2016-07-29, 01:07
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
För att dra det väldigt kort så är folk urtrötta på islam, och många vill skärpa lagarna vad gäller medborgarskap, utvisning, invandring samt upprätta interneringsläger för kända jihadister. Man ser sura blickar mot t ex kvinnor i slöja, särskilt om hon kommer med en hord ungar där pojken/pojkarna beter sig som så ligister redan vid 3. Vanligt. Mycket vanligt. Pojkarna får all frihet, flickorna är mkt hårt hållna. Nu vet jag ej hur snacket går i sk blandade ghetton (har ej anledning att besöka såna alltför ofta), men vet att misstänksamheten har ökat och att polemiken har hårdnat mellan äkta fransoser/integrerade invandrare och muslimer utan integreringstankar.

Men inga organiserade attacker? Här i Sverige hamnade flyktingboende ganska snabbt i fokus utav minsta lilla. Men har inte läst något om attacker mot något i Frankrike? Eller vår media har helt enkelt inte valt att förmedla detta?
Citera
2016-07-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Men inga organiserade attacker? Här i Sverige hamnade flyktingboende ganska snabbt i fokus utav minsta lilla. Men har inte läst något om attacker mot något i Frankrike? Eller vår media har helt enkelt inte valt att förmedla detta?
Media håller gärna tyst om sånt, men moskéer får alltid smaka på fransosernas vrede efter en attack. Denna senaste med den mördade prästen har verkligen upprört fransmännen -- trots att de är sekulära så ger man sig inte på KYRKAN liksom. Man får läsa alternativmedia om man vill veta, för vanlig press skriver inte mkt om attacker mot moskéer etc. Flyktingboende hör man aldrig talas om i pressen. Däremot desto mer om strul i tältläger...tror de oftare bor i tältläger än flyktingboenden typ Sverige. Det verkar dessutom som om Frankrike inte är ett jätteattraktivt land för migranterna, jämfört med Sverige och Tyskland.

Det är många i FR som går och väntar på någon typ av laserman, eller högerextrem attack nu...
Senast redigerad av weseeyou 2016-07-29 kl. 01:13.
Citera
2016-07-29, 01:30
Medlem
Lol. bara några timmar etfer min fråga om Korsika så verkar det som att nationalisterna där tar upp kampen mot islamismen och inte franska staten so mde en gång i tiden gjorde.

http://www.bbc.com/news/world-europe-36912541

Citat:
For decades the armed Corsican National Liberation Front (FLNC) carried out bombings and robberies targeting the French state. In 2014 the FLNC declared a ceasefire, but did not disarm.

The FLNC warned of a "determined response, without any qualms" for any jihadist attack in Corsica, in a message to the Corse Matin newspaper.
Citera
2016-07-29, 02:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Den franska körstilen är ökänd - men det är inget nytt, så har det varit i många årtionden, särskilt i Parisregionen. Har iofs inte så mycket med islam att göra, allt kan inte skyllas på korankramarna (men nästan).

Kriminaliteten i Frankrike har inte heller alltid varit högre, bortsett från de typiska ficktjuvarna etc i Paris (samma problem i många storstäder med rel stor underklass) jämfört med andra EU-länder. Som en jämförelse var mordstatistiken högre i Finland än i Frankrike i många år, men sedan Charlie Hebdo + x antal terrordåd efter det så tror jag att mordstatistiken är högre numera (pga islam/muslimer on the rampage alltså, inte i övrigt). I sk trygga områden är Frankrike fortfarande ett riktigt bra land att bo i.

De spänningar jag talar om har alltså inte med körstil eller allmän kriminalitet att göra, utan andra saker jag noterat tex:

i Tv-debatter där diskussionen alltmer polariseras mellan islamapologeter och islamkritiker, hur folk talar sinsemellan vid lunchdebatter; allmäna diskussioner etc; folk som hoppar högt pga minsta lilla smällare, särskilt i Paris city; negativa attityder till muslimer med religiös klädsel vilka man möter på stan (nedvärderande stirrande blickar, kommentarer osv) - inkl skadegörelse av moskéer; fransk polis/gendarmer med "nerver på ytan" vilka är aggressivare än vanligt även mot vanligt folk; nervösa / hypervigilanta vakter vid ingången till alla affärer (även utanför Paris City) som tittar igenom allt bagage inkl damers små handväskor osv. De har ej rätt att bära vapen så man kan förstå dom. De blir kanonmat först, om jihadister får för sig något.

Ungefär så.

