Citat:
Ursprungligen postat av
Innerfittefett
Åk ut på landet till nån gårdsbutik och köp köttet där! Kostar lite mer men som vanligt får man vad man betalar. "Svenskt kött" i butik är ju oftast importerat och packat i Sverige. Oftast billigt kött av låg kvalitet från djur som behandlas illa och fulla med kemikalier och medicin.
Det hjälper ju givetvis inte i jämförelsen. Grejen med jämförelsen med kött från andra delar av världen är ju att man inte ska jämföra äpplen och päron.
Vi köper t.ex. regelbundet vårt kött direkt från bönderna här på vischan (i Sverige), typ ett lamm eller ett halvt nöt per gång antingen uppstyckat eller så styckar vi själv. Gör egen färs. Likadant har vi gjort utomlands i flera länder.
Eftersom jag har bott i flera olika världsdelar tycker jag att jag har bra material att kunna jämföra.
Svenskt kött i livsmedelsaffär - utländskt kött i utländsk livsmedelsaffär
Kött från svensk slaktare/bonde - kött från utländsk slaktare/bonde
Egen tillagning av svensk kött - egen tillagning av utländskt kött (både på spis och kolgrill)
Svenska restauranger - utländska restauranger
Absolut störst skillnad är det på standardsortimentet, dvs det kött man kan köpa i butik, antingen livsmedelsbutik eller hos slaktare. Vill man ha drägligt kött i Sverige kräver det ansträngning. I t.ex Sydamerika, Australien, Afrika och Nordamerika är det en enkel självklarhet. Asien har jag haft lite större besvär i.
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:
1) man aldrig har varit utanför Sveriges gränser
2) man är jävig genom sitt arbete i svensk köttbransch
3) man har inga smaklökar