2016-07-29, 20:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Många kan köpa en BR istället, det kommer begränsa hur mycket som hyran kan höjas. Det kommer inte vara ekonomiskt lönsamt att ha tomma lägenheter och det är heller inte lönsamt att hyresgästerna bara bor där en kort stund tills de hittar något bättre.

Jag har ingen förståelse för vänsterns tänk att hyrorna skulle bli "hur höga som helst" med marknadsanpassade hyror.

Vi vet redan vad marknaden är beredd att betala och jag vet inte hur många gånger alpha räknat ut detta.

Och varför skulle folk betala överpris i knackiga förortslgh när man kan få en med mkt schysstare läge för samma pris?

Obegriplig och extremt okunnig syn på ekonomi...
Citera
2016-07-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Marknadspris kan väl inte ge lägst pris på en bristmarknad? Hur går det till?
Hur lyckas du få brist när det råder marknadspris?
Hur mäter du öht brist?

Ta platt-TV som exempel. Där har vi haft marknadspris. Där har kapitalisterna investerat multum i rationaliseringar och teknikutveckling och priserna har formligen rasat som följd.
Citera
2016-07-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
vart skall de flytta ditt stolpskott om det är brist på bostäder och mina 10 st lägenheter ligger i den mest attraktiva delen att bo i.
Om jag kan höja hyran med 50 % så kan jag ha en eller två tomma lägenheter för praktiska behov, jag får mindre slitage och tjänar mer.
Hur går det om jag har en BR i sagda attraktiva område och försöker sälja den 50% över marknadspris?
Ditt svar borde nu vara att jag visst får den såld. Det är bostadsbrist så folk måste köpa den till det överpriset.

Men samtidig inser du nog att jag inte alls får den såld. Och jag får den inte såld om jag går ned till 40% över marknadspris. Eller 30% över marknadspris. Jag blir tvungen gå ned till 0% över marknadspris. Då först kan jag få den såld. Trots din bostadsbrist.
Varför är det så?
Citera
2016-07-30, 09:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Många kan köpa en BR istället, det kommer begränsa hur mycket som hyran kan höjas. Det kommer inte vara ekonomiskt lönsamt att ha tomma lägenheter och det är heller inte lönsamt att hyresgästerna bara bor där en kort stund tills de hittar något bättre.

Förutom ovanstående svar så kan jag också hänvisa till Assar Lindbäck som förespråkar en gradvis införing av marknadshyror och det kan vara klokt av flera skäl. Googla gärna upp hans tankar kring detta.

Precis, det är det ni är ute efter med marknadshyror. Ännu mer efterfrågan på BR så priserna höjs ännu mer kombinerat med slopad reavinstskatt så folk får 22% mer kapital att buda upp bubblan på det.
Få upp priserna för era tillgångar till max, speciellt i a-lägen där ni miljonärer bor och inte har en enda kaosblatte som granne, genom att få upp priserna ännu mer garanterar det att inget pack flyttar in eller arbetare. skapa mer klassklyftor, samtidigt med marknadshyror slipper ni känna ert hat och misunsannhet att myglar slapp-jocke, vaktmästar Conny, garantipensionären, "slitna morsan på balkongen i farsta strand" och kriminelle muhammed som köpt svartkontrakt och den unga människan med ett 25000 kr jobb ska aldrig någonsin mer kunna bo i innerstan till dräglig hyra. Dessa kommer aldrig kunna hyra bostadernas "ferarri" som kurt-sune snackar om det ska ligga i prisnivå.
Inte heller den normalavlönade 28-åringen med 25000 brutto kommer kunna bo i innerstan utan att behöva lägga större delen av sin nettolön på hyra och bli fattig. Pensionären (som aldrig presterat tillräckligt och kanske jobbat deltid som undersköterska i sina yngre dar) som nu har en 3:a med 6200 :-/hyra och hyr ut ett rum för 5000 kr och har bara 1200 kr i boendekostnad kommer inte heller kunna ha det bra. Däremot ska a-människorna som presterat och jobbar jämt och bor i villa kunna hyra ut en friggebod för 9000 kr till sin värmdövilla nu överallt på blocket som betalar hela driftskostnaderna på deras hus och få ROT-avdrag.

Ni vill även ta bort stora delar av bidragssystemet och som Reinfeldt sa"vi vill inte se folk svälta men inget mer utöver det ska skattefinansieras". Jepp, precis som i Amerika!
Ni vill stänga alla möjligheter för även normala människor som inte klarar jobba heltid i 40 år varje dag, dessa ska slås ut också även dom och skickas till trailerparks, kyffen i Bro, Rimbo eller Hallstavik. Byggstandarden ska ner med lägre standard som i USA där en tornado eller jordbävning raserar huset som ett korthus och man fryser ihjäl på vintern typ och mycket annat som är dåligt för ens psykiska och fysiska hälsa. Man ska inte bo i ett hus med ferrari standard, man ska bo i ett hus med trabant standard ifall man inte kan betala för sig och får låglönejobb av högern.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-30 kl. 09:31.
Citera
2016-07-30, 09:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Precis, det är det ni är ute efter. Ännu mer efterfrågan på BR så priserna höjs ännu mer.

