2016-07-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Helt klart är det så, över tid är det långt bättre att utgå från att marknaden och inte experterna har rätt.

och när marknaden uttalar sig, är det då inte de som anses "experter" som gör detta?

Så vem ska man lyssna på?
2016-07-29, 13:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
och när marknaden uttalar sig, är det då inte de som anses "experter" som gör detta?

Så vem ska man lyssna på?

Experterna är bara en ytterst liten del av hela marknaden och de har därför bara en begränsad insikt om vad som är en korrekt värdering. De agerar heller inte alltid som de själv säger.

Marknaden däremot är alltid summan av alla individer som själva har placerat sina pengar efter sin tro, och vad marknaden anser om värderingen ser vi på prissättningen.

Det är lätt att tycka saker när man själv inte förlorar något när man har fel, så är det ofta med experter men aldrig med marknaden.
2016-07-29, 13:56
Medlem
Citat:
Experterna är bara en ytterst liten del av hela marknaden och de har därför bara en begränsad insikt om vad som är en korrekt värdering. De agerar heller inte alltid som de själv säger.

Marknaden däremot är alltid summan av alla individer som själva har placerat sina pengar efter sin tro.

Det är lätt att tycka saker när man själv inte förlorar något när man har fel, så är det ofta med experter men aldrig med marknaden.

Absolut, dock brukar ju marknaden alltid bli "tagen på sängen" om man så säger när det gäller snabba vändningar neråt. Hur kommer det sig?

Jag tror det handlar om att marknaden gärna får en övertro i goda tider, och att man tillslut når ett läge där tillräckligt många ( marknaden även det så du har rätt där ) ser att det börjar bli överköpt ( om vi talar börsen ) och en korrektion kommer när alla ska ur samtidigt.

Bostadsmarknaden är en helt annan spelplan dock, eftersom det inte är samma rörlighet som på börsen då man av naturliga skäl inte kan agera lika snabbt med sitt boende som med aktier, som bostadsägare måste man vara beredd på sämre tider och att under perioder av sin bostadscykel vara beredd på att ha högre kostnader för boendet, och en psykologisk beredskap på att inte få panik vid prisfall som sker under dessa perioder.

Det ni som försvarar priserna på bostadsmarknaden måste förstå är att inget av detta är nyheter för oss som är övertygade om att vi är inne i, och fortsätter att blåsa luft i en bubbla på svensk bostadsmarknad. Denna bubbla behöver dock inte spricka, men OM den gör det blir konsekvensen för många större och större ju mer bubblan tillåts växa.

Så jag personligen säger att vi har en bubbla, och motiverar detta med fundamental statistik över hur bostäder över tid tenderar att följa KPI och hur en anomali i detta förhållande råder sedan ca 15 år tillbaka i tiden. Sedan förstår jag såklart varför priserna stiger, det är ju billigt att bo just nu och ser väl ut att fortsätta vara billigt en lång tid framöver ( givet att man inte justerar någon parameter som idag skapar förutsättningarna), men det förändrar inte min syn på hur det makroekonomiskt ser ut när man tittar på M3 och KPI samt priserna.

Själv avser jag inte agera överhuvudtaget, då jag bor där jag vill bo redan och att en bostad där jag inte vill bo blir billig spelar mig personligen ingen roll då jag inte vill flytta, stadspulsen får jag i mitt jobb och har inga behov av mer sådant på min fritid.
2016-07-29, 14:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Absolut, dock brukar ju marknaden alltid bli "tagen på sängen" om man så säger när det gäller snabba vändningar neråt. Hur kommer det sig?

Nej marknaden brukar inte alls alltid "bli tagen på sängen", oftast ligger marknaden väldigt rätt i sin värdering.

Men givetvis kan det hända saker i framtiden som inte kan förutses men däremot värderas. T.ex. när en jordbävning ska inträffa kan man inte veta men man kan bedöma risken för att det ska hända och värdera företag efter detta. Givetvis kommer marknadens värdering före och efter jordbävningen vara kraftigt annorlunda men det betyder inte att värderingen innan var fel. Marknaden prissätter helt enkelt bara risken för att något ska inträffa.

Sedan om vi jämför marknaden och experter så är det långt vanligare att experter gör vansinniga värderingar.

