• 1
  • 2
2016-07-29, 11:09
Medlem
Machiavellys avatar
Tjena FB,

Har tänkt att färda mig och min tysk till södra Europa, vilket innebär en resa på sammanlagt (fram+tbx) 5600km.

Däcken jag har nu är Bridgestone RunFlat med cirka 7-8mm. Hur mycket tror ni jag kan räkna med att ha kvar på däcken efter denna långa motorvägskörning?

Högre fart ökar ju värmen på däcken, vilket också ökar slitaget, så någon som vet?
Citera
2016-07-29, 11:17
Medlem
Skid-masks avatar
Beror helt på bilens hjulvinklar, körsätt, temperatur, vägar, däckfabrikat osv. finns massa faktorer i det hela. Däcken kan va slut efter 1mil eller 10000mil.

Vill du att det ska slita så lite som möjligt så gör en hjulinställning innan du åker.
Senast redigerad av Skid-mask 2016-07-29 kl. 11:23.
Citera
2016-07-29, 11:23
Medlem
PlutoJs avatar
Efter en 6000 km resa i sommarvärmen, på Autobahn, franska och spanska motorvägar, återstår ca 1,5 mm av framdäcken Michelin PS3. De hade 3 mm när vi åkte hemifrån.

Då ska man tänka på att Michelin har generellt mycket bra slitstyrka, bilen är tung (2000 kg plus hela familjen och vår packning), mycket vridstark (470 Nm) och tempot varit högt. Både däck och bromsar får slita ont på en sån tripp!
Citera
2016-07-29, 11:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tjena FB,

Har tänkt att färda mig och min tysk till södra Europa, vilket innebär en resa på sammanlagt (fram+tbx) 5600km.

Däcken jag har nu är Bridgestone RunFlat med cirka 7-8mm. Hur mycket tror ni jag kan räkna med att ha kvar på däcken efter denna långa motorvägskörning?

Högre fart ökar ju värmen på däcken, vilket också ökar slitaget, så någon som vet?
Ingen kan säga hur mkt det kommer slita.
Däremot ställer din trådstart en ny fråga.
Du har i det närmaste nya däck som iaf bör håll 4000 mil.

Handlar detta om snålhet? Tänker du ställa in resan om däcken kommer nötas?
För nötas kommer de göra o är detta ett hinder så stanna hemma.
Citera
2016-07-29, 14:42
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
Beror helt på bilens hjulvinklar, körsätt, temperatur, vägar, däckfabrikat osv. finns massa faktorer i det hela. Däcken kan va slut efter 1mil eller 10000mil.

Vill du att det ska slita så lite som möjligt så gör en hjulinställning innan du åker.

Bilen är ett år gammal och hjulinställning och liknande är som det ska vara. Körsättet skiljer sig inte från andra vanliga förare. Snitthastighet runt 130km/h. Temperaturen kommer vara runt 25 grader i snitt, men kan även vara runt 33 grader i skuggan. Vägarna är bra enligt vad jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Efter en 6000 km resa i sommarvärmen, på Autobahn, franska och spanska motorvägar, återstår ca 1,5 mm av framdäcken Michelin PS3. De hade 3 mm när vi åkte hemifrån.

Då ska man tänka på att Michelin har generellt mycket bra slitstyrka, bilen är tung (2000 kg plus hela familjen och vår packning), mycket vridstark (470 Nm) och tempot varit högt. Både däck och bromsar får slita ont på en sån tripp!

Min bil väger 1800kg. Familjen samt packningen gör bilen säkert en 4-500kg tyngre sammanlagt vilket säkert kommer öka slitaget ännu mer. Men hos dig var det alltså minus 1.5mm efter ca 6000 kilometers körning?
Citera
2016-07-29, 14:55
Medlem
dreamtools avatar
Esch va fasan kör bara. Har du så mycket gummi kvar så är det nog ingen fara med 600mil så länge du inte kör som en tok. Bättre istället att du kontrollerar lufttryck för alldeles för lågt lufttryck så kan du enkelt halvera (minst) livstiden på däcken.
Det värsta som kan hända är att däcken är riktigt slitna på hemvägen, och då får du helt enkelt ta det lugnt när det regnar. Men även vid 0mm kvar så GÅR det ju att köra bilen i torrt väglag.

