2016-07-29, 20:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
En amortering är inte en form av sparande. En amortering är en delbetalning av en skuld.

Att det är delbetalning av en skuld motsäger inte att det är ett sparande. Genom att amortera ökas ditt totala sparsaldo, som visserligen ofta är negativt för de som har ett bolån.

Amortering på lånen – en glömd sparform

Samtidigt finns det andra varianter som inte intuitivt associeras med just sparande, och som därför tenderar att falla under spararnas radar. Att amortera på bostadslånet, och därigenom sänka kommande ränteutgifter, är enligt Claes Hemberg ett alternativt sätt att öka det ekonomiska svängrummet, och utgör därmed en potentiell sparform. Men det är få som ser alternativet, menar han. http://www.svd.se/amortering-pa-lanen--en-glomd-sparform

Är amortering ett bra sparande? Absolut! För vissa... Men det är riktigt dåligt för andra. Vem är du? https://twitter.com/gunthermarder/status/575676019920740353
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-29 kl. 21:05.
2016-07-29, 21:14
Medlem
Scherings avatar
Det är inte sparande bara för att mannen med hängslena säger det.
2016-07-29, 21:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är inte sparande bara för att mannen med hängslena säger det.

Mannen med hängslena är Avanzas sparekonom även om han nu är tjänstledig och du fick också en länk till en tweet av Nordnets förre sparekonom som också anser att det är en sparform. Dessutom en tredje sparexpert här i form av undertecknad.

Det är dessutom inte svårt att hitta åsikter från flera seriösa aktörer om detta, t.ex.
Helt säkert sparande – en jämförelse av sju alternativ

Amortera på bolån
Kan ses som ett säkert sparande där avkastningen är densamma som bolåneräntan. Nu när bolåneräntan ligger på 2,15 % är amortering ett bättre alternativ än att ha pengar på ett obundet sparkonto eftersom det inte går att få en avkastning där som är högre än 1,50 % efter skatt.
+ Säkert ”sparande”
+ Sänker räntekostnaderna på sikt
– kapitalet är bundet i boendet, för att få ut pengarna måste man höja bolånet
http://blog.ikanobank.se/familjeekonomen/helt-sakert-sparande-en-jamforelse-av-sju-alternativ/

Där har du alltså synen från tre olika banker.

Okej en bank till när jag ändå håller på:
Amortering är en sparform som minskar dina räntekostnader och ger dig en ekonomisk trygghet i över tid.

Alla nya bolån över 50 procents belåningsgrad, det vill säga lån i förhållande till bostadens värde, ska amorteras. På belåningsgrad över 70 procent ska du amortera med minst 2 procent av total skuld varje år. Vid en belåningsgrad på 70 procent eller lägre kan du tillsammans med banken komma överens om en annan amortering, dock lägst 1 procent, tills dess att belåningsgraden är 50 procent. Din fördelning på amortering och sparande anpassas efter din situation och framtida planer.
http://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bolan
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-29 kl. 21:25.
2016-07-29, 21:27
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Mannen med hängslena är Avanzas sparekonom även om han nu är tjänstledig och du fick också en länk till en tweet av Nordnets förre sparekonom som också anser att det är en sparform. Dessutom en tredje sparexpert här i form av undertecknad.
Förklara då för en ekonomiskt okunnig person. Var förvarar du de här pengarna som du precis har sparat?
2016-07-29, 21:29
Medlem
Citat:
Låter som ett riktigt white trash liv som du har, eller förresten du är nog inte WT med tanke på hur du skrev men i ditt grannskap har du gott om WT.

För egen del är har min förmögenhet aldrig varit större än nu och den klättrar stadigt uppåt, givetvis med en del hack eller t.o.m. nedgångar ibland som efter förra våren. När ni bubbelbabblare skriker att trenden är bruten för att räntan en månad stiger med 0,01 procentenhet skrattar jag mest åt er galenskap. Ni kommer alltid förbli förlorare med den synen.

Är inte alls förvånad att du lever i en uppblåst bubbla. Blir inte lika kul för dig då bubblan spricker, för du beskrev väl bostadsmarknaden om inte jag misstog mig?
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-29 kl. 21:33. Anledning: Redo
2016-07-29, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förklara då för en ekonomiskt okunnig person. Var förvarar du de här pengarna som du precis har sparat?

Vi har slutat med pengar i fysisk form, det handlar om saldon på ett konto. Ditt bolånekonto har negativt saldo men det ökar när du amorterar. Det är precis vad som händer när du spar till ett vanligt sparkonto. Saldot där ökar också när du spar, och det alldeles oavsett om det är negativt eller positivt.
2016-07-29, 21:36
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Vi har slutat med pengar i fysisk form, det handlar om saldon på ett konto. Ditt bolånekonto har negativt saldo men det ökar när du amorterar. Det är precis vad som händer när du spar till ett vanligt sparkonto. Saldot där ökar också när du spar, och det alldeles oavsett om det är negativt eller positivt.
Jaha, se där. Så jag lånar när jag tar ut pengar från mitt sparkonto då också eller?
2016-07-29, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jaha, se där. Så jag lånar när jag tar ut pengar från mitt sparkonto då också eller?

Att ta ut pengar från ditt sparkonto är ett negativt sparande, att sätta in pengar är ett positivt sparande. Lån innebär att någon har lånat ut pengar till dig och det har ingen gjort så länge du har ett positivt saldo. Du har däremot lånat ut till banken när du har ett positivt saldo.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-29 kl. 21:50.
2016-07-29, 21:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Har som sagt följt slutpriser ett tag och det är en tydlig nedgång, kanske stabiliserar sig vem vet? Jag tror inte det.
Här är ett till exampel från senaste veckan.

https://www.booli.se/annons/2022938

Samma från 15e april i år.

https://www.booli.se/annons/2067194

Först 2015 som det liknar priset idag.

https://www.booli.se/annons/1923681

Silket ras, skrämmande fort det går nu😱
2016-07-29, 21:57
Medlem
Citat:
Att ta ut pengar från ditt sparkonto är ett negativt sparande, att sätta in pengar är ett positivt sparande. Lån innebär att någon har lånat ut pengar till dig och det har ingen gjort så länge du har ett positivt saldo. Du har däremot lånat ut till banken när du har ett positivt saldo.

Hur ska du ha det nu då? Om det är negativt sparande att ta ut pengar från sparkontot, så är det ju också negativt sparande att sätta in på lånekontot, dvs öka sitt lån. Eller köpa en lägenhet. Så då är det ju negativt sparande på 3 milj att köpa en lägenhet på 3 milj. Var bokför du denna kostnaden i dina kalkyler, om du inte slår ut det på tillfällena du amorterar?

Din rekordlåga boendekostnad blir inte så rekordlåg om du ska bokföra detta negativa sparande någonstans
2016-07-29, 21:58
Medlem
Citat:
Amortering är som vi har gått igenom flera gånger tidigare inte en kostnad utan endast en utgift eller en form av sparande.
En utgift som skall fram var månad och som gör att du har mindre pengar i plånboken var månad.

Ungefär som om man skulle köpa en resa för 10000 men inte har pengarna o säljaren säger att nää det e inte en resa det e en utflykt och .... vips så har man de 10000 som man nyss inte hade.
2016-07-29, 21:59
Medlem
Citat:
En amortering är inte en form av sparande. En amortering är en delbetalning av en skuld.
Exakt!
Ungefär som om jag skulle låna en hundring av polarn och sedan när jag betalar tillbaka kalla det för ett sparande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in