2016-07-30, 10:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ta inte i så du bajsar på dig nu.
Ingen tror på allmänna grova generaliseringar hur mycket du än tar i.

Smaken beror bl.a på vad bonden föder upp djuren på.
Sålunda varierar smaken på svenskt kött rätt ordentligt med.

Och har du inte ätit eller köpt trist och smaklöst kött i de flesta länder tror jag mest du ljuger eller saknar erfarenhet från annat än restaurangen på hotellet du bodde på. Har ätit skit likväl som underbart kött i varje land jag tillbringat någon längre tid och jobbat i eller tagit långsemester i så för mig låter det du säger som kvalificerat skitsnack.
Mkt ligger i slaktarns händer oxå, dåligt slaktat, styckart o hanterat så är det än sämre.
Citera
2016-07-30, 10:37
Medlem
Citat:

Och har du inte ätit eller köpt trist och smaklöst kött i de flesta länder tror jag mest du ljuger eller saknar erfarenhet från annat än restaurangen på hotellet du bodde på. Har ätit skit likväl som underbart kött i varje land jag tillbringat någon längre tid och jobbat i eller tagit långsemester i så för mig låter det du säger som kvalificerat skitsnack.

Tar i så det bajsas....kan man verkligen göra, då svenskt kött verkligen är smaklöst i jämförelse med tex USA. För dom som har utvecklad smak känner man en enorm skillnad inte bara på finare köttbitar utan även på köttfärs. Och jo jag har prövat hängmörat och annat "exklusivt" här i Sverige..spelar ingen roll smaken kommer inte en i närheten av det amerikanska köttet. Så precis som trådstartaren undrar jag med vad detta beror på...
Till alla som ser oss finsmakare som arroganta...alla har inte samma smak och lukt...
Citera
2016-07-30, 10:41
Medlem
najass avatar
Citat:

Tja, eftersom detta är ett diskussionsforum så diskuterar jag ämnet för tråden och ger mina synpunkter utifrån mina erfarenheter. Det står dig givetvis fritt att tycka vad du vill om det. Ingen har förnekat att smaken varierar både i Sverige och utomlands. Du verkar ha lite svårt för det här.

Menar du alltså att du köpt kött och tillagat på flera olika kontinenter och inte tyckt att smaken generellt varit betydligt godare än motsvarande i Sverige? Vilka länder har det varit och var köpte du köttet, alltså vilken typ av affär; livsmedelsaffär eller slaktare?

Citat:
Och har du inte ätit eller köpt trist och smaklöst kött i de flesta länder tror jag mest du ljuger eller saknar erfarenhet från annat än restaurangen på hotellet du bodde på.

Dessutom verkar du inte riktigt läsa vad jag skriver eller ha förmåga att tolka text. Om jag skriver att det generellt är betydligt bättre köttkvalitet (avseende smak) utanför Sverige betyder det inte att jag inte ätit trist eller dåligt kött utomlands. Sånna patetiska halmgubbbar är det väl ingen som går på nuförtiden.

Jag snackar för övrigt inte om hotellboende utan om när man bor i ett land längre tid och lagar sin mat själv.

Citat:
Har ätit skit likväl som underbart kött i varje land jag tillbringat någon längre tid och jobbat i eller tagit långsemester i så för mig låter det du säger som kvalificerat skitsnack.

Som sagt jag talar väl för fan inte om semesterresor.
Och som sagt igen, vi diskuterar den allmänna (generella) standarden här, inte det faktum att du fåt tag i både gott och trist kött någon gång när du är på semester. Om du fått torrt kött på Malllis är kanske inte det starkaste argumentet.

Jag har bott utomlands i längre perioder (> 3 månader) i ett tiotal länder på 4 kontinenter och ger i tråden mina erfarenheter som jag tycker är synnerligen tydliga av dels egna inköp av kött och egen matlagning och dels restaurangbesök. Det är dock givetvis bara min egen subjektiva uppfattning. Om du tror jag ljuger eller inte håller med bekymrar mig faktiskt inte avsevärt. Det är väl bara bra om du är nöjd och glad med det svenska köttet.
Citera
2016-07-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
I Sverige är vi oerhört stolta över hur bra vi tar hand om våra djur och det är "SVENSKT KÖTT!" som gäller i nästan alla kök runt om i hela Sverige. Jag förnekar givetvis inte att Sverige har strikta regler om hur vi behandlar djur, och djur i Sverige har det rimligtvis bättre än i många andra länder, men varför är svenskt kött (framförallt nötkött) då så dåligt jämfört med annat internationellt kött?

Jag har rest mycket runt om i världen och ätit mycket kött ifrån många olika länder, och generellt sätt skulle jag påstå att USDA Prime & Choice, Australienskt kött och Argentinskt kött alla har en mycket bättre "snitt-upplevelse" än vad man får i Sverige med svenskt kött.

Vad beror det på? Om vi behandlar de svenska djuren så mycket bättre än vad man gör i exempelvis USA, Australien eller Argentina, borde inte vårt kött då även smaka bättre?

