ja, men självklart går det att transporterar det därifrån. Det är alltså inget problem för mig att få det levererat dit jag vill ha det.

Grymt att du klarar av att bedöma allt kött från en enskild producent utifrån en bild; eller vad är det du vill ha sagt?

Du resonerar lite lätt som om en F1-bil skulle vara den optimala bilen i alla lägen, fast med det tänket applicerat på kött...

Köttet i länkarna nedan är från exakt samma producent och slakt som det jag skriver om och då varken Stefan Holmström (L'Ecurie) eller Robert Sandberg (Restaurant Frantzén) är direkt inkompetenta så skulle det vara kul att veta vad det är du baserar din expertis på; särskilt med tanke på att framställer det som om du vet bättre och ställer högre krav än vad de gör.

https://www.instagram.com/p/BISnKgVgUVN/
https://www.instagram.com/p/BISvYKOgs35/

Som du ser ganska tydligt på den nedre bilden så är just den detaljen inte späckad med fett, men det verkar ju duga ändå...
Citera
2016-07-31, 21:57
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det produceras i Halmstad ja, men självklart går det att transporterar det därifrån. Det är alltså inget problem för mig att få det levererat dit jag vill ha det.

Grymt att du klarar av att bedöma allt kött från en enskild producent utifrån en bild; eller vad är det du vill ha sagt?

Du resonerar lite lätt som om en F1-bil skulle vara den optimala bilen i alla lägen, fast med det tänket applicerat på kött...

Köttet i länkarna nedan är från exakt samma producent och slakt som det jag skriver om och då varken Stefan Holmström (L'Ecurie) eller Robert Sandberg (Restaurant Frantzén) är direkt inkompetenta så skulle det vara kul att veta vad det är du baserar din expertis på; särskilt med tanke på att framställer det som om du vet bättre och ställer högre krav än vad de gör.

https://www.instagram.com/p/BISnKgVgUVN/
https://www.instagram.com/p/BISvYKOgs35/

Som du ser ganska tydligt på den nedre bilden så är just den detaljen inte späckad med fett, men det verkar ju duga ändå...

Tror säkert köttet är bra, basera det på en bild är oerhört fel av mig, då det är enorm skillnad ifrån ko till ko, bara att det för mig var en dålig bild att showcasea köttet ifrån Wäpnö.

Tillbaks till föregående kommentar, som privatperson är det i princip omöjligt att få tag i bra 100 dagars hängmörat kött ifrån mjölkko, och likt jag sa är allt förmodligen uppbokat, och omöjligt att få levererad till större restauranger, Frantzen har (hade...) vad? 17/18 platser? 2 sittningar? Och en smakrätt med kött, inte store mängder som går åt där, och samma gäller L'Ecurie.

Det handlar inte bara om att veta var man ska leta, antingen behöver du kontakter, ett rykte som restauratör, eller så köper du dyrt av någon leverantör i andra hand, och även då är det uppbokat, och du kan aldrig veta hur köttet ser ut innan.

Helt korrekt att olika styckningsdetaljer, marmorering, konsistens är olika viktigt i olika rätter, men som biff brukar i varjefall jag, och de flesta nog föredra en välmarmorerad entrecote.
Citera
2016-07-31, 22:13
  #114
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Det där är hemskt kött.

Många gårdar i sverige producerar skit, och ekologiskt betyder knappast att det är högre kvalité, i min mening tvärtom.

Såhär ska bra kött se ut, ser fan deprimerande ut på bilden.

http://www.ostermalmshallen.se/wp-co...61-588x362.jpg

Underbart!

That's the way... hehe.

Sådant kött är värt varenda öre!
Citera
2016-07-31, 22:47
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Svenska nötdjur står stilla inomhus största delen av året och får då ingen motion. Svenska betesmarker är dessutom ganska fattiga tack vare vårt kalla klimat. Svenskt nötkött får heller inte hänga tillräckligt länge efter slakt pga hygienregler.

Att antibiotika inte skulle användas till nötkreatur i Sverige är en stor bluff. Förbudet kringgås genom att man skaffar recept från en veterinär mot infektioner (kor har alltid infektioner någonstans) varpå man tillsätter "medicinen" i fodret för att höja köttproduktionen. Förbudet ser bra ut på pappret men har ingen betydelse i praktiken, rent fusk alltså.


Herregud vad dålig koll du har!
Bristen på motion är egentligen en fördel för djurets kött då det faktiskt gör att köttet har mycket högre potential för att bli mört efter korrekt hängning och tillagning. Det är de musklerna som gör minst jobb på djuret som är det som är mörast. T.ex filèn är en av de muskler som jobbar minst och anses vara en av de möraste detaljerna. Jämför den med bringan som gör mycket jobb och kräver en helt annan tillagning för att bli mör. Däremot har du ofta mer smak i bringan.
Titta på uppfödningen av de finaste Wagyu-kreaturen i Japan. De djuren lever hela sitt liv i en liten spilta på ett par meter och rör sig knappt. Det blir jättefint kött men till vilket pris?
Kött får visst hängas länge i Sverige men eftersom det tappar i vikt och delar behöver trimmas bort blir det väldigt svårt att få ihop det ekonomiskt med de höga kostnaderna för personal som faktiskt behöver ta hand om köttet under tiden det hänger. Det är bara hos restauranger det faktiskt fungerar att hänga köttet riktigt ordentligt och få betalt för det.

