Citat:
Ursprungligen postat av
Fosterdiagnos
...
Sedan har Sverige en jävla skitlag på köttfärs där max 12% fetthalt krävs för att det ska kunna säljas i butik, vilken gör att butiksfärs är helt åt helvete.
Jag tycker du skriver bra saker om kött i övrigt så därför är jag nyfiken på detta uttalande. Själv har jag inga problem med att använda den 10% nätfärs som säljs (eller den med 5% som passar bättre för vissa recept).
Att steka något i ett "tjockt lager het olja" så det blir halvt om halvt friterat kan annars vara ett sätt att stänga inne vattnet i köttet och få det saftigare om fetthalten i köttet är lågt. (Plus att fettet på utsidan bidrar till något högre fetthalt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
HumanMale
Så det är DÄRFÖR jag aldrig hittar köttfärs att göra hamburgare på! Ska ju vara minst 25% fett i färsen för att få burgaren god på grillen...
Jag har ingen större erfarenhet av att grilla nötfärs till burgare men undrar vad det är för ingredienser i den färs som innehåller minst 25% fett. Förutom 65-70% vatten så blir det ju då 5% kvar till "kött" dvs proteiner. Låter mer som du grillar späck än nötkött.
Här är en tabell från livsmedelsverket som jag tog fram när jag funderade på vad en nötfärs som innehåller minst 25% fett kunde tänkas innahålla.
Kod:
-- Rå produkt -- Protein Fett (Resten vatten)
Nöt innanlår 23,8 1,6
Nöt ytterlår 21,3 2,8
Nöt fransyska 20,8 3,5
Nöt ryggbiff 21,8 3,8
Nöt oxfilé 21,7 4,1
Nöt flankstek 22,0 5,1
Nöt entrecôte 21,6 6,1
Nöt oxbringa 17,6 15,1
Lamm kött 20,0 9,4
Gris fläskfilé 20,6 2,6
Gris bog 18,5 7,0
Gris bacon 13,4 32,8
Blandfärs nöt/gris 18,6 13,2
Tror att det finns en hel del "köttliknande" produkter i den färs som ligger på drygt 25%