Eller beror det på att vi har en annan ko-ras i Sverige? Det är bara titta på marmoreringen av köttet i köttdisken i Supermarket i varje land för att se en enorm skillnad.

Kan det vara så att du jämför Hemköps strimlade ryggbiff med en fin entrecote på restaurang? Dvs i Sverige äter du ofta kött hemma men utomlands på restaurang? Restauranger, som har lite koll, väljer ut det bästa köttet och resten går till Hemköp och ICA.
Citera
2016-07-30, 11:30
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Kan det vara så att du jämför Hemköps strimlade ryggbiff med en fin entrecote på restaurang? Dvs i Sverige äter du ofta kött hemma men utomlands på restaurang? Restauranger, som har lite koll, väljer ut det bästa köttet och resten går till Hemköp och ICA.

Jag bor inte i Sverige och har inte gjort det på de senaste 5-10 åren. Så mina erfarenheter grundar sig både på restauranger i Sverige, mat i Sverige när jag varit på semester där, samt samma sak i andra länder.

Om vi pratar om matvarubutiker så kanske svaret är att Sveriges matvarubutiker är riktigt dåliga? Om man går in i en matvarubutik i vissa andra länder så finns det gott om marmorerat, fint kött.

Det låter som en konstig ursäkt att säga "Ja jo men i Sverige kan man bara få bra kött i restaurang" som om det skulle vara en ursäkt. Det låter ju katastrofalt om vanligt folk inte kan käka schysst kött hemma?
Senast redigerad av xertion 2016-07-30 kl. 11:37.
Citera
2016-07-30, 11:49
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Till att börja med håller jag till viss del med om att många av butikskedjorna håller sig med mindre bra kött. Man måste i Sverige nästan alltid söka upp bra köttbutiker.

Sen är det ju så att snabbare tillväxt (tillsammans med en rad andra faktorer) ger ett fetare kött, så aningen misstänksamt kan man "ana" att många djur utomlands dopas. Det svenska köttet är överlag förskonat från doping.
Citera
2016-07-30, 12:23
Bannlyst
Citat:
I Sverige är vi oerhört stolta över hur bra vi tar hand om våra djur och det är "SVENSKT KÖTT!" som gäller i nästan alla kök runt om i hela Sverige. Jag förnekar givetvis inte att Sverige har strikta regler om hur vi behandlar djur, och djur i Sverige har det rimligtvis bättre än i många andra länder, men varför är svenskt kött (framförallt nötkött) då så dåligt jämfört med annat internationellt kött?

Jag har rest mycket runt om i världen och ätit mycket kött ifrån många olika länder, och generellt sätt skulle jag påstå att USDA Prime & Choice, Australienskt kött och Argentinskt kött alla har en mycket bättre "snitt-upplevelse" än vad man får i Sverige med svenskt kött.

Vad beror det på? Om vi behandlar de svenska djuren så mycket bättre än vad man gör i exempelvis USA, Australien eller Argentina, borde inte vårt kött då även smaka bättre?

Eller beror det på att vi har en annan ko-ras i Sverige? Det är bara titta på marmoreringen av köttet i köttdisken i Supermarket i varje land för att se en enorm skillnad.

så är det ju i andra länder också. att alla tycker att deras länders kött frukt osv är det bästa.
Citera
2016-07-30, 12:27
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Du känner tydligen inte till benämningen köttdjur?

En mjölkko är aktiv i 5år innan den anses förbrukad och skickas till slakt.
Citera
2016-07-30, 12:32
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
En mjölkko är aktiv i 5år innan den anses förbrukad och skickas till slakt.

Klart man slaktar kor, men det finns köttdjur som inte är mjölkkor, där är skillnaden.
Annan ras, annan kvalite på köttet.
Citera
2016-07-30, 12:49
Medlem
raxmouses avatar
Citat:

Jag tror djuren har längre bete utomhus i solen än djuren i Sverige och jag tror också djuren där borta blir äldre. Jag tror dessutom att designen på jorden var tänkt att boskap på land skulle bajsa och göra jorden bördig och haven skulle vi samsas och äta ur, inte VARJE DAG utan ibland...äta fisk alltså.

Men det är vad jag tror och jag har inte mer rätt än någon annan meningslös funderare

