2016-07-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Kapitalskatten också då?
Det vore rimligt men tror inte det.
2016-07-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har både argumenterat för min sak och gett referenser till fyra olika banker som säger samma sak. Du underkänner auktoriteter men ger i nästa sekund en auktoritet som referens. Din egna argumentation har däremot bara varit att du känner så.
Du har gett referenser till 4 olika försäljare.
2016-07-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Ett räkneexempel:

Låt säga att jag har 100 000 kr i lån och 50 000 kr i sparkapital. Min ekonomiska status är alltså följande:
50 000 kr - 100 000 kr = -50 000 kr

Jag amorterar 1 000 kr på lånet:
50 000 kr - 99 000 kr = -49 000 kr

Eller jag sätter in 1000 kr på mitt sparkonto:
51 000 kr - 100 000 kr = -49 000 kr

Summa summarum: Sparande och amortering ger samma påverkan om målsättningen till att börja med är att hamna på 0.
Nja om jag sparar hundra kronor i spargrisen hemma så kan jag ta ut dem och gå och köpa glass, tror det blir väldigt svårt att gå ner på banken och låna upp 100kr för att gå och köpa en glass, men jag kan ha fel.
2016-07-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Nej, du ökar inte dina tillgångar om du tar kontanter ur plånboken och sätter in dem på bankkontot.

Hammaren på spikhuvudet.
2016-07-30, 09:56
Medlem
Citat:
Nej alla har inte samma ränta och det har jag aldrig påstått heller. Olika personer kan alltså ha olika boendekostnader även om bostaden är identisk. Något annat har jag aldrig sagt och nej jag har svarat utförligt på alla frågor jag har fått och inte sagt något motstridigt.

Och vilken poäng är det du tycker att du har fått bevisad?
Jag har heller inte sagt att priset för bostaden är en kostnad. Här har du en definition av begreppet kostnad:
En kostnad är en periodiserad utgift, det vill säga en utgift som redovisas i den period den förbrukas. Ett annat sätt att definiera en kostnad är att beskriva det som att det är värdet av förbrukade resurser under en period.
https://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/ordlista/kostnad
Dina tillgångar förbrukas inte när du köper bostaden, de omvandlas bara från pengar till en bostad. Sedan kan bostadens värde förändras över tiden men det är en annan sak.
Och där helt plötsligt så tycker du som oss.

Jag vilar min väska.
2016-07-30, 09:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och där helt plötsligt så tycker du som oss.

Jag vilar min väska.

På vilken punkt tycker du att jag har ändrat en enda ståndpunkt som jag har haft?
Kan du ge något citat som visar att det inte bara är dina tolkningar som varit fel?
2016-07-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Ja, jag vet att du lever gött, men, borde du inte korta ner tiden? Max 6 mån om jag fick välja.
Jag trivs bra med 8 månader i Sverige och 4 månader på Phuket, kan tänka mig att finna ett boende på Gran Canaria eller Malta och vara där ett par månader oxå.. men får se.
2016-07-30, 10:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har gett referenser till 4 olika försäljare.

Nej, de var inte alla säljare av bolån och banker tjänar inte pengar på att lånen återbetalas, de tjänar på utlåning. En säljare som får dig att köpa mindre är väl knappast en säljare som talar av egenintresse.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-30 kl. 10:02.
2016-07-30, 10:02
Medlem
Citat:
På vilken punkt tycker du att jag har ändrat en enda ståndpunkt som jag har haft?
Kan du ge något citat som visar att det inte bara är dina tolkningar som varit fel?
Dina 5 senaste inlägg.
2016-07-30, 10:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dina 5 senaste inlägg.

Var specifik och ge citat. Vad tycker du att jag har ändrat ståndpunkt om?
2016-07-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ditt inlägg känns lite förvirrande, var tro du motsättningen i det jag skrivet finns?

Att öka saldot är ett positivt sparande och att minska saldot är ett negativt sparande. Vem som lånar av vem beror däremot på om saldot är positivt eller negativt.

Och jo, bokostnaden är rekordlåg då räntekostnaderna är så låga.
vänligen definera vad omfattar i "bokostnaden" .
2016-07-30, 10:47
Medlem
Jag kan utan problem relatera till hur du resonerar Svenne, månadsutgiften är inte intressant för mig heller eftersom jag inte har problem med varken kassaflödet eller sparat kapital. Dock tänker jag lite längre och förstår att många andra lever "ur hand i mun" där det mot månadens slut är vanligt med "Näe, kör bara fil idag ( vart ska vi äta lunch idag på jobbet frågan ) slutet av månaden vet du" och då pratar vi folk med bra jobb, som ofta och gärna berättar hur mycket deras lägenhet i Sthlms innerstad stigit i värde.

Själv kan jag alltid köpa det jag vill ha när jag vill ha det, men man måste se lite bredare och längre än sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in