2016-07-30, 02:00
Medlem
Lirarn44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Fan! Oftast brukar man lära sig något på flashback men här blev ju bara frågorna än fler. Finns inget definitivt facit vad det verkar, utan tycke och smak samt egen erfarenhet utifrån en enstaka gång i utlandet på lyxrestaurang vs de som äter ute ofta kontinuerligt. Blir inte klokare.

Gammal ko är det bästa enligt vissa, och enligt andra är det som en gammal höna vs kyckling. ???

Dock känner jag igen mig i trådskaparen. Framför allt på "standard-nivå". Egentligen det som det handlar om trots allt. Tycker kött i Tyskland, Belgien, Holland, USA, Brasilien etc är klart bättre än i Sverige. Av någon anledning som denna tråd inte hjälpte att reda ut.

Var exempelvis på besök på Volvo-fabriken i Gent. Var där på lunch med alla arbetare i sina arbetskläder osv och lokalen kändes som från 70-talet. Men lunchen kostade typ 6 euro och så fick jag en stor biff - alltså oxfilé, kanske 350-400 gram ren jävla mör biff utan senor eller något. Min kollega och jag tänkte detta är något som aldrig hade hänt i Sverige. Detta var en biff du KANSKE hittar på en någorlunda finrestaurang för minst 300:- rätten. Knappt det. Och då var den tillagad i storkök för tusentals arbetare, en mästerkock med kärlek hade givetvis kunnat göra underverk med den råvaran.

No way in hell. Sluta ljuga.
Citera
2016-07-30, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Om man pratar standard nivå tror jag många är missledda av amerikanskt och australiensiskt, det är inte prime och choice som finns oftast i mataffärerna där, utan select som är ungefär samma nivå som Sverige.

Pratar man Uruguay/Argentina/Brazilien så är naturkött oftast den billigaste leverantören av kött i Sverige och den kvalitén är inget att ha...

Sverige har absolut toppskikt av nötkött i världen, när det kommer till den övre nivån, där är Frankrike t.ex värdelöst då de inte fattar marmorering, detsamma gäller de mesta i västeuropa.

Om man pratar standard kvalitén av nötkött är Polen och Ungern fantastiskt, där är det fortfarande produktion av kött likt på 50-talet, hängmöring är närmare till standard än exklusivitet, och marmorering är en självklarhet.

Anledningen till att du tycker USA och Australien är så bra är förmodligen för att djuren blir pumpas upp med massvis av majs innan slaktning och blir redigt feta, men amerikanska/australiensiska köttet här i Sverige är alltså över standardkvalitén av kött i motsvarande länder.

Sedan har Sverige en jävla skitlag på köttfärs där max 12% fetthalt krävs för att det ska kunna säljas i butik, vilken gör att butiksfärs är helt åt helvete.

Så det är DÄRFÖR jag aldrig hittar köttfärs att göra hamburgare på! Ska ju vara minst 25% fett i färsen för att få burgaren god på grillen...
Citera
2016-07-30, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Så det är DÄRFÖR jag aldrig hittar köttfärs att göra hamburgare på! Ska ju vara minst 25% fett i färsen för att få burgaren god på grillen...

Nä, i princip måste att mala själv i Sverige.
Citera
2016-07-30, 02:45
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lirarn44
No way in hell. Sluta ljuga.

Haha första gången jag blivit anklagad för att ljuga här under alla år. Jo 6 euro kostade det. Minns det väl och har bra minne på det. De hade då iaf att man valde maträtter och tillbehör osv själv. Dricka 0,5 pet-flaska ingick och som svensk var det märkligt att det inte fanns något alternativ. Tusentals pet-flaskor som används och slängs varje dag bara på en arbetsplats. Fanns liksom inte vatten i vanligt glas.

Dock vet jag inte vad potatisen och det övriga kostade vs biffen, men allt som allt med biffen, och potatisen man fick till i skål, samt drickan gick på 6 euro.
Citera
2016-07-30, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Haha första gången jag blivit anklagad för att ljuga här under alla år. Jo 6 euro kostade det. Minns det väl och har bra minne på det. De hade då iaf att man valde maträtter och tillbehör osv själv. Dricka 0,5 pet-flaska ingick och som svensk var det märkligt att det inte fanns något alternativ. Tusentals pet-flaskor som används och slängs varje dag bara på en arbetsplats. Fanns liksom inte vatten i vanligt glas.

Dock vet jag inte vad potatisen och det övriga kostade vs biffen, men allt som allt med biffen, och potatisen man fick till i skål, samt drickan gick på 6 euro.

Du fick inte 400 gram oxfilé för 6€ på en restaurang. Det är lögn, eller grov överdrift - vad du än vill kalla det. I Gent dessutom, aldrig sett något på en restaurang där för under 10€.
Citera
2016-07-30, 03:32
Medlem
Citat:
...
Sedan har Sverige en jävla skitlag på köttfärs där max 12% fetthalt krävs för att det ska kunna säljas i butik, vilken gör att butiksfärs är helt åt helvete.

Jag tycker du skriver bra saker om kött i övrigt så därför är jag nyfiken på detta uttalande. Själv har jag inga problem med att använda den 10% nätfärs som säljs (eller den med 5% som passar bättre för vissa recept).

Att steka något i ett "tjockt lager het olja" så det blir halvt om halvt friterat kan annars vara ett sätt att stänga inne vattnet i köttet och få det saftigare om fetthalten i köttet är lågt. (Plus att fettet på utsidan bidrar till något högre fetthalt.)

Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale

Jag har ingen större erfarenhet av att grilla nötfärs till burgare men undrar vad det är för ingredienser i den färs som innehåller minst 25% fett. Förutom 65-70% vatten så blir det ju då 5% kvar till "kött" dvs proteiner. Låter mer som du grillar späck än nötkött.

Här är en tabell från livsmedelsverket som jag tog fram när jag funderade på vad en nötfärs som innehåller minst 25% fett kunde tänkas innahålla.

Kod:
-- Rå produkt -- Protein   Fett  (Resten vatten)
Nöt innanlår       23,8    1,6
Nöt ytterlår       21,3    2,8
Nöt fransyska      20,8    3,5
Nöt ryggbiff       21,8    3,8
Nöt oxfilé         21,7    4,1
Nöt flankstek      22,0    5,1
Nöt entrecôte      21,6    6,1
Nöt oxbringa       17,6   15,1

Lamm kött          20,0    9,4

Gris fläskfilé     20,6    2,6
Gris bog           18,5    7,0
Gris bacon         13,4   32,8

Blandfärs nöt/gris 18,6   13,2

Tror att det finns en hel del "köttliknande" produkter i den färs som ligger på drygt 25%
Citera
2016-07-30, 03:47
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Du fick inte 400 gram oxfilé för 6€ på en restaurang. Det är lögn, eller grov överdrift - vad du än vill kalla det. I Gent dessutom, aldrig sett något på en restaurang där för under 10€.

Ok då vet vi. Då var det inte så. Lev vidare. Det var inte en "restaurang" utan lunchrestaurangen på Volvofabriken i Gent. Och vi är flera som vet att det var så. Luncherna kostar allt beroende på tillval mellan 4-7 euro. Åk ner själv och ät där, om du nu kommer in. Men det gör du ju inte för du har pundat.
Citera
2016-07-30, 03:51
Medlem
Manboiiis avatar
Jag orkade inte läsa genom hela tråden, men fick som en uppfattning att många tror att s.k köttdjur är gamla mjölkkor?

Finns väldigt många bondgårdar som enbart håller på med tjurar till köttproduktion...

Ville bara få det sagt
Citera
2016-07-30, 04:28
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Jag orkade inte läsa genom hela tråden, men fick som en uppfattning att många tror att s.k köttdjur är gamla mjölkkor?

Finns väldigt många bondgårdar som enbart håller på med tjurar till köttproduktion...

Ville bara få det sagt

Men det är ju precis det som INTE blivit belagt i denna tråd. Frågorna blir fler än svaren här på flashback för en gångs skull. Jag har inte en jävla susning om kor och tjurar och vilket kött som blir bäst. Men djur som man de facto kan och har jagat och ätit själv smakar i mitt tycke bättre om det inte är för gamla djur såsom älg, rådjur och fisk.

Helt plötsligt dyker det upp inlägg som påstår att gamla mjölkkossor är det bästa köttet. Har svårt att tro det men som sagt, har inte en jävla aning då jag aldrig själv har slaktat kalvar och kor/tjurar och sedan kulinerat på dem.
Citera
2016-07-30, 05:23
Medlem
Den absolut största anledningen till att kött från ICA/Coop whatever är av dålig kvalitet är mörningen! Köttet som går till butiker har inte fått hänga någonting, det slaktas, styckas och paketeras direkt. Inte en chans i helvete att smakerna har fått mogna och utvecklas till sin fulla potential. Snabbt skall det gå, skit i kvaliten. Svennebanan som köper en biff på ICA tror att köttet skall vara klarrött, annars är det dåligt/halvruttet tror dom, vilket naturligtvis är helt fel.

Svenskt kött är av väldigt god kvalitet, tyvärr tas det inte vara på. Sen är det ett lotteri att handla i butik, du har inte en aning om det är en "vanlig" fjolårskviga eller om det är från köttras, allt mixas på slakteriet.

Jag köper mitt kött av grannbonden, svartslaktat på logen, välhängt och ordentligt mörat. Skulle aldrig komma på iden att köpa butikskött.
Senast redigerad av Pistongen 2016-07-30 kl. 05:36.
Citera
2016-07-30, 05:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooogi
Köttet vi äter består av sinade mjölkkor. Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara friska ungdjur 1-2 år. Påminner mer om en gammal senig tant som ammat 15 barn och är i 70-årsåldern. Köttsaften är obefintlig, den söta goda köttsaften

Är väl i så fall snarare kalvar från mjölkkor.
För att kor ska producera mjölk behöver de vara dräktiga först så varje ko insemineras och föder en kalv om året typ.
Runt hälften av dessa kalvar är tjurar och dessa har ju inte en mjölkbonde någon nytta av så de hamnar i regel på våra tallrikar.
Dock inte alltid helt direkt utan många kalvar exporteras till Nederländerna där de föds upp i några månader för att sen fraktas tillbaka till Sverige och slaktas.
Detta för att det svenska djurskyddet inte tillåter att man behandlar djur på det viset man måste göra för att köttet ska bli ljust (vilket tydligen många konsumenter efterfrågar).
Citera
2016-07-30, 06:59
Medlem
Innerfittefetts avatar
Åk ut på landet till nån gårdsbutik och köp köttet där! Kostar lite mer men som vanligt får man vad man betalar. "Svenskt kött" i butik är ju oftast importerat och packat i Sverige. Oftast billigt kött av låg kvalitet från djur som behandlas illa och fulla med kemikalier och medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in