2016-07-21, 21:06
Medlem
Som topic lyder, jag läser om stora kravaller nu senast inatt, terrorister och totalt kaos.

Detta är endå en stornation i europa därför är jag väldigt nyfiken.

Är det någon som vet vad det är som faktiskt händer där och varför och gärna exempel på ni som varit där om ni kan dela med er av historier.
Citera
2016-07-22, 05:43
Medlem
Japhys avatar
Liberal mångkultur utan sans.
Citera
2016-07-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Liberal mångkultur utan sans.

Förklara dig?
Citera
2016-07-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrivar
Förklara dig?

Halvdöd tråd men har du helt missat all skit som har hänt i Frankrike på sistone eller?

Frankrike har hög invandring från mena länder, dom tar in folk från länder som dom sedan bombar, Syrien tex.

En del av dom är anhängare till Daesh, dom utför terrorbrott.

Den inhemska befolkningen börjar tröttna.

Vissa påstår att det är inbördeskrig på gång.
Citera
2016-07-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ampute
Halvdöd tråd men har du helt missat all skit som har hänt i Frankrike på sistone eller?

Frankrike har hög invandring från mena länder, dom tar in folk från länder som dom sedan bombar, Syrien tex.

En del av dom är anhängare till Daesh, dom utför terrorbrott.

Den inhemska befolkningen börjar tröttna.

Vissa påstår att det är inbördeskrig på gång.
"FRANCE POLITICIAN WARNS FRANCE IS PREPARING FOR A CIVIL WAR":

https://www.youtube.com/watch?v=j_22kCt_DRI

Bor själv i FR, och kan intyga att läget är mycket spänt fn. Illa, illa detta...
Citera
2016-07-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Bor själv i FR, och kan intyga att läget är mycket spänt fn. Illa, illa detta...
Finns det regionala skillnader som är stora? Jag tänker mig att Korsika är ju en ö och kanske lika förskonad från mångkultur som Gotland?
Citera
2016-07-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Finns det regionala skillnader som är stora? Jag tänker mig att Korsika är ju en ö och kanske lika förskonad från mångkultur som Gotland?
Korsika är visserligen franskt, men har nyligen drabbats av svåra upplopp mot muslimer, because moslems are EVERYWHERE....

Korsikaner är dock ett lite annat slags folk än fransoserna, mer beredda att ta till hårdhandskarna när det behövs, i fallet ovan pga mordförsök på brandmän som lurades ut till ett muzzelområde för att släcka en fejk-eld, enbart för att attackeras (nästan mördas) av ett gäng korankramare. Läs gärna denna artikel om upploppen mellan muslimer och korsikaner:

http://www.svd.se/demonstrationsforbud-trotsades-pa-korsika
Citera
2016-07-28, 20:06
Medlem
Citat:
Korsika är visserligen franskt, men har nyligen drabbats av svåra upplopp mot muslimer, because moslems are EVERYWHERE....

Korsikaner är dock ett lite annat slags folk än fransoserna, mer beredda att ta till hårdhandskarna när det behövs, i fallet ovan pga mordförsök på brandmän som lurades ut till ett muzzelområde för att släcka en fejk-eld, enbart för att attackeras (nästan mördas) av ett gäng korankramare. Läs gärna denna artikel om upploppen mellan muslimer och korsikaner:

http://www.svd.se/demonstrationsforbud-trotsades-pa-korsika
ja de verkar vara av ett annat virke än fransmännen. Inte för inte Napoleon blev så stor.
Citera
2016-07-28, 22:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Hur spänt då menar du?

Jag har inte själv varit i Frankrike på ett par år nu, men det har ju alltid varit lite mer spänt läge i Frankrike än i grannländerna, jag menar som så här - i Frankrike har ju alltid kriminaliteten varit högre, mer våld, och inte minst en större risk för rån, bilinbrott osv.
Dessutom är ju Frankrikes förorter ett kapitel för sig, sådana förorter existerar ju tex inte i Tyskland.