Edit: glömde en viktig sak: vanligt folk joinar skytteklubbar i sällan skådad omfattning. De vill kunna skydda sig och sin familj från det befarade inbördeskrig som de tror väntar runt hörnet.

OK!
Ja, fransmännen har alltid varit lite vårdslösa i trafiken, framförallt i storstäderna är det ett helvete att parkera om man som jag är väldigt rädd om bilen, är ju en extrem risk för parkeringsskador, en jävla massa buckliga och repiga renault/citroen/peugeoter ser också överallt.. -och bilförarna bryr sig ju inte heller, för dom är bilen bara ett transportmedel som man tar sig från a till b med, och det värsta är att många inte har respekt för andras egendom, - slår dom upp dörren i en annan bil så tycker dom att "det var väl inte så farligt"

Men det är klart att stämningen i landet måste påverkas av allt som hänt, det kan man förstå.
Dock ska man ändå ha i åtanke att det är enormt mycket turister just nu i Frankrike, denna veckan och en månad fram är väl som mest.
Det känns ju lite märkligt att polisen är "mer aggressiv än vanligt" -som du säger.
Är de det mot turister också?
Citera
2016-07-29, 02:31
Medlem
stone_sleepers avatar
Tack vare globaliseringen står Frankrike inför ett möjlig inbördeskrig. Globaliseringen är bra, öppna gränser ännu bättre, enligt etablissemanget. Det är klart de säger det, för de tjänar ju massor på globaliseringen. Men Brexit och Trump visar en sak och det är att de vanliga människor håller inte med.
Citera
2016-07-29, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
OK!
Ja, fransmännen har alltid varit lite vårdslösa i trafiken, framförallt i storstäderna är det ett helvete att parkera om man som jag är väldigt rädd om bilen, är ju en extrem risk för parkeringsskador, en jävla massa buckliga och repiga renault/citroen/peugeoter ser också överallt.. -och bilförarna bryr sig ju inte heller, för dom är bilen bara ett transportmedel som man tar sig från a till b med, och det värsta är att många inte har respekt för andras egendom, - slår dom upp dörren i en annan bil så tycker dom att "det var väl inte så farligt"

Men det är klart att stämningen i landet måste påverkas av allt som hänt, det kan man förstå.
Dock ska man ändå ha i åtanke att det är enormt mycket turister just nu i Frankrike, denna veckan och en månad fram är väl som mest.
Det känns ju lite märkligt att polisen är "mer aggressiv än vanligt" -som du säger.
Är de det mot turister också?
Om du blir stoppad av en gendarm på vägen, så är ett gott råd: le vänligt och gör exakt som de säger. Många bonjour, bonne journée osv. De har rätt att stoppa bilar "utan anledning", och en del fascistos drar detta lite väl långt om man säger... blev själv stoppad nyligen av en halvnazi till gendarm, pga att jag hade en "misstänkt sak" i baksätet. Det var en hundvalp. Som jag har Id-kort / pass på dessutom. Lång näsa till gendarmen, men givetvis var jag trevlig. Jag såg dock att hans kollega skämdes... Valium, valium.
Citera
2016-07-29, 12:30
Medlem
Citat:

Det har inte varit några attacker mot flyktingboenden i Sverige heller. Missnöjda asylturister slår sönder saker och bränner ner hus. Vanligtvis pratas det inte om det men i de fall där det inte finns någon uppenbar misstänkt så spekuleras det ibland om ifall det är en höger extrem attack. Inga bevis dock....

(Visst det har kanske varit någon enstaka attack men inte i den utsträckning som man kan tro ifall man läser DN).
Citera
2016-07-29, 12:51
Medlem
slaeshs avatar
Har inte poliserna vapen i Frankrike???

Hur kommer det sig?
Citera
2016-07-29, 13:18
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det har inte varit några attacker mot flyktingboenden i Sverige heller. Missnöjda asylturister slår sönder saker och bränner ner hus. Vanligtvis pratas det inte om det men i de fall där det inte finns någon uppenbar misstänkt så spekuleras det ibland om ifall det är en höger extrem attack. Inga bevis dock....

(Visst det har kanske varit någon enstaka attack men inte i den utsträckning som man kan tro ifall man läser DN).

Självfallet är jag medveten om fritösbränderna etc, men lika självfallet är det att vi har tuttat fyr på asylboende. Framförallt de som har brunnit innan de blivit klara och någon blivit placerad där.

