2016-07-30, 07:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Jag orkade inte läsa genom hela tråden, men fick som en uppfattning att många tror att s.k köttdjur är gamla mjölkkor?

Finns väldigt många bondgårdar som enbart håller på med tjurar till köttproduktion...

Ville bara få det sagt
Nja, man har oftast ett par tre fina ungtjurar o visa upp turisterna o gårds butik gästerna men själva försäljningen o det som hamnar i svensk butik är gamla mjölkkor som både enligt ts och mig smakar skunk jämfört med andra BRA länders produktion, aussie, usa, argentina osv.osv.

Vi har mig veterligen aldrig haft en rejäl nötproduktion i landet, här äts det mest nedpissade galtar eller suggor. Skall man njuta gott nötkött är köpenhamn närmsta staden.
Citera
2016-07-30, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Detta är något som tyvärr är svårt för Svensson att begripa. Det "svenska köttet" kommer från kor som avlats för mjölkproduktion. Köttet smakar därefter, särskilt när det är en 10-20 år gammal ko som slutat vara lönsam = det som lägger i kyldisken. I USA och Sydamerika äter man enbart kött från boskap som avlats för att vara god att äta, inte mjölka väl. Svensken är lättlurad.
Den främsta Svenska experten på kött är ju Håkan fällman, hans råd är:

"Nästa gång du köper kött ska du fråga efter ett hondjur. En ko som har kalvat minst en gång och slaktats vid 4-5 års ålder smakar allra bäst."

http://hakanfallman.se/kottkvalitet/notkott/
Citera
2016-07-30, 08:18
Medlem
Jag jobbar på sveriges bästa slakteri när det kommer till kvalité.

Vi levererar kött till kock tävlingar osv...

Prova med smak av Gotland så blir ni inte besvikna!

Finns en del fucked up relationer mellan bonden och fabrikerna som gör att kvaliten sjunker.
Bonden får t ex mer betalt för magra djur istället för feta...

Det borde vara något för regeringen att kolla upp istället för att utreda hur svenssons kvalite på sina ligg.
Citera
2016-07-30, 08:20
Medlem
christerys avatar
Verkar ju stämma in lite på allt vi diskuterar.
Sen är dom väl jäviga, men det får någon annan avgöra.

Lite om var köttet kommer ifrån.
Citat:
Nötkreatur delas in i mjölkraser och köttraser. Idag svarar de speciella köttraserna för cirka 35% av den totala nötköttsproduktionen. Mjölkkorna står för 25% och resten kommer från ungnöt av mjölkras. Köttet från mjölkkorna används till stor del till köttfärs, endast 25% av köttet går till biff och andra hela styckningsdelar.

Resten får ni läsa på själv.
http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/not/
Citera
2016-07-30, 08:34
Medlem
Lite klarhet i saken

- ungdjur har ett ljusare kött med mindre bindväv och mindre fett
- ungtjurar har sällan insprängt fett, men en ung kviga (=aldrig fått kalv) kan ha en del insprängt fett

- en mjölkko som har fått väldigt många kalvar är knappast det bästa, hon är gammal med mycket bindväv, sällan har hon en bra muskelansättning men kan med bra utfodring ha en del insprängt fett
- en ko som kalvat lite mindre, låt säga 1-3ggr och sedan fått vila nåt år borde ha en okej muskelansättning, och kan ha rikligt med med insprängt fett. Köttet är rött - mörkrött.

- en kviga som gått och latat sig i ca 3-5 år har oftast bäst naturlig marmorering (insprängt fett), och hon har ännu inte hunnit få för mycket bindväv, och hennes muskelansättning är bra
- en tjur på ca 3-4år+ får ett mörkare kött med tiden, ofta lite brunare i tonen. Några individer kan få insprängt fett i köttet. Muskelansättningen hos tjurar är alltid bättre än hos kvigor och kor.

Sedan spelar utfodringen en stor roll, hög spannmålsutfodring under de sista 3-6månaderna i djurets liv ger mer insprängt fett i köttet än enbart stråfoder. Dock kan betesdjur ha mer karaktär i smaken. Uppfetade djur är möra och lite söta, men vissa anser att de trots mörheten är smaklösa. Dock är det omöjligt att få detta kött segt!