Citat:
Bostadsmarknaden är en helt annan spelplan dock, eftersom det inte är samma rörlighet som på börsen då man av naturliga skäl inte kan agera lika snabbt med sitt boende som med aktier, som bostadsägare måste man vara beredd på sämre tider och att under perioder av sin bostadscykel vara beredd på att ha högre kostnader för boendet, och en psykologisk beredskap på att inte få panik vid prisfall som sker under dessa perioder.

Så är det men i likhet med börsen är det bara en begränsad del av hela marknaden som agerar under en period.

Prisfall på bostäder leder heller inte till högre boendekostnader men däremot en förlust (alternativt lägre vinst) vid försäljning om inte priserna har återhämtats innan dess.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-29 kl. 14:25.
2016-07-29, 14:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Prisfall på bostäder leder heller inte till högre boendekostnader men däremot en förlust (alternativt lägre vinst) vid försäljning om inte priserna har återhämtats innan dess.

Lägre bostadspriser brukar sammanfalla med högre ränta och/eller mindre disponibel inkomst, så boendekostnaderna i förhållande till disponibel inkomst ökar, åtminstone för de flesta.
2016-07-29, 15:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Lägre bostadspriser brukar sammanfalla med högre ränta och/eller mindre disponibel inkomst, så boendekostnaderna i förhållande till disponibel inkomst ökar, åtminstone för de flesta.

Ja det kan sammanfalla men nu var det just ett prisfall i sig som jag kommenterade.
2016-07-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ja det kan sammanfalla men nu var det just ett prisfall i sig som jag kommenterade.

Sälj, sääääälj och det nu innan skiten smäller det blir ingen pyspunka, skynda dig..😝
2016-07-29, 16:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Sälj, sääääälj och det nu innan skiten smäller det blir ingen pyspunka, skynda dig..😝

Suck men tyvärr är det nivån ni bubbelbabblare ligger på och har legat på i årtionden. Inte konstigt att det går så dåligt för er.
2016-07-29, 16:24
Medlem
Citat:
Suck men tyvärr är det nivån ni bubbelbabblare ligger på och har legat på i årtionden. Inte konstigt att det går så dåligt för er.

Själv mår jag super!

Har semester och ligger just nu på soffan framför tv-nörd och pillar mig på naveln.. Billig hyra samtidigt som pengarna växer på hög. Ett trendbrott har skett på bostadsmarknaden och jag slipper oroa mig att utgifterna stiger samtidigt som jag månad efter månad ser min uppblåsta rikedom pysa..

Själv då, allt bra eller?
2016-07-29, 16:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Själv mår jag super!

Har semester och ligger just nu på soffan framför tv-nörd och pillar mig på naveln.. Billig hyra samtidigt som pengarna växer på hög. Ett trendbrott har skett på bostadsmarknaden och jag slipper oroa mig att utgifterna stiger samtidigt som jag månad efter månad ser min uppblåsta rikedom pysa..

Själv då, allt bra eller?

Låter som ett riktigt white trash liv som du har, eller förresten du är nog inte WT med tanke på hur du skrev men i ditt grannskap har du gott om WT.

För egen del är har min förmögenhet aldrig varit större än nu och den klättrar stadigt uppåt, givetvis med en del hack eller t.o.m. nedgångar ibland som efter förra våren. När ni bubbelbabblare skriker att trenden är bruten för att räntan en månad stiger med 0,01 procentenhet skrattar jag mest åt er galenskap. Ni kommer alltid förbli förlorare med den synen.
2016-07-29, 16:44
Medlem
Jag amorterar på ett lån taget 2010 för en tvåa i Västerås byggd på 50-talet och som då kostade 330 000, nu närmar sig tvåorna i området miljonen. Jag har ränta på 1,75 procent och sen amorterar jag en hel del. Då jag hade kapitalinsats på 100k så hade jag ett lån tidigare på 230k som nu är nere under 200k.

Detta ska ställas mot en före detta kollega. Hon och hennes kille köpte ungefär samtidigt en villa och tog lån på över 2 miljoner och amorterar ingenting. Hon är orolig för att räntan stiger.

När jag tänkte flytta hemifrån tittade jag på en lägenhet som skulle kostat runt 70 000 kr för 20 år sen. I det området går nu lägenheterna för miljonen.

Så länge det inte byggs billiga lägenheter i massor kommer bostadspriserna att fortsätta skena.
2016-07-29, 16:55
Medlem
Nå... Vad säger expertpanelen här om möjligheten för ett "prisras" på bostäder och villor inom ett år? - Det hade skrivits om att priserna skulle falla pga införd amorteringskravet.

Finns det några tecken på det alls?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in