2016-07-29, 23:50
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Kom ihåg att båsarna är faktiskt per 16 grisar, så varje gris får istället samma utrymme som danska, men man lämnar 4 st tomma. Byråkrati.

Tar jag gärna en källa på, även om jag vet att byråkratin är värdelös i detta land så kan jag omöjligtvis tänka mig att bönder skulle ha var fjärde bås bara stående.

När jag pluggade just det teoretiska kring en ladugård, så fick vi böcker utdelade om längder, storlekar och andra krav som måste uppfyllas per grupp. Vilket vi självklart jämförde utländska mått för att få perspektiv, där tidigare exempel jag gav kommer ifrån. Men nu var det ca 5 - 6 år sedan, men ja, tar gärna en källa på det.
Citera
2016-07-29, 23:56
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Precis, tror däremot att där du får tag på detta är princip bara Stockholm i Sverige, så tvärtom, om du tror att mjölkkor är dåliga är du förmodligen från landet och ätit magra. Skillnaden på fäviken är att de har tagit en gammal mjölkko och fetat upp den rejält med korn/säde/gräs 6 månader innan slakt.

Det är i princip aldrig djur över 30 månader i Svenska charkdiskar, du ser om köttet är gammalt, det är bra mycket mörkare.

Tor det går ganska mycket imot Magnus principer att "feta" upp djuret innan slakt. Därimot får det gå fritt sista året och äta det den känner för. Det finns massor med gårdar som sysslar med liknande uppfödning så det finns absolut inte bara i sthlm så som du försöker få det att framstå.
Varför skulle jag tro att mjölkkor är dåliga?
Citera
2016-07-30, 00:06
Medlem
christerys avatar
Verkar gå att hitta Svensk wagyu och Lita andra raser (Angus) som klassas som mycket bra kött.

Citat:
21 september korades nötkött från Fullblodswagyu från uppfödaren
Anders Larson, iWagyu/ Värmvik säteri tillsammans med
nötkött av rasen Angus från uppfödaren Lars-Erik
Andersson på Naturbeteskött som de första råvarorna någonsin till
Exceptionell Råvara.
På Högberga gård på Lidingö samlades några av Sveriges mest välkända kockar och
producenter för tre smakmöten för nöt, gris och kyckling. Fem produkter av varje råvaruslag
provades utifrån utseende, mörhet, saftighet, smak och doft.
På nivån Utmärkt Råvara placerade sig i nötköttsklassen Simgus från Ejmunds gård och en
Anguskorsning från Gröna Gårdar.
http://exceptionellravara.se/wp-content/uploads/Press-Exceptionell-Ravara.pdf

Men det lär nog vara ganska högt kilopris
Citera
2016-07-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Tar jag gärna en källa på, även om jag vet att byråkratin är värdelös i detta land så kan jag omöjligtvis tänka mig att bönder skulle ha var fjärde bås bara stående.

När jag pluggade just det teoretiska kring en ladugård, så fick vi böcker utdelade om längder, storlekar och andra krav som måste uppfyllas per grupp. Vilket vi självklart jämförde utländska mått för att få perspektiv, där tidigare exempel jag gav kommer ifrån. Men nu var det ca 5 - 6 år sedan, men ja, tar gärna en källa på det.

Vet inte om det är standard på grisar, men just så har jag skådat på gårdar med höns, då burarna är byggde för en annan EU-standard.
Citera
2016-07-30, 00:11
Medlem
sparvsylts avatar
Kan inte riktigt hålla med dig men det godaste kött jag ätit var i mexico på en schysst köttrestaurang så du är inte helt fel ute. Jag har dock testat kött från många olika länder och tycker inte att Sverige är dåligt alls och skulle jag ha en lista skulle vi nog hamna på top 5 i alla fall. Köper du ditt kött i kyldisken på ICA eller har du testat slakterier osv?

Var med och styckade en ungtjur på landet en gång och det köttet var långt ifrån det bästa jag smakat men jag tror mer att det handlade om att jag hade handmatat samma djur sen det föddes då ingen annan klagade på smaken.

Om man ska handla förpackat kött vill jag rekommendera ett ekologiskt kött i en grön förpackning, fina bitar med bra fettmängd som gör sig perfekta i pannan med lite salt och peppar.

Mvh sparven
Citera
2016-07-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Tor det går ganska mycket imot Magnus principer att "feta" upp djuret innan slakt. Därimot får det gå fritt sista året och äta det den känner för. Det finns massor med gårdar som sysslar med liknande uppfödning så det finns absolut inte bara i sthlm så som du försöker få det att framstå.
Varför skulle jag tro att mjölkkor är dåliga?

Aldrig sett det utanför bara, otroligt dåligt nötkött förövrigt utanför Stockholm i Sverige, oftast, och vore dumt att inte sälja det då leverantörerna i Stockholm betalar bra mer och har större efterfrågan.
Citera
2016-07-30, 00:38
Medlem
Appropå gammalt kött så såg jag i avsnittet om Magnus Nilsson i netflixs serie chefs table att han hade valt gamla mjölkkor då han tyckte de hade bättre smak och textur än de yngre djuren rätt intressant.
Citera
2016-07-30, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Appropå gammalt kött så såg jag i avsnittet om Magnus Nilsson i netflixs serie chefs table att han hade valt gamla mjölkkor då han tyckte de hade bättre smak och textur än de yngre djuren rätt intressant.

Inte ensam på det... Frantzen, Mathias Dahlgren och Oaxen förspråkade samma sak långt innan, och använder endast äldre mjölkkor.
Citera
2016-07-30, 01:06
Medlem
Lirarn44s avatar
Sverige kanske inte har de högsta djurhållningsreglerna i världen, men de är förhållandevis strikt. Steroider tillåts inte (?) och antibiotika används på förhållandevis låg nivå om man jämför med omvärlden. Vidare vill man nog gärna stödja svenska köttbönder.

Att svenskt kött skulle vara dåligt vet jag inte.
Citera
2016-07-30, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Och TS har rest runt i Världen och ätit på restauranger.
Jag har fri tillgång till nyslaktat oxkött från köttdjur och det är precis lika bra som någon annanstans i Världen.

Nä men ta det lugnt nu svenne. Det är inte så att det är vanligt i Sverige i jämförelse med andra länder.
Citera
2016-07-30, 01:40
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Fan! Oftast brukar man lära sig något på flashback men här blev ju bara frågorna än fler. Finns inget definitivt facit vad det verkar, utan tycke och smak samt egen erfarenhet utifrån en enstaka gång i utlandet på lyxrestaurang vs de som äter ute ofta kontinuerligt. Blir inte klokare.

Gammal ko är det bästa enligt vissa, och enligt andra är det som en gammal höna vs kyckling. ???

Dock känner jag igen mig i trådskaparen. Framför allt på "standard-nivå". Egentligen det som det handlar om trots allt. Tycker kött i Tyskland, Belgien, Holland, USA, Brasilien etc är klart bättre än i Sverige. Av någon anledning som denna tråd inte hjälpte att reda ut.

Var exempelvis på besök på Volvo-fabriken i Gent. Var där på lunch med alla arbetare i sina arbetskläder osv och lokalen kändes som från 70-talet. Men lunchen kostade typ 6 euro och så fick jag en stor biff - alltså oxfilé, kanske 350-400 gram ren jävla mör biff utan senor eller något. Min kollega och jag tänkte detta är något som aldrig hade hänt i Sverige. Detta var en biff du KANSKE hittar på en någorlunda finrestaurang för minst 300:- rätten. Knappt det. Och då var den tillagad i storkök för tusentals arbetare, en mästerkock med kärlek hade givetvis kunnat göra underverk med den råvaran.
Citera
2016-07-30, 01:54
Medlem
Om man pratar standard nivå tror jag många är missledda av amerikanskt och australiensiskt, det är inte prime och choice som finns oftast i mataffärerna där, utan select som är ungefär samma nivå som Sverige.

Pratar man Uruguay/Argentina/Brazilien så är naturkött oftast den billigaste leverantören av kött i Sverige och den kvalitén är inget att ha...

Sverige har absolut toppskikt av nötkött i världen, när det kommer till den övre nivån, där är Frankrike t.ex värdelöst då de inte fattar marmorering, detsamma gäller de mesta i västeuropa.

Om man pratar standard kvalitén av nötkött är Polen och Ungern fantastiskt, där är det fortfarande produktion av kött likt på 50-talet, hängmöring är närmare till standard än exklusivitet, och marmorering är en självklarhet.

Anledningen till att du tycker USA och Australien är så bra är förmodligen för att djuren blir pumpas upp med massvis av majs innan slaktning och blir redigt feta, men amerikanska/australiensiska köttet här i Sverige är alltså över standardkvalitén av kött i motsvarande länder.

Sedan har Sverige en jävla skitlag på köttfärs där max 12% fetthalt krävs för att det ska kunna säljas i butik, vilken gör att butiksfärs är helt åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in