Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Experterna är bara en ytterst liten del av hela marknaden och de har därför bara en begränsad insikt om vad som är en korrekt värdering. De agerar heller inte alltid som de själv säger.
Marknaden däremot är alltid summan av alla individer som själva har placerat sina pengar efter sin tro.
Det är lätt att tycka saker när man själv inte förlorar något när man har fel, så är det ofta med experter men aldrig med marknaden.
Absolut, dock brukar ju marknaden alltid bli "tagen på sängen" om man så säger när det gäller snabba vändningar neråt. Hur kommer det sig?
Jag tror det handlar om att marknaden gärna får en övertro i goda tider, och att man tillslut når ett läge där tillräckligt många ( marknaden även det så du har rätt där ) ser att det börjar bli överköpt ( om vi talar börsen ) och en korrektion kommer när alla ska ur samtidigt.
Bostadsmarknaden är en helt annan spelplan dock, eftersom det inte är samma rörlighet som på börsen då man av naturliga skäl inte kan agera lika snabbt med sitt boende som med aktier, som bostadsägare måste man vara beredd på sämre tider och att under perioder av sin bostadscykel vara beredd på att ha högre kostnader för boendet, och en psykologisk beredskap på att inte få panik vid prisfall som sker under dessa perioder.
Det ni som försvarar priserna på bostadsmarknaden måste förstå är att inget av detta är nyheter för oss som är övertygade om att vi är inne i, och fortsätter att blåsa luft i en bubbla på svensk bostadsmarknad. Denna bubbla behöver dock inte spricka, men OM den gör det blir konsekvensen för många större och större ju mer bubblan tillåts växa.
Så jag personligen säger att vi har en bubbla, och motiverar detta med fundamental statistik över hur bostäder över tid tenderar att följa KPI och hur en anomali i detta förhållande råder sedan ca 15 år tillbaka i tiden. Sedan förstår jag såklart varför priserna stiger, det är ju billigt att bo just nu och ser väl ut att fortsätta vara billigt en lång tid framöver ( givet att man inte justerar någon parameter som idag skapar förutsättningarna), men det förändrar inte min syn på hur det makroekonomiskt ser ut när man tittar på M3 och KPI samt priserna.
Själv avser jag inte agera överhuvudtaget, då jag bor där jag vill bo redan och att en bostad där jag inte vill bo blir billig spelar mig personligen ingen roll då jag inte vill flytta, stadspulsen får jag i mitt jobb och har inga behov av mer sådant på min fritid.