Ett annat gott exempel tycker jag är medborgargardena. Man kan ju diskutera deras genomslagskraft men att vi har gått från svarta löpsedlar till "nazister" som patrullerar gatan, är ändå ett ganska stort steg för svensken kan jag tycka. Skulle vi lägga in ett par terrorattentat på det så ser jag inte det särskilt orimligt att moskéer hade brunnit, folksamlingar som hade gett sig på muslimer på öppen gata etc.

Att fransmännen än är toleranta (nåja, utifrån förutsättningarna), finner jag imponerande.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-07-29 kl. 13:24.
Citera
2016-07-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ett annat gott exempel tycker jag är medborgargardena. Man kan ju diskutera deras genomslagskraft men att vi har gått från svarta löpsedlar till "nazister" som patrullerar gatan, är ändå ett ganska stort steg för svensken kan jag tycka. Skulle vi lägga in ett par terrorattentat på det så ser jag inte det särskilt orimligt att moskéer hade brunnit, folksamlingar som hade gett sig på muslimer på öppen gata etc.

Visst fast återigen. Medborgargarden finns knappt. Och i den mån de finns så handlar det om folk som promenerar runt i villaområdet på kvällarna. Det kan leda till segregation i den meningen att brottslingar inte finner det lönt att åka och hälsa på, utan inbrottskulturen stannar i redan berikade områden, men inte inbördeskrig.

Att en moskee brinner kan kanske vara möjligt då det räcker med en eller två gärningsmän. Att det skulle finnas grupper som är beredda att göra sådant lite mer organiserat tror jag inte alls på. Visst att det kan finnas flera som tänker så; men steget till att prata om det med kompisar först, och sedan i lite större skala för att organisera grupper i flera städer för att slå till samordnat? Det finns inte i Sverige.

Det är bara Mona Sahlin som drömmer om en stark våldsbejakande nazistisk rörelse att kämpa emot....

Händer det något i Sverige så kommer det att vara polis eller militär som står för våldet.
Citera
2016-07-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dessutom är ju Frankrikes förorter ett kapitel för sig, sådana förorter existerar ju tex inte i Tyskland.
Kan du utveckla detta lite?

Jag läste en reseskildring där man råkade köra in i en förort av misstag.
Bilens däck vart sönderskurna innan man ens hade öppnat dörrarna.
Citera
2016-07-29, 14:43
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst fast återigen. Medborgargarden finns knappt. Och i den mån de finns så handlar det om folk som promenerar runt i villaområdet på kvällarna. Det kan leda till segregation i den meningen att brottslingar inte finner det lönt att åka och hälsa på, utan inbrottskulturen stannar i redan berikade områden, men inte inbördeskrig.

Att en moskee brinner kan kanske vara möjligt då det räcker med en eller två gärningsmän. Att det skulle finnas grupper som är beredda att göra sådant lite mer organiserat tror jag inte alls på. Visst att det kan finnas flera som tänker så; men steget till att prata om det med kompisar först, och sedan i lite större skala för att organisera grupper i flera städer för att slå till samordnat? Det finns inte i Sverige.

Det är bara Mona Sahlin som drömmer om en stark våldsbejakande nazistisk rörelse att kämpa emot....

Händer det något i Sverige så kommer det att vara polis eller militär som står för våldet.

Jag vet inte riktigt vart du bor men jag tror inte du är riktigt medveten om hur trötta folk faktiskt är i Skåne och ännu mindre, vilken utveckling det har skett de senaste åren. Att SoO överhuvudtaget har promenerat fritt i centrala Malmö är en ganska big deal.

Pratar jag om inbördeskrig? Självfallet inte, pratar jag om en radikalisering? Ja.
Lägg därtill ett scenario som i Frankrike där en vardaglig rädsla för terrorattentat hade varit påtaglig, där en växande islamofobi i princip gror i alla och du har ett annat läge. Här i byn har vi (bokstavligt talat) redan dragit ut folk vi inte vill ha här. Skulle detta kunna gå ännu längre? Ja, självfallet.

För den delen, moskébränder och organiserade attacker mot muslimer har redan skett här nere så det är inget nytt. Att man inte läst stora rubriker om attacker på t.ex Calais är ganska otroligt tycker jag. Att ingen, överhuvudtaget valt att gå ut och gå mayhem på muslimer i Frankrike.

Att eventuella stordåd i Dresden för något år sedan, när Pegida var ute stup i kvarten inte skulle innebära upplopp mot arabiska affärer, organisationer osv ger jag inte mycket för, faktiskt.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-07-29 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in