2016-07-29, 22:00
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att ta ut pengar från ditt sparkonto är ett negativt sparande, att sätta in pengar är ett positivt sparande.
Så ni har inte stora lån, ni har stora negativa saldon på era sparkonton. Men okej, om det känns bättre så får du väl kalla återbetalningen av dina lån för ett "sparande". Personligen tycker jag i och för sig att ni borde välja ett annan ord som inte redan har en helt annan betydelse.
För normala människor så innebär att "spara" att man lägger undan något för senare användning. Man kan till exempel spara pengar, ett argument eller ett par rena kalsonger. Betydelsen är densamma.
2016-07-29, 22:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Hur ska du ha det nu då? Om det är negativt sparande att ta ut pengar från sparkontot, så är det ju också negativt sparande att sätta in på lånekontot, dvs öka sitt lån. Eller köpa en lägenhet. Så då är det ju negativt sparande på 3 milj att köpa en lägenhet på 3 milj. Var bokför du denna kostnaden i dina kalkyler, om du inte slår ut det på tillfällena du amorterar?

Din rekordlåga boendekostnad blir inte så rekordlåg om du ska bokföra detta negativa sparande någonstans

Ditt inlägg känns lite förvirrande, var tro du motsättningen i det jag skrivet finns?

Att öka saldot är ett positivt sparande och att minska saldot är ett negativt sparande. Vem som lånar av vem beror däremot på om saldot är positivt eller negativt.

Och jo, bokostnaden är rekordlåg då räntekostnaderna är så låga.
2016-07-29, 22:04
Medlem
Citat:
Att det är delbetalning av en skuld motsäger inte att det är ett sparande. Genom att amortera ökas ditt totala sparsaldo, som visserligen ofta är negativt för de som har ett bolån.

Amortering på lånen – en glömd sparform

Samtidigt finns det andra varianter som inte intuitivt associeras med just sparande, och som därför tenderar att falla under spararnas radar. Att amortera på bostadslånet, och därigenom sänka kommande ränteutgifter, är enligt Claes Hemberg ett alternativt sätt att öka det ekonomiska svängrummet, och utgör därmed en potentiell sparform. Men det är få som ser alternativet, menar han. http://www.svd.se/amortering-pa-lanen--en-glomd-sparform

Är amortering ett bra sparande? Absolut! För vissa... Men det är riktigt dåligt för andra. Vem är du? https://twitter.com/gunthermarder/status/575676019920740353

Hahahahahahaha sitter du på fullt allvar och citerar 2 säljare från 2 banker som försöker tuta i folk att låna ut bara helvete från oss för var gång du betalar så sparar du lille vän

Snart citerar du väl en Volvohandlare som menar att man skall köpa Volvo för de är bäst som ett bevis på att Volvo är bäst

Den där iq testen du gjorde på Facebook där du fick 150 har du väl förstått vid det här laget att den inte är sann va?
2016-07-29, 22:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Så ni har inte stora lån, ni har stora negativa saldon på era sparkonton. Men okej, om det känns bättre så får du väl kalla återbetalningen av dina lån för ett "sparande". Personligen tycker jag i och för sig att ni borde välja ett annan ord som inte redan har en helt annan betydelse.
För normala människor så innebär att "spara" att man lägger undan något för senare användning. Man kan till exempel spara pengar, ett argument eller ett par rena kalsonger. Betydelsen är densamma.

Du har fått länkar till fyra olika banker som säger att amortering är sparande men när jag googlade efter det hittade jag också en text från cornucopia där han skrev att han "stör sig på att amortering kallas för sparande". Och det är väl just så att bubbelbabblare stör sig på verkligheten då den rubbar deras världsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hahahahahahaha sitter du på fullt allvar och citerar 2 säljare från 2 banker som försöker tuta i folk att låna ut bara helvete från oss för var gång du betalar så sparar du lille vän

Snart citerar du väl en Volvohandlare som menar att man skall köpa Volvo för de är bäst som ett bevis på att Volvo är bäst

Den där iq testen du gjorde på Facebook där du fick 150 har du väl förstått vid det här laget att den inte är sann va?

Nu var det fyra banker och inte två men ingen av dessa banker tjänar på att folk betraktar amortering som sparande så att misstänkliggöra deras avsikter i denna fråga blir rätt märkligt. Nordnet hade inte ens bolån när deras sparekonom sa detta.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-29 kl. 22:09.
2016-07-29, 22:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Du har fått länkar till fyra olika banker som säger att amortering är sparande men när jag googlade efter det hittade jag också en text från cornucopia där han skrev att han "stör sig på att amortering kallas för sparande". Och det är väl just så att bubbelbabblare stör sig på verkligheten då den rubbar deras världsbild.
Alltså, amortering blir inte sparande bara för att man säger att det är det. Man kan inte ändra betydelsen på ord hur man vill, inte ens om man råkar vara en respekterad banktjänsteman.