men sen det här med smak och kött, jag tycker inget kött är gott rått(raw) men däremot finns det många växter som jag tycker är supergott rå.....smak på kött hade mest med kryddor då jag åt det men naturligtvis tycker säkert massa anorlunda :-)
Citera
2016-07-30, 13:02
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Problemet tycker jag är fetthalten i nötfärs är skrämmande låg (10-12% fett ger noll smak) och att marmorering på kött saknas allt för ofta. Hänger ihop med den gamla fettskräcken men en förändring verkar vara på väg. Alla har heller inte en saluhall/köttbutik tillhanda så får för lita sig på ICA/Coops skitutbud.
Citera
2016-07-30, 13:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Tja, eftersom detta är ett diskussionsforum så diskuterar jag ämnet för tråden och ger mina synpunkter utifrån mina erfarenheter. Det står dig givetvis fritt att tycka vad du vill om det. Ingen har förnekat att smaken varierar både i Sverige och utomlands. Du verkar ha lite svårt för det här.
Jaså du.
Du ska försöka leka lite så där cool nu och förskjuta din grova generalisering på mig?
Var det inte du som skrev:
Citat:
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:
Var finns din distinktion här då?
"i princip allt annat i världen..."
Vem är det som har svårigheterna...
Ta du och titta dig i spegeln en gång till och se din egen problematik i din retorik innan du ger dig på andra som påpekade hur orimlig den är.
Så svenskt kött skulle vara sämst smakmässigt mot allt kött i hela världen?
Hört foliehattar som resonerar bättre än du.
Citat:
Menar du alltså att du köpt kött och tillagat på flera olika kontinenter och inte tyckt att smaken generellt varit betydligt godare än motsvarande i Sverige? Vilka länder har det varit och var köpte du köttet, alltså vilken typ av affär; livsmedelsaffär eller slaktare?
Jag har jobbat och långsemestrat i säkert +50 länder över hela världen och jag tänker inte räkna upp dem för din skull, skulle inte vara speciellt svårt att lista ut för vilket företag jag jobbat för då.
Och ja, jag menar att köttet inte generellt varit bättre överallt där jag varit.
Finns länder där det varit toppen och länder som varit ok och i andra främst i utvecklingsländer där du importerar kött om du ens äter kött över huvud taget där, för det köttet du får där lokalt kan smaka skämt och vara fullt med en massa annat levande du inte ens vill veta vad det är om du inte är en entomolog. Du argumenterar som ett litet barn i detta.
Citat:
Dessutom verkar du inte riktigt läsa vad jag skriver eller ha förmåga att tolka text. Om jag skriver att det generellt är betydligt bättre köttkvalitet (avseende smak) utanför Sverige betyder det inte att jag inte ätit trist eller dåligt kött utomlands. Sånna patetiska halmgubbbar är det väl ingen som går på nuförtiden.
Du kan sluta ljuga nu tönt.
Citat:
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:
Du skriver i princip allt annat i världen.
Det lämnar inte mycket kött över att tala om.
Så lägg ner ditt skitsnack nu och erkänn att du mest bara snackar skit och hittar på.

Oroa dig inte för min läsförståelse du, oroa dig mer för din kunskap om representation mer än något annat. Förståndshandikappet ligger väl mest hos dig i att du inte förstår att de tiotalet länder du hävdar du varit i är en väldigt bristande och liten representation för jordens 195 länder och de ytterligare 50-talet territorier som finns...
Så vi tar det en gång till så kanske det går in, 10-20 länder är ett väldigt litet urval för att uttala sig generellt om resten av jordens 240-250 länder och territorier...
Har det gått in eller ska vi ta det en gång till?
Citat:
Jag snackar för övrigt inte om hotellboende utan om när man bor i ett land längre tid och lagar sin mat själv.
Det tror jag inte du gör heller, utan att du mest bara sitter och ljuger, hittar på och bevisligen överdriver väldigt mycket.
Citat:
Som sagt jag talar väl för fan inte om semesterresor.
Och som sagt igen, vi diskuterar den allmänna (generella) standarden här, inte det faktum att du fåt tag i både gott och trist kött någon gång när du är på semester. Om du fått torrt kött på Malllis är kanske inte det starkaste argumentet.
Nee det gör du inte, du hävdar att i princip allt kött du hittar utomlands är bättre än svenskt kött. Är köttet i Norge så mycket bättre? Finland? Danmark? Givetvis inte. Är det någon generell positiv smakskillnad på tyskt kött mot svenskt? Nej. Osv. Du hittar raser av boskap som helt klart ger smakrikt kött om de föds upp som de ska men lika väl kan de smaka mindre bra om de bara går inomhus eller i små fållor och utfodras.
Citat:
Jag har bott utomlands i längre perioder (> 3 månader) i ett tiotal länder på 4 kontinenter och ger i tråden mina erfarenheter som jag tycker är synnerligen tydliga av dels egna inköp av kött och egen matlagning och dels restaurangbesök. Det är dock givetvis bara min egen subjektiva uppfattning. Om du tror jag ljuger eller inte håller med bekymrar mig faktiskt inte avsevärt. Det är väl bara bra om du är nöjd och glad med det svenska köttet.
Ett tiotal länder oj, oj, oj...

Ja men då fick vi ju svart på vitt här att du kan generellt uttala dig om all värdens kött.
Du låter mest som en jävla forumclown än något annat i denna fråga.

Lägg ner det hela och erkänn bara att du gick till överdrift och har inte på foten för allt det du hävdar. Erfarenhet från 10-20 länder ger ingen grund för att hävda att det förhåller sig så generellt för resten av jordens 220-230 länder och territorier, det fattar oftast till och med forumclowner efter en stunds resonerande.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-30 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in