Jag kör ju från Tyskland och de gånger jag har kört till Frankrike har man ju märkt att så fort man kommer in i Frankrike så känns det mer "hårdare" "aggressivare" och "farligare", svårt att förklara men du förstår säkert vad jag menar.
Citera
2016-07-28, 23:52
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:

Hur går egentligen diskussionerna där bland vanligt folk? Bara här i Sverige har diskussionerna på bussen osv ändrats något drastiskt det senaste året och då är vi ändå skonade, åtminstone i detta ämne.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-07-28 kl. 23:55.
Citera
2016-07-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hur spänt då menar du?

Jag har inte själv varit i Frankrike på ett par år nu, men det har ju alltid varit lite mer spänt läge i Frankrike än i grannländerna, jag menar som så här - i Frankrike har ju alltid kriminaliteten varit högre, mer våld, och inte minst en större risk för rån, bilinbrott osv.
Dessutom är ju Frankrikes förorter ett kapitel för sig, sådana förorter existerar ju tex inte i Tyskland.

Jag kör ju från Tyskland och de gånger jag har kört till Frankrike har man ju märkt att så fort man kommer in i Frankrike så känns det mer "hårdare" "aggressivare" och "farligare", svårt att förklara men du förstår säkert vad jag menar.
Den franska körstilen är ökänd - men det är inget nytt, så har det varit i många årtionden, särskilt i Parisregionen. Har iofs inte så mycket med islam att göra, allt kan inte skyllas på korankramarna (men nästan).

Kriminaliteten i Frankrike har inte heller alltid varit högre, bortsett från de typiska ficktjuvarna etc i Paris (samma problem i många storstäder med rel stor underklass) jämfört med andra EU-länder. Som en jämförelse var mordstatistiken högre i Finland än i Frankrike i många år, men sedan Charlie Hebdo + x antal terrordåd efter det så tror jag att mordstatistiken är högre numera (pga islam/muslimer on the rampage alltså, inte i övrigt). I sk trygga områden är Frankrike fortfarande ett riktigt bra land att bo i.

De spänningar jag talar om har alltså inte med körstil eller allmän kriminalitet att göra, utan andra saker jag noterat tex:

i Tv-debatter där diskussionen alltmer polariseras mellan islamapologeter och islamkritiker, hur folk talar sinsemellan vid lunchdebatter; allmäna diskussioner etc; folk som hoppar högt pga minsta lilla smällare, särskilt i Paris city; negativa attityder till muslimer med religiös klädsel vilka man möter på stan (nedvärderande stirrande blickar, kommentarer osv) - inkl skadegörelse av moskéer; fransk polis/gendarmer med "nerver på ytan" vilka är aggressivare än vanligt även mot vanligt folk; nervösa / hypervigilanta vakter vid ingången till alla affärer (även utanför Paris City) som tittar igenom allt bagage inkl damers små handväskor osv. De har ej rätt att bära vapen så man kan förstå dom. De blir kanonmat först, om jihadister får för sig något.

Ungefär så.

Edit: glömde en viktig sak: vanligt folk joinar skytteklubbar i sällan skådad omfattning. De vill kunna skydda sig och sin familj från det befarade inbördeskrig som de tror väntar runt hörnet.
Senast redigerad av weseeyou 2016-07-29 kl. 01:02.
Citera
2016-07-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Hur går egentligen diskussionerna där bland vanligt folk? Bara här i Sverige har diskussionerna på bussen osv ändrats något drastiskt det senaste året och då är vi ändå skonade, åtminstone i detta ämne.
För att dra det väldigt kort så är folk urtrötta på islam, och många vill skärpa lagarna vad gäller medborgarskap, utvisning, invandring samt upprätta interneringsläger för kända jihadister. Man ser sura blickar mot t ex kvinnor i slöja, särskilt om hon kommer med en hord ungar där pojken/pojkarna beter sig som små ligister redan vid 3. Vanligt. Mycket vanligt. Pojkarna får all frihet, flickorna är mkt hårt hållna. Nu vet jag ej hur snacket går i sk blandade ghetton (har ej anledning att besöka såna alltför ofta), men vet att misstänksamheten har ökat och att polemiken har hårdnat mellan äkta fransoser/integrerade invandrare och muslimer utan integreringstankar.
Senast redigerad av weseeyou 2016-07-29 kl. 01:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in