SAOL om spara:
spara v. sparande, pres. sparar el. spar, imper. spara el. spar * bevara el. lägga undan el. samla för kommande behov; medföra minskad åtgång av; skona; förskona från; vänta med; s. pengar; s. på krafterna; s. in arbete
2016-07-29, 22:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Alltså, amortering blir inte sparande bara för att man säger att det är det. Man kan inte ändra betydelsen på ord hur man vill, inte ens om man råkar vara en respekterad banktjänsteman.

SAOL om spara:
spara v. sparande, pres. sparar el. spar, imper. spara el. spar * bevara el. lägga undan el. samla för kommande behov; medföra minskad åtgång av; skona; förskona från; vänta med; s. pengar; s. på krafterna; s. in arbete

Varför citerar du då SAOL om du anser att man kan strunta i vad respekterade företrädare säger? Det låter mer som du filtrerar det som inte passar in i din egen världsbild trots att du inte argumenterar för din sak annat än med att du känner så.
2016-07-29, 22:21
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Varför citerar du då SAOL om du anser att man kan strunta i vad respekterade företrädare säger? Det låter mer som du filtrerar det som inte passar in i din egen världsbild trots att du inte argumenterar för din sak annat än med att du känner så.
Förlåt mig, jag trodde att vi hade lämnat logiken till förmån för auktoritetsargument.
2016-07-29, 22:25
Medlem
Citat:
En amortering är inte en form av sparande. En amortering är en delbetalning av en skuld.
Det är väl inget som hindrar att det är båda delarna.

I grunden är det naturligtvis en definitionsfråga vad termer ska innebära.

Men om vi säger att:
* 'sparande (verbet) = att öka ens finansiella tillgångar'.
* 'skulder = negativa finansiella tillgångar'

Då blir:
* 'amortering = att minska sina skulder' = att minska negativa finansiella tillgångar = att öka ens finansiella tillgångar = sparande.

Att bara skrika påståenden som slagord är inte så framgångsrikt. (Det blir som med Mertillen som gapar om att inflation är ändring i penningmängd. Och det är det enda han kan säga. Inte ens vilken penningmängd går det få svar på).
2016-07-29, 22:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förlåt mig, jag trodde att vi hade lämnat logiken till förmån för auktoritetsargument.

Jag har både argumenterat för min sak och gett referenser till fyra olika banker som säger samma sak. Du underkänner auktoriteter men ger i nästa sekund en auktoritet som referens. Din egna argumentation har däremot bara varit att du känner så.
2016-07-29, 22:28
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är väl inget som hindrar att det är båda delarna.

I grunden är det naturligtvis en definitionsfråga vad termer ska innebära.

Men om vi säger att:
* 'sparande (verbet) = att öka ens finansiella tillgångar'.
* 'skulder = negativa finansiella tillgångar'

Då blir:
* 'amortering = att minska sina skulder' = att minska negativa finansiella tillgångar = att öka ens finansiella tillgångar = sparande.

Att bara skrika påståenden som slagord är inte så framgångsrikt. (Det blir som med Mertillen som gapar om att inflation är ändring i penningmängd. Och det är det enda han kan säga. Inte ens vilken penningmängd går det få svar på).
Dina finansiella tillgångar ökar inte när du amorterar. Ditt lån minskar lika mycket som de tillgångar du använder för att betala av lånet minskar. Plus minus noll. Om något så minskar dina med kort varsel tillgängliga tillgångar. Med andra ord är det inte ett sparande, eller?
2016-07-29, 22:38
Medlem
Kupongfritts avatar
Ett räkneexempel:

Låt säga att jag har 100 000 kr i lån och 50 000 kr i sparkapital. Min ekonomiska status är alltså följande:
50 000 kr - 100 000 kr = -50 000 kr

Jag amorterar 1 000 kr på lånet:
50 000 kr - 99 000 kr = -49 000 kr

Eller jag sätter in 1000 kr på mitt sparkonto:
51 000 kr - 100 000 kr = -49 000 kr

Summa summarum: Sparande och amortering ger samma påverkan om målsättningen till att börja med är att hamna på 0.
2016-07-29, 22:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dina finansiella tillgångar ökar inte när du amorterar. Ditt lån minskar lika mycket som de tillgångar du använder för att betala av lånet minskar. Plus minus noll. Om något så minskar dina med kort varsel tillgängliga tillgångar. Med andra ord är det inte ett sparande, eller?

Så nu menar du alltså att man inte spar när man sätter in pengarna på ett sparkonto heller, dina finansiella tillgångar ökar ju inte vid det tillfället heller. Ser du inte att din argumentation gått från att vara rent känslobaserad till att bli krystad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in