2016-07-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Korrekt, dock är det en kassaflödesfråga som avgör om en utgift begränsar vad man har råd med i löpande utgift.
Ja, det var i de tankebanorna jag tänkte på när jag nämnde amortering. Det kan säkert bli väldigt svettigt om man skulle förlora jobbet och får istället en som betalar mindre i lön.
2016-07-29, 18:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Korrekt, dock är det en kassaflödesfråga som avgör om en utgift begränsar vad man har råd med i löpande utgift.

Visst men ett sparande är sunt att ha även om jag starkt förespråkar månadssparande i börsen istället för amortering. Därför är amorteringskravet dumt för alla som kan ta eget ansvar och är kloka men positivt för slösaktiga personer som annars bara skulle ha bränt pengarna på skit.

Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Ja, det var i de tankebanorna jag tänkte på när jag nämnde amortering. Det kan säkert bli väldigt svettigt om man skulle förlora jobbet och får istället en som betalar mindre i lön.

Ja har man ingen lön är det klart det blir tuffare förstås. Det är därför jag har uttryckt betydligt större oro för priserna på avfolkningsorter där den enda industrin på orten plötsligt kan läggas ned. Detta beroende av enskilda företag har vi inte i Stockholm.
2016-07-29, 18:35
Medlem
Avräkning är en kostnad, och det är brukligt att göra i en resultaträkning. Amortering ska i normala fall följa avräkningen så om man väljer att se amortering som "sparande" balanseras det upp av avräkningen i samma takt som definitivt är en kostnad - i enlighet med de flesta resultaträkningar som avser ägande av fastigheter.
2016-07-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Har som sagt följt slutpriser ett tag och det är en tydlig nedgång, kanske stabiliserar sig vem vet? Jag tror inte det.
Här är ett till exampel från senaste veckan.

https://www.booli.se/annons/2022938

Samma från 15e april i år.

https://www.booli.se/annons/2067194

Först 2015 som det liknar priset idag.

https://www.booli.se/annons/1923681

Inte samma lägenhet.

De lär inte ha haft avgift
2 711 - 20 aug 2015
för att sedan höja till
2 954 - 15 apr 2016
och sedan gå tillbaka till exakt samma som starten
2 711 - 29 jul 2016

Förmodligen är den dyrare lägenheten fräshare.
2016-07-29, 19:11
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
Inte samma lägenhet.

De lär inte ha haft avgift
2 711 - 20 aug 2015
för att sedan höja till
2 954 - 15 apr 2016
och sedan gå tillbaka till exakt samma som starten
2 711 - 29 jul 2016

Förmodligen är den dyrare lägenheten fräshare.

Den ligger högre upp därför den är dyrare i avgift.
2016-07-29, 19:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Avräkning är en kostnad, och det är brukligt att göra i en resultaträkning. Amortering ska i normala fall följa avräkningen så om man väljer att se amortering som "sparande" balanseras det upp av avräkningen i samma takt som definitivt är en kostnad - i enlighet med de flesta resultaträkningar som avser ägande av fastigheter.

Inte alls, amortering är detsamma som sparande till ditt bolånekonto. Precis som ett sparande till ett vanligt bankonto alltså, i båda fallen ökas ditt saldo.

Avgiften till föreningen är det som ska räcka till det underhåll som fastigheterna behöver.
2016-07-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om vi nu har en bostadsbubbla, varför cashar du inte hem nu då pronto bajsbosse?

Börjar bli bråttom, för nu stiger ju räntorna
Varför skall jag casha in? Tror du jag att jag är i behov av pengar eller?
Egentligen avslöjar du dig själv, du ser ditt boende som om du vore förmögen, du kan likaväl köpa dig en bankbok och skriva 10 miljoner i den sedan kan du öppna den ibland för att få känna dig lite rik, för resultatet blir detsamma, pangar på ett papper.
2016-07-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har alltid pratats om att priserna ska ner. Det skulle även min BR jag köpte på 90-talet enligt "experterna"
Har det? Har jag helt missat.
2016-07-29, 19:51
Medlem
[quote=mattep74
Så länge det inte byggs billiga lägenheter i massor kommer bostadspriserna att fortsätta skena.[/QUOTE]

Fast just nu går priserna ner.
2016-07-29, 19:53
Medlem
Citat:
Nå... Vad säger expertpanelen här om möjligheten för ett "prisras" på bostäder och villor inom ett år? - Det hade skrivits om att priserna skulle falla pga införd amorteringskravet.

Finns det några tecken på det alls?
Tecknet är att det gått stadigt ner de senaste 3 månaderna.

http://www.valueguard.se/stockholmbr
2016-07-29, 19:55
Medlem
Citat:
Haha!

Allsmäktige Bajsbossen har bytt profilbild. Har du sålt dina bostäder här i Sverige och köpt istället en lite stad i Thailand?
Äger fortfarande villan i Sverige och en hyresfastighet i Sverige och ett litet hus på Phuket, själv då?
2016-07-29, 20:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Amortering är som vi har gått igenom flera gånger tidigare inte en kostnad utan endast en utgift eller en form av sparande. I övrigt inkluderar jag avgift + ränta (även om man borde fokusera på realräntan och inte den nominella räntan). Några 10,000 kr behöver ungdomar definitivt inte behöva betala om de inte vill bo lyxigt.
En amortering är inte en form av sparande. En amortering är en delbetalning av en skuld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in