Hur tänker du nu, det kommer inte bli färre som bor i HR då och därmed är det inget som gör att fler efterfrågar BR. Snarare driver det på byggandet av HR så att det på sikt kan skapas fler HR så att fler kan välja det alternativet.
Citera
2016-07-30, 09:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Hur tänker du nu, det kommer inte bli färre som bor i HR då och därmed är det inget som gör att fler efterfrågar BR. Snarare driver det på byggandet av HR så att det på sikt kan skapas fler HR så att fler kan välja det alternativet.

Javisst, du kan ju babbla på hur du vill din nyliberala byråkrat, du sa nyss att fler kommer efterfråga bostadsrätt då hyrorna blir för dyra vilket är så det blir i verkligheten. Du låter som en busted 7-åring som blivit påkommen med att stjäla godis från personalrummet på dagis och försöker manipulera dig undan sen.
Citera
2016-07-30, 09:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Javisst, du kan ju babbla på hur du vill din nyliberala byråkrat, du sa nyss att fler kommer efterfråga bostadsrätt då hyrorna blir för dyra vilket är så det blir i verkligheten. Du låter som en busted 7-åring som blivit påkommen med att stjäla godis från personalrummet på dagis och försöker manipulera dig undan sen.

Jag skrev att om hyresvärdarna skulle försöka höja hyrorna för mycket kommer fler att efterfråga BR och det begränsar hur höga hyrorna kan bli. Jag tror inte alls på att hyresvärdarna skulle låta fler lägenheter stå tomma av ren dumhet, det skulle inte bli lönsamt för dem.
Citera
2016-07-30, 09:46
Medlem
Förstår inte att det skall vara så svårt att fatta att marknadshyror blir vad folk vill och kommer betala? Det är faen inte rätt att det skall kosta 10 000 sek för en skiten hyresrätt i någon sliten förort och du samtidigt betalar 10 000 för en fin lgh på Östermalm.
Citera
2016-07-30, 09:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag skrev att om hyresvärdarna skulle försöka höja hyrorna för mycket kommer fler att efterfråga BR och det begränsar hur höga hyrorna kan bli. Jag tror inte alls på att hyresvärdarna skulle låta fler lägenheter stå tomma av ren dumhet, det skulle inte bli lönsamt för dem.

Hyrorna kommer höjas kraftigt, fler kommer vilja köpa(jag är en av dom som tvingas köpa då) och priserna kommer gå upp.
Du är ute efter mer tryck på din och andra lägenheter i ditt relativt exklusiva område så du kan berika dig och få mer klassklyftor och folk att se ner på, precis som kurt-sune, alpha och utred True egoists and psychopaths.
Citera
2016-07-30, 09:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hyrorna kommer höjas kraftigt, fler kommer vilja köpa(jag är en av dom som tvingas köpa då) och priserna kommer gå upp.
Du är ute efter mer tryck på din och andra lägenheter i ditt relativt exklusiva område så du kan berika dig och få mer klassklyftor och folk att se ner på, precis som kurt-sune, alpha och utred True egoists and psychopaths.

Tror du vi kommer få fler tomma hyresrätter med marknadshyror?
Citera
2016-07-30, 09:53
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Förstår inte att det skall vara så svårt att fatta att marknadshyror blir vad folk vill och kommer betala? Det är faen inte rätt att det skall kosta 10 000 sek för en skiten hyresrätt i någon sliten förort och du samtidigt betalar 10 000 för en fin lgh på Östermalm.
Problemet med marknadshyra är flera.

Det första är att det slår ut dom allra fattigaste från alla marknader. Nu är dom utslagna ifrån BR-marknaden och med marknadshyra skulle dom slås ut från HR marknaden också. Mindre bemedlade människor behöver också någonstans att bo och med lite kötid kan dom få en. Med marknadshyra får dom aldrig något boende.

Sedan har vi i Sverige aldrig haft marknadshyra men bristen har inte alltid varit som den är nu. Dagens haveri beror på massinvandringen.
Citera
2016-07-30, 09:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Problemet med marknadshyra är flera.

Det första är att det slår ut dom allra fattigaste från alla marknader. Nu är dom utslagna ifrån BR-marknaden och med marknadshyra skulle dom slås ut från HR marknaden också. Mindre bemedlade människor behöver också någonstans att bo och med lite kötid kan dom få en. Med marknadshyra får dom aldrig något boende.

Sedan har vi i Sverige aldrig haft marknadshyra men bristen har inte alltid varit som den är nu. Dagens haveri beror på massinvandringen.

Så om dessa människor slås ut från hyresmarknaden, var tror du då de kommer bosätta sig? Kommer de alltså bli helt bostadslösa menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in