Äldre djur med mer bindväv och lagom marmorering brukar vara en bra kombination. Köttet har struktur men är inte segt.

En gammal mjölkko med mycket bindväv kan du få riktigt smaklig, men det krävs ofta lite längre tillagningstid p.g.a just bindväven.

Rasen spelar roll, utpräglade köttdjur har ofta mycket god muskelansättning men de kanske saknar marmorering. Bonden får bra betalt för dessa då de ger mycket kött men lite ben och fett.

Angus, Highland m.fl är inte utpräglade köttdjur, men de klarar sig fint på bete och kan bli feta. Bonden får sämre betalt för dessa, då de har mindre kött per djur, men mer fett och ben.

Djur av mjölkras ger sämst betalt, då de oftast har dålig köttklass (tjurarna ger givetvis bättre betalt än de mjölkade korna)

Tjurkroppar ger alltid bättre betalt än kor eller kvigor. Bonden får alltså oftast sämst betalt för de djur som enligt majoriteten smakar bäst, vilket är väldigt tråkigt.

Lugna djur i relativt god kondition ger också ett mörare kött, god djurhantering på slakteriet är viktigt.

Luddigt svar, men kanske det hjälpte någon
Citera
2016-07-30, 08:43
Medlem
cacas avatar
Är bra kött i Sverige, problemet är hanteringen och att köttet inte får hänga tillräckligt länge. På en del slakterier så hänger köttet för kort tid, de vill leverera ut så snabbt som möjligt och därmed hänger man köttet minimalt och räknar med att det tar x tid frakta till affären x tid innan du köper köttbiten och tills den hamnar i pannan så hinner köttet få sin tid, detta är en av orsaker till segt kött. Tipset är köp så gammalt kött som möjligt i butiken, bästa är de med röda lappar kort datum.

De bästa bitarna går givetvis inte heller till Coop och ICA, de tar restauranger och andra som betalar bra för köttet hand om. Testa gärna köpa en entrecote i saluhallen och en på ICA och tillaga på samma sätt och jämför, då märker du skilnaden.

Att kött hanteras på rätt sätt och får hänga tillräckligt är helt avgörande för dess smak och kvalité!
Citera
2016-07-30, 08:47
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Smaken kan jag inte ta ställning till, men vad loggan "svenskt kött" innebär är långt mer än smak, det är en frågan om djurets livskvalité samt vad de får stoppa i djuret. D.v.s, här får du inte stoppa i slumpmässiga tabletter och antibiotika, och sedan sälja, som jag vet är t.ex väldigt vanligt i Argentina. Jag tackar starkt nej till argentinskt kött, just för risken att bygga upp resistens.

I Tyskland minns jag för några år sedan det var diskussion just om detta, att många fick i sig dessa mediciner via maten och i många fall gjorde att t.ex antibiotika inte hjälpte när det väl behövdes.

Sedan är det viktigt med livskvalitén för djuren. T.ex är det lag på att kvigor, kor och kalvar ska vara ute minst 90 dagar om året, om inte speciell anledning finns. Tjurar är undantag, p.g.a deras bråkiga natur. För varje grisplats i Sverige, får du in 1,3 danska grisar per svenskt bås - vilket ger de större utrymme i ladugården.

Vad jag inte begriper är att så många finner det viktigt med svensk djurhållning, att den ska följa strikta regler, men när det kommer till kritan vill de inte betala för den, men det är väl inget nytt under solen i å för sig..

Huvudet på spiken. Förutom den extrema snålheten så kan Svenska konsumenter ingenting. De kan gå och köpa en skomakarbit eller en fettfri entrecote och sedan gnälla på att att det är segt mm. Jag jobbar på ett större slakteri och ser helt fantastiska nötdetaljer dagligen.
Citera
2016-07-30, 08:55
Medlem
Hört av en bonde med köttdjur att i Sverige måste man transportera djuren till slakteri vilket stressar djuren mycket. Djur som stressas utsöndrar ett hormon som kör att köttet smakar sämre. Bättre isf att döda djuret på gården och sen transportera men då kan man inte ta de prover som krävs. Enstaka gårdar i Sverige kan slakta själva så man borde kunna prova men det är klart att många andra faktorer spelar in med...
Citera
2016-07-30, 09:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
I Sverige är vi oerhört stolta över hur bra vi tar hand om våra djur och det är "SVENSKT KÖTT!" som gäller i nästan alla kök runt om i hela Sverige. Jag förnekar givetvis inte att Sverige har strikta regler om hur vi behandlar djur, och djur i Sverige har det rimligtvis bättre än i många andra länder, men varför är svenskt kött (framförallt nötkött) då så dåligt jämfört med annat internationellt kött?

