Citat:
Ursprungligen postat av
najas
Tja, eftersom detta är ett diskussionsforum så diskuterar jag ämnet för tråden och ger mina synpunkter utifrån mina erfarenheter. Det står dig givetvis fritt att tycka vad du vill om det. Ingen har förnekat att smaken varierar både i Sverige och utomlands. Du verkar ha lite svårt för det här.
Jaså du.
Du ska försöka leka lite så där cool nu och förskjuta din grova generalisering på mig?
Var det inte du som skrev:
Citat:
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:
Var finns din distinktion här då?
"i princip allt annat i världen..."
Vem är det som har svårigheterna...
Ta du och titta dig i spegeln en gång till och se din egen problematik i din retorik innan du ger dig på andra som påpekade hur orimlig den är.
Så svenskt kött skulle vara sämst smakmässigt mot allt kött i hela världen?
Hört foliehattar som resonerar bättre än du.
Citat:
Menar du alltså att du köpt kött och tillagat på flera olika kontinenter och inte tyckt att smaken generellt varit betydligt godare än motsvarande i Sverige? Vilka länder har det varit och var köpte du köttet, alltså vilken typ av affär; livsmedelsaffär eller slaktare?
Jag har jobbat och långsemestrat i säkert +50 länder över hela världen och jag tänker inte räkna upp dem för din skull, skulle inte vara speciellt svårt att lista ut för vilket företag jag jobbat för då.
Och ja, jag menar att köttet inte generellt varit bättre överallt där jag varit.
Finns länder där det varit toppen och länder som varit ok och i andra främst i utvecklingsländer där du importerar kött om du ens äter kött över huvud taget där, för det köttet du får där lokalt kan smaka skämt och vara fullt med en massa annat levande du inte ens vill veta vad det är om du inte är en entomolog. Du argumenterar som ett litet barn i detta.
Citat:
Dessutom verkar du inte riktigt läsa vad jag skriver eller ha förmåga att tolka text. Om jag skriver att det generellt är betydligt bättre köttkvalitet (avseende smak) utanför Sverige betyder det inte att jag inte ätit trist eller dåligt kött utomlands. Sånna patetiska halmgubbbar är det väl ingen som går på nuförtiden.
Du kan sluta ljuga nu tönt.
Citat:
Enligt mig så är enda möjligheterna att inte inse hur dåligt (dvs trist rent smakmässigt) svenskt kött är i jämförelse med i princip allt annat i världen att:
Du skriver
i princip allt annat i världen.
Det lämnar inte mycket kött över att tala om.
Så lägg ner ditt skitsnack nu och erkänn att du mest bara snackar skit och hittar på.
Oroa dig inte för min läsförståelse du, oroa dig mer för din kunskap om representation mer än något annat. Förståndshandikappet ligger väl mest hos dig i att du inte förstår att de tiotalet länder du hävdar du varit i är en väldigt bristande och liten representation för jordens 195 länder och de ytterligare 50-talet territorier som finns...
Så vi tar det en gång till så kanske det går in, 10-20 länder är ett väldigt litet urval för att uttala sig generellt om resten av jordens 240-250 länder och territorier...
Har det gått in eller ska vi ta det en gång till?
Citat:
Jag snackar för övrigt inte om hotellboende utan om när man bor i ett land längre tid och lagar sin mat själv.
Det tror jag inte du gör heller, utan att du mest bara sitter och ljuger, hittar på och bevisligen överdriver väldigt mycket.
Citat:
Som sagt jag talar väl för fan inte om semesterresor.
Och som sagt igen, vi diskuterar den allmänna (generella) standarden här, inte det faktum att du fåt tag i både gott och trist kött någon gång när du är på semester. Om du fått torrt kött på Malllis är kanske inte det starkaste argumentet.
Nee det gör du inte, du hävdar att i princip allt kött du hittar utomlands är bättre än svenskt kött. Är köttet i Norge så mycket bättre? Finland? Danmark? Givetvis inte. Är det någon generell positiv smakskillnad på tyskt kött mot svenskt? Nej. Osv. Du hittar raser av boskap som helt klart ger smakrikt kött om de föds upp som de ska men lika väl kan de smaka mindre bra om de bara går inomhus eller i små fållor och utfodras.
Citat:
Jag har bott utomlands i längre perioder (> 3 månader) i ett tiotal länder på 4 kontinenter och ger i tråden mina erfarenheter som jag tycker är synnerligen tydliga av dels egna inköp av kött och egen matlagning och dels restaurangbesök. Det är dock givetvis bara min egen subjektiva uppfattning. Om du tror jag ljuger eller inte håller med bekymrar mig faktiskt inte avsevärt. Det är väl bara bra om du är nöjd och glad med det svenska köttet.
Ett tiotal länder oj, oj, oj...
Ja men då fick vi ju svart på vitt här att du kan generellt uttala dig om all värdens kött.
Du låter mest som en jävla forumclown än något annat i denna fråga.
Lägg ner det hela och erkänn bara att du gick till överdrift och har inte på foten för allt det du hävdar. Erfarenhet från 10-20 länder ger ingen grund för att hävda att det förhåller sig så generellt för resten av jordens 220-230 länder och territorier, det fattar oftast till och med forumclowner efter en stunds resonerande.