Körde 500mil på min mc förra sommaren, bytte framdäck för det va slitet, men bakdäcket va "good enough" tänkte jag då. Va säkert en 3-4mm kvar när jag startade. Sen var jag ju ute och åkte på bana/landsväg på isle of man och efter en vecka (av 3v) så hade jag 100% slätt bakdäck. Kom hem med stålförstärkningen framme på däcket och då kört 200 mil på helt slätt däck.
Citera
2016-07-29, 15:01
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vad är problemet? Om du tror att däcken kommer att slitas ut kan jag meddela att det finns däckverkstäder överallt i hela Europa.
Citera
2016-07-29, 16:07
Medlem
Om man kör "normalt" kan man lite grovt räkna med 550-800 mil per millimeter på drivhjulen och de dubbla på de andra hjulen.

Det förutsätter att du har däck av typen Michelin Pilot eller liknade (Bridgestone RunFlat borde vara likvärdiga), har du billiga hårda däck som är hala i regn räcker de mycket längre.
Senast redigerad av reedValveFlash 2016-07-29 kl. 16:10.
Citera
2016-07-29, 16:38
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Bilen är ett år gammal och hjulinställning och liknande är som det ska vara. Körsättet skiljer sig inte från andra vanliga förare. Snitthastighet runt 130km/h. Temperaturen kommer vara runt 25 grader i snitt, men kan även vara runt 33 grader i skuggan. Vägarna är bra enligt vad jag hört.

Min bil väger 1800kg. Familjen samt packningen gör bilen säkert en 4-500kg tyngre sammanlagt vilket säkert kommer öka slitaget ännu mer. Men hos dig var det alltså minus 1.5mm efter ca 6000 kilometers körning?
Japp, korrekt!
Sträckan totalt landade på ca 6200 km. Fullt normalt slitage sett till omständigheterna
Citera
2016-12-22, 01:41
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Om man kör "normalt" kan man lite grovt räkna med 550-800 mil per millimeter på drivhjulen och de dubbla på de andra hjulen.

Det förutsätter att du har däck av typen Michelin Pilot eller liknade (Bridgestone RunFlat borde vara likvärdiga), har du billiga hårda däck som är hala i regn räcker de mycket längre.

Jag har Bridgestone RunFlat ja. Min bil driver på alla fyra så när jag gör ett däckinköp måste jag köpa alla fyra på en gång..

Tror i allafall mina sommardäck räcker för en 5-6000 kilometers körning innan de blir för slitna. Sitter på kanske 5-6 milimeter just nu.
Citera
2016-12-22, 08:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

För mig låter detta helt osannolikt. Michelin är kända för att göra slitstarka däck och däck nöts dessutom långsammare på slutet än när dom är nya. Räknar man på ditt slitage (400 mil/mm) så innebär det att man skulle gå från 8mm (nytt) till 1.5mm (slut) på ca 2000 mil (om man beaktar att slitaget är störst i början). Även om det är tung last osv så är skulle jag inte vara speciellt nöjd med detta, ett däck bör hålla minst 50% längre.
Citera
2016-12-22, 12:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
För mig låter detta helt osannolikt. Michelin är kända för att göra slitstarka däck och däck nöts dessutom långsammare på slutet än när dom är nya. Räknar man på ditt slitage (400 mil/mm) så innebär det att man skulle gå från 8mm (nytt) till 1.5mm (slut) på ca 2000 mil (om man beaktar att slitaget är störst i början). Även om det är tung last osv så är skulle jag inte vara speciellt nöjd med detta, ett däck bör hålla minst 50% längre.

De flesta tillverkares slitbanor görs av laminerad gummi där man har olika gummikvaliteter i botten och topp. Detta för att däcket skall bli så stabilt som möjligt, även om det är sajpat. Sajpningen brukar dock inte gå längre än till 3 mm mönsterdjup vilket gör att däcket får mycket sämre våtegenskaper när det är mer slitet än 3 mm, dock bättre slitstyrka.

Däckens normala slitlager är alltså 5 mm på lågprofilsdäck och skall normalt hålla 2500 mil. Därtill har man en "reserv" på 1.5 mm och detta håller kanske i ytterligare 1000 mil.

Normala däck (ej lågprofil) brukar ha ett slitlager på 7 mm och håller ca 4000 mil med ytterligare 1000 mil i "reserven"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in