Jag har rest mycket runt om i världen och ätit mycket kött ifrån många olika länder, och generellt sätt skulle jag påstå att USDA Prime & Choice, Australienskt kött och Argentinskt kött alla har en mycket bättre "snitt-upplevelse" än vad man får i Sverige med svenskt kött.

Vad beror det på? Om vi behandlar de svenska djuren så mycket bättre än vad man gör i exempelvis USA, Australien eller Argentina, borde inte vårt kött då även smaka bättre?

Eller beror det på att vi har en annan ko-ras i Sverige? Det är bara titta på marmoreringen av köttet i köttdisken i Supermarket i varje land för att se en enorm skillnad.
Så fungerar alla länder.
Innan EU så dumpade vi oxfilé i nån Baltstat, de köpte inte detta kött i någon större utsträckning.
Då de ansåg deras kött var bättre.
Sen vill jag inte gå så långt att säga vårt kött är kasst, för det är det absolut inte.
Men däremot finns det mycket bra kött från andra länder.
Citera
2016-07-30, 09:20
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Åk ut på landet till nån gårdsbutik och köp köttet där! Kostar lite mer men som vanligt får man vad man betalar. "Svenskt kött" i butik är ju oftast importerat och packat i Sverige. Oftast billigt kött av låg kvalitet från djur som behandlas illa och fulla med kemikalier och medicin.

Det hjälper ju givetvis inte i jämförelsen. Grejen med jämförelsen med kött från andra delar av världen är ju att man inte ska jämföra äpplen och päron.

Vi köper t.ex. regelbundet vårt kött direkt från bönderna här på vischan (i Sverige), typ ett lamm eller ett halvt nöt per gång antingen uppstyckat eller så styckar vi själv. Gör egen färs. Likadant har vi gjort utomlands i flera länder.

Eftersom jag har bott i flera olika världsdelar tycker jag att jag har bra material att kunna jämföra.

Svenskt kött i livsmedelsaffär - utländskt kött i utländsk livsmedelsaffär
Kött från svensk slaktare/bonde - kött från utländsk slaktare/bonde
Egen tillagning av svensk kött - egen tillagning av utländskt kött (både på spis och kolgrill)
Svenska restauranger - utländska restauranger

Absolut störst skillnad är det på standardsortimentet, dvs det kött man kan köpa i butik, antingen livsmedelsbutik eller hos slaktare. Vill man ha drägligt kött i Sverige kräver det ansträngning. I t.ex Sydamerika, Australien, Afrika och Nordamerika är det en enkel självklarhet. Asien har jag haft lite större besvär i.

Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:

1) man aldrig har varit utanför Sveriges gränser

2) man är jävig genom sitt arbete i svensk köttbransch

3) man har inga smaklökar
Citera
2016-07-30, 09:36
Medlem
Att folk fortsätter köpa skit lär ju också vara en orsak. Standard verkar ju vara att det ska vara billigt och stekas till en skosula.
Köper själv bara finskt kött (Snellman), verkar vara det bästa som går att hitta på ica/coop här iaf. Aldrig fått en dålig bit, jämfört med svenskt som verkar vara närmare 50/50.
Citera
2016-07-30, 09:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:

1) man aldrig har varit utanför Sveriges gränser

2) man är jävig genom sitt arbete i svensk köttbransch

3) man har inga smaklökar
Ta inte i så du bajsar på dig nu.
Ingen tror på allmänna grova generaliseringar hur mycket du än tar i.

Smaken beror bl.a på vad bonden föder upp djuren på.
Sålunda varierar smaken på svenskt kött rätt ordentligt med.

Och har du inte ätit eller köpt trist och smaklöst kött i de flesta länder tror jag mest du ljuger eller saknar erfarenhet från annat än restaurangen på hotellet du bodde på. Har ätit skit likväl som underbart kött i varje land jag tillbringat någon längre tid och jobbat i eller tagit långsemester i så för mig låter det du säger som kvalificerat skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in