De svenska betesmarkerna är inte fattiga alls! Det är tack vara årstiderna som vi under våren och sommaren kan få fram enormt näringsrikt gräs som djuren kan beta av och som man kan förpacka lufttät i tillräckliga mängder så att det även räcker över hela vintern. Djuren äter gräs året om. Här finns det inge möjligheter att blanda in någon antibiotika eller annan medicin.
Hos de 7 köttbönder jag känner är i stort sett alla månskensbönder med allt från 15 till 300 djur. Ingen av de ger sina djur något kraftfoder då det inte är ekonomiskt försvarbart och ingen skulle ha råd att mata på alla sina djur med dyr medicin. Är ett djur sjukt plockas det åt sidan i en egen hage eller spilta och får antibiotika och/eller vård tills den är frisk.
Det bästa köttet får du från äldre djur. Det är någon "hittepå-skröna" att gamla djur är sega som inte alls stämmer. Det ultimata köttdjuret är en riktigt gammal stut men det kostar väldigt mycket pengar att mata han i 10 år för att få tillbaka pengarna vid slakt och i Sverige är inte det genomförbart. Tjurar fungerar för att de växer snabbare men där finns problemet med att de är väldigt "utmanande" att hantera. Kan man få tag på gamla mjölkkor så är det bara att köpa! Bland det bästa du kan få!
Bönderna som har de gårdarna omkring oss är inga giriga jävlar som jagar pengar och dyra prylar. Deras gård och köttproduktion är en livsstil och hobby de älskar. De har sin familj där och deras barn växer upp på gården med alla djuren och på de flesta ställena har det sett ut så i ett par generationer.
De stora slakterierna köper in unga stutar från gårdar där de gått på bete i 2 säsonger och sedan fått kraftfoder de sista månaderna för att gå upp i vikt. Detta är skit och det spelar ingen roll vilken ras det är på kreaturet. Det blir tråkigt kött i vilket fall som helst. Dessa uppfödarna ger jag inte mycket för och jag tycker ej man ska stödja det när det finns så mycket annan bra köttproduktion i Sverige. Det är möjligtvis här jag kan se att det skulle finnas utrymme och en viss vilja att fuska med mediciner och dylikt för att tjäna mer pengar.
Är man intresserad av mat och i synnerhet kött så får man verkligen se till att intressera sig för köttproduktion med. Finns alldeles för många som bara går den enkla vägen och köper svenskt och kommer hem med en bit sketen kött från nån av de stora slakterierna. Finns fruktansvärt mycket bättre kött att få tag på om man lägger manken till.

Satan vad långt det blev....igen....

/Jocke
Citera
2016-08-02, 03:56
  #116
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nja, man har oftast ett par tre fina ungtjurar o visa upp turisterna o gårds butik gästerna men själva försäljningen o det som hamnar i svensk butik är gamla mjölkkor som både enligt ts och mig smakar skunk jämfört med andra BRA länders produktion, aussie, usa, argentina osv.osv.

Vi har mig veterligen aldrig haft en rejäl nötproduktion i landet, här äts det mest nedpissade galtar eller suggor. Skall man njuta gott nötkött är köpenhamn närmsta staden.


Inte mina släktingar som driver köttdjur eller dom övriga bönderna runt om i byn.
Dom har mjölkkor för att kunna föda upp tjurar, dessa mjölkkor blir det aldrig mat av, enda gången det blir mat av någon enstaka är när dom skänker bort mat till närstående som har det tufft i plånboken

Men självklart finns det säkert dom som har de som du beskriver det, men det är skämtbönder som inte lever för sitt yrke. I mina ögon får dom gärna gå under för dom pressar ner priserna för dom som verkligen vill leva för sitt yrke och ha grym kvalitet.
__________________
Senast redigerad av Manboiii 2016-08-02 kl. 04:00.
Citera
2017-04-25, 21:38
  #117
Medlem
calihs avatar
Gammal tråd men jag kunde inte låta bli.
Skapligt fin mjölkko..

https://www.instagram.com/p/BPF1hM9ATgJ/
Citera
2017-04-28, 11:25
  #118
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Och TS har rest runt i Världen och ätit på restauranger.
Jag har fri tillgång till nyslaktat oxkött från köttdjur och det är precis lika bra som någon annanstans i Världen.
ja ,men är knappast det du köper i kyldisken på netto eller willys stämplat som "svenskt kött".
Du äter det som i vanliga fall hade gått till Riche eller operakällaren, inte som säljs till konsumenter.
Citera
2017-04-28, 11:28
  #119
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Det där är hemskt kött.

Många gårdar i sverige producerar skit, och ekologiskt betyder knappast att det är högre kvalité, i min mening tvärtom.

Såhär ska bra kött se ut, ser fan deprimerande ut på bilden.

http://www.ostermalmshallen.se/wp-co...61-588x362.jpg
haha säkert bättre än det som är gaspackat och ligger i en blodig form på ica.
Citera
2017-04-28, 14:44
  #120
Medlem
maxorrs avatar
Är det inte så att så länge kor står inne i laggårn så behöver dom stödfoder, vaccin, antibiotika mm mediciner. Tänk dig själv va stilla sittande, bundi fast, under hela kalla vintern och inte röra en muskel. Man bli ju liksom inte nån styrketränare på det viset och musklerna aktiveras ju inte, oavsett man käkar fin och go fermeterat hö med vitaminer, mineraler osv så måste man ju skutta omkring rulla runt och muhha på gräsängen lite oftare

Så kött kvaliten kommer ju därefter
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-04-28 kl. 14:46.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback